A Qualidade em Serviços de informação através dos Portais do Conhecimento
Autor(a) principal: | |
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Data de Publicação: | 2012 |
Tipo de documento: | Dissertação |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Repositório Institucional da Universidade Federal Fluminense (RIUFF) |
Texto Completo: | https://app.uff.br/riuff/handle/1/20047 |
Resumo: | Given the need for institutions to prepare for the future because of the speed of emergence of new technologies, it is essential to monitor market trends in order to promote the advancement of research and technological development. This dissertation aims at evaluating and diagnose service quality information on Nuclear Knowledge Portal of the National Commission of Nuclear Energy, proposing a process improvement-oriented Knowledge Management based on the fundamentals of Total Quality Management (TQM). The work is based on a literature review on the topic of evaluation of Portal, in order to investigate further whether it is using the capabilities available today on the internet, so that this study is an adaptation of the model proposed by ISO / IEC 9126 (former NBR 13596) and software quality evaluation model proposed by portals Vilella (2003). The results allowed to conclude that the Nuclear Knowledge Portal is a great channel to disseminate information in the nuclear area, however makes a limited use of the potential of Knowledge Management. The work also helped to confirm that the Portal should become a strategic tool for competitiveness continuously adding value, since it must contain capture, transfer and create knowledge, thus following the market trends for the purpose of promoting the advancement of research and technological development. |
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A Qualidade em Serviços de informação através dos Portais do ConhecimentoTHE QUALITY INFORMATION SERVICES THROUGH THE KNOWLEDGE PORTALSGestão do ConhecimentoQualidadeAvaliação de PortalKnowledge ManagementQualityAssessment PortalCNPQ::ENGENHARIAS::ENGENHARIA DE PRODUCAOGiven the need for institutions to prepare for the future because of the speed of emergence of new technologies, it is essential to monitor market trends in order to promote the advancement of research and technological development. This dissertation aims at evaluating and diagnose service quality information on Nuclear Knowledge Portal of the National Commission of Nuclear Energy, proposing a process improvement-oriented Knowledge Management based on the fundamentals of Total Quality Management (TQM). The work is based on a literature review on the topic of evaluation of Portal, in order to investigate further whether it is using the capabilities available today on the internet, so that this study is an adaptation of the model proposed by ISO / IEC 9126 (former NBR 13596) and software quality evaluation model proposed by portals Vilella (2003). The results allowed to conclude that the Nuclear Knowledge Portal is a great channel to disseminate information in the nuclear area, however makes a limited use of the potential of Knowledge Management. The work also helped to confirm that the Portal should become a strategic tool for competitiveness continuously adding value, since it must contain capture, transfer and create knowledge, thus following the market trends for the purpose of promoting the advancement of research and technological development.Universidade Federal FluminenseDiante da necessidade das instituições de se prepararem para o futuro devido à velocidade do surgimento de novas tecnologias, torna-se imprescindível o acompanhamento das tendências de mercado a fim de promover o avanço da pesquisa e o desenvolvimento tecnológico. Esta dissertação tem como objetivo avaliar e diagnosticar a qualidade em serviço de informação no Portal do Conhecimento Nuclear da Comissão Nacional de Energia Nuclear identificando na literatura modelos que permitam fazer esta avaliação, propondo uma melhoria de processo voltado para a Gestão do Conhecimento baseando-se nos fundamentos da Gestão da Qualidade Total (GQT). O trabalho tem como base uma revisão de literatura sobre o tema avaliação de Portal, a fim de averiguar mais detalhadamente se o mesmo está utilizando as potencialidades disponíveis hoje na internet, para isso este estudo faz uma adaptação do modelo proposto pela ISO/IEC 9126 (antiga NBR 13596) de qualidade de software e do modelo de avaliação de portais proposto por Vilella (2003). Os resultados alcançados possibilitaram concluir que, o Portal do Conhecimento Nuclear é um grande canal de divulgação de informação na área nuclear, contudo faz um uso limitado das potencialidades da Gestão do Conhecimento. O trabalho permitiu constatar também que o Portal deve se transformar em uma ferramenta estratégica de competitividade agregando valor continuamente, uma vez que o mesmo deve capturar conter, transferir e criar o conhecimento, seguindo assim as tendências de mercado com o propósito de promover o avanço da pesquisa e o desenvolvimento tecnológico.Programa de Pós-graduação em Sistemas de GestãoSegurança do Trabalho, Meio-ambiente, Gestão pela Qualidade TotalGutierrez, Ruben HuamanchumoCPF:87745796322http://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K4706492A8&dataRevisao=nullLima, Gilson Brito AlvesCPF:88895241722http://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K4791172A4&dataRevisao=nullSilva Neto, Romeu eCPF:11144433322http://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K4707989H1&dataRevisao=nullJanuario, André Novais2021-03-10T20:49:07Z2013-06-212021-03-10T20:49:07Z2012-11-29info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/masterThesisapplication/pdfhttps://app.uff.br/riuff/handle/1/20047porCC-BY-SAinfo:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Repositório Institucional da Universidade Federal Fluminense (RIUFF)instname:Universidade Federal Fluminense (UFF)instacron:UFF2021-03-10T20:49:07Zoai:app.uff.br:1/20047Repositório InstitucionalPUBhttps://app.uff.br/oai/requestriuff@id.uff.bropendoar:21202021-03-10T20:49:07Repositório Institucional da Universidade Federal Fluminense (RIUFF) - Universidade Federal Fluminense (UFF)false |
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