"Pequenos-gigantes" entre si: notas etnográficas acerca da capacidade e da disponibilidade dos bebês em viver socioculturalmente

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Cuzziol, Ana Paula Gomes
Data de Publicação: 2013
Tipo de documento: Dissertação
Idioma: por
Título da fonte: Repositório Institucional da Universidade Federal Fluminense (RIUFF)
Texto Completo: https://app.uff.br/riuff/handle/1/20615
Resumo: Traditionally, babies have little visibility in the Humanities and Social sciences, specifically in the Education, Anthropology, and Sociology. The existing research with this age group has been developed predominantly, for decades, by Psychology, Psychoanalysis and Medicine - among other fields of Health Sciences. The analysis of such areas of knowledge eventually promote the view of babies as "biological babies": humans small in stature, driven by basic needs, helpless, selfish, immature and cognitively unable. The present research, inspired by the theory of Lev Vigotiski and contributions from other authors such as Daniel Stern and Michael Tomasello, seeks to deconstruct this hegemonic image of babies as "biological packages", highlighting the social, historical and cultural dimension of the human since its birth. To this end, I share here my ethnographic research, during the second semester of 2011 and the first semester of 2012, with ten babies (between 7-20 months old) in the Lisaura Machado Ruas Municipal Kindergarten Unit, located in the Morro da Cocada, Niterói - RJ. The analysis elucidates the surprising willingness and ability of babies to share their experiences and cultural learnings, not only with adults but also with their peers thus opposing the dominant view of the socio-cognitive disability of babies
id UFF-2_80aea4af50235fc203817087f8605e9b
oai_identifier_str oai:app.uff.br:1/20615
network_acronym_str UFF-2
network_name_str Repositório Institucional da Universidade Federal Fluminense (RIUFF)
repository_id_str 2120
spelling "Pequenos-gigantes" entre si: notas etnográficas acerca da capacidade e da disponibilidade dos bebês em viver socioculturalmente"Pequenos-gigantes" entre si: notas etnográficas acerca da capacidade e da disponibilidade dos bebês em viver socioculturalmente"Small-giants" among themselves: Ethnographic notes on the capacity and availability of live babies in socioculturally"Small-giants" among themselves: Ethnographic notes on the capacity and availability of live babies in socioculturallyLactenteComunicação interpessoal no lactenteInteração socialCriançaInfantInterpersonal communication in infantsSocial interactionchildCNPQ::CIENCIAS SOCIAIS APLICADAS::SERVICO SOCIALTraditionally, babies have little visibility in the Humanities and Social sciences, specifically in the Education, Anthropology, and Sociology. The existing research with this age group has been developed predominantly, for decades, by Psychology, Psychoanalysis and Medicine - among other fields of Health Sciences. The analysis of such areas of knowledge eventually promote the view of babies as "biological babies": humans small in stature, driven by basic needs, helpless, selfish, immature and cognitively unable. The present research, inspired by the theory of Lev Vigotiski and contributions from other authors such as Daniel Stern and Michael Tomasello, seeks to deconstruct this hegemonic image of babies as "biological packages", highlighting the social, historical and cultural dimension of the human since its birth. To this end, I share here my ethnographic research, during the second semester of 2011 and the first semester of 2012, with ten babies (between 7-20 months old) in the Lisaura Machado Ruas Municipal Kindergarten Unit, located in the Morro da Cocada, Niterói - RJ. The analysis elucidates the surprising willingness and ability of babies to share their experiences and cultural learnings, not only with adults but also with their peers thus opposing the dominant view of the socio-cognitive disability of babiesTradicionalmente, os bebês possuem pouca visibilidade acadêmica nas Ciências Humanas e Sociais, especificamente na Educação, na Antropologia e na Sociologia. As pesquisas existentes com essa faixa etária têm sido desenvolvidas predominantemente, há décadas, pelas Psicologia, Psicanálise e Medicina dentre outras vertentes das Ciências da Saúde. As análises de tais áreas do conhecimento acabaram por favorecer a construção de um estereótipo de bebê denominado nesta pesquisa de bebê biológico : o humano pequeno em estatura, guiado por necessidades vitais, indefeso, egocêntrico, imaturo e incapaz cognitivamente. A presente pesquisa, inspirada na teoria de Lev Vigotiski e em contribuições de outros autores, como Daniel Stern e Michael Tomasello, busca desconstruir essa imagem hegemônica dos bebês como pacotes biológicos , evidenciando a dimensão social, histórica e cultural do ser humano desde o nascimento. Para esse fim, compartilho a minha trajetória etnográfica durante o segundo semestre de 2011 e o primeiro semestre de 2012 com dezenove bebês (de aproximadamente 7 a 20 meses de idade) na Unidade Municipal de Educação Infantil Lisaura Machado Ruas, localizada no Morro da Cocada, Niterói RJ. As análises elucidam as surpreendentes disponibilidade e capacidade dos bebês em compartilhar vivências e aprendizagens culturais, não somente com os adultos, mas dentre eles contrapondo assim a visão dominante de incapacidade sociocognitiva dos bebêsPrograma de Pós-graduação em EducaçãoEducaçãoLopes, Jader Janer MoreiraCPF:72283114691http://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K4772462H4Cuzziol, Ana Paula Gomes2021-03-10T20:50:42Z2014-08-142021-03-10T20:50:42Z2013-03-19info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/masterThesisapplication/pdfhttps://app.uff.br/riuff/handle/1/20615porCC-BY-SAinfo:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Repositório Institucional da Universidade Federal Fluminense (RIUFF)instname:Universidade Federal Fluminense (UFF)instacron:UFF2021-03-10T20:50:42Zoai:app.uff.br:1/20615Repositório InstitucionalPUBhttps://app.uff.br/oai/requestriuff@id.uff.bropendoar:21202021-03-10T20:50:42Repositório Institucional da Universidade Federal Fluminense (RIUFF) - Universidade Federal Fluminense (UFF)false
