O Papel do diálogo colaborativo no aperfeiçoamento da interlíngua de alunos brasileiros (nível básico de inglês como língua estrangeira)
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2010 |
Tipo de documento: | Dissertação |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Repositório Institucional da Universidade Federal Fluminense (RIUFF) |
Texto Completo: | https://app.uff.br/riuff/handle/1/18870 |
Resumo: | This research addresses the importance of negotiation of form in communicative classes of English as a foreign language. Based on the concept of focus on form and on the output hypothesis from the perspective of sociocultural theory, I examine the collaborative dialogue of basic-level students from a conversation course in English as a foreign language. The language-related episodes identified in the collaborative dialogue and the written production of the students made before and after the collaborative dialogue are qualitatively analyzed in two ways: first, by observing how students deal with their language problems, I seek evidence of the use of collaborative dialogue as a cognitive tool; and then, by observing the use of communication strategies, I investigate the collaborative dialogue as a communicative tool. The data were collected in three steps: (a) production of written task 1 (b) collaborative dialogue (recorded and transcribed for analysis), and (c) production of written task 2 (reformulation of the written task 1). Besides the possibility of registering the collaborative dialogue among students from basic-level English in the target language to serve as communicative practice, the results point to the effectiveness of using this procedure in improving the interlanguage of these learners and suggest the benefit of the inclusion of tasks focusing on form involving negotiation via collaborative dialogue in communicative classes of English as a foreign language. |
id |
UFF-2_e9206f097bf17388d6d8d2da7c4ddc89 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:app.uff.br:1/18870 |
network_acronym_str |
UFF-2 |
network_name_str |
Repositório Institucional da Universidade Federal Fluminense (RIUFF) |
repository_id_str |
2120 |
spelling |
O Papel do diálogo colaborativo no aperfeiçoamento da interlíngua de alunos brasileiros (nível básico de inglês como língua estrangeira)Foco na formaHipótese da produção compreensívelDiálogo colaborativoTeoria socioculturalAulas comunicativas de inglês como língua estrangeiraFocus on formOutput hypothesisCollaborative dialogueSociocultural theoryCommunicative classes of English as a foreign languageCNPQ::LINGUISTICA, LETRAS E ARTES::LETRASThis research addresses the importance of negotiation of form in communicative classes of English as a foreign language. Based on the concept of focus on form and on the output hypothesis from the perspective of sociocultural theory, I examine the collaborative dialogue of basic-level students from a conversation course in English as a foreign language. The language-related episodes identified in the collaborative dialogue and the written production of the students made before and after the collaborative dialogue are qualitatively analyzed in two ways: first, by observing how students deal with their language problems, I seek evidence of the use of collaborative dialogue as a cognitive tool; and then, by observing the use of communication strategies, I investigate the collaborative dialogue as a communicative tool. The data were collected in three steps: (a) production of written task 1 (b) collaborative dialogue (recorded and transcribed for analysis), and (c) production of written task 2 (reformulation of the written task 1). Besides the possibility of registering the collaborative dialogue among students from basic-level English in the target language to serve as communicative practice, the results point to the effectiveness of using this procedure in improving the interlanguage of these learners and suggest the benefit of the inclusion of tasks focusing on form involving negotiation via collaborative dialogue in communicative classes of English as a foreign language.Conselho Nacional de Desenvolvimento Cientifico e TecnológicoA presente pesquisa trata da importância da negociação da forma em contexto comunicativo de aulas de inglês como língua estrangeira. Com base no conceito de foco na forma e na hipótese da produção compreensível sob a perspectiva sociocultural, examino o diálogo colaborativo de alunos, de nível básico, de um curso de conversação em inglês como língua estrangeira de uma escola técnica da Baixada Litorânea do estado do Rio de Janeiro, Brasil. Os episódios relacionados à língua provenientes do diálogo colaborativo e a produção escrita dos alunos feita antes e depois do diálogo colaborativo são analisados qualitativamente sob dois aspectos: primeiro, através da observação de como os aprendizes resolvem seus problemas linguísticos, procuro evidências do uso do diálogo colaborativo como ferramenta cognitiva; e em seguida, através da observação de utilização de estratégias comunicativas, investigo o diálogo colaborativo como ferramenta comunicativa. Os dados foram coletados em três etapas: (a) produção de tarefa escrita 1; (b) diálogo colaborativo (gravado e transcrito para a análise); e (c) produção de tarefa escrita 2 (reformulação da tarefa escrita 1). Além de registrar a possibilidade do diálogo colaborativo entre alunos de nível básico na língua-alvo, servindo de prática comunicativa, os resultados apontam para a eficácia da utilização de tal procedimento no aperfeiçoamento da interlíngua desses aprendizes, sugerindo o benefício da inclusão de tarefas com foco na forma que envolvam negociação via diálogo colaborativo nas aulas comunicativas de inglês como língua estrangeiraPrograma de Pós-graduação em LetrasletrasVidal, Rejane TeixeiraCPF:10980750022http://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K4788378Z4Cardoso, Janaina da SilvaCPF:50312445422http://lattes.cnpq.br/2399231900578015Silveira, Maria Elisa KnustCPF:10140987222http://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K4797234Z2Diniz, Sébora Seny Sarmento Fernandes2021-03-10T20:45:51Z2010-05-312021-03-10T20:45:51Z2010-02-12info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/masterThesisapplication/pdfhttps://app.uff.br/riuff/handle/1/18870porCC-BY-SAinfo:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Repositório Institucional da Universidade Federal Fluminense (RIUFF)instname:Universidade Federal Fluminense (UFF)instacron:UFF2021-03-10T20:45:51Zoai:app.uff.br:1/18870Repositório InstitucionalPUBhttps://app.uff.br/oai/requestriuff@id.uff.bropendoar:21202024-08-19T10:58:20.051129Repositório Institucional da Universidade Federal Fluminense (RIUFF) - Universidade Federal Fluminense (UFF)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
