ARTEMISIA GENTILESCHI E O SEU TEMPO: NOVAS FONTES, NOVAS INTERPRETAÇÕES
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2018 |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Revista de Teoria da História |
Texto Completo: | https://revistas.ufg.br/teoria/article/view/53787 |
Resumo: | “Artemisia Gentileschi e il suo tempo” is the title of the exposition inaugurated by the Museum of Rome in November 30th 2016 with its ending scheduled for May 7th 2017. The following text highlights the new documental sources found in Italian historical archives, some of which still have not been published, during the researches that motivated the exposition. These documents reveal important issues about Artemisia Gentileschi’s biographical trajectory and her work. They allow the rethinking of old hypotheses. The new sources, as well as the images produced from the x-rays of the paintings, have made new interpretations possible and enabled connections between not only Artemisia’s life and work, but also between the painter and her time. |
id |
UFG-10_0145c6520e192c80335012f1308375ea |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.revistas.ufg.br:article/53787 |
network_acronym_str |
UFG-10 |
network_name_str |
Revista de Teoria da História |
repository_id_str |
|
spelling |
ARTEMISIA GENTILESCHI E O SEU TEMPO: NOVAS FONTES, NOVAS INTERPRETAÇÕESArtemisia GentileschiHistoryTrajectoryGenderImagesArtemisia GentileschiHistóriaTrajetóriaGêneroImagens“Artemisia Gentileschi e il suo tempo” is the title of the exposition inaugurated by the Museum of Rome in November 30th 2016 with its ending scheduled for May 7th 2017. The following text highlights the new documental sources found in Italian historical archives, some of which still have not been published, during the researches that motivated the exposition. These documents reveal important issues about Artemisia Gentileschi’s biographical trajectory and her work. They allow the rethinking of old hypotheses. The new sources, as well as the images produced from the x-rays of the paintings, have made new interpretations possible and enabled connections between not only Artemisia’s life and work, but also between the painter and her time.“Artemisia Gentileschi e il suo tempo” intitula a exposição inaugurada pelo Museu de Roma em trinta de novembro de 2016, com encerramento previsto para sete de maio de 2017. O presente texto destaca as novas fontes documentais localizadas nos arquivos históricos italianos, algumas ainda não publicadas, durante a realização das pesquisas que motivaram a exposição. Tais documentos revelam questões importantes sobre a trajetória biográfica de Artemisia Gentileschi e sua obra e permitem repensar antigas hipóteses. As novas fontes, bem como as imagens produzidas a partir de raio-X das telas da pintora, têm possibilitado novas interpretações e novas relações, não apenas entre a vida e a obra de Artemisia Gentileschi, mas também entre a pintora e o seu tempo.Universidade Federal de Goiás2018-07-07info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://revistas.ufg.br/teoria/article/view/53787Revista de Teoria da História; Vol. 19 No. 1 (2018): Historiografia e História das Artes 2: da História Institucional à revisão e leitura crítica dos procedimentos na escrita da História da Arte; 47-73Revista de Teoria da História; v. 19 n. 1 (2018): Historiografia e História das Artes 2: da História Institucional à revisão e leitura crítica dos procedimentos na escrita da História da Arte; 47-732175-5892reponame:Revista de Teoria da Históriainstname:Universidade Federal de Goiás (UFG)instacron:UFGporhttps://revistas.ufg.br/teoria/article/view/53787/25766Tedesco, Cristineinfo:eu-repo/semantics/openAccess2020-12-11T05:58:34Zoai:ojs.revistas.ufg.br:article/53787Revistahttps://revistas.ufg.br/teoria/PUBhttps://revistas.ufg.br/teoria/oai||revistateoriadahistoria@hotmail.com2175-58922175-5892opendoar:2020-12-11T05:58:34Revista de Teoria da História - Universidade Federal de Goiás (UFG)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
ARTEMISIA GENTILESCHI E O SEU TEMPO: NOVAS FONTES, NOVAS INTERPRETAÇÕES |
title |
ARTEMISIA GENTILESCHI E O SEU TEMPO: NOVAS FONTES, NOVAS INTERPRETAÇÕES |
spellingShingle |
ARTEMISIA GENTILESCHI E O SEU TEMPO: NOVAS FONTES, NOVAS INTERPRETAÇÕES Tedesco, Cristine Artemisia Gentileschi History Trajectory Gender Images Artemisia Gentileschi História Trajetória Gênero Imagens |
title_short |
ARTEMISIA GENTILESCHI E O SEU TEMPO: NOVAS FONTES, NOVAS INTERPRETAÇÕES |
title_full |
ARTEMISIA GENTILESCHI E O SEU TEMPO: NOVAS FONTES, NOVAS INTERPRETAÇÕES |
title_fullStr |
ARTEMISIA GENTILESCHI E O SEU TEMPO: NOVAS FONTES, NOVAS INTERPRETAÇÕES |
title_full_unstemmed |
ARTEMISIA GENTILESCHI E O SEU TEMPO: NOVAS FONTES, NOVAS INTERPRETAÇÕES |
title_sort |
ARTEMISIA GENTILESCHI E O SEU TEMPO: NOVAS FONTES, NOVAS INTERPRETAÇÕES |
author |
Tedesco, Cristine |
author_facet |
Tedesco, Cristine |
author_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Tedesco, Cristine |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Artemisia Gentileschi History Trajectory Gender Images Artemisia Gentileschi História Trajetória Gênero Imagens |
topic |
Artemisia Gentileschi History Trajectory Gender Images Artemisia Gentileschi História Trajetória Gênero Imagens |
description |
“Artemisia Gentileschi e il suo tempo” is the title of the exposition inaugurated by the Museum of Rome in November 30th 2016 with its ending scheduled for May 7th 2017. The following text highlights the new documental sources found in Italian historical archives, some of which still have not been published, during the researches that motivated the exposition. These documents reveal important issues about Artemisia Gentileschi’s biographical trajectory and her work. They allow the rethinking of old hypotheses. The new sources, as well as the images produced from the x-rays of the paintings, have made new interpretations possible and enabled connections between not only Artemisia’s life and work, but also between the painter and her time. |
publishDate |
2018 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2018-07-07 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://revistas.ufg.br/teoria/article/view/53787 |
url |
https://revistas.ufg.br/teoria/article/view/53787 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://revistas.ufg.br/teoria/article/view/53787/25766 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal de Goiás |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal de Goiás |
dc.source.none.fl_str_mv |
Revista de Teoria da História; Vol. 19 No. 1 (2018): Historiografia e História das Artes 2: da História Institucional à revisão e leitura crítica dos procedimentos na escrita da História da Arte; 47-73 Revista de Teoria da História; v. 19 n. 1 (2018): Historiografia e História das Artes 2: da História Institucional à revisão e leitura crítica dos procedimentos na escrita da História da Arte; 47-73 2175-5892 reponame:Revista de Teoria da História instname:Universidade Federal de Goiás (UFG) instacron:UFG |
instname_str |
Universidade Federal de Goiás (UFG) |
instacron_str |
UFG |
institution |
UFG |
reponame_str |
Revista de Teoria da História |
collection |
Revista de Teoria da História |
repository.name.fl_str_mv |
Revista de Teoria da História - Universidade Federal de Goiás (UFG) |
repository.mail.fl_str_mv |
||revistateoriadahistoria@hotmail.com |
_version_ |
1809730281974792192 |