ANÁLISE DO NÍVEL DE CONHECIMENTO E MOTIVAÇÃO DE ALUNOS DO ENSINO MÉDIO RUMO AO ENSINO SUPERIOR: PROJETO DIÁLOGOS SOBRE O QUE SIGNIFICA CURSAR ENGENHARIA
Autor(a) principal: | |
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Data de Publicação: | 2015 |
Outros Autores: | , , , , |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Revista Brasileira de Extensão Universitária (Online) |
Texto Completo: | https://periodicos.uffs.edu.br/index.php/RBEU/article/view/1938 |
Resumo: | A população que apresenta ensino superior nos países desenvolvidos é maior que nos países em desenvolvimento, um dado indicador do avanço tecnológico e do desenvolvimento de um país. O Brasil está acima da média mundial, com uma taxa de 30% de escolarização superior, à frente dos países em desenvolvimento, porém longe da média dos países desenvolvidos. Para reverter este cenário o governo brasileiro tem investido em infraestrutura e em políticas de ampliação do acesso e permanência no ensino superior. Porém, fatores como a falta de informação e a desmotivação, em especial dos alunos de baixa renda, são barreiras a estas ações. Partindo desta análise o grupo PET “A Difusão do Pensamento Científico como Ferramenta para a Cidadania” foi às escolas de Ouro Branco – MG, para desenvolver o projeto “Diálogos sobre o que Significa Cursar Engenharia”, realizando palestras informativas e motivacionais para alunos do último ano do ensino médio, com intuito de impulsioná-los na busca de seus ideais. Nos três anos em que foi realizado o projeto, os alunos do ensino médio foram questionados sobre seu interesse em cursar o ensino superior. A maioria afirmou querer ingressar em uma Instituição de Ensino Superior e muitos desejam complementar os estudos com uma pós-graduação. No entanto, até 40% dos estudantes do noturno tem preferência pelo curso técnico, ou desejam apenas concluir o ensino médio. Observou-se ainda elevada autoconfiança nos alunos de escolas particulares e o sentimento de auto-exclusão dos alunos da rede pública. Estas análises confirmam a necessidade de uma divulgação qualificada do ensino superior público. Abstract: The population with higher education in developed countries is greater than in developing countries. Such index represents the technological advancement and the development of a country. Brazil is above the world average, with a rate of 30% of its population with higher education, ahead of developing countries, but far from the average of the developed ones. To reverse this scenario, the Brazilian government has invested in infrastructure by expanding the access and the permanence policies in higher education. However, factors such as lack of information and motivation are barriers to these actions, particularly for low-income students. By taking into account this perspective, the PET group, a tutorial education program, "The Diffusion of Scientific Thought as a Tool for Citizenship" visited schools in the municipality of Ouro Branco, in the State of Minas Gerais, to develop the project "Dialogues on Studying Engineering". This initiative has as its main objective to deliver informative and motivational lectures to the students of the last year of high school by at promoting the pursuit of their ideals. In the three years the project took place high school students were asked about their interest in pursuing a higher education. Most answered that wanted to enter a Higher Education Institution and many wished to supplement their studies with a post-graduate degree. On the other hand, up to 40% of the students in the evening period intended to take technical courses, or just want to finish high school. Furthermore, high self-confidence in students of private schools and the feeling of self-exclusion of public school students were observed. These analyzes confirm the need for publicizing public higher education. Keywords: High School National Exam, Public University, role of the engineer. El análisis del nivel de conocimiento y la motivación de los estudiantes de secundaria hacia la educación superior: Proyecto “Diálogos acerca de qué significa Estudiar Ingeniería” Resumen: La población con educación superior en los países desarrollados es mayor que en los países en desarrollo, un índice de avance tecnológico y de desarrollo del país. Brasil está arriba del promedio mundial, con una tasa del 30% de la educación superior, delante de los países en desarrollo, pero muy lejos del promedio de los países desarrollados. Para revertir esta situación, el gobierno brasileño ha invertido en infraestructura y en políticas de ampliación del acceso y permanencia en la educación superior. Sin embargo, factores como la falta de información y la desmotivación son barreras a estas acciones, especialmente para los estudiantes de bajos ingresos. A partir de este análisis, el grupo de PET "la difusión del pensamiento científico como herramienta para la Ciudadanía" visitó las escuelas del municipio de Ouro Branco, Estado de Minas Gerais/Brasil, para desarrollar el proyecto "Diálogos acerca de qué significa estudiar Ingeniería", dictando palestras y charlas motivacionales a los estudiantes del último año de la escuela secundaria, con el objetivo de impulsarlos en la búsqueda de sus ideales. En los tres años en que el proyecto fue llevado a cabo, a los estudiantes de secundaria se les preguntó sobre su interés en ingresar a la educación superior. La mayoría respondió que quería unirse a una Institución de Educación Superior y muchos deseen complementar sus estudios con un título de postgrado. Sin embargo, hasta un 40% de los estudiantes nocturnos tienen preferencia por un curso técnico, o simplemente quieren terminar la escuela secundaria. Por otra parte, se observaron una alta auto-confianza en los estudiantes de las escuelas privadas y el sentimiento de auto-exclusión de los estudiantes de las escuelas públicas. Estos análisis confirman la necesidad de una divulgación cualificada de la educación superior pública. Palabras-clave: Examen Nacional de la Secundaria, Universidad Pública, el papel del Ingeniero. |
