BÚZIOS: TODA TEMPORADA! A RELAÇÃO EDUCAÇÃO, TURISMO E CULTURA: ESTUDO DE CASO DO TECTUR/CEJOB

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Oliveira, Sandra Regina dos Anjos
Data de Publicação: 2006
Tipo de documento: Dissertação
Idioma: por
Título da fonte: Repositório Institucional da Universidade Federal Fluminense (RIUFF)
Texto Completo: https://app.uff.br/riuff/handle/1/20859
Resumo: The objective of this study is to find out whether the valorization of culture is present on the discourse of the students of the Technical Course in Tourism of the João de Oliveira Botas State School-Tectur, located at Armação de Búzios, Rio de Janeiro, Brazil. Based on the explanatory study, this work analyses the theme with the case study method, and the main instruments were semi-structured interviews, and bibliographic and documental research. Books, articles and documents available in local offices as well as filed records were consulted, and in loco direct observations were carried on. The study presents the situation problem and a succinct scenario of the town, and then discusses the literature regarding technical professional courses, tourism and hospitality, and the importance of valorizing the cultural diversity to Education and Tourism, according to the UNESCO, the National Tourism Plan and the Tourism Director Plan of the State of Rio de Janeiro. The analysis of the interviews with the Tectur s students and professionals lead to the conclusion that the valorization of culture, although present in the students discourse, is still disorganized and often associated to short economic incomes, what is justified by the lack of a real recognition of what is or is not a local cultural expression, derived from the Búzios roots. Finally, the study discusses the data and gives suggestions to solve the problem.
id UFF-2_9dd191daeddf0900f8cb40efafdb24f5
oai_identifier_str oai:app.uff.br:1/20859
network_acronym_str UFF-2
network_name_str Repositório Institucional da Universidade Federal Fluminense (RIUFF)
repository_id_str 2120
spelling BÚZIOS: TODA TEMPORADA! A RELAÇÃO EDUCAÇÃO, TURISMO E CULTURA: ESTUDO DE CASO DO TECTUR/CEJOBTurismo em Búzios. Curso de Turismo. Valorização da cultura.Tourism in Búzios. Tourism Course. Cultural valorisation.CNPQ::ENGENHARIAS::ENGENHARIA DE PRODUCAO::ENGENHARIA DO PRODUTOThe objective of this study is to find out whether the valorization of culture is present on the discourse of the students of the Technical Course in Tourism of the João de Oliveira Botas State School-Tectur, located at Armação de Búzios, Rio de Janeiro, Brazil. Based on the explanatory study, this work analyses the theme with the case study method, and the main instruments were semi-structured interviews, and bibliographic and documental research. Books, articles and documents available in local offices as well as filed records were consulted, and in loco direct observations were carried on. The study presents the situation problem and a succinct scenario of the town, and then discusses the literature regarding technical professional courses, tourism and hospitality, and the importance of valorizing the cultural diversity to Education and Tourism, according to the UNESCO, the National Tourism Plan and the Tourism Director Plan of the State of Rio de Janeiro. The analysis of the interviews with the Tectur s students and professionals lead to the conclusion that the valorization of culture, although present in the students discourse, is still disorganized and often associated to short economic incomes, what is justified by the lack of a real recognition of what is or is not a local cultural expression, derived from the Búzios roots. Finally, the study discusses the data and gives suggestions to solve the problem.Este trabalho tem por objetivo buscar se a valorização da cultura está presente no discurso dos alunos do Curso Técnico de Turismo do Colégio Estadual João de Oliveira Botas, situado no município de Armação dos Búzios no Estado do Rio de Janeiro. Tendo por base o estudo explanatório/exploratório, analisa o tema sob a metodologia de estudo de caso onde o principal método adotado foi a realização de entrevistas semi-estruturadas e a pesquisa bibliográfica e documental, tendo sido consultados livros, artigos e documentos disponíveis em órgãos locais, registros em arquivos e como também a observação direta in loco. Sendo assim, apresenta a situação-problema e um sucinto panorama da situação atual do município, para em seguida discorrer sobre a literatura publicada pertinente aos cursos técnicos profissionais, da educação profissional em turismo e hospitalidade, da importância da valorização da diversidade cultural para a Educação e Turismo, segundo a UNESCO, o Plano Nacional de Turismo e o Plano Diretor de Turismo do Estado do Rio de Janeiro. Procede-se à análise das entrevistas realizadas com os alunos do Tectur e com profissionais, para chegar a conclusão de que a valorização da cultura apesar de presente no discurso dos alunos, encontra-se ainda desorganizada e geralmente associada a pequenos ganhos econômicos, o que se justifica pela falta de uma identificação real do que é e do que não é expressão cultural local, fruto das raízes de Búzios. Finalizando são apresentadas a discussão dos dados levantados e as sugestões para a resolução do problema.Programa de Pós-graduação em Sistemas de GestãoSegurança do Trabalho, Meio-ambiente, Gestão pela Qualidade TotalAndrade, Emmanuel Paiva deCPF:10033425422http://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K4791508Z3Ferraz, Fernando de ToledoCPF:89675522222Gomes, Maria Helena Teixeira da SilvaCPF:58963102222http://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K4792327H5&dataRevisao=nullOliveira, Sandra Regina dos Anjos2021-03-10T20:51:23Z2008-10-102021-03-10T20:51:23Z2006-03-31info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/masterThesisapplication/pdfhttps://app.uff.br/riuff/handle/1/20859porCC-BY-SAinfo:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Repositório Institucional da Universidade Federal Fluminense (RIUFF)instname:Universidade Federal Fluminense (UFF)instacron:UFF2021-03-10T20:51:23Zoai:app.uff.br:1/20859Repositório InstitucionalPUBhttps://app.uff.br/oai/requestriuff@id.uff.bropendoar:21202021-03-10T20:51:23Repositório Institucional da Universidade Federal Fluminense (RIUFF) - Universidade Federal Fluminense (UFF)false
dc.title.none.fl_str_mv BÚZIOS: TODA TEMPORADA! A RELAÇÃO EDUCAÇÃO, TURISMO E CULTURA: ESTUDO DE CASO DO TECTUR/CEJOB
title BÚZIOS: TODA TEMPORADA! A RELAÇÃO EDUCAÇÃO, TURISMO E CULTURA: ESTUDO DE CASO DO TECTUR/CEJOB
spellingShingle BÚZIOS: TODA TEMPORADA! A RELAÇÃO EDUCAÇÃO, TURISMO E CULTURA: ESTUDO DE CASO DO TECTUR/CEJOB
Oliveira, Sandra Regina dos Anjos
Turismo em Búzios. Curso de Turismo. Valorização da cultura.
