Aspectos da ausência da delimitação de interlocutor em produções textuais escritas no Ensino Fundamental

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Franzoi, Rafaela de Cássia
Data de Publicação: 2012
Outros Autores: Menegassi, Renilson José
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Confluência
Texto Completo: https://revistaconfluencia.org.br/rc/article/view/660
Resumo: Foregrounded on the theories by Bakhtin/ Volochinov (1995), Bakhtin (2003) and Vygotsky (1988), current research shows how the lack of an interlocutor and the implicit teacher interlocutor at the control of writing interfere and manifest themselves in the written texts of students in the 7th grade of the private primary school in the northwestern region of the state of Paraná, Brazil. Although students may not have an image of the delimited interlocutor, analyses show that they seek another one to participate in the dialogic process. The non-delimitation of the interlocutor in textual productions automatically provides the teacher as the true interlocutor with the function of an evaluator. This fact also triggers the presence of several interlocutors in the same enunciation and thus makes difficult the choice of strategies to say what has to be said (Geraldi, 1997).
id UFF-4_0ac90240b5967e78b78cb574ce0ee988
oai_identifier_str oai:ojs.emnuvens.com.br:article/660
network_acronym_str UFF-4
network_name_str Confluência
repository_id_str
spelling Aspectos da ausência da delimitação de interlocutor em produções textuais escritas no Ensino Fundamentalinterlocutortext productioninteractionmediationfundamental teachinginterlocutorprodução textualinteraçãomediaçãoensino fundamentalForegrounded on the theories by Bakhtin/ Volochinov (1995), Bakhtin (2003) and Vygotsky (1988), current research shows how the lack of an interlocutor and the implicit teacher interlocutor at the control of writing interfere and manifest themselves in the written texts of students in the 7th grade of the private primary school in the northwestern region of the state of Paraná, Brazil. Although students may not have an image of the delimited interlocutor, analyses show that they seek another one to participate in the dialogic process. The non-delimitation of the interlocutor in textual productions automatically provides the teacher as the true interlocutor with the function of an evaluator. This fact also triggers the presence of several interlocutors in the same enunciation and thus makes difficult the choice of strategies to say what has to be said (Geraldi, 1997).Este artigo, subsidiado nos pressupostos de Bakhtin/ Volochinov (1995), Bakhtin (2003) e Vygotsky (1988), expõe como a ausência do interlocutor e o interlocutor implícito professor, nos comandos de escrita, interferem e se manifestam nos textos escritos por estudantes da 7ª. série do Ensino Fundamental, de um colégio da rede privada, da região Noroeste do Paraná. As análises demonstraram que os estudantes, mesmo não possuindo uma imagem de interlocutor delimitado, buscam demarcar um outro que participa do processo dialógico. A não delimitação do interlocutor nas propostas de produções textuais propiciou, automaticamente, a professora da sala de aula como interlocutor/real, com função de avaliador, como, também, ocasionou a presença de vários interlocutores em um mesmo enunciado, dificultando à escolha das estratégias para se dizer o que se tem a dizer, segundo Geraldi (1997).Liceu Literário Português2012-05-01info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionArtigo avaliado pelos paresapplication/pdfhttps://revistaconfluencia.org.br/rc/article/view/660Confluência; 2011: Número 41-42; 122-141Confluência; 2011: Número 41-42; 122-141Confluência; 2011: Número 41-42; 122-141Confluência; 2011: Número 41-42; 122-141Confluência; 2011: Número 41-42; 122-1412317-41531415-7403reponame:Confluênciainstname:Universidade Federal Fluminense (UFF)instacron:UFFporhttps://revistaconfluencia.org.br/rc/article/view/660/427https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessFranzoi, Rafaela de CássiaMenegassi, Renilson José2022-02-01T12:35:54Zoai:ojs.emnuvens.com.br:article/660Revistahttps://revistaconfluencia.org.br/rcPUBhttps://revistaconfluencia.org.br/rc/oairevistaconfluencias.psd@id.uff.br||2318-45581678-7145opendoar:2022-02-01T12:35:54Confluência - Universidade Federal Fluminense (UFF)false
dc.title.none.fl_str_mv Aspectos da ausência da delimitação de interlocutor em produções textuais escritas no Ensino Fundamental
title Aspectos da ausência da delimitação de interlocutor em produções textuais escritas no Ensino Fundamental
spellingShingle Aspectos da ausência da delimitação de interlocutor em produções textuais escritas no Ensino Fundamental
Franzoi, Rafaela de Cássia
interlocutor
text production
interaction
mediation
fundamental teaching
interlocutor
produção textual
interação
mediação
ensino fundamental
title_short Aspectos da ausência da delimitação de interlocutor em produções textuais escritas no Ensino Fundamental
title_full Aspectos da ausência da delimitação de interlocutor em produções textuais escritas no Ensino Fundamental
title_fullStr Aspectos da ausência da delimitação de interlocutor em produções textuais escritas no Ensino Fundamental
title_full_unstemmed Aspectos da ausência da delimitação de interlocutor em produções textuais escritas no Ensino Fundamental
title_sort Aspectos da ausência da delimitação de interlocutor em produções textuais escritas no Ensino Fundamental
author Franzoi, Rafaela de Cássia
author_facet Franzoi, Rafaela de Cássia
Menegassi, Renilson José
author_role author
author2 Menegassi, Renilson José
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Franzoi, Rafaela de Cássia
Menegassi, Renilson José
dc.subject.por.fl_str_mv interlocutor
text production
interaction
mediation
fundamental teaching
interlocutor
produção textual
interação
mediação
ensino fundamental
topic interlocutor
text production
interaction
mediation
fundamental teaching
interlocutor
produção textual
interação
mediação
ensino fundamental
description Foregrounded on the theories by Bakhtin/ Volochinov (1995), Bakhtin (2003) and Vygotsky (1988), current research shows how the lack of an interlocutor and the implicit teacher interlocutor at the control of writing interfere and manifest themselves in the written texts of students in the 7th grade of the private primary school in the northwestern region of the state of Paraná, Brazil. Although students may not have an image of the delimited interlocutor, analyses show that they seek another one to participate in the dialogic process. The non-delimitation of the interlocutor in textual productions automatically provides the teacher as the true interlocutor with the function of an evaluator. This fact also triggers the presence of several interlocutors in the same enunciation and thus makes difficult the choice of strategies to say what has to be said (Geraldi, 1997).
publishDate 2012
dc.date.none.fl_str_mv 2012-05-01
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
Artigo avaliado pelos pares
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://revistaconfluencia.org.br/rc/article/view/660
url https://revistaconfluencia.org.br/rc/article/view/660
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://revistaconfluencia.org.br/rc/article/view/660/427
dc.rights.driver.fl_str_mv https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Liceu Literário Português
publisher.none.fl_str_mv Liceu Literário Português
dc.source.none.fl_str_mv Confluência; 2011: Número 41-42; 122-141
Confluência; 2011: Número 41-42; 122-141
Confluência; 2011: Número 41-42; 122-141
Confluência; 2011: Número 41-42; 122-141
Confluência; 2011: Número 41-42; 122-141
2317-4153
1415-7403
reponame:Confluência
instname:Universidade Federal Fluminense (UFF)
instacron:UFF
instname_str Universidade Federal Fluminense (UFF)
instacron_str UFF
institution UFF
reponame_str Confluência
collection Confluência
repository.name.fl_str_mv Confluência - Universidade Federal Fluminense (UFF)
repository.mail.fl_str_mv revistaconfluencias.psd@id.uff.br||
_version_ 1799705460086931456