A MÁSCARA DE BOI E OS MASCARADOS: PIRENÓPOLIS E O CARNAVAL EM PENTECOSTES
Autor(a) principal: | |
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Data de Publicação: | 2017 |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Revista de Teoria da História |
Texto Completo: | https://revistas.ufg.br/teoria/article/view/50896 |
Resumo: | The empirical field from this investigation encircles the Iberian peninsula, Azores archipelago and Brazil, looking for tracing the pathof the mask, since its origin in Portugal, until the city of Pirenópolis, state of Goiás. The study about masks in Portugal was emphasized in Trás -?? os -?? Montes, capital from Braganca's district, in northeast Portugal. In Brazil, it was focused mostly in Pirenópolis. This research has as purpose revisiting some expressions from brazilian popular culture, such as the ox and its respective masks. Therefore, we resort to ethnographic accuracy in order to investigate the field where these celebrations take place in Brazil. We have privileged the dynamics in which these expressions have surpassed a ritualistic dimension, taking different tones with new discourses concerning folklorization of the traditional popular culture, by becoming objects, commodities or cultural products offered to tourism. This paper's proposal is to demonstrate the legitimacy of ox mask and its representatives in manifestations of popular religiosity in Goiás, mostly Pirenópolis, in "Festa do Divino" 's fest which takes place during Pentecost. Lastly, we observe that, due to the rooting of these manifestations in a specific locality, community keeps respecting its culture and, likewise, enjoys changes throughout contemporaneity. Some groups also present it in elitist locations, providing visibilityto their immaterial cultural heritage. |
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A MÁSCARA DE BOI E OS MASCARADOS: PIRENÓPOLIS E O CARNAVAL EM PENTECOSTESmaskedox's maskPentecosPirenópolisMascaradosMáscara de BoiPentecostesPirenópolis.The empirical field from this investigation encircles the Iberian peninsula, Azores archipelago and Brazil, looking for tracing the pathof the mask, since its origin in Portugal, until the city of Pirenópolis, state of Goiás. The study about masks in Portugal was emphasized in Trás -?? os -?? Montes, capital from Braganca's district, in northeast Portugal. In Brazil, it was focused mostly in Pirenópolis. This research has as purpose revisiting some expressions from brazilian popular culture, such as the ox and its respective masks. Therefore, we resort to ethnographic accuracy in order to investigate the field where these celebrations take place in Brazil. We have privileged the dynamics in which these expressions have surpassed a ritualistic dimension, taking different tones with new discourses concerning folklorization of the traditional popular culture, by becoming objects, commodities or cultural products offered to tourism. This paper's proposal is to demonstrate the legitimacy of ox mask and its representatives in manifestations of popular religiosity in Goiás, mostly Pirenópolis, in "Festa do Divino" 's fest which takes place during Pentecost. Lastly, we observe that, due to the rooting of these manifestations in a specific locality, community keeps respecting its culture and, likewise, enjoys changes throughout contemporaneity. Some groups also present it in elitist locations, providing visibilityto their immaterial cultural heritage.O campo empírico da investigação engloba a Península Ibérica, Arquipélago dos Açores e o Brasil, em busca de trançar a trajetória da máscara, desde a sua origem em Portugal, até a cidade de Pirenópolis, no estado brasileiro de Goiás. O estudo sobre as máscaras em Portugal concentrou-se na capital do Distrito de Bragança, na região de Trás-os-Montes, no Nordeste de Portugal. Enquanto no Brasil, concentrou-se mais na cidade de Pirenópolis. Essa pesquisa tem o propósito de revisitar algumas manifestações da cultura popular brasileira, tal como o boi e suas respectivas máscaras. Para tanto, recorremos ao rigor etnográfico para investigarmos o campo de atuação dessas principais celebrações no Brasil. Privilegiamos o modo dinâmico como essas manifestações ultrapassaram a dimensão ritualística, adquiriram diferentes tonalidades, com novos discursos acerca da folclorização da cultura popular tradicional, transformando-se em objetos, mercadorias ou produtos culturais para serem ofertadas ao turismo. A proposta deste artigo é demonstrar a legitimidade da máscara de boi e dos mascarados nas manifestações da religiosidade popular goiana, principalmente em Pirenópolis, na Festa do Divino que acontece em Pentecostes. Por fim, observamos que, em virtude das manifestações estarem enraizadas numa determinada localidade, a comunidade continua prestigiando sua cultura e, também, gostam das mudanças que a contemporaneidade autoriza. Alguns grupos também se apresentam em locais elitizados, dando visibilidade ao seu patrimônio cultural imaterial. Universidade Federal de Goiás2017-12-28info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://revistas.ufg.br/teoria/article/view/50896Revista de Teoria da História; Vol. 18 No. 2 (2017): Historiografia e História das Artes 1: Teorias das Artes, Interartes, Intermídias e atravessamentos afectuais no campo da História; 130-152Revista de Teoria da História; v. 18 n. 2 (2017): Historiografia e História das Artes 1: Teorias das Artes, Interartes, Intermídias e atravessamentos afectuais no campo da História; 130-1522175-5892reponame:Revista de Teoria da Históriainstname:Universidade Federal de Goiás (UFG)instacron:UFGporhttps://revistas.ufg.br/teoria/article/view/50896/24897Bonetti, Maria Cristina de Freitasinfo:eu-repo/semantics/openAccess2020-12-11T05:59:02Zoai:ojs.revistas.ufg.br:article/50896Revistahttps://revistas.ufg.br/teoria/PUBhttps://revistas.ufg.br/teoria/oai||revistateoriadahistoria@hotmail.com2175-58922175-5892opendoar:2020-12-11T05:59:02Revista de Teoria da História - Universidade Federal de Goiás (UFG)false |
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