Narrativas de Resistências: educação e políticas
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2004 |
Tipo de documento: | Tese |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Repositório Institucional da Universidade Federal Fluminense (RIUFF) |
Texto Completo: | https://app.uff.br/riuff/handle/1/20780 |
Resumo: | This thesis approaches the resistance depositions built up on school practices while public school has been turned into scrap. From the investigation of crashes and tensions that take place through the Citizen school/Porto Alegre, Plural School/Belo Horizonte and Cabana School/Belém’s implementation of politicalpedagogic proposals, we intended to highlight intensive memories of the fights that occurred in the public school, understanding that educational policies does not involve only actions made out by the State, but it involves also the daily fights that come along with those actions, bringing up new problems and producing autonomy processes and resistance exercises. The analyses here were made by the crossing of the theoretical background from, mostly, Marx’s, Michel Foulcault’s and Walter Benjamim’s work, which turns it possible to formulate the resistance notion as the creation of other ways of acting in school, and in researches’ studies from the education field what it concerns to the analysis of the processes that limit contemporary public school. The present study had the objective of highlighting the in the public school quotidian, resistance exercises are forged, non predictable, that produce forks at the educational practices making the naturalized processes that crosses this quotidian instable. |
id |
UFF-2_825a9b43d0d153911ee72ee0706741a7 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:app.uff.br:1/20780 |
network_acronym_str |
UFF-2 |
network_name_str |
Repositório Institucional da Universidade Federal Fluminense (RIUFF) |
repository_id_str |
2120 |
spelling |
Narrativas de Resistências: educação e políticasSucateamentoEscolas públicasPolítica educacionalFormaçãoMicro-políticaProdução de subjetividadeTrabalhoGestãoCNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAOThis thesis approaches the resistance depositions built up on school practices while public school has been turned into scrap. From the investigation of crashes and tensions that take place through the Citizen school/Porto Alegre, Plural School/Belo Horizonte and Cabana School/Belém’s implementation of politicalpedagogic proposals, we intended to highlight intensive memories of the fights that occurred in the public school, understanding that educational policies does not involve only actions made out by the State, but it involves also the daily fights that come along with those actions, bringing up new problems and producing autonomy processes and resistance exercises. The analyses here were made by the crossing of the theoretical background from, mostly, Marx’s, Michel Foulcault’s and Walter Benjamim’s work, which turns it possible to formulate the resistance notion as the creation of other ways of acting in school, and in researches’ studies from the education field what it concerns to the analysis of the processes that limit contemporary public school. The present study had the objective of highlighting the in the public school quotidian, resistance exercises are forged, non predictable, that produce forks at the educational practices making the naturalized processes that crosses this quotidian instable.Coordenação de Aperfeiçoamento de Pessoal de Nível SuperiorEsta tese aborda as narrativas de resistência tecidas nas práticas escolares em meio ao sucateamento da escola pública. A partir da investigação dos embates e tensões que permeiam a implementação das propostas políticopedagógicas da Escola Cidadã/Porto Alegre, Escola Plural/Belo Horizonte e Escola Cabana/Belém, buscou-se acentuar as memórias intensivas das lutas que atravessam a escola pública compreendendo que as políticas educacionais não envolvem apenas as ações formuladas pelo Estado, mas também as lutas cotidianas que intervêm nessas ações, fazendo emergir novos problemas e engendrando processos de autonomia e exercícios de resistência. As análises aqui empreendidas se fizeram no entrecruzamento dos aportes teóricos advindos, principalmente, dos trabalhos de Marx, Michel Foucault e Walter Benjamin, que nos possibilitaram formular a noção de resistência como criação de outros modos de agir na escola, e em estudos de pesquisadores do campo da educação no que se refere à análise dos processos que delineiam a escola pública na contemporaneidade. Esse estudo pretendeu ressaltar que no cotidiano de trabalho na escola pública, forjam-se exercícios de resistência, imprevisíveis, que produzem bifurcações nas práticas educacionais, desestabilizando os processos naturalizados que atravessam esse cotidiano.Universidade Federal FluminensePrograma de Pós-graduação em EducaçãoEducaçãoBRUFFLinhares, Célia Frazão SoaresCPF:33901384715Frigotto, GaudencioCPF:12635707049http://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K4780705Y6/owa/prc_imp_cv_int?f_cod=K4780705Y6Barros, Regina Duarte Benevides deCPF:12112112112http://genos.cnpq.br:12010/dwlattes/owa/prc_imp_cv_int?f_cod=K4727093D9Barros, Maria Elizabeth Barros deCPF:16317025720http://genos.cnpq.br:12010/dwlattes/owa/prc_imp_cv_int?f_cod=K4783096D6Rodrigues, Heliana de Barros