La crítica de Herbert Marcuse a la ciencia y la tecnología: implicaciones para la enseñanza de las ciencias
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2022 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Revista Insignare Scientia |
Texto Completo: | https://periodicos.uffs.edu.br/index.php/RIS/article/view/13046 |
Resumo: | In this research we aimed to point out Herbert Marcuse's ideas about the problem of neutrality of science and technology for Science Education. Thus, we conducted an analysis of science and technology through Marcuse's point of view, using for this his texts published in books and articles, and when relevant, we will resort to commentators to complement our ideas regarding the author's understanding and his understanding of science and technology. In this sense, science and technology for Marcuse are one-dimensionalized to be used to dominate nature and promote neutrality, omitting aspects of reflection, among them, the criticism of the dominant status and the emancipation of human beings. To overcome this, Marcuse thought of a new science and a new technology in which we would be placed in harmony with nature and not in conflict with it. Thus, Marcuse's ideas are relevant and more than necessary to think of a new society under the aegis of human emancipation to overcome the one-dimensional society based on domination by scientific and technological rationality. |
id |
UFFS-2_03d68ef9ecb7bcfe3a3ee21928ca368e |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.192.168.253.137:article/13046 |
network_acronym_str |
UFFS-2 |
network_name_str |
Revista Insignare Scientia |
repository_id_str |
|
spelling |
La crítica de Herbert Marcuse a la ciencia y la tecnología: implicaciones para la enseñanza de las cienciasHerbert Marcuse's Critique of Science and Technology: Implications for Science EducationA crítica da Ciência e da Tecnologia em Herbert Marcuse: Implicações para a Educação em CiênciasIn this research we aimed to point out Herbert Marcuse's ideas about the problem of neutrality of science and technology for Science Education. Thus, we conducted an analysis of science and technology through Marcuse's point of view, using for this his texts published in books and articles, and when relevant, we will resort to commentators to complement our ideas regarding the author's understanding and his understanding of science and technology. In this sense, science and technology for Marcuse are one-dimensionalized to be used to dominate nature and promote neutrality, omitting aspects of reflection, among them, the criticism of the dominant status and the emancipation of human beings. To overcome this, Marcuse thought of a new science and a new technology in which we would be placed in harmony with nature and not in conflict with it. Thus, Marcuse's ideas are relevant and more than necessary to think of a new society under the aegis of human emancipation to overcome the one-dimensional society based on domination by scientific and technological rationality.En esta investigación pretendemos señalar las ideas de Herbert Marcuse sobre el problema de la neutralidad de la ciencia y la tecnología para la enseñanza de las ciencias. De esta manera, se realizó un análisis de la ciencia y la tecnología a través del punto de vista de Marcuse utilizando para ello sus textos publicados en libros y artículos y cuando sea pertinente recurriremos a comentaristas para complementar nuestras ideas sobre la comprensión del autor y su entendimiento sobre la ciencia y la tecnología. En este sentido, la ciencia y la tecnología para Marcuse están unidimensionalizadas para ser utilizadas para dominar la naturaleza y promover la neutralidad omitiendo aspectos de reflexión, entre ellos, la crítica al estatus dominante y la emancipación del ser humano. Para superar esto, Marcuse pensó en una nueva ciencia y una nueva tecnología en la que nos pusiéramos en armonía con la naturaleza y no en conflicto con ella. Así, las ideas de Marcuse son pertinentes y más que necesarias para pensar en una nueva sociedad bajo la égida de la emancipación humana para superar la sociedad unidimensional basada en la dominación de la racionalidad científica y tecnológica.Nesta pesquisa tivermos como objetivo apontar por meio de discussões das ideias de Hebert Marcuse o problema da neutralidade da ciência e da tecnologia para a Educação em Ciências. A escolha por analisar o trabalho de Hebert Marcuse ocorreu devido a área de Educação em Ciências não ter avançado em relação a pesquisas que utilizem de ideias de teóricos advindos da escola de Frankfurt. Nesse sentido, A ciência e tecnologia para Marcuse são unidimensionalizada para serem utilizadas para dominar a natureza e com isso catalisar a produção dinamizando as forças produtivas. Assim, em nome de uma suposta neutralidade aspectos da reflexão estão ocultos, dentre esses a crítica aos status dominante e a emancipação dos seres humanos. Para superar isso, Marcuse pensou em uma nova ciência e uma nova tecnologia no qual seríamos colocados em harmonia com a natureza e não em conflito com ela. As ideias de Marcuse são relevantes e mais do que necessárias para pensar uma nova sociedade sobre a égide da emancipação humana para a superação da sociedade unidimensional pautada na