A heart tha stuns: the Bicentenary of Independence and its disarticulations
Autor(a) principal: | |
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Data de Publicação: | 2024 |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Contracampo |
Texto Completo: | https://periodicos.uff.br/contracampo/article/view/59992 |
Resumo: | The article analyzes the coverage of the Bicentenary of Independence by the UOL portal, with special attention to the news about the heart of King Pedro I, provisionally transferred to Brazil for the celebrations, and reflects on the temporal dynamics surrounding journalism and ephemera. The lukewarm treatment given to the presence of Pedro I's body on Brazilian soil contrasts with the way in which the Emperor's body and the Sesquicentennial itself were treated at the time, as can be seen, albeit briefly, in the coverage given to it in the early 1970s by Jornal do Brasil, then one of the most important print media in the country. Along the way, we observed that the action involving the spoils of King Pedro I did not acquire the character of an elegy in 2022, but more of a kind of parody, wrapped in a significant daze. |
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A heart tha stuns: the Bicentenary of Independence and its disarticulationsUn corazón que es aturdimiento: El bicentenário de la independéncia y sus desarticulacionesUm coração que atordoa: o Bicentenário da Independência e suas desarticulações : the Bicentenary of Independence and its disarticulationsJournalismEventEphemeridisTemporalityPeriodismoAcontecimientoEfemeridisTemporalidadJornalismoAcontecimentoEfemérideTemporalidadeThe article analyzes the coverage of the Bicentenary of Independence by the UOL portal, with special attention to the news about the heart of King Pedro I, provisionally transferred to Brazil for the celebrations, and reflects on the temporal dynamics surrounding journalism and ephemera. The lukewarm treatment given to the presence of Pedro I's body on Brazilian soil contrasts with the way in which the Emperor's body and the Sesquicentennial itself were treated at the time, as can be seen, albeit briefly, in the coverage given to it in the early 1970s by Jornal do Brasil, then one of the most important print media in the country. Along the way, we observed that the action involving the spoils of King Pedro I did not acquire the character of an elegy in 2022, but more of a kind of parody, wrapped in a significant daze.El artículo analiza la cobertura del Bicentenario de la Independencia por el portal UOL, con especial atención a las noticias sobre el corazón del rey Pedro I, trasladado provisionalmente a Brasil para las celebraciones, y reflexiona sobre la dinámica temporal en torno al periodismo y las efemérides. El tibio tratamiento dado a la presencia del cuerpo de Pedro I en suelo brasileño contrasta con la forma en que el cuerpo del Emperador y el propio Sesquicentenario fueron tratados en la época, como se puede ver, aunque brevemente, a través de la cobertura que le dio a principios de los años 70 el Jornal do Brasil, entonces uno de los medios impresos más importantes del país. En ese recorrido, observamos que la acción que involucraba los despojos del rey Pedro I no adquirió, en 2022, el carácter de una elegía, presentándose más bien como una especie de parodia, envuelta en un significativo aturdimiento. Traducción realizada con la versión gratuita del traductor www.DeepL.com/TranslatorO artigo analisa a cobertura do Bicentenário da Independência pelo portal UOL, com atenção especial às notícias sobre o coração de D. Pedro I, trasladado ao Brasil provisoriamente para as comemorações e refletindo sobre as dinâmicas temporais em torno do jornalismo e das efemérides. O tratamento pouco comovido com a presença em terras brasileiras do órgão de D. Pedro I contrasta com os modos como corpo do Imperador e o próprio Sesquicentário foram tratados à época, como é recuperado, ainda que brevemente, através da cobertura que lhe foi dada, no início dos anos 1970, pelo Jornal do Brasil, então uma das mais importantes mídias impressas do país. Nesse percurso, observamos que a ação envolvendo despojos de D. Pedro I não adquiriu, em 2022, o caráter de uma elegia, apresentando mais como uma espécie de paródia, envolta em um significativo atordoamento.Programa de Pós-Graduação em Comunicação da Universidade Federal Fluminense2024-04-30info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionArtigo avaliado pelos Paresapplication/pdfhttps://periodicos.uff.br/contracampo/article/view/5999210.22409/contracampo.v43i1.59992Contracampo; v. 43 n. 1 (2024): Temáticas Livres2238-25771414-748310.22409/contracampo.v43i1reponame:Contracampoinstname:Universidade Federal Fluminense (UFF)instacron:UFFporhttps://periodicos.uff.br/contracampo/article/view/59992/36623Copyright (c) 2024 Bruno Souza Lealhttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessSouza Leal, Bruno2024-04-30T21:40:19Zoai:ojs.pkp.sfu.ca:article/59992Revistahttps://periodicos.uff.br/contracampoPUBhttps://periodicos.uff.br/contracampo/oai||contracampo.uff@gmail.com2238-25771414-7483opendoar:2024-04-30T21:40:19Contracampo - Universidade Federal Fluminense (UFF)false |
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