A educação, o cenário da pós-modernidade e a questão da normatividade do discurso pedagógico

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Lima, João Francisco Lopes de
Data de Publicação: 2009
Tipo de documento: Tese
Idioma: por
Título da fonte: Repositório Institucional da Universidade Federal Fluminense (RIUFF)
Texto Completo: https://app.uff.br/riuff/handle/1/18674
Resumo: The doctoral thesis Education, the scenario of post-modernity and the issue of normativeness of pedagogical discourse inserts itself in the subject of the relations between post-modernity and education, recognizing the failure of the foundations of metaphysical order as the founding structure of the normativeness of pedagogical discourse. The study takes as reflection input the theoretical contribution of the philosophy that acknowledges the post-modern scenario, taking particularly the contribution of Lyotard, Vattimo and Habermas on the symptoms of the modernity crisis and the emergence of post-modernity and its implications for the constitution of the normativeness of pedagogical discourse. The analysis also considers the theoretical production of the area of education that directly discusses the purposes of education, focusing the contribution of Anísio Teixeira and Dermeval Saviani to the configuration of Brazilian educational thought during the 20th century, beginning with the examination of the philosophical foundations that sustain their thoughts. Finally, the study ratifies the recognition of the importance of pedagogical tradition as a mediator element, though not taken substantively, and, at the same time, it recognizes the fecundity of some contributions of post-modern thinking to provide contents that establish, even though in a less perennial way, the normativeness of the discourse.
id UFF-2_c4168b747421576d3fbaf3016dc29a6b
oai_identifier_str oai:app.uff.br:1/18674
network_acronym_str UFF-2
network_name_str Repositório Institucional da Universidade Federal Fluminense (RIUFF)
repository_id_str 2120
spelling A educação, o cenário da pós-modernidade e a questão da normatividade do discurso pedagógicoEducation, the scenario of post-modernity and the issue of normativeness of pedagogical discoursePedagogiaFilosofia da educaçãoDiscursoNormasPhilosophy of educationPost-modernityPedagogical discourseNormativenessCNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAOThe doctoral thesis Education, the scenario of post-modernity and the issue of normativeness of pedagogical discourse inserts itself in the subject of the relations between post-modernity and education, recognizing the failure of the foundations of metaphysical order as the founding structure of the normativeness of pedagogical discourse. The study takes as reflection input the theoretical contribution of the philosophy that acknowledges the post-modern scenario, taking particularly the contribution of Lyotard, Vattimo and Habermas on the symptoms of the modernity crisis and the emergence of post-modernity and its implications for the constitution of the normativeness of pedagogical discourse. The analysis also considers the theoretical production of the area of education that directly discusses the purposes of education, focusing the contribution of Anísio Teixeira and Dermeval Saviani to the configuration of Brazilian educational thought during the 20th century, beginning with the examination of the philosophical foundations that sustain their thoughts. Finally, the study ratifies the recognition of the importance of pedagogical tradition as a mediator element, though not taken substantively, and, at the same time, it recognizes the fecundity of some contributions of post-modern thinking to provide contents that establish, even though in a less perennial way, the normativeness of the discourse.A tese de doutorado A educação, o cenário da pós-modernidade e a questão da normatividade do discurso pedagógico se insere na temática das relações entre pós-modernidade e educação, reconhecendo a falência dos fundamentos de ordem metafísica enquanto estrutura fundante da normatividade do discurso pedagógico. O estudo toma como aporte de reflexão a contribuição teórica da filosofia que reconhece o cenário pós-moderno, tomando em particular a contribuição de Lyotard, Vattimo e Habermas sobre os sintomas da crise da modernidade e emergência da pós-modernidade e suas implicações para a constituição da normatividade do discurso pedagógico. A análise considera também a produção teórica da área da educação que discute de forma direta os fins da educação, tomando como foco a contribuição de Anísio Teixeira e Dermeval Saviani para a configuração do pensamento pedagógico brasileiro, durante o século XX, a partir do exame dos fundamentos filosóficos que amparam as suas reflexões. Por fim, o estudo firma o reconhecimento da importância da tradição pedagógica como elemento mediador, ainda que não tomado de forma substantiva, e, ao mesmo tempo, reconhece a fecundidade de algumas contribuições do pensamento pós-moderno para fornecer conteúdos que embasem, ainda que de modo menos perene, a normatividade do discurso.Programa de Pós-graduação em EducaçãoEducaçãoGoulart, Cecilia Maria AldigueriCPF:29862523700Bannell, Ralph IngsCPF:32306035622http://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K4763722P6Oliveira, Renato José deCPF:12323231122http://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K4790953D6Leite, Siomara BorbaCPF:6532100822http://lattes.cnpq.br/7601965102854192Nunes, Zilda Clarice Rosa MartinsCPF:52687970859http://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K4787445A0Trein, Eunice SchillingCPF:73881988734Lima, João Francisco Lopes de2021-03-10T20:45:14Z2009-12-142021-03-10T20:45:14Z2009-03-02info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/doctoralThesisapplication/pdfhttps://app.uff.br/riuff/handle/1/18674porCC-BY-SAinfo:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Repositório Institucional da Universidade Federal Fluminense (RIUFF)instname:Universidade Federal Fluminense (UFF)instacron:UFF2021-03-10T20:45:14Zoai:app.uff.br:1/18674Repositório InstitucionalPUBhttps://app.uff.br/oai/requestriuff@id.uff.bropendoar:21202024-08-19T10:54:10.485990Repositório Institucional da Universidade Federal Fluminense (RIUFF) - Universidade Federal Fluminense (UFF)false