dominação da racionalidade científica e tecnológica.Universidade Federal da Fronteira Sul2022-12-21info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionAvaliado pelos paresapplication/pdfhttps://periodicos.uffs.edu.br/index.php/RIS/article/view/1304610.36661/2595-4520.2022v5n4.13046Revista Insignare Scientia - RIS; v. 5 n. 4 (2022): Revista Insignare Scientia; 219-2392595-4520reponame:Revista Insignare Scientiainstname:Universidade Federal da Fronteira Sul (UFFS)instacron:UFFSporhttps://periodicos.uffs.edu.br/index.php/RIS/article/view/13046/8654Copyright (c) 2022 Geilson Rodrigues Da Silva, Marcelo Carbone Carneirohttp://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessda Silva, Geilson RodriguesCarneiro, Marcelo Carbone2022-12-22T21:32:19Zoai:ojs.192.168.253.137:article/13046Revistahttps://periodicos.uffs.edu.br/index.php/RISPUBhttps://periodicos.uffs.edu.br/index.php/RIS/oairoquegullich@uffs.edu.br||2595-45202595-4520opendoar:2022-12-22T21:32:19Revista Insignare Scientia - Universidade Federal da Fronteira Sul (UFFS)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
La crítica de Herbert Marcuse a la ciencia y la tecnología: implicaciones para la enseñanza de las ciencias Herbert Marcuse's Critique of Science and Technology: Implications for Science Education A crítica da Ciência e da Tecnologia em Herbert Marcuse: Implicações para a Educação em Ciências |
title |
La crítica de Herbert Marcuse a la ciencia y la tecnología: implicaciones para la enseñanza de las ciencias |
spellingShingle |
La crítica de Herbert Marcuse a la ciencia y la tecnología: implicaciones para la enseñanza de las ciencias da Silva, Geilson Rodrigues |
title_short |
La crítica de Herbert Marcuse a la ciencia y la tecnología: implicaciones para la enseñanza de las ciencias |
title_full |
La crítica de Herbert Marcuse a la ciencia y la tecnología: implicaciones para la enseñanza de las ciencias |
title_fullStr |
La crítica de Herbert Marcuse a la ciencia y la tecnología: implicaciones para la enseñanza de las ciencias |
title_full_unstemmed |
La crítica de Herbert Marcuse a la ciencia y la tecnología: implicaciones para la enseñanza de las ciencias |
title_sort |
La crítica de Herbert Marcuse a la ciencia y la tecnología: implicaciones para la enseñanza de las ciencias |
author |
da Silva, Geilson Rodrigues |
author_facet |
da Silva, Geilson Rodrigues Carneiro, Marcelo Carbone |
author_role |
author |
author2 |
Carneiro, Marcelo Carbone |
author2_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
da Silva, Geilson Rodrigues Carneiro, Marcelo Carbone |
description |
In this research we aimed to point out Herbert Marcuse's ideas about the problem of neutrality of science and technology for Science Education. Thus, we conducted an analysis of science and technology through Marcuse's point of view, using for this his texts published in books and articles, and when relevant, we will resort to commentators to complement our ideas regarding the author's understanding and his understanding of science and technology. In this sense, science and technology for Marcuse are one-dimensionalized to be used to dominate nature and promote neutrality, omitting aspects of reflection, among them, the criticism of the dominant status and the emancipation of human beings. To overcome this, Marcuse thought of a new science and a new technology in which we would be placed in harmony with nature and not in conflict with it. Thus, Marcuse's ideas are relevant and more than necessary to think of a new society under the aegis of human emancipation to overcome the one-dimensional society based on domination by scientific and technological rationality. |
publishDate |
2022 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2022-12-21 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion Avaliado pelos pares |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://periodicos.uffs.edu.br/index.php/RIS/article/view/13046 10.36661/2595-4520.2022v5n4.13046 |
url |
https://periodicos.uffs.edu.br/index.php/RIS/article/view/13046 |
identifier_str_mv |
10.36661/2595-4520.2022v5n4.13046 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://periodicos.uffs.edu.br/index.php/RIS/article/view/13046/8654 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2022 Geilson Rodrigues Da Silva, Marcelo Carbone Carneiro http://creativecommons.org/licenses/by/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2022 Geilson Rodrigues Da Silva, Marcelo Carbone Carneiro http://creativecommons.org/licenses/by/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal da Fronteira Sul |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal da Fronteira Sul |
dc.source.none.fl_str_mv |
Revista Insignare Scientia - RIS; v. 5 n. 4 (2022): Revista Insignare Scientia; 219-239 2595-4520 reponame:Revista Insignare Scientia instname:Universidade Federal da Fronteira Sul (UFFS) instacron:UFFS |
instname_str |
Universidade Federal da Fronteira Sul (UFFS) |
instacron_str |
UFFS |
institution |
UFFS |
reponame_str |
Revista Insignare Scientia |
collection |
Revista Insignare Scientia |
repository.name.fl_str_mv |
Revista Insignare Scientia - Universidade Federal da Fronteira Sul (UFFS) |
repository.mail.fl_str_mv |
roquegullich@uffs.edu.br|| |
_version_ |
1797221614115356672 |