O Papel do diálogo colaborativo no aperfeiçoamento da interlíngua de alunos brasileiros (nível básico de inglês como língua estrangeira)

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Diniz, Sébora Seny Sarmento Fernandes
Data de Publicação: 2010
Tipo de documento: Dissertação
Idioma: por
Título da fonte: Repositório Institucional da Universidade Federal Fluminense (RIUFF)
Texto Completo: https://app.uff.br/riuff/handle/1/18870
Resumo: This research addresses the importance of negotiation of form in communicative classes of English as a foreign language. Based on the concept of focus on form and on the output hypothesis from the perspective of sociocultural theory, I examine the collaborative dialogue of basic-level students from a conversation course in English as a foreign language. The language-related episodes identified in the collaborative dialogue and the written production of the students made before and after the collaborative dialogue are qualitatively analyzed in two ways: first, by observing how students deal with their language problems, I seek evidence of the use of collaborative dialogue as a cognitive tool; and then, by observing the use of communication strategies, I investigate the collaborative dialogue as a communicative tool. The data were collected in three steps: (a) production of written task 1 (b) collaborative dialogue (recorded and transcribed for analysis), and (c) production of written task 2 (reformulation of the written task 1). Besides the possibility of registering the collaborative dialogue among students from basic-level English in the target language to serve as communicative practice, the results point to the effectiveness of using this procedure in improving the interlanguage of these learners and suggest the benefit of the inclusion of tasks focusing on form involving negotiation via collaborative dialogue in communicative classes of English as a foreign language.
id UFF-2_e9206f097bf17388d6d8d2da7c4ddc89
oai_identifier_str oai:app.uff.br:1/18870
network_acronym_str UFF-2
network_name_str Repositório Institucional da Universidade Federal Fluminense (RIUFF)
repository_id_str 2120
spelling O Papel do diálogo colaborativo no aperfeiçoamento da interlíngua de alunos brasileiros (nível básico de inglês como língua estrangeira)Foco na formaHipótese da produção compreensívelDiálogo colaborativoTeoria socioculturalAulas comunicativas de inglês como língua estrangeiraFocus on formOutput hypothesisCollaborative dialogueSociocultural theoryCommunicative classes of English as a foreign languageCNPQ::LINGUISTICA, LETRAS E ARTES::LETRASThis research addresses the importance of negotiation of form in communicative classes of English as a foreign language. Based on the concept of focus on form and on the output hypothesis from the perspective of sociocultural theory, I examine the collaborative dialogue of basic-level students from a conversation course in English as a foreign language. The language-related episodes identified in the collaborative dialogue and the written production of the students made before and after the collaborative dialogue are qualitatively analyzed in two ways: first, by observing how students deal with their language problems, I seek evidence of the use of collaborative dialogue as a cognitive tool; and then, by observing the use of communication strategies, I investigate the collaborative dialogue as a communicative tool. The data were collected in three steps: (a) production of written task 1 (b) collaborative dialogue (recorded and transcribed for analysis), and (c) production of written task 2 (reformulation of the written task 1). Besides the possibility of registering the collaborative dialogue among students from basic-level English in the target language to serve as communicative practice, the results point to the effectiveness of using this procedure in improving the interlanguage of these learners and suggest the benefit of the inclusion of tasks focusing on form involving negotiation via collaborative dialogue in communicative classes of English as a foreign language.Conselho Nacional de Desenvolvimento Cientifico e TecnológicoA presente pesquisa trata da importância da negociação da forma em contexto comunicativo de aulas de inglês como língua estrangeira. Com base no conceito de foco na forma e na hipótese da produção compreensível sob a perspectiva sociocultural, examino o diálogo colaborativo de alunos, de nível básico, de um curso de conversação em inglês como língua estrangeira de uma escola técnica da Baixada Litorânea do estado do Rio de Janeiro, Brasil. Os episódios relacionados à língua provenientes do diálogo colaborativo e a produção escrita dos alunos feita antes e depois do diálogo colaborativo são analisados qualitativamente sob dois aspectos: primeiro, através da observação de como os aprendizes resolvem seus problemas linguísticos, procuro evidências do uso do diálogo colaborativo como ferramenta cognitiva; e em seguida, através da observação de utilização de estratégias comunicativas, investigo o diálogo colaborativo como ferramenta comunicativa. Os dados foram coletados em três etapas: (a) produção de tarefa escrita 1; (b) diálogo colaborativo (gravado e transcrito para a análise); e (c) produção de tarefa escrita 2 (reformulação da tarefa escrita 1). Além de registrar a possibilidade do diálogo colaborativo entre alunos de nível básico na língua-alvo, servindo de prática comunicativa, os resultados apontam para a eficácia da utilização de tal procedimento no aperfeiçoamento da interlíngua desses aprendizes, sugerindo o benefício da inclusão de tarefas com foco na forma que envolvam negociação via diálogo colaborativo nas aulas comunicativas de inglês como língua estrangeiraPrograma de Pós-graduação em LetrasletrasVidal, Rejane TeixeiraCPF:10980750022http://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K4788378Z4Cardoso, Janaina da SilvaCPF:50312445422http://lattes.cnpq.br/2399231900578015Silveira, Maria Elisa KnustCPF:10140987222http://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K4797234Z2Diniz, Sébora Seny Sarmento Fernandes2021-03-10T20:45:51Z2010-05-312021-03-10T20:45:51Z2010-02-12info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/masterThesisapplication/pdfhttps://app.uff.br/riuff/handle/1/18870porCC-BY-SAinfo:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Repositório Institucional da Universidade Federal Fluminense (RIUFF)instname:Universidade Federal Fluminense (UFF)instacron:UFF2021-03-10T20:45:51Zoai:app.uff.br:1/18870Repositório InstitucionalPUBhttps://app.uff.br/oai/requestriuff@id.uff.bropendoar:21202024-08-19T10:58:20.051129Repositório Institucional da Universidade Federal Fluminense (RIUFF) - Universidade Federal Fluminense (UFF)false
