Projetos educativos no Instituto de pesquisas Jardim Botânico do Rio de Janeiro: uma prática de sensibilização para concientização ambiental

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Rodrigues, Milena Goulart Souza
Data de Publicação: 2005
Tipo de documento: Dissertação
Idioma: por
Título da fonte: Repositório Institucional da Universidade Federal Fluminense (RIUFF)
Texto Completo: https://app.uff.br/riuff/handle/1/17781
Resumo: The study proposed to investigate the activities that promote environmental reflection in the Botanical Garden Research Institute of Rio de Janeiro, which offers a place of interaction with nature that is important for the development of non-formal education. It is an alternative place to learn and to teach nature preservation, offering a favorable environment for the implementation of educative practices that lead the public to reflect over relevant questions such as the environment. This study emphasized in its theoretical part, the relation of the Brazilian environment questions and the education in the Botanical Garden of Rio de Janeiro. This can be used, especially to contribute with the conservation / preservation of the environment as well as to help overcome the main local environmental problems. To collect data, it was used a form directed to the visitors and filled by the researcher, internal document analysis and observations of three educative projects developed in the institution. The study focused on the activities of sensitization through the process of environmental perception, aiming the change of habits and attitudes of the visitors of the Garden. Therefore it presented a concern in divulging complex questions such as ethics, social values, and economic questions in the sustainability context.
id UFF-2_8d55e06b2687e5068193b51f31f3e6d5
oai_identifier_str oai:app.uff.br:1/17781
network_acronym_str UFF-2
network_name_str Repositório Institucional da Universidade Federal Fluminense (RIUFF)
repository_id_str 2120
spelling Projetos educativos no Instituto de pesquisas Jardim Botânico do Rio de Janeiro: uma prática de sensibilização para concientização ambientalSistemas de gestãoMeio ambienteResíduos industriaisPercepção ambientalSustentabilidadeEducative practicesEnvironmental perceptionSustentainabilityCNPQ::ENGENHARIAS::ENGENHARIA SANITARIA::SANEAMENTO BASICO::RESIDUOS SOLIDOS, DOMESTICOS E INDUSTRIAISThe study proposed to investigate the activities that promote environmental reflection in the Botanical Garden Research Institute of Rio de Janeiro, which offers a place of interaction with nature that is important for the development of non-formal education. It is an alternative place to learn and to teach nature preservation, offering a favorable environment for the implementation of educative practices that lead the public to reflect over relevant questions such as the environment. This study emphasized in its theoretical part, the relation of the Brazilian environment questions and the education in the Botanical Garden of Rio de Janeiro. This can be used, especially to contribute with the conservation / preservation of the environment as well as to help overcome the main local environmental problems. To collect data, it was used a form directed to the visitors and filled by the researcher, internal document analysis and observations of three educative projects developed in the institution. The study focused on the activities of sensitization through the process of environmental perception, aiming the change of habits and attitudes of the visitors of the Garden. Therefore it presented a concern in divulging complex questions such as ethics, social values, and economic questions in the sustainability context.O estudo se propôs a investigar as atividades relacionadas à reflexão do meio ambiente no Instituto de Pesquisas Jardim Botânico do Rio de Janeiro, que oferece um espaço de interação com a natureza importante para a implementação da educação não-formal. Ele é um lugar alternativo para aprender e ensinar sobre a preservação da natureza, e oferece um ambiente favorável a implementação de práticas educativas que conduzam a população a refletir sobre questões relevantes como o meio ambiente. Esse estudo destacou na parte teórica, a relação das questões ambientais brasileiras e a educação abordadas no Jardim Botânico do Rio de Janeiro e como este pode ser utilizado, especialmente para contribuir com a conservação / preservação do meio ambiente assim como para ajudar na superação dos principais problemas ambientais locais. Para coleta de dados foi utilizado um formulário dirigido aos visitantes e preenchido pela pesquisadora, análise de documentos internos e observação de três projetos educativos realizados na instituição. O estudo enfocou as atividades de sensibilização através do processo de percepção ambiental, visando a mudança de hábitos e atitudes dos frequentadores do Jardim. Sendo assim, apresentou uma preocupação em divulgar questões complexas, como ética, valores sociais, e questões econômicas dentro do contexto da sustentabilidade.Universidade Federal FluminensePrograma de Pós-graduação em Sistemas de GestãoSegurança do Trabalho, Meio-ambiente, Gestão pela Qualidade TotalBRUFFCosta, Renata de Sá Osborne daCPF:45565576722http://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K4790951D4Eigenheer, Emílio MacielCPF:70989977722http://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K4721981Y6Hatakeyama, KazuoCPF:19100340922http://lattes.cnpq.br/1365035677484069Rodrigues, Milena Goulart Souza2021-03-10T20:42:43Z2007-05-112021-03-10T20:42:43Z2005-04-28info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/masterThesisapplication/pdfhttps://app.uff.br/riuff/handle/1/17781porCC-BY-SAinfo:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Repositório Institucional da Universidade Federal Fluminense (RIUFF)instname:Universidade Federal Fluminense (UFF)instacron:UFF2021-03-10T20:42:43Zoai:app.uff.br:1/17781Repositório InstitucionalPUBhttps://app.uff.br/oai/requestriuff@id.uff.bropendoar:21202024-08-19T11:17:48.716390Repositório Institucional da Universidade Federal Fluminense (RIUFF) - Universidade Federal Fluminense (UFF)false
