Action-training: a reading of the contributions of the Activity Ergonomics

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Neves, Mary Yale Rodrigues
Data de Publicação: 2018
Outros Autores: Alvarez, Denise, Roosli, Ana Cláudia Barbosa da Silva, Moraes, Thiago Drumond, Masson, Letícia Pessoa, de Oliveira, Vicente Aguilar Nepomuceno
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Fractal : Revista de Psicologia
Texto Completo: https://periodicos.uff.br/fractal/article/view/5872
Resumo: This article aims to reflect on the interaction between training and ergonomics’ action, specifically, from the Activity-centered Ergonomics perspective. Its starting point is the historical trajectory of this interface, signaling dilemmas and alternatives based on work analysis and training programs relations. Its developments are explored from the “paradigm of training in and by the analysis of work, to and by action”, anchored in the interdependence between training and working conditions transformation. It is concluded that this paradigm opens new avenues of analysis on the sustainability of the ergonomics’ action and on the struggle for health.
id UFF-7_4ffa6c450428ca2b28cba792d49027c8
oai_identifier_str oai:ojs.pkp.sfu.ca:article/5872
network_acronym_str UFF-7
network_name_str Fractal : Revista de Psicologia
repository_id_str
spelling Action-training: a reading of the contributions of the Activity ErgonomicsAção-formação: uma leitura das contribuições da Ergonomia da AtividadeErgonomics and trainingpsychology and ergonomicsresearch-action-trainingwork analysisErgonomia e formaçãopsicologia e ergonomiapesquisa-ação-formaçãoanálise do trabalhoFormação para a ação ergonômicaThis article aims to reflect on the interaction between training and ergonomics’ action, specifically, from the Activity-centered Ergonomics perspective. Its starting point is the historical trajectory of this interface, signaling dilemmas and alternatives based on work analysis and training programs relations. Its developments are explored from the “paradigm of training in and by the analysis of work, to and by action”, anchored in the interdependence between training and working conditions transformation. It is concluded that this paradigm opens new avenues of analysis on the sustainability of the ergonomics’ action and on the struggle for health.Este artigo objetiva refletir acerca das interações entre formação e ação ergonômica, especificamente, na perspectiva da Ergonomia da Atividade. Seu ponto de partida é a trajetória histórica dessa interface, sinalizando dilemas e alternativas pautadas nas relações entre análise do trabalho e ações formativas. Seus desdobramentos são explorados a partir do “paradigma da formação de atores na e pela análise do trabalho, para e pela ação”, ancorado na interdependência entre formação e transformação das condições de trabalho. Conclui-se que este paradigma abre novas vias de análise sobre a sustentabilidade da ação ergonômica e sobre a luta pela saúde.ABEC2018-07-19info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionPesquisa-açãoapplication/pdfhttps://periodicos.uff.br/fractal/article/view/587210.22409/1984-0292/v30i2/5872Fractal: Journal of Psychology; v. 30, n. 2 (2018): Dossiê Psicologia, modos de vida e trabalho: mobilizando um patrimônio de conceitos e autores; Temáticas diversas; 112-120Fractal: Revista de Psicologia; v. 30, n. 2 (2018): Dossiê Psicologia, modos de vida e trabalho: mobilizando um patrimônio de conceitos e autores; Temáticas diversas; 112-1201984-029210.22409/1984-0292/v30i2reponame:Fractal : Revista de Psicologiainstname:Universidade Federal Fluminense (UFF)instacron:UFFporhttps://periodicos.uff.br/fractal/article/view/5872/7042Neves, Mary Yale RodriguesAlvarez, DeniseRoosli, Ana Cláudia Barbosa da SilvaMoraes, Thiago DrumondMasson, Letícia Pessoade Oliveira, Vicente Aguilar Nepomucenoinfo:eu-repo/semantics/openAccess2018-07-31T23:55:56Zoai:ojs.pkp.sfu.ca:article/5872Revistahttps://periodicos.uff.br/fractalPUBhttps://periodicos.uff.br/fractal/oai||anaclmonteiro@yahoo.com.br|| mlivianascimento@gmail.com1984-02921984-0292opendoar:2018-07-31T23:55:56Fractal : Revista de Psicologia - Universidade Federal Fluminense (UFF)false
