The Principle of Self-Confrontation in Clinic of Activity Approach
Autor(a) principal: | |
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Data de Publicação: | 2018 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Fractal : Revista de Psicologia |
Texto Completo: | https://periodicos.uff.br/fractal/article/view/5865 |
Resumo: | In the search for theoretical and methodological tools compatible with the adoption of the activity point of view in research and intervention, the principle of self-confrontation is discussed as an indirect method in Clinic of Activity approach aiming to favor the development of the power to act of the individual and collectives on themselves and their work environment. The potential of the method is emphasized in providing a formative experience and boosting the workers development in terms of their capacity to act, as well as the limit in terms of the transformation of work situations. |
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The Principle of Self-Confrontation in Clinic of Activity ApproachO princípio da autoconfrontação na abordagem da Clínica da Atividadeself-confrontationmethods in Work PsychologyClinic of Activityautoconfrontaçãométodos em Psicologia do TrabalhoClínica da AtividadePsicologia do Trabalho e OrganizacionalIn the search for theoretical and methodological tools compatible with the adoption of the activity point of view in research and intervention, the principle of self-confrontation is discussed as an indirect method in Clinic of Activity approach aiming to favor the development of the power to act of the individual and collectives on themselves and their work environment. The potential of the method is emphasized in providing a formative experience and boosting the workers development in terms of their capacity to act, as well as the limit in terms of the transformation of work situations.Na busca por instrumentos teórico-metodológicos compatíveis com a adoção do ponto de vista da atividade em pesquisa e intervenção no trabalho, discute-se o princípio da autoconfrontação como método indireto na abordagem da Clínica da Atividade visando a favorecer o desenvolvimento do poder de agir dos sujeitos e coletivos sobre si e sobre o meio de trabalho. Ressaltam-se as potencialidades do método em propiciar uma experiência formadora e impulsionar o desenvolvimento dos sujeitos em termos de ampliação de sua capacidade de agir, assim como o limite em relação à proposta de transformação das situações de trabalho.ABEC2018-07-19info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionPesquisa-intervençãoapplication/pdfhttps://periodicos.uff.br/fractal/article/view/586510.22409/1984-0292/v30i2/5865Fractal: Journal of Psychology; v. 30, n. 2 (2018): Dossiê Psicologia, modos de vida e trabalho: mobilizando um patrimônio de conceitos e autores; Temáticas diversas; 131-136Fractal: Revista de Psicologia; v. 30, n. 2 (2018): Dossiê Psicologia, modos de vida e trabalho: mobilizando um patrimônio de conceitos e autores; Temáticas diversas; 131-1361984-029210.22409/1984-0292/v30i2reponame:Fractal : Revista de Psicologiainstname:Universidade Federal Fluminense (UFF)instacron:UFFporhttps://periodicos.uff.br/fractal/article/view/5865/7044Rezende, Marcello SantosChristo, Cirlene de Souzainfo:eu-repo/semantics/openAccess2018-07-31T23:55:57Zoai:ojs.pkp.sfu.ca:article/5865Revistahttps://periodicos.uff.br/fractalPUBhttps://periodicos.uff.br/fractal/oai||anaclmonteiro@yahoo.com.br|| mlivianascimento@gmail.com1984-02921984-0292opendoar:2018-07-31T23:55:57Fractal : Revista de Psicologia - Universidade Federal Fluminense (UFF)false |
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