Narrativas de Resistências: educação e políticas

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Heckert, Ana Lucia Coelho
Data de Publicação: 2004
Tipo de documento: Tese
Idioma: por
Título da fonte: Repositório Institucional da Universidade Federal Fluminense (RIUFF)
Texto Completo: https://app.uff.br/riuff/handle/1/20780
Resumo: This thesis approaches the resistance depositions built up on school practices while public school has been turned into scrap. From the investigation of crashes and tensions that take place through the Citizen school/Porto Alegre, Plural School/Belo Horizonte and Cabana School/Belém’s implementation of politicalpedagogic proposals, we intended to highlight intensive memories of the fights that occurred in the public school, understanding that educational policies does not involve only actions made out by the State, but it involves also the daily fights that come along with those actions, bringing up new problems and producing autonomy processes and resistance exercises. The analyses here were made by the crossing of the theoretical background from, mostly, Marx’s, Michel Foulcault’s and Walter Benjamim’s work, which turns it possible to formulate the resistance notion as the creation of other ways of acting in school, and in researches’ studies from the education field what it concerns to the analysis of the processes that limit contemporary public school. The present study had the objective of highlighting the in the public school quotidian, resistance exercises are forged, non predictable, that produce forks at the educational practices making the naturalized processes that crosses this quotidian instable.
id UFF-2_825a9b43d0d153911ee72ee0706741a7
oai_identifier_str oai:app.uff.br:1/20780
network_acronym_str UFF-2
network_name_str Repositório Institucional da Universidade Federal Fluminense (RIUFF)
repository_id_str 2120
spelling Narrativas de Resistências: educação e políticasSucateamentoEscolas públicasPolítica educacionalFormaçãoMicro-políticaProdução de subjetividadeTrabalhoGestãoCNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAOThis thesis approaches the resistance depositions built up on school practices while public school has been turned into scrap. From the investigation of crashes and tensions that take place through the Citizen school/Porto Alegre, Plural School/Belo Horizonte and Cabana School/Belém’s implementation of politicalpedagogic proposals, we intended to highlight intensive memories of the fights that occurred in the public school, understanding that educational policies does not involve only actions made out by the State, but it involves also the daily fights that come along with those actions, bringing up new problems and producing autonomy processes and resistance exercises. The analyses here were made by the crossing of the theoretical background from, mostly, Marx’s, Michel Foulcault’s and Walter Benjamim’s work, which turns it possible to formulate the resistance notion as the creation of other ways of acting in school, and in researches’ studies from the education field what it concerns to the analysis of the processes that limit contemporary public school. The present study had the objective of highlighting the in the public school quotidian, resistance exercises are forged, non predictable, that produce forks at the educational practices making the naturalized processes that crosses this quotidian instable.Coordenação de Aperfeiçoamento de Pessoal de Nível SuperiorEsta tese aborda as narrativas de resistência tecidas nas práticas escolares em meio ao sucateamento da escola pública. A partir da investigação dos embates e tensões que permeiam a implementação das propostas políticopedagógicas da Escola Cidadã/Porto Alegre, Escola Plural/Belo Horizonte e Escola Cabana/Belém, buscou-se acentuar as memórias intensivas das lutas que atravessam a escola pública compreendendo que as políticas educacionais não envolvem apenas as ações formuladas pelo Estado, mas também as lutas cotidianas que intervêm nessas ações, fazendo emergir novos problemas e engendrando processos de autonomia e exercícios de resistência. As análises aqui empreendidas se fizeram no entrecruzamento dos aportes teóricos advindos, principalmente, dos trabalhos de Marx, Michel Foucault e Walter Benjamin, que nos possibilitaram formular a noção de resistência como criação de outros modos de agir na escola, e em estudos de pesquisadores do campo da educação no que se refere à análise dos processos que delineiam a escola pública na contemporaneidade. Esse estudo pretendeu ressaltar que no cotidiano de trabalho na escola pública, forjam-se exercícios de resistência, imprevisíveis, que produzem bifurcações nas práticas educacionais, desestabilizando os processos naturalizados que atravessam esse cotidiano.Universidade Federal FluminensePrograma de Pós-graduação em EducaçãoEducaçãoBRUFFLinhares, Célia Frazão SoaresCPF:33901384715Frigotto, GaudencioCPF:12635707049http://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K4780705Y6/owa/prc_imp_cv_int?f_cod=K4780705Y6Barros, Regina Duarte Benevides deCPF:12112112112http://genos.cnpq.br:12010/dwlattes/owa/prc_imp_cv_int?f_cod=K4727093D9Barros, Maria Elizabeth Barros deCPF:16317025720http://genos.cnpq.br:12010/dwlattes/owa/prc_imp_cv_int?f_cod=K4783096D6Rodrigues, Heliana