Uma análise semiótica do discurso sobre a língua
Autor(a) principal: | |
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Data de Publicação: | 2006 |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Confluência |
Texto Completo: | https://revistaconfluencia.org.br/rc/article/view/1279 |
Resumo: | Resorting to Greimas’ semiotics, we analyze in this paper the content plan of Portuguese teachers’ speech so as to fi nd out which language images emerge in their discourse. In general, there are two overlapping images: the image of a heterogeneous “object”, but with hierarchical uses (some better than others) in statements about the good and the bad norm, and the image of a homogeneous “object”, in a discourse which favors the single norm, in which the standard variety stands for the whole language. This double image that reveals a “sliding movement” from the “normative” to the “normal”, the “natural”, is more or less stable in the corpus (answers to a questionnaire) and exhibits a stereotyped – and even misconceived – knowledge of the language. |
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Uma análise semiótica do discurso sobre a línguaPortuguese languageimagediscourseschoollíngua portuguesaimagemdiscursoescolaResorting to Greimas’ semiotics, we analyze in this paper the content plan of Portuguese teachers’ speech so as to fi nd out which language images emerge in their discourse. In general, there are two overlapping images: the image of a heterogeneous “object”, but with hierarchical uses (some better than others) in statements about the good and the bad norm, and the image of a homogeneous “object”, in a discourse which favors the single norm, in which the standard variety stands for the whole language. This double image that reveals a “sliding movement” from the “normative” to the “normal”, the “natural”, is more or less stable in the corpus (answers to a questionnaire) and exhibits a stereotyped – and even misconceived – knowledge of the language.No presente artigo, examinamos, à luz da semiótica greimasiana, o plano de conteúdo do discurso do professor de português, em busca das imagens da língua que nele se constroem. Em linhas gerais, constamos duas imagens que se imbricam: a de um “objeto” heterogêneo, mas com usos hierarquizados (uns são melhores do que outros), no discurso da boa e da má norma, e a de um “objeto” homogêneo, no discurso da norma única, em que a variedade padrão passa a valer pela língua inteira. Essa dupla imagem, que revela um “deslizamento” constante do “normativo” para o “normal”, o “natural”, mantém-se mais ou menos estável nos textos (respostas a um questionário de sondagem) analisados, revelando um saber estereotipado e – diríamos mesmo equivocado – sobre a língua.Liceu Literário Português2006-02-24info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionArtigo avaliado pelos paresapplication/pdfhttps://revistaconfluencia.org.br/rc/article/view/1279Confluência; 2006: Número 32; 89-104Confluência; 2006: Número 32; 89-104Confluência; 2006: Número 32; 89-104Confluência; 2006: Número 32; 89-104Confluência; 2006: Número 32; 89-1042317-41531415-7403reponame:Confluênciainstname:Universidade Federal Fluminense (UFF)instacron:UFFporhttps://revistaconfluencia.org.br/rc/article/view/1279/1031Copyright (c) 2022 Gláucia Muniz Proença Larahttps://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessLara, Gláucia Muniz Proença2022-03-04T13:03:22Zoai:ojs.emnuvens.com.br:article/1279Revistahttps://revistaconfluencia.org.br/rcPUBhttps://revistaconfluencia.org.br/rc/oairevistaconfluencias.psd@id.uff.br||2318-45581678-7145opendoar:2022-03-04T13:03:22Confluência - Universidade Federal Fluminense (UFF)false |
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