Acquisition of written language and pedagogical interventions: a historical-cultural approach
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2012 |
Outros Autores: | , |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Fractal : Revista de Psicologia |
Texto Completo: | https://periodicos.uff.br/fractal/article/view/4878 |
Resumo: | This text, whose nature is conceptual and metodological, seeks to present the acquisition of written language from the perspective of Historical-Cultural Psychology and, taking heed of the ontogenetic scope, it discusses the implications of the pedagogical interventions from their assumptions. To get this objective, the nature and the development of higher psychological functions, of which the written language is part, are explained. Then, it shows up as the acquisition of the written language happens according to Luria and Vigotski and, finally it presents the pedagogical mediations required for the teaching to promote learning and this, in turn, development. |
id |
UFF-7_0e8ec987454a415d1e1a363e1ded520d |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.pkp.sfu.ca:article/4878 |
network_acronym_str |
UFF-7 |
network_name_str |
Fractal : Revista de Psicologia |
repository_id_str |
|
spelling |
Acquisition of written language and pedagogical interventions: a historical-cultural approachAquisição da Linguagem Escrita e Intervenções Pedagógicas: uma abordagem Histórico-Culturalhistoric-cultural psychologywritten languagehistorical and dialectical materialismliteracyPsicologia Histórico-CulturalLinguagem escritaMaterialismo histórico e dialéticoAlfabetização.Ensino-AprendizagemThis text, whose nature is conceptual and metodological, seeks to present the acquisition of written language from the perspective of Historical-Cultural Psychology and, taking heed of the ontogenetic scope, it discusses the implications of the pedagogical interventions from their assumptions. To get this objective, the nature and the development of higher psychological functions, of which the written language is part, are explained. Then, it shows up as the acquisition of the written language happens according to Luria and Vigotski and, finally it presents the pedagogical mediations required for the teaching to promote learning and this, in turn, development.No campo da Psicologia, diferentes teorias procuram compreender o desenvolvimento da linguagem escrita. Ora a explicam como uma simples aquisição de hábitos mediante o treino de habilidades básicas, ora como um processo decorrente do amadurecimento de estruturas cognitivas ou da elaboração de hipóteses individuais e espontâneas sobre a escrita, fundamentando-se em uma determinada prontidão neurocognitiva. O resultado destas compreensões para a alfabetização foi, com algumas variações, a aplicação de procedimentos didáticos que mais se submetiam ao desenvolvimento biológico da criança do que o promoviam. Neste texto, de natureza conceitual e metodológica, busca-se outra compreensão, apresentando-se elementos teóricos sobre a aquisição da linguagem escrita na perspectiva da Psicologia Histórico-Cultural e, com circunscrição ao âmbito ontogenético, discutem-se as implicações para e das intervenções pedagógicas a partir de seus pressupostos. Para isso se explicitam a natureza e o desenvolvimento das funções psicológicas superiores, das quais a linguagem escrita é parte; em seguida mostra-se como se dá a aquisição da linguagem escrita de acordo com Luria e Vigotski, e, por último, são apontadas as mediações pedagógicas que se fazem necessárias para que o ensino promova aprendizagem e esta, por sua vez, desenvolvimento. ABEC2012-04-30info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionAvaliado por paresapplication/pdfhttps://periodicos.uff.br/fractal/article/view/4878Fractal: Journal of Psychology; Vol. 24 No. 1 (2012); 27-44Fractal: Revista de Psicologia; v. 24 n. 1 (2012); 27-441984-0292reponame:Fractal : Revista de Psicologiainstname:Universidade Federal Fluminense (UFF)instacron:UFFporhttps://periodicos.uff.br/fractal/article/view/4878/4719Copyright (c) 2018 Fractalinfo:eu-repo/semantics/openAccessTuleski, Silvana CalvoChaves, MartaBarroco, Sonia Mari Shima2018-06-05T12:02:01Zoai:ojs.pkp.sfu.ca:article/4878Revistahttps://periodicos.uff.br/fractalPUBhttps://periodicos.uff.br/fractal/oai||anaclmonteiro@yahoo.com.br|| mlivianascimento@gmail.com1984-02921984-0292opendoar:2018-06-05T12:02:01Fractal : Revista de Psicologia - Universidade Federal Fluminense (UFF)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Acquisition of written language and pedagogical interventions: a historical-cultural approach Aquisição da Linguagem Escrita e Intervenções Pedagógicas: uma abordagem Histórico-Cultural |