Tourism in Búzios. Tourism Course. Cultural valorisation.
CNPQ::ENGENHARIAS::ENGENHARIA DE PRODUCAO::ENGENHARIA DO PRODUTO
title_short BÚZIOS: TODA TEMPORADA! A RELAÇÃO EDUCAÇÃO, TURISMO E CULTURA: ESTUDO DE CASO DO TECTUR/CEJOB
title_full BÚZIOS: TODA TEMPORADA! A RELAÇÃO EDUCAÇÃO, TURISMO E CULTURA: ESTUDO DE CASO DO TECTUR/CEJOB
title_fullStr BÚZIOS: TODA TEMPORADA! A RELAÇÃO EDUCAÇÃO, TURISMO E CULTURA: ESTUDO DE CASO DO TECTUR/CEJOB
title_full_unstemmed BÚZIOS: TODA TEMPORADA! A RELAÇÃO EDUCAÇÃO, TURISMO E CULTURA: ESTUDO DE CASO DO TECTUR/CEJOB
title_sort BÚZIOS: TODA TEMPORADA! A RELAÇÃO EDUCAÇÃO, TURISMO E CULTURA: ESTUDO DE CASO DO TECTUR/CEJOB
author Oliveira, Sandra Regina dos Anjos
author_facet Oliveira, Sandra Regina dos Anjos
author_role author
dc.contributor.none.fl_str_mv Andrade, Emmanuel Paiva de
CPF:10033425422
http://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K4791508Z3
Ferraz, Fernando de Toledo
CPF:89675522222
Gomes, Maria Helena Teixeira da Silva
CPF:58963102222
http://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K4792327H5&dataRevisao=null
dc.contributor.author.fl_str_mv Oliveira, Sandra Regina dos Anjos
dc.subject.por.fl_str_mv Turismo em Búzios. Curso de Turismo. Valorização da cultura.
Tourism in Búzios. Tourism Course. Cultural valorisation.
CNPQ::ENGENHARIAS::ENGENHARIA DE PRODUCAO::ENGENHARIA DO PRODUTO
topic Turismo em Búzios. Curso de Turismo. Valorização da cultura.
Tourism in Búzios. Tourism Course. Cultural valorisation.
CNPQ::ENGENHARIAS::ENGENHARIA DE PRODUCAO::ENGENHARIA DO PRODUTO
description The objective of this study is to find out whether the valorization of culture is present on the discourse of the students of the Technical Course in Tourism of the João de Oliveira Botas State School-Tectur, located at Armação de Búzios, Rio de Janeiro, Brazil. Based on the explanatory study, this work analyses the theme with the case study method, and the main instruments were semi-structured interviews, and bibliographic and documental research. Books, articles and documents available in local offices as well as filed records were consulted, and in loco direct observations were carried on. The study presents the situation problem and a succinct scenario of the town, and then discusses the literature regarding technical professional courses, tourism and hospitality, and the importance of valorizing the cultural diversity to Education and Tourism, according to the UNESCO, the National Tourism Plan and the Tourism Director Plan of the State of Rio de Janeiro. The analysis of the interviews with the Tectur s students and professionals lead to the conclusion that the valorization of culture, although present in the students discourse, is still disorganized and often associated to short economic incomes, what is justified by the lack of a real recognition of what is or is not a local cultural expression, derived from the Búzios roots. Finally, the study discusses the data and gives suggestions to solve the problem.
publishDate 2006
dc.date.none.fl_str_mv 2006-03-31
2008-10-10
2021-03-10T20:51:23Z
2021-03-10T20:51:23Z
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/masterThesis
format masterThesis
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://app.uff.br/riuff/handle/1/20859
url https://app.uff.br/riuff/handle/1/20859
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.rights.driver.fl_str_mv CC-BY-SA
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv CC-BY-SA
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Programa de Pós-graduação em Sistemas de Gestão
Segurança do Trabalho, Meio-ambiente, Gestão pela Qualidade Total
publisher.none.fl_str_mv Programa de Pós-graduação em Sistemas de Gestão
Segurança do Trabalho, Meio-ambiente, Gestão pela Qualidade Total
dc.source.none.fl_str_mv reponame:Repositório Institucional da Universidade Federal Fluminense (RIUFF)
instname:Universidade Federal Fluminense (UFF)
instacron:UFF
instname_str Universidade Federal Fluminense (UFF)
instacron_str UFF
institution UFF
reponame_str Repositório Institucional da Universidade Federal Fluminense (RIUFF)
collection Repositório Institucional da Universidade Federal Fluminense (RIUFF)
repository.name.fl_str_mv Repositório Institucional da Universidade Federal Fluminense (RIUFF) - Universidade Federal Fluminense (UFF)
repository.mail.fl_str_mv riuff@id.uff.br
_version_ 1807838756672110592