dc.title.none.fl_str_mv A educação, o cenário da pós-modernidade e a questão da normatividade do discurso pedagógico
Education, the scenario of post-modernity and the issue of normativeness of pedagogical discourse
title A educação, o cenário da pós-modernidade e a questão da normatividade do discurso pedagógico
spellingShingle A educação, o cenário da pós-modernidade e a questão da normatividade do discurso pedagógico
Lima, João Francisco Lopes de
Pedagogia
Filosofia da educação
Discurso
Normas
Philosophy of education
Post-modernity
Pedagogical discourse
Normativeness
CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO
title_short A educação, o cenário da pós-modernidade e a questão da normatividade do discurso pedagógico
title_full A educação, o cenário da pós-modernidade e a questão da normatividade do discurso pedagógico
title_fullStr A educação, o cenário da pós-modernidade e a questão da normatividade do discurso pedagógico
title_full_unstemmed A educação, o cenário da pós-modernidade e a questão da normatividade do discurso pedagógico
title_sort A educação, o cenário da pós-modernidade e a questão da normatividade do discurso pedagógico
author Lima, João Francisco Lopes de
author_facet Lima, João Francisco Lopes de
author_role author
dc.contributor.none.fl_str_mv Goulart, Cecilia Maria Aldigueri
CPF:29862523700
Bannell, Ralph Ings
CPF:32306035622
http://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K4763722P6
Oliveira, Renato José de
CPF:12323231122
http://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K4790953D6
Leite, Siomara Borba
CPF:6532100822
http://lattes.cnpq.br/7601965102854192
Nunes, Zilda Clarice Rosa Martins
CPF:52687970859
http://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K4787445A0
Trein, Eunice Schilling
CPF:73881988734
dc.contributor.author.fl_str_mv Lima, João Francisco Lopes de
dc.subject.por.fl_str_mv Pedagogia
Filosofia da educação
Discurso
Normas
Philosophy of education
Post-modernity
Pedagogical discourse
Normativeness
CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO
topic Pedagogia
Filosofia da educação
Discurso
Normas
Philosophy of education
Post-modernity
Pedagogical discourse
Normativeness
CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO
description The doctoral thesis Education, the scenario of post-modernity and the issue of normativeness of pedagogical discourse inserts itself in the subject of the relations between post-modernity and education, recognizing the failure of the foundations of metaphysical order as the founding structure of the normativeness of pedagogical discourse. The study takes as reflection input the theoretical contribution of the philosophy that acknowledges the post-modern scenario, taking particularly the contribution of Lyotard, Vattimo and Habermas on the symptoms of the modernity crisis and the emergence of post-modernity and its implications for the constitution of the normativeness of pedagogical discourse. The analysis also considers the theoretical production of the area of education that directly discusses the purposes of education, focusing the contribution of Anísio Teixeira and Dermeval Saviani to the configuration of Brazilian educational thought during the 20th century, beginning with the examination of the philosophical foundations that sustain their thoughts. Finally, the study ratifies the recognition of the importance of pedagogical tradition as a mediator element, though not taken substantively, and, at the same time, it recognizes the fecundity of some contributions of post-modern thinking to provide contents that establish, even though in a less perennial way, the normativeness of the discourse.
publishDate 2009
dc.date.none.fl_str_mv 2009-12-14
2009-03-02
2021-03-10T20:45:14Z
2021-03-10T20:45:14Z
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/doctoralThesis
format doctoralThesis
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://app.uff.br/riuff/handle/1/18674
url https://app.uff.br/riuff/handle/1/18674
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.rights.driver.fl_str_mv CC-BY-SA
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv CC-BY-SA
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Programa de Pós-graduação em Educação
Educação
publisher.none.fl_str_mv Programa de Pós-graduação em Educação
Educação
dc.source.none.fl_str_mv reponame:Repositório Institucional da Universidade Federal Fluminense (RIUFF)
instname:Universidade Federal Fluminense (UFF)
instacron:UFF
instname_str Universidade Federal Fluminense (UFF)
instacron_str UFF
institution UFF
reponame_str Repositório Institucional da Universidade Federal Fluminense (RIUFF)
collection Repositório Institucional da Universidade Federal Fluminense (RIUFF)
repository.name.fl_str_mv Repositório Institucional da Universidade Federal Fluminense (RIUFF) - Universidade Federal Fluminense (UFF)
repository.mail.fl_str_mv riuff@id.uff.br
_version_ 1811823603199508480