title |
Acquisition of written language and pedagogical interventions: a historical-cultural approach |
spellingShingle |
Acquisition of written language and pedagogical interventions: a historical-cultural approach Tuleski, Silvana Calvo historic-cultural psychology written language historical and dialectical materialism literacy Psicologia Histórico-Cultural Linguagem escrita Materialismo histórico e dialético Alfabetização. Ensino-Aprendizagem |
title_short |
Acquisition of written language and pedagogical interventions: a historical-cultural approach |
title_full |
Acquisition of written language and pedagogical interventions: a historical-cultural approach |
title_fullStr |
Acquisition of written language and pedagogical interventions: a historical-cultural approach |
title_full_unstemmed |
Acquisition of written language and pedagogical interventions: a historical-cultural approach |
title_sort |
Acquisition of written language and pedagogical interventions: a historical-cultural approach |
author |
Tuleski, Silvana Calvo |
author_facet |
Tuleski, Silvana Calvo Chaves, Marta Barroco, Sonia Mari Shima |
author_role |
author |
author2 |
Chaves, Marta Barroco, Sonia Mari Shima |
author2_role |
author author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Tuleski, Silvana Calvo Chaves, Marta Barroco, Sonia Mari Shima |
dc.subject.por.fl_str_mv |
historic-cultural psychology written language historical and dialectical materialism literacy Psicologia Histórico-Cultural Linguagem escrita Materialismo histórico e dialético Alfabetização. Ensino-Aprendizagem |
topic |
historic-cultural psychology written language historical and dialectical materialism literacy Psicologia Histórico-Cultural Linguagem escrita Materialismo histórico e dialético Alfabetização. Ensino-Aprendizagem |
description |
This text, whose nature is conceptual and metodological, seeks to present the acquisition of written language from the perspective of Historical-Cultural Psychology and, taking heed of the ontogenetic scope, it discusses the implications of the pedagogical interventions from their assumptions. To get this objective, the nature and the development of higher psychological functions, of which the written language is part, are explained. Then, it shows up as the acquisition of the written language happens according to Luria and Vigotski and, finally it presents the pedagogical mediations required for the teaching to promote learning and this, in turn, development. |
publishDate |
2012 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2012-04-30 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion Avaliado por pares |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://periodicos.uff.br/fractal/article/view/4878 |
url |
https://periodicos.uff.br/fractal/article/view/4878 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://periodicos.uff.br/fractal/article/view/4878/4719 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2018 Fractal info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2018 Fractal |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
ABEC |
publisher.none.fl_str_mv |
ABEC |
dc.source.none.fl_str_mv |
Fractal: Journal of Psychology; Vol. 24 No. 1 (2012); 27-44 Fractal: Revista de Psicologia; v. 24 n. 1 (2012); 27-44 1984-0292 reponame:Fractal : Revista de Psicologia instname:Universidade Federal Fluminense (UFF) instacron:UFF |
instname_str |
Universidade Federal Fluminense (UFF) |
instacron_str |
UFF |
institution |
UFF |
reponame_str |
Fractal : Revista de Psicologia |
collection |
Fractal : Revista de Psicologia |
repository.name.fl_str_mv |
Fractal : Revista de Psicologia - Universidade Federal Fluminense (UFF) |
repository.mail.fl_str_mv |
||anaclmonteiro@yahoo.com.br|| mlivianascimento@gmail.com |
_version_ |
1799695290289094656 |