de Barros CondeCPF:34534534554http://genos.cnpq.br:12010/dwlattes/owa/prc_imp_cv_int?f_cod=K4780470Y4Heckert, Ana Lucia Coelho2021-03-10T20:51:10Z2005-02-212021-03-10T20:51:10Z2004-05-21info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/doctoralThesisapplication/pdfhttps://app.uff.br/riuff/handle/1/20780porCC-BY-SAinfo:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Repositório Institucional da Universidade Federal Fluminense (RIUFF)instname:Universidade Federal Fluminense (UFF)instacron:UFF2021-03-10T20:51:10Zoai:app.uff.br:1/20780Repositório InstitucionalPUBhttps://app.uff.br/oai/requestriuff@id.uff.bropendoar:21202021-03-10T20:51:10Repositório Institucional da Universidade Federal Fluminense (RIUFF) - Universidade Federal Fluminense (UFF)false
dc.title.none.fl_str_mv Narrativas de Resistências: educação e políticas
title Narrativas de Resistências: educação e políticas
spellingShingle Narrativas de Resistências: educação e políticas
Heckert, Ana Lucia Coelho
Sucateamento
Escolas públicas
Política educacional
Formação
Micro-política
Produção de subjetividade
Trabalho
Gestão
CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO
title_short Narrativas de Resistências: educação e políticas
title_full Narrativas de Resistências: educação e políticas
title_fullStr Narrativas de Resistências: educação e políticas
title_full_unstemmed Narrativas de Resistências: educação e políticas
title_sort Narrativas de Resistências: educação e políticas
author Heckert, Ana Lucia Coelho
author_facet Heckert, Ana Lucia Coelho
author_role author
dc.contributor.none.fl_str_mv Linhares, Célia Frazão Soares
CPF:33901384715
Frigotto, Gaudencio
CPF:12635707049
http://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K4780705Y6/owa/prc_imp_cv_int?f_cod=K4780705Y6
Barros, Regina Duarte Benevides de
CPF:12112112112
http://genos.cnpq.br:12010/dwlattes/owa/prc_imp_cv_int?f_cod=K4727093D9
Barros, Maria Elizabeth Barros de
CPF:16317025720
http://genos.cnpq.br:12010/dwlattes/owa/prc_imp_cv_int?f_cod=K4783096D6
Rodrigues, Heliana de Barros Conde
CPF:34534534554
http://genos.cnpq.br:12010/dwlattes/owa/prc_imp_cv_int?f_cod=K4780470Y4
dc.contributor.author.fl_str_mv Heckert, Ana Lucia Coelho
dc.subject.por.fl_str_mv Sucateamento
Escolas públicas
Política educacional
Formação
Micro-política
Produção de subjetividade
Trabalho
Gestão
CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO
topic Sucateamento
Escolas públicas
Política educacional
Formação
Micro-política
Produção de subjetividade
Trabalho
Gestão
CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO
description This thesis approaches the resistance depositions built up on school practices while public school has been turned into scrap. From the investigation of crashes and tensions that take place through the Citizen school/Porto Alegre, Plural School/Belo Horizonte and Cabana School/Belém’s implementation of politicalpedagogic proposals, we intended to highlight intensive memories of the fights that occurred in the public school, understanding that educational policies does not involve only actions made out by the State, but it involves also the daily fights that come along with those actions, bringing up new problems and producing autonomy processes and resistance exercises. The analyses here were made by the crossing of the theoretical background from, mostly, Marx’s, Michel Foulcault’s and Walter Benjamim’s work, which turns it possible to formulate the resistance notion as the creation of other ways of acting in school, and in researches’ studies from the education field what it concerns to the analysis of the processes that limit contemporary public school. The present study had the objective of highlighting the in the public school quotidian, resistance exercises are forged, non predictable, that produce forks at the educational practices making the naturalized processes that crosses this quotidian instable.
publishDate 2004
dc.date.none.fl_str_mv 2004-05-21
2005-02-21
2021-03-10T20:51:10Z
2021-03-10T20:51:10Z
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/doctoralThesis
format doctoralThesis
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://app.uff.br/riuff/handle/1/20780
url https://app.uff.br/riuff/handle/1/20780
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.rights.driver.fl_str_mv CC-BY-SA
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv CC-BY-SA
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal Fluminense
Programa de Pós-graduação em Educação
Educação
BR
UFF
publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal Fluminense
Programa de Pós-graduação em Educação
Educação
BR
UFF
dc.source.none.fl_str_mv reponame:Repositório Institucional da Universidade Federal Fluminense (RIUFF)
instname:Universidade Federal Fluminense (UFF)
instacron:UFF
instname_str Universidade Federal Fluminense (UFF)
instacron_str UFF
institution UFF
reponame_str Repositório Institucional da Universidade Federal Fluminense (RIUFF)
collection Repositório Institucional da Universidade Federal Fluminense (RIUFF)
repository.name.fl_str_mv Repositório Institucional da Universidade Federal Fluminense (RIUFF) - Universidade Federal Fluminense (UFF)
repository.mail.fl_str_mv riuff@id.uff.br
_version_ 1802135468034228224