O Papel do diálogo colaborativo no aperfeiçoamento da interlíngua de alunos brasileiros (nível básico de inglês como língua estrangeira) |
title |
O Papel do diálogo colaborativo no aperfeiçoamento da interlíngua de alunos brasileiros (nível básico de inglês como língua estrangeira) |
spellingShingle |
O Papel do diálogo colaborativo no aperfeiçoamento da interlíngua de alunos brasileiros (nível básico de inglês como língua estrangeira) Diniz, Sébora Seny Sarmento Fernandes Foco na forma Hipótese da produção compreensível Diálogo colaborativo Teoria sociocultural Aulas comunicativas de inglês como língua estrangeira Focus on form Output hypothesis Collaborative dialogue Sociocultural theory Communicative classes of English as a foreign language CNPQ::LINGUISTICA, LETRAS E ARTES::LETRAS |
title_short |
O Papel do diálogo colaborativo no aperfeiçoamento da interlíngua de alunos brasileiros (nível básico de inglês como língua estrangeira) |
title_full |
O Papel do diálogo colaborativo no aperfeiçoamento da interlíngua de alunos brasileiros (nível básico de inglês como língua estrangeira) |
title_fullStr |
O Papel do diálogo colaborativo no aperfeiçoamento da interlíngua de alunos brasileiros (nível básico de inglês como língua estrangeira) |
title_full_unstemmed |
O Papel do diálogo colaborativo no aperfeiçoamento da interlíngua de alunos brasileiros (nível básico de inglês como língua estrangeira) |
title_sort |
O Papel do diálogo colaborativo no aperfeiçoamento da interlíngua de alunos brasileiros (nível básico de inglês como língua estrangeira) |
author |
Diniz, Sébora Seny Sarmento Fernandes |
author_facet |
Diniz, Sébora Seny Sarmento Fernandes |
author_role |
author |
dc.contributor.none.fl_str_mv |
Vidal, Rejane Teixeira CPF:10980750022 http://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K4788378Z4 Cardoso, Janaina da Silva CPF:50312445422 http://lattes.cnpq.br/2399231900578015 Silveira, Maria Elisa Knust CPF:10140987222 http://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K4797234Z2 |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Diniz, Sébora Seny Sarmento Fernandes |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Foco na forma Hipótese da produção compreensível Diálogo colaborativo Teoria sociocultural Aulas comunicativas de inglês como língua estrangeira Focus on form Output hypothesis Collaborative dialogue Sociocultural theory Communicative classes of English as a foreign language CNPQ::LINGUISTICA, LETRAS E ARTES::LETRAS |
topic |
Foco na forma Hipótese da produção compreensível Diálogo colaborativo Teoria sociocultural Aulas comunicativas de inglês como língua estrangeira Focus on form Output hypothesis Collaborative dialogue Sociocultural theory Communicative classes of English as a foreign language CNPQ::LINGUISTICA, LETRAS E ARTES::LETRAS |
description |
This research addresses the importance of negotiation of form in communicative classes of English as a foreign language. Based on the concept of focus on form and on the output hypothesis from the perspective of sociocultural theory, I examine the collaborative dialogue of basic-level students from a conversation course in English as a foreign language. The language-related episodes identified in the collaborative dialogue and the written production of the students made before and after the collaborative dialogue are qualitatively analyzed in two ways: first, by observing how students deal with their language problems, I seek evidence of the use of collaborative dialogue as a cognitive tool; and then, by observing the use of communication strategies, I investigate the collaborative dialogue as a communicative tool. The data were collected in three steps: (a) production of written task 1 (b) collaborative dialogue (recorded and transcribed for analysis), and (c) production of written task 2 (reformulation of the written task 1). Besides the possibility of registering the collaborative dialogue among students from basic-level English in the target language to serve as communicative practice, the results point to the effectiveness of using this procedure in improving the interlanguage of these learners and suggest the benefit of the inclusion of tasks focusing on form involving negotiation via collaborative dialogue in communicative classes of English as a foreign language. |
publishDate |
2010 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2010-05-31 2010-02-12 2021-03-10T20:45:51Z 2021-03-10T20:45:51Z |
dc.type.status.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/masterThesis |
format |
masterThesis |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://app.uff.br/riuff/handle/1/18870 |
url |
https://app.uff.br/riuff/handle/1/18870 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
CC-BY-SA info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
CC-BY-SA |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Programa de Pós-graduação em Letras letras |
publisher.none.fl_str_mv |
Programa de Pós-graduação em Letras letras |
dc.source.none.fl_str_mv |
reponame:Repositório Institucional da Universidade Federal Fluminense (RIUFF) instname:Universidade Federal Fluminense (UFF) instacron:UFF |
instname_str |
Universidade Federal Fluminense (UFF) |
instacron_str |
UFF |
institution |
UFF |
reponame_str |
Repositório Institucional da Universidade Federal Fluminense (RIUFF) |
collection |
Repositório Institucional da Universidade Federal Fluminense (RIUFF) |
repository.name.fl_str_mv |
Repositório Institucional da Universidade Federal Fluminense (RIUFF) - Universidade Federal Fluminense (UFF) |
repository.mail.fl_str_mv |
riuff@id.uff.br |
_version_ |
1811823623173832704 |