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ANÁLISE DO NÍVEL DE CONHECIMENTO E MOTIVAÇÃO DE ALUNOS DO ENSINO MÉDIO RUMO AO ENSINO SUPERIOR: PROJETO DIÁLOGOS SOBRE O QUE SIGNIFICA CURSAR ENGENHARIAANALYSIS OF THE LEVEL OF KNOWLEDGE AND MOTIVATION OF HIGH SCHOOL STUDENTS TOWARD HIGHER EDUCATION: PROJECT “DIALOGUES ON WHICH MEANS STUDYING ENGINEERING”A população que apresenta ensino superior nos países desenvolvidos é maior que nos países em desenvolvimento, um dado indicador do avanço tecnológico e do desenvolvimento de um país. O Brasil está acima da média mundial, com uma taxa de 30% de escolarização superior, à frente dos países em desenvolvimento, porém longe da média dos países desenvolvidos. Para reverter este cenário o governo brasileiro tem investido em infraestrutura e em políticas de ampliação do acesso e permanência no ensino superior. Porém, fatores como a falta de informação e a desmotivação, em especial dos alunos de baixa renda, são barreiras a estas ações. Partindo desta análise o grupo PET “A Difusão do Pensamento Científico como Ferramenta para a Cidadania” foi às escolas de Ouro Branco – MG, para desenvolver o projeto “Diálogos sobre o que Significa Cursar Engenharia”, realizando palestras informativas e motivacionais para alunos do último ano do ensino médio, com intuito de impulsioná-los na busca de seus ideais. Nos três anos em que foi realizado o projeto, os alunos do ensino médio foram questionados sobre seu interesse em cursar o ensino superior. A maioria afirmou querer ingressar em uma Instituição de Ensino Superior e muitos desejam complementar os estudos com uma pós-graduação. No entanto, até 40% dos estudantes do noturno tem preferência pelo curso técnico, ou desejam apenas concluir o ensino médio. Observou-se ainda elevada autoconfiança nos alunos de escolas particulares e o sentimento de auto-exclusão dos alunos da rede pública. Estas análises confirmam a necessidade de uma divulgação qualificada do ensino superior público. Abstract: The population with higher education in developed countries is greater than in developing countries. Such index represents the technological advancement and the development of a country. Brazil is above the world average, with a rate of 30% of its population with higher education, ahead of developing countries, but far from the average of the developed ones. To reverse this scenario, the Brazilian government has invested in infrastructure by expanding the access and the permanence policies in higher education. However, factors such as lack of information and motivation are barriers to these actions, particularly for low-income students. By taking into account this perspective, the PET group, a tutorial education program, "The Diffusion of Scientific Thought as a Tool for Citizenship" visited schools in the municipality of Ouro Branco, in the State of Minas Gerais, to develop the project "Dialogues on Studying Engineering". This initiative has as its main objective to deliver informative and motivational lectures to the students of the last year of high school by at promoting the pursuit of their ideals. In the three years the project took place high school students were asked about their interest in pursuing a higher education. Most answered that wanted to enter a Higher Education Institution and many wished to supplement their studies with a post-graduate degree. On the other hand, up to 40% of the students in the evening period intended to take technical courses, or just want to finish high school. Furthermore, high self-confidence in students of private schools and the feeling of self-exclusion of public school students were observed. These analyzes confirm the need for publicizing public higher education. Keywords: High School National Exam, Public University, role of the engineer. El análisis del nivel de conocimiento y la motivación de los estudiantes de secundaria hacia la educación superior: Proyecto “Diálogos acerca de qué significa Estudiar Ingeniería” Resumen: La población con educación superior en los países desarrollados es mayor que en los países en desarrollo, un índice de avance tecnológico y de desarrollo del país. Brasil está arriba del promedio mundial, con una tasa del 30% de la educación superior, delante de los países en desarrollo, pero muy lejos del promedio de los países desarrollados. Para revertir esta situación, el gobierno brasileño ha invertido en infraestructura y en políticas de ampliación del acceso y permanencia en la educación superior. Sin embargo, factores como la falta de información y la desmotivación son barreras a estas acciones, especialmente para los estudiantes de bajos ingresos. A partir de este análisis, el grupo de PET "la difusión del pensamiento científico como herramienta para la Ciudadanía" visitó las escuelas del municipio de Ouro Branco, Estado de Minas Gerais/Brasil, para desarrollar el proyecto "Diálogos acerca de qué significa estudiar Ingeniería", dictando palestras y charlas motivacionales a los estudiantes del último año de la escuela secundaria, con el objetivo de impulsarlos en la búsqueda de sus ideales. En los tres años en que el proyecto fue llevado a cabo, a los estudiantes de secundaria se les preguntó sobre su interés en ingresar a la educación superior. La mayoría respondió que quería unirse a una Institución de Educación Superior y muchos deseen complementar sus estudios con un título de postgrado. Sin embargo, hasta un 40% de los estudiantes nocturnos tienen preferencia por un curso técnico, o simplemente quieren terminar la escuela secundaria. Por otra parte, se observaron una alta auto-confianza en los estudiantes de las escuelas privadas y el sentimiento de auto-exclusión de los estudiantes de las escuelas públicas. Estos análisis confirman la necesidad de una divulgación cualificada de