Acquisition of written language and pedagogical interventions: a historical-cultural approach

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Tuleski, Silvana Calvo
Data de Publicação: 2012
Outros Autores: Chaves, Marta, Barroco, Sonia Mari Shima
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Fractal : Revista de Psicologia
Texto Completo: https://periodicos.uff.br/fractal/article/view/4878
Resumo: This text, whose nature is conceptual and metodological, seeks to present  the acquisition of written language from the perspective of Historical-Cultural Psychology and,  taking heed of  the ontogenetic scope,  it  discusses the implications  of the pedagogical interventions from  their assumptions. To get this objective, the nature and the development of  higher  psychological functions,  of which the written language is part,  are explained.   Then, it shows up as  the  acquisition of the written language happens  according to Luria and Vigotski and,  finally it presents the pedagogical mediations required for the teaching to promote learning and this, in turn, development.
id UFF-7_0e8ec987454a415d1e1a363e1ded520d
oai_identifier_str oai:ojs.pkp.sfu.ca:article/4878
network_acronym_str UFF-7
network_name_str Fractal : Revista de Psicologia
repository_id_str
spelling Acquisition of written language and pedagogical interventions: a historical-cultural approachAquisição da Linguagem Escrita e Intervenções Pedagógicas: uma abordagem Histórico-Culturalhistoric-cultural psychologywritten languagehistorical and dialectical materialismliteracyPsicologia Histórico-CulturalLinguagem escritaMaterialismo histórico e dialéticoAlfabetização.Ensino-AprendizagemThis text, whose nature is conceptual and metodological, seeks to present  the acquisition of written language from the perspective of Historical-Cultural Psychology and,  taking heed of  the ontogenetic scope,  it  discusses the implications  of the pedagogical interventions from  their assumptions. To get this objective, the nature and the development of  higher  psychological functions,  of which the written language is part,  are explained.   Then, it shows up as  the  acquisition of the written language happens  according to Luria and Vigotski and,  finally it presents the pedagogical mediations required for the teaching to promote learning and this, in turn, development.No campo da Psicologia, diferentes teorias procuram compreender o desenvolvimento da linguagem escrita. Ora a explicam como uma simples aquisição de hábitos mediante o treino de habilidades básicas, ora como um processo decorrente do amadurecimento de estruturas cognitivas ou da elaboração de hipóteses individuais e espontâneas sobre a escrita, fundamentando-se em uma determinada prontidão neurocognitiva. O resultado destas compreensões para a alfabetização foi, com algumas variações, a aplicação de procedimentos didáticos que mais se submetiam ao desenvolvimento biológico da criança do que o promoviam. Neste texto, de natureza conceitual e metodológica, busca-se outra compreensão, apresentando-se elementos teóricos sobre a aquisição da linguagem escrita na perspectiva da Psicologia Histórico-Cultural e, com circunscrição ao âmbito ontogenético, discutem-se as implicações para e das intervenções pedagógicas a partir de seus pressupostos. Para isso se explicitam a natureza e o desenvolvimento das funções psicológicas superiores, das quais a linguagem escrita é parte; em seguida mostra-se como se dá a aquisição da linguagem escrita de acordo com Luria e Vigotski, e, por último, são apontadas as mediações pedagógicas que se fazem necessárias para que o ensino promova aprendizagem e esta, por sua vez, desenvolvimento.  ABEC2012-04-30info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionAvaliado por paresapplication/pdfhttps://periodicos.uff.br/fractal/article/view/4878Fractal: Journal of Psychology; Vol. 24 No. 1 (2012); 27-44Fractal: Revista de Psicologia; v. 24 n. 1 (2012); 27-441984-0292reponame:Fractal : Revista de Psicologiainstname:Universidade Federal Fluminense (UFF)instacron:UFFporhttps://periodicos.uff.br/fractal/article/view/4878/4719Copyright (c) 2018 Fractalinfo:eu-repo/semantics/openAccessTuleski, Silvana CalvoChaves, MartaBarroco, Sonia Mari Shima2018-06-05T12:02:01Zoai:ojs.pkp.sfu.ca:article/4878Revistahttps://periodicos.uff.br/fractalPUBhttps://periodicos.uff.br/fractal/oai||anaclmonteiro@yahoo.com.br|| mlivianascimento@gmail.com1984-02921984-0292opendoar:2018-06-05T12:02:01Fractal : Revista de Psicologia - Universidade Federal Fluminense (UFF)false
dc.title.none.fl_str_mv Acquisition of written language and pedagogical interventions: a historical-cultural approach
Aquisição da Linguagem Escrita e Intervenções Pedagógicas: uma abordagem Histórico-Cultural
title Acquisition of written language and pedagogical interventions: a historical-cultural approach
spellingShingle Acquisition of written language and pedagogical interventions: a historical-cultural approach
Tuleski, Silvana Calvo
historic-cultural psychology
written language
historical and dialectical materialism
literacy
Psicologia Histórico-Cultural
Linguagem escrita
Materialismo histórico e dialético
Alfabetização.