dc.title.none.fl_str_mv Action-training: a reading of the contributions of the Activity Ergonomics
Ação-formação: uma leitura das contribuições da Ergonomia da Atividade
title Action-training: a reading of the contributions of the Activity Ergonomics
spellingShingle Action-training: a reading of the contributions of the Activity Ergonomics
Neves, Mary Yale Rodrigues
Ergonomics and training
psychology and ergonomics
research-action-training
work analysis
Ergonomia e formação
psicologia e ergonomia
pesquisa-ação-formação
análise do trabalho
Formação para a ação ergonômica
title_short Action-training: a reading of the contributions of the Activity Ergonomics
title_full Action-training: a reading of the contributions of the Activity Ergonomics
title_fullStr Action-training: a reading of the contributions of the Activity Ergonomics
title_full_unstemmed Action-training: a reading of the contributions of the Activity Ergonomics
title_sort Action-training: a reading of the contributions of the Activity Ergonomics
author Neves, Mary Yale Rodrigues
author_facet Neves, Mary Yale Rodrigues
Alvarez, Denise
Roosli, Ana Cláudia Barbosa da Silva
Moraes, Thiago Drumond
Masson, Letícia Pessoa
de Oliveira, Vicente Aguilar Nepomuceno
author_role author
author2 Alvarez, Denise
Roosli, Ana Cláudia Barbosa da Silva
Moraes, Thiago Drumond
Masson, Letícia Pessoa
de Oliveira, Vicente Aguilar Nepomuceno
author2_role author
author
author
author
author
dc.contributor.author.fl_str_mv Neves, Mary Yale Rodrigues
Alvarez, Denise
Roosli, Ana Cláudia Barbosa da Silva
Moraes, Thiago Drumond
Masson, Letícia Pessoa
de Oliveira, Vicente Aguilar Nepomuceno
dc.subject.por.fl_str_mv Ergonomics and training
psychology and ergonomics
research-action-training
work analysis
Ergonomia e formação
psicologia e ergonomia
pesquisa-ação-formação
análise do trabalho
Formação para a ação ergonômica
topic Ergonomics and training
psychology and ergonomics
research-action-training
work analysis
Ergonomia e formação
psicologia e ergonomia
pesquisa-ação-formação
análise do trabalho
Formação para a ação ergonômica
description This article aims to reflect on the interaction between training and ergonomics’ action, specifically, from the Activity-centered Ergonomics perspective. Its starting point is the historical trajectory of this interface, signaling dilemmas and alternatives based on work analysis and training programs relations. Its developments are explored from the “paradigm of training in and by the analysis of work, to and by action”, anchored in the interdependence between training and working conditions transformation. It is concluded that this paradigm opens new avenues of analysis on the sustainability of the ergonomics’ action and on the struggle for health.
publishDate 2018
dc.date.none.fl_str_mv 2018-07-19
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
Pesquisa-ação
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://periodicos.uff.br/fractal/article/view/5872
10.22409/1984-0292/v30i2/5872
url https://periodicos.uff.br/fractal/article/view/5872
identifier_str_mv 10.22409/1984-0292/v30i2/5872
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://periodicos.uff.br/fractal/article/view/5872/7042
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv ABEC
publisher.none.fl_str_mv ABEC
dc.source.none.fl_str_mv Fractal: Journal of Psychology; v. 30, n. 2 (2018): Dossiê Psicologia, modos de vida e trabalho: mobilizando um patrimônio de conceitos e autores; Temáticas diversas; 112-120
Fractal: Revista de Psicologia; v. 30, n. 2 (2018): Dossiê Psicologia, modos de vida e trabalho: mobilizando um patrimônio de conceitos e autores; Temáticas diversas; 112-120
1984-0292
10.22409/1984-0292/v30i2
reponame:Fractal : Revista de Psicologia
instname:Universidade Federal Fluminense (UFF)
instacron:UFF
instname_str Universidade Federal Fluminense (UFF)
instacron_str UFF
institution UFF
reponame_str Fractal : Revista de Psicologia
collection Fractal : Revista de Psicologia
repository.name.fl_str_mv Fractal : Revista de Psicologia - Universidade Federal Fluminense (UFF)
repository.mail.fl_str_mv ||anaclmonteiro@yahoo.com.br|| mlivianascimento@gmail.com
_version_ 1799695292495298560