A educação, o cenário da pós-modernidade e a questão da normatividade do discurso pedagógico
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2009 |
Tipo de documento: | Tese |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Repositório Institucional da Universidade Federal Fluminense (RIUFF) |
Texto Completo: | https://app.uff.br/riuff/handle/1/18674 |
Resumo: | The doctoral thesis Education, the scenario of post-modernity and the issue of normativeness of pedagogical discourse inserts itself in the subject of the relations between post-modernity and education, recognizing the failure of the foundations of metaphysical order as the founding structure of the normativeness of pedagogical discourse. The study takes as reflection input the theoretical contribution of the philosophy that acknowledges the post-modern scenario, taking particularly the contribution of Lyotard, Vattimo and Habermas on the symptoms of the modernity crisis and the emergence of post-modernity and its implications for the constitution of the normativeness of pedagogical discourse. The analysis also considers the theoretical production of the area of education that directly discusses the purposes of education, focusing the contribution of Anísio Teixeira and Dermeval Saviani to the configuration of Brazilian educational thought during the 20th century, beginning with the examination of the philosophical foundations that sustain their thoughts. Finally, the study ratifies the recognition of the importance of pedagogical tradition as a mediator element, though not taken substantively, and, at the same time, it recognizes the fecundity of some contributions of post-modern thinking to provide contents that establish, even though in a less perennial way, the normativeness of the discourse. |
id |
UFF-2_c4168b747421576d3fbaf3016dc29a6b |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:app.uff.br:1/18674 |
network_acronym_str |
UFF-2 |
network_name_str |
Repositório Institucional da Universidade Federal Fluminense (RIUFF) |
repository_id_str |
2120 |
spelling |
A educação, o cenário da pós-modernidade e a questão da normatividade do discurso pedagógicoEducation, the scenario of post-modernity and the issue of normativeness of pedagogical discoursePedagogiaFilosofia da educaçãoDiscursoNormasPhilosophy of educationPost-modernityPedagogical discourseNormativenessCNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAOThe doctoral thesis Education, the scenario of post-modernity and the issue of normativeness of pedagogical discourse inserts itself in the subject of the relations between post-modernity and education, recognizing the failure of the foundations of metaphysical order as the founding structure of the normativeness of pedagogical discourse. The study takes as reflection input the theoretical contribution of the philosophy that acknowledges the post-modern scenario, taking particularly the contribution of Lyotard, Vattimo and Habermas on the symptoms of the modernity crisis and the emergence of post-modernity and its implications for the constitution of the normativeness of pedagogical discourse. The analysis also considers the theoretical production of the area of education that directly discusses the purposes of education, focusing the contribution of Anísio Teixeira and Dermeval Saviani to the configuration of Brazilian educational thought during the 20th century, beginning with the examination of the philosophical foundations that sustain their thoughts. Finally, the study ratifies the recognition of the importance of pedagogical tradition as a mediator element, though not taken substantively, and, at the same time, it recognizes the fecundity of some contributions of post-modern thinking to provide contents that establish, even though in a less perennial way, the normativeness of the discourse.A tese de doutorado A educação, o cenário da pós-modernidade e a questão da normatividade do discurso pedagógico se insere na temática das relações entre pós-modernidade e educação, reconhecendo a falência dos fundamentos de ordem metafísica enquanto estrutura fundante da normatividade do discurso pedagógico. O estudo toma como aporte de reflexão a contribuição teórica da filosofia que reconhece o cenário pós-moderno, tomando em particular a contribuição de Lyotard, Vattimo e Habermas sobre os sintomas da crise da modernidade e emergência da pós-modernidade e suas implicações para a constituição da normatividade do discurso pedagógico. A análise considera também a produção teórica da área da educação que discute de forma direta os fins da educação, tomando como foco a contribuição de Anísio Teixeira e Dermeval Saviani para a configuração do pensamento pedagógico brasileiro, durante o século XX, a partir do exame dos fundamentos filosóficos que amparam as suas reflexões. Por fim, o estudo firma o reconhecimento da importância da tradição pedagógica como elemento mediador, ainda que não tomado de forma substantiva, e, ao mesmo tempo, reconhece a fecundidade de algumas contribuições do pensamento pós-moderno para fornecer conteúdos que embasem, ainda que de modo menos perene, a normatividade do discurso.Programa de Pós-graduação em EducaçãoEducaçãoGoulart, Cecilia Maria AldigueriCPF:29862523700Bannell, Ralph IngsCPF:32306035622http://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K4763722P6Oliveira, Renato José deCPF:12323231122http://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K4790953D6Leite, Siomara BorbaCPF:6532100822http://lattes.cnpq.br/7601965102854192Nunes, Zilda Clarice Rosa MartinsCPF:52687970859http://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K4787445A0Trein, Eunice SchillingCPF:73881988734Lima, João Francisco Lopes de2021-03-10T20:45:14Z2009-12-142021-03-10T20:45:14Z2009-03-02info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/doctoralThesisapplication/pdfhttps://app.uff.br/riuff/handle/1/18674porCC-BY-SAinfo:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Repositório Institucional da Universidade Federal Fluminense (RIUFF)instname:Universidade Federal Fluminense (UFF)instacron:UFF2021-03-10T20:45:14Zoai:app.uff.br:1/18674Repositório InstitucionalPUBhttps://app.uff.br/oai/requestriuff@id.uff.bropendoar:21202024-08-19T10:54:10.485990Repositório Institucional da Universidade Federal Fluminense (RIUFF) - Universidade Federal Fluminense (UFF)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