dc.title.none.fl_str_mv O Papel do diálogo colaborativo no aperfeiçoamento da interlíngua de alunos brasileiros (nível básico de inglês como língua estrangeira)
title O Papel do diálogo colaborativo no aperfeiçoamento da interlíngua de alunos brasileiros (nível básico de inglês como língua estrangeira)
spellingShingle O Papel do diálogo colaborativo no aperfeiçoamento da interlíngua de alunos brasileiros (nível básico de inglês como língua estrangeira)
Diniz, Sébora Seny Sarmento Fernandes
Foco na forma
Hipótese da produção compreensível
Diálogo colaborativo
Teoria sociocultural
Aulas comunicativas de inglês como língua estrangeira
Focus on form
Output hypothesis
Collaborative dialogue
Sociocultural theory
Communicative classes of English as a foreign language
CNPQ::LINGUISTICA, LETRAS E ARTES::LETRAS
title_short O Papel do diálogo colaborativo no aperfeiçoamento da interlíngua de alunos brasileiros (nível básico de inglês como língua estrangeira)
title_full O Papel do diálogo colaborativo no aperfeiçoamento da interlíngua de alunos brasileiros (nível básico de inglês como língua estrangeira)
title_fullStr O Papel do diálogo colaborativo no aperfeiçoamento da interlíngua de alunos brasileiros (nível básico de inglês como língua estrangeira)
title_full_unstemmed O Papel do diálogo colaborativo no aperfeiçoamento da interlíngua de alunos brasileiros (nível básico de inglês como língua estrangeira)
title_sort O Papel do diálogo colaborativo no aperfeiçoamento da interlíngua de alunos brasileiros (nível básico de inglês como língua estrangeira)
author Diniz, Sébora Seny Sarmento Fernandes
author_facet Diniz, Sébora Seny Sarmento Fernandes
author_role author
dc.contributor.none.fl_str_mv Vidal, Rejane Teixeira
CPF:10980750022
http://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K4788378Z4
Cardoso, Janaina da Silva
CPF:50312445422
http://lattes.cnpq.br/2399231900578015
Silveira, Maria Elisa Knust
CPF:10140987222
http://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K4797234Z2
dc.contributor.author.fl_str_mv Diniz, Sébora Seny Sarmento Fernandes
dc.subject.por.fl_str_mv Foco na forma
Hipótese da produção compreensível
Diálogo colaborativo
Teoria sociocultural
Aulas comunicativas de inglês como língua estrangeira
Focus on form
Output hypothesis
Collaborative dialogue
Sociocultural theory
Communicative classes of English as a foreign language
CNPQ::LINGUISTICA, LETRAS E ARTES::LETRAS
topic Foco na forma
Hipótese da produção compreensível
Diálogo colaborativo
Teoria sociocultural
Aulas comunicativas de inglês como língua estrangeira
Focus on form
Output hypothesis
Collaborative dialogue
Sociocultural theory
Communicative classes of English as a foreign language
CNPQ::LINGUISTICA, LETRAS E ARTES::LETRAS
description This research addresses the importance of negotiation of form in communicative classes of English as a foreign language. Based on the concept of focus on form and on the output hypothesis from the perspective of sociocultural theory, I examine the collaborative dialogue of basic-level students from a conversation course in English as a foreign language. The language-related episodes identified in the collaborative dialogue and the written production of the students made before and after the collaborative dialogue are qualitatively analyzed in two ways: first, by observing how students deal with their language problems, I seek evidence of the use of collaborative dialogue as a cognitive tool; and then, by observing the use of communication strategies, I investigate the collaborative dialogue as a communicative tool. The data were collected in three steps: (a) production of written task 1 (b) collaborative dialogue (recorded and transcribed for analysis), and (c) production of written task 2 (reformulation of the written task 1). Besides the possibility of registering the collaborative dialogue among students from basic-level English in the target language to serve as communicative practice, the results point to the effectiveness of using this procedure in improving the interlanguage of these learners and suggest the benefit of the inclusion of tasks focusing on form involving negotiation via collaborative dialogue in communicative classes of English as a foreign language.
publishDate 2010
dc.date.none.fl_str_mv 2010-05-31
2010-02-12
2021-03-10T20:45:51Z
2021-03-10T20:45:51Z
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/masterThesis
format masterThesis
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://app.uff.br/riuff/handle/1/18870
url https://app.uff.br/riuff/handle/1/18870
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.rights.driver.fl_str_mv CC-BY-SA
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv CC-BY-SA
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Programa de Pós-graduação em Letras
letras
publisher.none.fl_str_mv Programa de Pós-graduação em Letras
letras
dc.source.none.fl_str_mv reponame:Repositório Institucional da Universidade Federal Fluminense (RIUFF)
instname:Universidade Federal Fluminense (UFF)
instacron:UFF
instname_str Universidade Federal Fluminense (UFF)
instacron_str UFF
institution UFF
reponame_str Repositório Institucional da Universidade Federal Fluminense (RIUFF)
collection Repositório Institucional da Universidade Federal Fluminense (RIUFF)
repository.name.fl_str_mv Repositório Institucional da Universidade Federal Fluminense (RIUFF) - Universidade Federal Fluminense (UFF)
repository.mail.fl_str_mv riuff@id.uff.br
_version_ 1811823623173832704