Ensino-Aprendizagem
title_short Acquisition of written language and pedagogical interventions: a historical-cultural approach
title_full Acquisition of written language and pedagogical interventions: a historical-cultural approach
title_fullStr Acquisition of written language and pedagogical interventions: a historical-cultural approach
title_full_unstemmed Acquisition of written language and pedagogical interventions: a historical-cultural approach
title_sort Acquisition of written language and pedagogical interventions: a historical-cultural approach
author Tuleski, Silvana Calvo
author_facet Tuleski, Silvana Calvo
Chaves, Marta
Barroco, Sonia Mari Shima
author_role author
author2 Chaves, Marta
Barroco, Sonia Mari Shima
author2_role author
author
dc.contributor.author.fl_str_mv Tuleski, Silvana Calvo
Chaves, Marta
Barroco, Sonia Mari Shima
dc.subject.por.fl_str_mv historic-cultural psychology
written language
historical and dialectical materialism
literacy
Psicologia Histórico-Cultural
Linguagem escrita
Materialismo histórico e dialético
Alfabetização.
Ensino-Aprendizagem
topic historic-cultural psychology
written language
historical and dialectical materialism
literacy
Psicologia Histórico-Cultural
Linguagem escrita
Materialismo histórico e dialético
Alfabetização.
Ensino-Aprendizagem
description This text, whose nature is conceptual and metodological, seeks to present  the acquisition of written language from the perspective of Historical-Cultural Psychology and,  taking heed of  the ontogenetic scope,  it  discusses the implications  of the pedagogical interventions from  their assumptions. To get this objective, the nature and the development of  higher  psychological functions,  of which the written language is part,  are explained.   Then, it shows up as  the  acquisition of the written language happens  according to Luria and Vigotski and,  finally it presents the pedagogical mediations required for the teaching to promote learning and this, in turn, development.
publishDate 2012
dc.date.none.fl_str_mv 2012-04-30
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
Avaliado por pares
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://periodicos.uff.br/fractal/article/view/4878
url https://periodicos.uff.br/fractal/article/view/4878
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://periodicos.uff.br/fractal/article/view/4878/4719
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2018 Fractal
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2018 Fractal
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv ABEC
publisher.none.fl_str_mv ABEC
dc.source.none.fl_str_mv Fractal: Journal of Psychology; Vol. 24 No. 1 (2012); 27-44
Fractal: Revista de Psicologia; v. 24 n. 1 (2012); 27-44
1984-0292
reponame:Fractal : Revista de Psicologia
instname:Universidade Federal Fluminense (UFF)
instacron:UFF
instname_str Universidade Federal Fluminense (UFF)
instacron_str UFF
institution UFF
reponame_str Fractal : Revista de Psicologia
collection Fractal : Revista de Psicologia
repository.name.fl_str_mv Fractal : Revista de Psicologia - Universidade Federal Fluminense (UFF)
repository.mail.fl_str_mv ||anaclmonteiro@yahoo.com.br|| mlivianascimento@gmail.com
_version_ 1799695290289094656