A educação, o cenário da pós-modernidade e a questão da normatividade do discurso pedagógico Education, the scenario of post-modernity and the issue of normativeness of pedagogical discourse |
title |
A educação, o cenário da pós-modernidade e a questão da normatividade do discurso pedagógico |
spellingShingle |
A educação, o cenário da pós-modernidade e a questão da normatividade do discurso pedagógico Lima, João Francisco Lopes de Pedagogia Filosofia da educação Discurso Normas Philosophy of education Post-modernity Pedagogical discourse Normativeness CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO |
title_short |
A educação, o cenário da pós-modernidade e a questão da normatividade do discurso pedagógico |
title_full |
A educação, o cenário da pós-modernidade e a questão da normatividade do discurso pedagógico |
title_fullStr |
A educação, o cenário da pós-modernidade e a questão da normatividade do discurso pedagógico |
title_full_unstemmed |
A educação, o cenário da pós-modernidade e a questão da normatividade do discurso pedagógico |
title_sort |
A educação, o cenário da pós-modernidade e a questão da normatividade do discurso pedagógico |
author |
Lima, João Francisco Lopes de |
author_facet |
Lima, João Francisco Lopes de |
author_role |
author |
dc.contributor.none.fl_str_mv |
Goulart, Cecilia Maria Aldigueri CPF:29862523700 Bannell, Ralph Ings CPF:32306035622 http://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K4763722P6 Oliveira, Renato José de CPF:12323231122 http://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K4790953D6 Leite, Siomara Borba CPF:6532100822 http://lattes.cnpq.br/7601965102854192 Nunes, Zilda Clarice Rosa Martins CPF:52687970859 http://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K4787445A0 Trein, Eunice Schilling CPF:73881988734 |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Lima, João Francisco Lopes de |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Pedagogia Filosofia da educação Discurso Normas Philosophy of education Post-modernity Pedagogical discourse Normativeness CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO |
topic |
Pedagogia Filosofia da educação Discurso Normas Philosophy of education Post-modernity Pedagogical discourse Normativeness CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO |
description |
The doctoral thesis Education, the scenario of post-modernity and the issue of normativeness of pedagogical discourse inserts itself in the subject of the relations between post-modernity and education, recognizing the failure of the foundations of metaphysical order as the founding structure of the normativeness of pedagogical discourse. The study takes as reflection input the theoretical contribution of the philosophy that acknowledges the post-modern scenario, taking particularly the contribution of Lyotard, Vattimo and Habermas on the symptoms of the modernity crisis and the emergence of post-modernity and its implications for the constitution of the normativeness of pedagogical discourse. The analysis also considers the theoretical production of the area of education that directly discusses the purposes of education, focusing the contribution of Anísio Teixeira and Dermeval Saviani to the configuration of Brazilian educational thought during the 20th century, beginning with the examination of the philosophical foundations that sustain their thoughts. Finally, the study ratifies the recognition of the importance of pedagogical tradition as a mediator element, though not taken substantively, and, at the same time, it recognizes the fecundity of some contributions of post-modern thinking to provide contents that establish, even though in a less perennial way, the normativeness of the discourse. |
publishDate |
2009 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2009-12-14 2009-03-02 2021-03-10T20:45:14Z 2021-03-10T20:45:14Z |
dc.type.status.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/doctoralThesis |
format |
doctoralThesis |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://app.uff.br/riuff/handle/1/18674 |
url |
https://app.uff.br/riuff/handle/1/18674 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
CC-BY-SA info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
CC-BY-SA |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Programa de Pós-graduação em Educação Educação |
publisher.none.fl_str_mv |
Programa de Pós-graduação em Educação Educação |
dc.source.none.fl_str_mv |
reponame:Repositório Institucional da Universidade Federal Fluminense (RIUFF) instname:Universidade Federal Fluminense (UFF) instacron:UFF |
instname_str |
Universidade Federal Fluminense (UFF) |
instacron_str |
UFF |
institution |
UFF |
reponame_str |
Repositório Institucional da Universidade Federal Fluminense (RIUFF) |
collection |
Repositório Institucional da Universidade Federal Fluminense (RIUFF) |
repository.name.fl_str_mv |
Repositório Institucional da Universidade Federal Fluminense (RIUFF) - Universidade Federal Fluminense (UFF) |
repository.mail.fl_str_mv |
riuff@id.uff.br |
_version_ |
1811823603199508480 |