la educación superior pública. Palabras-clave: Examen Nacional de la Secundaria, Universidad Pública, el papel del Ingeniero. The population with higher education in developed countries is greater than in developing countries. Such index represents the technological advancement and the development of a country. Brazil is above the world average, with a rate of 30% of its population with higher education, ahead of developing countries, but far from the average of the developed ones. To reverse this scenario, the Brazilian government has invested in infrastructure by expanding the access and the permanence policies in higher education. However, factors such as lack of information and motivation are barriers to these actions, particularly for low-income students. By taking into account this perspective, the PET group, a tutorial education program, "The Diffusion of Scientific Thought as a Tool for Citizenship" visited schools in the municipality of Ouro Branco, in the State of Minas Gerais, to develop the project "Dialogues on Studying Engineering". This initiative has as its main objective to deliver informative and motivational lectures to the students of the last year of high school by at promoting the pursuit of their ideals. In the three years the project took place high school students were asked about their interest in pursuing a higher education. Most answered that wanted to enter a Higher Education Institution and many wished to supplement their studies with a post-graduate degree. On the other hand, up to 40% of the students in the evening period intended to take technical courses, or just want to finish high school. Furthermore, high self-confidence in students of private schools and the feeling of self-exclusion of public school students were observed. 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Estas análises confirmam a necessidade de uma divulgação qualificada do ensino superior público. Abstract: The population with higher education in developed countries is greater than in developing countries. Such index represents the technological advancement and the development of a country. Brazil is above the world average, with a rate of 30% of its population with higher education, ahead of developing countries, but far from the average of the developed ones. To reverse this scenario, the Brazilian government has invested in infrastructure by expanding the access and the permanence policies in higher education. However, factors such as lack of information and motivation are barriers to these actions, particularly for low-income students. By taking into account this perspective, the PET group, a tutorial education program, "The Diffusion of Scientific Thought as a Tool for Citizenship" visited schools in the municipality of Ouro Branco, in the State of Minas Gerais, to develop the project "Dialogues on Studying Engineering". This initiative has as its main objective to deliver informative and motivational lectures to the students of the last year of high school by at promoting the pursuit of their ideals. In the three years the project took place high school students were asked about their interest in pursuing a higher education. Most answered that wanted to enter a Higher Education Institution and many wished to supplement their studies with a post-graduate degree. On the other hand, up to 40% of the students in the evening period intended to take technical courses, or just want to finish high school. Furthermore, high self-confidence in students of private schools and the feeling of self-exclusion of public school students were observed. These analyzes confirm the need for publicizing public higher education. Keywords: High School National Exam, Public University, role of the engineer. El análisis del nivel de conocimiento y la motivación de los estudiantes de secundaria hacia la educación superior: Proyecto “Diálogos acerca de qué significa Estudiar Ingeniería” Resumen: La población con educación superior en los países desarrollados es mayor que en los países en desarrollo, un índice de avance tecnológico y de desarrollo del país. Brasil está arriba del promedio mundial, con una tasa del 30% de la educación superior, delante de los países en desarrollo, pero muy lejos del promedio de los países desarrollados. Para revertir esta situación, el gobierno brasileño ha invertido en infraestructura y en políticas de ampliación del acceso y permanencia en la educación superior. Sin embargo, factores como la falta de información y la desmotivación son barreras a estas acciones, especialmente para los estudiantes de bajos ingresos. A partir de este análisis, el grupo de PET "la difusión del pensamiento científico como herramienta para la Ciudadanía" visitó las escuelas del municipio de Ouro Branco, Estado de Minas Gerais/Brasil, para desarrollar el proyecto "Diálogos acerca de qué significa estudiar Ingeniería", dictando palestras y charlas motivacionales a los estudiantes del último año de la escuela secundaria, con el objetivo de impulsarlos en la búsqueda de sus ideales. En los tres años en que el proyecto fue llevado a cabo, a los estudiantes de secundaria se les preguntó sobre su interés en ingresar a la educación superior. La mayoría respondió que quería unirse a una Institución de Educación Superior y muchos deseen complementar sus estudios con un título de postgrado. Sin embargo, hasta un 40% de los estudiantes nocturnos tienen preferencia por un curso técnico, o simplemente quieren terminar la escuela secundaria. Por otra parte, se observaron una alta auto-confianza en los estudiantes de las escuelas privadas y el sentimiento de auto-exclusión de los estudiantes de las escuelas públicas. Estos análisis confirman la necesidad de una divulgación cualificada de la educación superior pública. Palabras-clave: Examen Nacional de la Secundaria, Universidad Pública, el papel del Ingeniero. |
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