dc.title.none.fl_str_mv Projetos educativos no Instituto de pesquisas Jardim Botânico do Rio de Janeiro: uma prática de sensibilização para concientização ambiental
title Projetos educativos no Instituto de pesquisas Jardim Botânico do Rio de Janeiro: uma prática de sensibilização para concientização ambiental
spellingShingle Projetos educativos no Instituto de pesquisas Jardim Botânico do Rio de Janeiro: uma prática de sensibilização para concientização ambiental
Rodrigues, Milena Goulart Souza
Sistemas de gestão
Meio ambiente
Resíduos industriais
Percepção ambiental
Sustentabilidade
Educative practices
Environmental perception
Sustentainability
CNPQ::ENGENHARIAS::ENGENHARIA SANITARIA::SANEAMENTO BASICO::RESIDUOS SOLIDOS, DOMESTICOS E INDUSTRIAIS
title_short Projetos educativos no Instituto de pesquisas Jardim Botânico do Rio de Janeiro: uma prática de sensibilização para concientização ambiental
title_full Projetos educativos no Instituto de pesquisas Jardim Botânico do Rio de Janeiro: uma prática de sensibilização para concientização ambiental
title_fullStr Projetos educativos no Instituto de pesquisas Jardim Botânico do Rio de Janeiro: uma prática de sensibilização para concientização ambiental
title_full_unstemmed Projetos educativos no Instituto de pesquisas Jardim Botânico do Rio de Janeiro: uma prática de sensibilização para concientização ambiental
title_sort Projetos educativos no Instituto de pesquisas Jardim Botânico do Rio de Janeiro: uma prática de sensibilização para concientização ambiental
author Rodrigues, Milena Goulart Souza
author_facet Rodrigues, Milena Goulart Souza
author_role author
dc.contributor.none.fl_str_mv Costa, Renata de Sá Osborne da
CPF:45565576722
http://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K4790951D4
Eigenheer, Emílio Maciel
CPF:70989977722
http://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K4721981Y6
Hatakeyama, Kazuo
CPF:19100340922
http://lattes.cnpq.br/1365035677484069
dc.contributor.author.fl_str_mv Rodrigues, Milena Goulart Souza
dc.subject.por.fl_str_mv Sistemas de gestão
Meio ambiente
Resíduos industriais
Percepção ambiental
Sustentabilidade
Educative practices
Environmental perception
Sustentainability
CNPQ::ENGENHARIAS::ENGENHARIA SANITARIA::SANEAMENTO BASICO::RESIDUOS SOLIDOS, DOMESTICOS E INDUSTRIAIS
topic Sistemas de gestão
Meio ambiente
Resíduos industriais
Percepção ambiental
Sustentabilidade
Educative practices
Environmental perception
Sustentainability
CNPQ::ENGENHARIAS::ENGENHARIA SANITARIA::SANEAMENTO BASICO::RESIDUOS SOLIDOS, DOMESTICOS E INDUSTRIAIS
description The study proposed to investigate the activities that promote environmental reflection in the Botanical Garden Research Institute of Rio de Janeiro, which offers a place of interaction with nature that is important for the development of non-formal education. It is an alternative place to learn and to teach nature preservation, offering a favorable environment for the implementation of educative practices that lead the public to reflect over relevant questions such as the environment. This study emphasized in its theoretical part, the relation of the Brazilian environment questions and the education in the Botanical Garden of Rio de Janeiro. This can be used, especially to contribute with the conservation / preservation of the environment as well as to help overcome the main local environmental problems. To collect data, it was used a form directed to the visitors and filled by the researcher, internal document analysis and observations of three educative projects developed in the institution. The study focused on the activities of sensitization through the process of environmental perception, aiming the change of habits and attitudes of the visitors of the Garden. Therefore it presented a concern in divulging complex questions such as ethics, social values, and economic questions in the sustainability context.
publishDate 2005
dc.date.none.fl_str_mv 2005-04-28
2007-05-11
2021-03-10T20:42:43Z
2021-03-10T20:42:43Z
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/masterThesis
format masterThesis
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://app.uff.br/riuff/handle/1/17781
url https://app.uff.br/riuff/handle/1/17781
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.rights.driver.fl_str_mv CC-BY-SA
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv CC-BY-SA
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal Fluminense
Programa de Pós-graduação em Sistemas de Gestão
Segurança do Trabalho, Meio-ambiente, Gestão pela Qualidade Total
BR
UFF
publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal Fluminense
Programa de Pós-graduação em Sistemas de Gestão
Segurança do Trabalho, Meio-ambiente, Gestão pela Qualidade Total
BR
UFF
dc.source.none.fl_str_mv reponame:Repositório Institucional da Universidade Federal Fluminense (RIUFF)
instname:Universidade Federal Fluminense (UFF)
instacron:UFF
instname_str Universidade Federal Fluminense (UFF)
instacron_str UFF
institution UFF
reponame_str Repositório Institucional da Universidade Federal Fluminense (RIUFF)
collection Repositório Institucional da Universidade Federal Fluminense (RIUFF)
repository.name.fl_str_mv Repositório Institucional da Universidade Federal Fluminense (RIUFF) - Universidade Federal Fluminense (UFF)
repository.mail.fl_str_mv riuff@id.uff.br
_version_ 1811823715540795392