CondeCPF:34534534554http://genos.cnpq.br:12010/dwlattes/owa/prc_imp_cv_int?f_cod=K4780470Y4Heckert, Ana Lucia Coelho2021-03-10T20:51:10Z2005-02-212021-03-10T20:51:10Z2004-05-21info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/doctoralThesisapplication/pdfhttps://app.uff.br/riuff/handle/1/20780porCC-BY-SAinfo:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Repositório Institucional da Universidade Federal Fluminense (RIUFF)instname:Universidade Federal Fluminense (UFF)instacron:UFF2021-03-10T20:51:10Zoai:app.uff.br:1/20780Repositório InstitucionalPUBhttps://app.uff.br/oai/requestriuff@id.uff.bropendoar:21202021-03-10T20:51:10Repositório Institucional da Universidade Federal Fluminense (RIUFF) - Universidade Federal Fluminense (UFF)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Narrativas de Resistências: educação e políticas |
title |
Narrativas de Resistências: educação e políticas |
spellingShingle |
Narrativas de Resistências: educação e políticas Heckert, Ana Lucia Coelho Sucateamento Escolas públicas Política educacional Formação Micro-política Produção de subjetividade Trabalho Gestão CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO |
title_short |
Narrativas de Resistências: educação e políticas |
title_full |
Narrativas de Resistências: educação e políticas |
title_fullStr |
Narrativas de Resistências: educação e políticas |
title_full_unstemmed |
Narrativas de Resistências: educação e políticas |
title_sort |
Narrativas de Resistências: educação e políticas |
author |
Heckert, Ana Lucia Coelho |
author_facet |
Heckert, Ana Lucia Coelho |
author_role |
author |
dc.contributor.none.fl_str_mv |
Linhares, Célia Frazão Soares CPF:33901384715 Frigotto, Gaudencio CPF:12635707049 http://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K4780705Y6/owa/prc_imp_cv_int?f_cod=K4780705Y6 Barros, Regina Duarte Benevides de CPF:12112112112 http://genos.cnpq.br:12010/dwlattes/owa/prc_imp_cv_int?f_cod=K4727093D9 Barros, Maria Elizabeth Barros de CPF:16317025720 http://genos.cnpq.br:12010/dwlattes/owa/prc_imp_cv_int?f_cod=K4783096D6 Rodrigues, Heliana de Barros Conde CPF:34534534554 http://genos.cnpq.br:12010/dwlattes/owa/prc_imp_cv_int?f_cod=K4780470Y4 |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Heckert, Ana Lucia Coelho |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Sucateamento Escolas públicas Política educacional Formação Micro-política Produção de subjetividade Trabalho Gestão CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO |
topic |
Sucateamento Escolas públicas Política educacional Formação Micro-política Produção de subjetividade Trabalho Gestão CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO |
description |
This thesis approaches the resistance depositions built up on school practices while public school has been turned into scrap. From the investigation of crashes and tensions that take place through the Citizen school/Porto Alegre, Plural School/Belo Horizonte and Cabana School/Belém’s implementation of politicalpedagogic proposals, we intended to highlight intensive memories of the fights that occurred in the public school, understanding that educational policies does not involve only actions made out by the State, but it involves also the daily fights that come along with those actions, bringing up new problems and producing autonomy processes and resistance exercises. The analyses here were made by the crossing of the theoretical background from, mostly, Marx’s, Michel Foulcault’s and Walter Benjamim’s work, which turns it possible to formulate the resistance notion as the creation of other ways of acting in school, and in researches’ studies from the education field what it concerns to the analysis of the processes that limit contemporary public school. The present study had the objective of highlighting the in the public school quotidian, resistance exercises are forged, non predictable, that produce forks at the educational practices making the naturalized processes that crosses this quotidian instable. |
publishDate |
2004 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2004-05-21 2005-02-21 2021-03-10T20:51:10Z 2021-03-10T20:51:10Z |
dc.type.status.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/doctoralThesis |
format |
doctoralThesis |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://app.uff.br/riuff/handle/1/20780 |
url |
https://app.uff.br/riuff/handle/1/20780 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
CC-BY-SA info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
CC-BY-SA |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal Fluminense Programa de Pós-graduação em Educação Educação BR UFF |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal Fluminense Programa de Pós-graduação em Educação Educação BR UFF |
dc.source.none.fl_str_mv |
reponame:Repositório Institucional da Universidade Federal Fluminense (RIUFF) instname:Universidade Federal Fluminense (UFF) instacron:UFF |
instname_str |
Universidade Federal Fluminense (UFF) |
instacron_str |
UFF |
institution |
UFF |
reponame_str |
Repositório Institucional da Universidade Federal Fluminense (RIUFF) |
collection |
Repositório Institucional da Universidade Federal Fluminense (RIUFF) |
repository.name.fl_str_mv |
Repositório Institucional da Universidade Federal Fluminense (RIUFF) - Universidade Federal Fluminense (UFF) |
repository.mail.fl_str_mv |
riuff@id.uff.br |
_version_ |
1802135468034228224 |