dc.title.none.fl_str_mv "Pequenos-gigantes" entre si: notas etnográficas acerca da capacidade e da disponibilidade dos bebês em viver socioculturalmente
"Pequenos-gigantes" entre si: notas etnográficas acerca da capacidade e da disponibilidade dos bebês em viver socioculturalmente
"Small-giants" among themselves: Ethnographic notes on the capacity and availability of live babies in socioculturally
"Small-giants" among themselves: Ethnographic notes on the capacity and availability of live babies in socioculturally
title "Pequenos-gigantes" entre si: notas etnográficas acerca da capacidade e da disponibilidade dos bebês em viver socioculturalmente
spellingShingle "Pequenos-gigantes" entre si: notas etnográficas acerca da capacidade e da disponibilidade dos bebês em viver socioculturalmente
Cuzziol, Ana Paula Gomes
Lactente
Comunicação interpessoal no lactente
Interação social
Criança
Infant
Interpersonal communication in infants
Social interaction
child
CNPQ::CIENCIAS SOCIAIS APLICADAS::SERVICO SOCIAL
title_short "Pequenos-gigantes" entre si: notas etnográficas acerca da capacidade e da disponibilidade dos bebês em viver socioculturalmente
title_full "Pequenos-gigantes" entre si: notas etnográficas acerca da capacidade e da disponibilidade dos bebês em viver socioculturalmente
title_fullStr "Pequenos-gigantes" entre si: notas etnográficas acerca da capacidade e da disponibilidade dos bebês em viver socioculturalmente
title_full_unstemmed "Pequenos-gigantes" entre si: notas etnográficas acerca da capacidade e da disponibilidade dos bebês em viver socioculturalmente
title_sort "Pequenos-gigantes" entre si: notas etnográficas acerca da capacidade e da disponibilidade dos bebês em viver socioculturalmente
author Cuzziol, Ana Paula Gomes
author_facet Cuzziol, Ana Paula Gomes
author_role author
dc.contributor.none.fl_str_mv Lopes, Jader Janer Moreira
CPF:72283114691
http://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K4772462H4
dc.contributor.author.fl_str_mv Cuzziol, Ana Paula Gomes
dc.subject.por.fl_str_mv Lactente
Comunicação interpessoal no lactente
Interação social
Criança
Infant
Interpersonal communication in infants
Social interaction
child
CNPQ::CIENCIAS SOCIAIS APLICADAS::SERVICO SOCIAL
topic Lactente
Comunicação interpessoal no lactente
Interação social
Criança
Infant
Interpersonal communication in infants
Social interaction
child
CNPQ::CIENCIAS SOCIAIS APLICADAS::SERVICO SOCIAL
description Traditionally, babies have little visibility in the Humanities and Social sciences, specifically in the Education, Anthropology, and Sociology. The existing research with this age group has been developed predominantly, for decades, by Psychology, Psychoanalysis and Medicine - among other fields of Health Sciences. The analysis of such areas of knowledge eventually promote the view of babies as "biological babies": humans small in stature, driven by basic needs, helpless, selfish, immature and cognitively unable. The present research, inspired by the theory of Lev Vigotiski and contributions from other authors such as Daniel Stern and Michael Tomasello, seeks to deconstruct this hegemonic image of babies as "biological packages", highlighting the social, historical and cultural dimension of the human since its birth. To this end, I share here my ethnographic research, during the second semester of 2011 and the first semester of 2012, with ten babies (between 7-20 months old) in the Lisaura Machado Ruas Municipal Kindergarten Unit, located in the Morro da Cocada, Niterói - RJ. The analysis elucidates the surprising willingness and ability of babies to share their experiences and cultural learnings, not only with adults but also with their peers thus opposing the dominant view of the socio-cognitive disability of babies
publishDate 2013
dc.date.none.fl_str_mv 2013-03-19
2014-08-14
2021-03-10T20:50:42Z
2021-03-10T20:50:42Z
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/masterThesis
format masterThesis
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://app.uff.br/riuff/handle/1/20615
url https://app.uff.br/riuff/handle/1/20615
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.rights.driver.fl_str_mv CC-BY-SA
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv CC-BY-SA
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Programa de Pós-graduação em Educação
Educação
publisher.none.fl_str_mv Programa de Pós-graduação em Educação
Educação
dc.source.none.fl_str_mv reponame:Repositório Institucional da Universidade Federal Fluminense (RIUFF)
instname:Universidade Federal Fluminense (UFF)
instacron:UFF
instname_str Universidade Federal Fluminense (UFF)
instacron_str UFF
institution UFF
reponame_str Repositório Institucional da Universidade Federal Fluminense (RIUFF)
collection Repositório Institucional da Universidade Federal Fluminense (RIUFF)
repository.name.fl_str_mv Repositório Institucional da Universidade Federal Fluminense (RIUFF) - Universidade Federal Fluminense (UFF)
repository.mail.fl_str_mv riuff@id.uff.br
_version_ 1802135412123107328