Carlos de Oliveira e a responsabilidade do Falhanço
Autor(a) principal: | |
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Data de Publicação: | 2011 |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Abril (Niterói) |
Texto Completo: | https://periodicos.uff.br/revistaabril/article/view/29752 |
Resumo: | Carlos de Oliveira is a Portuguese author who writes a kind of corrosive and historic defeat that he called falhanço. In his books this concept can be compared to some movies of the lato sensu neo-realistic director Luchino Visconti. In Carlos de Oliveira books, the falhanço can appear in the structural relationship between his own texts and the censorship during Portugal dictatorship, as we can see in the collapse of world showed in his two last books, Pastoral and Finisterra, published after the redemocratization in 1974. This text discusses others implications of the falhanço’s concept in his poems and fictionm as well. |
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Carlos de Oliveira e a responsabilidade do FalhançoCarlos de Oliveira e a responsabilidade do FalhançoCarlos de OliveiraNeorrealismFalhançoCarlos de OliveiraNeorrealismoFalhançoCarlos de Oliveira is a Portuguese author who writes a kind of corrosive and historic defeat that he called falhanço. In his books this concept can be compared to some movies of the lato sensu neo-realistic director Luchino Visconti. In Carlos de Oliveira books, the falhanço can appear in the structural relationship between his own texts and the censorship during Portugal dictatorship, as we can see in the collapse of world showed in his two last books, Pastoral and Finisterra, published after the redemocratization in 1974. This text discusses others implications of the falhanço’s concept in his poems and fictionm as well.Em Carlos de Oliveira, há a valorização de uma espécie de derrota corrosiva e geracional chamada, em certa altura, de “Falhanço”, e que encontra paralelo, por exemplo, em outro grande neorrealista lato sensu como o cineasta italiano Visconti. Isso talvez possa aparecer na relação estrutural de dependência entre os textos do autor e o sistema cerceador ditatorial, como deixa ver o colapso do mundo em seus dois últimos livros, publicados após o 25 de Abril. Ou ainda o desencontro entre o compromisso neorrealista e o compromisso com uma memória pessoal que se desloca, num outro momento, para um desencontro entre voz (gesto) e escrita (registro).ABEC Brasil2011-04-19info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionPeer-reviewed ArticleArtigo avaliado por paresapplication/pdfhttps://periodicos.uff.br/revistaabril/article/view/2975210.22409/abriluff.v4i6.29752ABRIL – NEPA / UFF; Vol. 4 No. 6 (2011): PROSE AND POETRY; 63-76Abril – NEPA / UFF; v. 4 n. 6 (2011): PROSA & POESIA; 63-761984-209010.22409/abriluff.v4i6reponame:Abril (Niterói)instname:Universidade Federal Fluminense (UFF)instacron:UFFporhttps://periodicos.uff.br/revistaabril/article/view/29752/17293Copyright (c) 2018 Abril – NEPA / UFFinfo:eu-repo/semantics/openAccessGandolfi, Leonardo2019-08-09T09:29:10Zoai:ojs.pkp.sfu.ca:article/29752Revistahttps://periodicos.uff.br/revistaabrilPUBhttps://periodicos.uff.br/revistaabril/oairevistaabril@vm.uff.br||nepa@vm.uff.br||uffnepa@gmail.com||idafalves@gmail.com1984-20901984-2090opendoar:2019-08-09T09:29:10Abril (Niterói) - Universidade Federal Fluminense (UFF)false |
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