Aspectos da ausência da delimitação de interlocutor em produções textuais escritas no Ensino Fundamental
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2012 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Confluência |
Texto Completo: | https://revistaconfluencia.org.br/rc/article/view/660 |
Resumo: | Foregrounded on the theories by Bakhtin/ Volochinov (1995), Bakhtin (2003) and Vygotsky (1988), current research shows how the lack of an interlocutor and the implicit teacher interlocutor at the control of writing interfere and manifest themselves in the written texts of students in the 7th grade of the private primary school in the northwestern region of the state of Paraná, Brazil. Although students may not have an image of the delimited interlocutor, analyses show that they seek another one to participate in the dialogic process. The non-delimitation of the interlocutor in textual productions automatically provides the teacher as the true interlocutor with the function of an evaluator. This fact also triggers the presence of several interlocutors in the same enunciation and thus makes difficult the choice of strategies to say what has to be said (Geraldi, 1997). |
id |
UFF-4_0ac90240b5967e78b78cb574ce0ee988 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.emnuvens.com.br:article/660 |
network_acronym_str |
UFF-4 |
network_name_str |
Confluência |
repository_id_str |
|
spelling |
Aspectos da ausência da delimitação de interlocutor em produções textuais escritas no Ensino Fundamentalinterlocutortext productioninteractionmediationfundamental teachinginterlocutorprodução textualinteraçãomediaçãoensino fundamentalForegrounded on the theories by Bakhtin/ Volochinov (1995), Bakhtin (2003) and Vygotsky (1988), current research shows how the lack of an interlocutor and the implicit teacher interlocutor at the control of writing interfere and manifest themselves in the written texts of students in the 7th grade of the private primary school in the northwestern region of the state of Paraná, Brazil. Although students may not have an image of the delimited interlocutor, analyses show that they seek another one to participate in the dialogic process. The non-delimitation of the interlocutor in textual productions automatically provides the teacher as the true interlocutor with the function of an evaluator. This fact also triggers the presence of several interlocutors in the same enunciation and thus makes difficult the choice of strategies to say what has to be said (Geraldi, 1997).Este artigo, subsidiado nos pressupostos de Bakhtin/ Volochinov (1995), Bakhtin (2003) e Vygotsky (1988), expõe como a ausência do interlocutor e o interlocutor implícito professor, nos comandos de escrita, interferem e se manifestam nos textos escritos por estudantes da 7ª. série do Ensino Fundamental, de um colégio da rede privada, da região Noroeste do Paraná. As análises demonstraram que os estudantes, mesmo não possuindo uma imagem de interlocutor delimitado, buscam demarcar um outro que participa do processo dialógico. A não delimitação do interlocutor nas propostas de produções textuais propiciou, automaticamente, a professora da sala de aula como interlocutor/real, com função de avaliador, como, também, ocasionou a presença de vários interlocutores em um mesmo enunciado, dificultando à escolha das estratégias para se dizer o que se tem a dizer, segundo Geraldi (1997).Liceu Literário Português2012-05-01info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionArtigo avaliado pelos paresapplication/pdfhttps://revistaconfluencia.org.br/rc/article/view/660Confluência; 2011: Número 41-42; 122-141Confluência; 2011: Número 41-42; 122-141Confluência; 2011: Número 41-42; 122-141Confluência; 2011: Número 41-42; 122-141Confluência; 2011: Número 41-42; 122-1412317-41531415-7403reponame:Confluênciainstname:Universidade Federal Fluminense (UFF)instacron:UFFporhttps://revistaconfluencia.org.br/rc/article/view/660/427https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessFranzoi, Rafaela de CássiaMenegassi, Renilson José2022-02-01T12:35:54Zoai:ojs.emnuvens.com.br:article/660Revistahttps://revistaconfluencia.org.br/rcPUBhttps://revistaconfluencia.org.br/rc/oairevistaconfluencias.psd@id.uff.br||2318-45581678-7145opendoar:2022-02-01T12:35:54Confluência - Universidade Federal Fluminense (UFF)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Aspectos da ausência da delimitação de interlocutor em produções textuais escritas no Ensino Fundamental |
title |
Aspectos da ausência da delimitação de interlocutor em produções textuais escritas no Ensino Fundamental |
spellingShingle |
Aspectos da ausência da delimitação de interlocutor em produções textuais escritas no Ensino Fundamental Franzoi, Rafaela de Cássia interlocutor text production interaction mediation fundamental teaching interlocutor produção textual interação mediação ensino fundamental |
title_short |
Aspectos da ausência da delimitação de interlocutor em produções textuais escritas no Ensino Fundamental |
title_full |
Aspectos da ausência da delimitação de interlocutor em produções textuais escritas no Ensino Fundamental |
title_fullStr |
Aspectos da ausência da delimitação de interlocutor em produções textuais escritas no Ensino Fundamental |
title_full_unstemmed |
Aspectos da ausência da delimitação de interlocutor em produções textuais escritas no Ensino Fundamental |
title_sort |
Aspectos da ausência da delimitação de interlocutor em produções textuais escritas no Ensino Fundamental |
author |
Franzoi, Rafaela de Cássia |
author_facet |
Franzoi, Rafaela de Cássia Menegassi, Renilson José |
author_role |
author |
author2 |
Menegassi, Renilson José |
author2_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Franzoi, Rafaela de Cássia Menegassi, Renilson José |
dc.subject.por.fl_str_mv |
interlocutor text production interaction mediation fundamental teaching interlocutor produção textual interação mediação ensino fundamental |
topic |
interlocutor text production interaction mediation fundamental teaching interlocutor produção textual interação mediação ensino fundamental |
description |
Foregrounded on the theories by Bakhtin/ Volochinov (1995), Bakhtin (2003) and Vygotsky (1988), current research shows how the lack of an interlocutor and the implicit teacher interlocutor at the control of writing interfere and manifest themselves in the written texts of students in the 7th grade of the private primary school in the northwestern region of the state of Paraná, Brazil. Although students may not have an image of the delimited interlocutor, analyses show that they seek another one to participate in the dialogic process. The non-delimitation of the interlocutor in textual productions automatically provides the teacher as the true interlocutor with the function of an evaluator. This fact also triggers the presence of several interlocutors in the same enunciation and thus makes difficult the choice of strategies to say what has to be said (Geraldi, 1997). |
publishDate |
2012 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2012-05-01 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion Artigo avaliado pelos pares |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://revistaconfluencia.org.br/rc/article/view/660 |
url |
https://revistaconfluencia.org.br/rc/article/view/660 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://revistaconfluencia.org.br/rc/article/view/660/427 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Liceu Literário Português |
publisher.none.fl_str_mv |
Liceu Literário Português |
dc.source.none.fl_str_mv |
Confluência; 2011: Número 41-42; 122-141 Confluência; 2011: Número 41-42; 122-141 Confluência; 2011: Número 41-42; 122-141 Confluência; 2011: Número 41-42; 122-141 Confluência; 2011: Número 41-42; 122-141 2317-4153 1415-7403 reponame:Confluência instname:Universidade Federal Fluminense (UFF) instacron:UFF |
instname_str |
Universidade Federal Fluminense (UFF) |
instacron_str |
UFF |
institution |
UFF |
reponame_str |
Confluência |
collection |
Confluência |
repository.name.fl_str_mv |
Confluência - Universidade Federal Fluminense (UFF) |
repository.mail.fl_str_mv |
revistaconfluencias.psd@id.uff.br|| |
_version_ |
1799705460086931456 |