Propaganda negativa e judicialização da política no horário eleitoral presidencial de 2002
Autor(a) principal: | |
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Data de Publicação: | 2006 |
Tipo de documento: | Dissertação |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Repositório Institucional da Universidade Federal Fluminense (RIUFF) |
Texto Completo: | https://app.uff.br/riuff/handle/1/18904 |
Resumo: | This work intends to study the phenomenon of judialization of politics in Brazil, and intend to suggest that negative advertising needs to be more studied here. Initially, this work present the theoretical approach to negative campaign, identifying the im-balance of the Brazilian academy in disparity with preference that Judiciary Power, journalists and politicians dedicates to the subject. Moreover, the international debate instigate a categorization of negative campaign. At a second moment, this work ex-amine the judialization of politics in Brazil, and advocate that the Right of Reply needs to be more studied. In addition, the chapters present the origins of the Right of Reply and portray reservations about its application to politics campaigning. Finally, the work analyzes the presidential campaign of 2002, observing the Right of Reply requests and the negative campaigns propagated by Lula, Serra, Ciro and Garotinho in television. |
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Propaganda negativa e judicialização da política no horário eleitoral presidencial de 2002Propaganda negativaJudicialização da políticaPropaganda eleitoralComunicação e políticaJudialization of politicsNegative advertisingMedia and communicationCNPQ::CIENCIAS SOCIAIS APLICADAS::COMUNICACAOThis work intends to study the phenomenon of judialization of politics in Brazil, and intend to suggest that negative advertising needs to be more studied here. Initially, this work present the theoretical approach to negative campaign, identifying the im-balance of the Brazilian academy in disparity with preference that Judiciary Power, journalists and politicians dedicates to the subject. Moreover, the international debate instigate a categorization of negative campaign. At a second moment, this work ex-amine the judialization of politics in Brazil, and advocate that the Right of Reply needs to be more studied. In addition, the chapters present the origins of the Right of Reply and portray reservations about its application to politics campaigning. Finally, the work analyzes the presidential campaign of 2002, observing the Right of Reply requests and the negative campaigns propagated by Lula, Serra, Ciro and Garotinho in television.Este trabalho investigativo pretende discutir o fenômeno da judicialização da política no Brasil, representado aqui pela aplicação do Direito de Resposta ao discurso político. A pesquisa pretende, ainda, problematizar a propaganda negativa como um objeto de pesquisa da área de Comunicação e Política nacional. O estudo aborda, inicialmente, os marcos teóricos da campanha negativa, identificando a defasagem da academia brasileira para com o tema frente à atenção privilegiada que o judiciário, o jornalismo e os políticos dedicam ao assunto. Além disso, o debate internacional é mapeado e, a partir deste, sugere-se uma categorização da campanha negativa nacional. Em um segundo momento, este trabalho se dedica a estudar o fenômeno da judicialização da política, esclarecendo o alcance do conceito e defendendo que o Direito de Resposta representa uma variante ainda não estudada deste assunto no Brasil. Além disso, o capítulo apresenta as origens do Direito de Resposta e problematiza sua aplicação ao discurso político. Por fim, o trabalho em seu terceiro momento analisa a campanha presidencial de 2002, observando tanto os pedidos de Direito de Resposta impostados pelos partidos ao Supremo Tribunal Eleitoral, tanto quanto as campanhas negativas veiculadas por Lula, Serra, Ciro e Garotinho na televisão.Programa de Pós-graduação em ComunicaçãoComunicaçãoAlbuquerque, Afonso deCPF:91056543787http://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K4791809P5Aldé, AlessandraCPF:00906419735Barbosa, Marialva CarlosCPF:38625210791http://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K4797558P4Steibel, Fabro Boaz2021-03-10T20:45:57Z2006-08-042021-03-10T20:45:57Zinfo:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/masterThesisapplication/pdfhttps://app.uff.br/riuff/handle/1/18904porCC-BY-SAinfo:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Repositório Institucional da Universidade Federal Fluminense (RIUFF)instname:Universidade Federal Fluminense (UFF)instacron:UFF2021-03-10T20:45:57Zoai:app.uff.br:1/18904Repositório InstitucionalPUBhttps://app.uff.br/oai/requestriuff@id.uff.bropendoar:21202021-03-10T20:45:57Repositório Institucional da Universidade Federal Fluminense (RIUFF) - Universidade Federal Fluminense (UFF)false |
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