ENSINO DE LÍNGUA PORTUGUESA E TECNOLOGIAS DIGITAIS: ANÁLISES SOBRE DOCUMENTOS OFICIAIS

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: DIAS, Jaciluz
Data de Publicação: 2020
Outros Autores: SILVA, Marta Cristina da
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Linguagem (Catalão. Online)
Texto Completo: https://periodicos.ufcat.edu.br/lep/article/view/62538
Resumo: This research aims at examining how the use of DICT is part of school curriculum and teacher education by analysing and comparing the following documents: “BNCC de língua portuguesa do Ensino Médio” (BRASIL, 2018) and “DCN para formação inicial” (BRASIL, 2015). Besides considering the prescribed curriculum for primary and secondary education, teacher training cannot overlook the documents which change the organisation of education cycles, such as “Reforma do Ensino Médio” (BRASIL, 2017). This analysis has shown that BNCC aims at approaching DICT in its pedagogical proposal when suggesting multimodal discursive genres (ROJO, 2017), observing the new forms of sociability (SALOMÃO, 2018). We intended to encourage discussions about the importance of considering teacher education through a new perspective, as well as about the need to articulate this to investments in public education, taking into account that BNCC implementation is something that teachers will have to be prepared for.
id UFG-11_26f9a0fada70dc57a138cdc46a80ca91
oai_identifier_str oai:ojs2.periodicos.ufcat.edu.br:article/62538
network_acronym_str UFG-11
network_name_str Linguagem (Catalão. Online)
repository_id_str
spelling ENSINO DE LÍNGUA PORTUGUESA E TECNOLOGIAS DIGITAIS: ANÁLISES SOBRE DOCUMENTOS OFICIAISThis research aims at examining how the use of DICT is part of school curriculum and teacher education by analysing and comparing the following documents: “BNCC de língua portuguesa do Ensino Médio” (BRASIL, 2018) and “DCN para formação inicial” (BRASIL, 2015). Besides considering the prescribed curriculum for primary and secondary education, teacher training cannot overlook the documents which change the organisation of education cycles, such as “Reforma do Ensino Médio” (BRASIL, 2017). This analysis has shown that BNCC aims at approaching DICT in its pedagogical proposal when suggesting multimodal discursive genres (ROJO, 2017), observing the new forms of sociability (SALOMÃO, 2018). We intended to encourage discussions about the importance of considering teacher education through a new perspective, as well as about the need to articulate this to investments in public education, taking into account that BNCC implementation is something that teachers will have to be prepared for.Com o objetivo de investigar como o uso das TDIC faz parte do currículo escolar e de formação docente, esta pesquisa analisa, comparativamente, a BNCC de língua portuguesa do Ensino Médio (BRASIL, 2018) e as DCN para formação inicial (BRASIL, 2015). Além de considerar o currículo previsto para a educação básica, a formação docente não pode perder de vista documentos que alteram a organização dos ciclos da educação, como a Reforma do Ensino Médio (BRASIL, 2017). Essa análise apontou que a BNCC procura incluir as TDIC em sua proposta por meio do trabalho com gêneros discursivos multimodais (ROJO, 2017), contemplando as novas formas de sociabilidade (SALOMÃO, 2018). pretendeu-se levantar discussões sobre a importância de a formação docente ser vista sob uma nova ótica, articulada à necessidade de investimentos na educação pública, levando em conta que a implementação da BNCC é uma realidade para a qual os professores precisam se preparar.Universidade Federal de Catalão2020-10-30info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://periodicos.ufcat.edu.br/lep/article/view/6253810.5216/lep.v24i1.62538Linguagem: Estudos e Pesquisas; v. 24 n. 1 (2020); 77-882358-1042reponame:Linguagem (Catalão. Online)instname:Universidade Federal de Goiás (UFG)instacron:UFGporhttps://periodicos.ufcat.edu.br/lep/article/view/62538/36446Copyright (c) 2020 Linguagem: Estudos e Pesquisasinfo:eu-repo/semantics/openAccessDIAS, JaciluzSILVA, Marta Cristina da 2021-10-22T11:46:23Zoai:ojs2.periodicos.ufcat.edu.br:article/62538Revistahttps://periodicos.ufcat.edu.br/lepPUBhttps://periodicos.ufcat.edu.br/lep/oai||revistalinguagem@gmail.com2358-10421519-6240opendoar:2021-10-22T11:46:23Linguagem (Catalão. Online) - Universidade Federal de Goiás (UFG)false
dc.title.none.fl_str_mv ENSINO DE LÍNGUA PORTUGUESA E TECNOLOGIAS DIGITAIS: ANÁLISES SOBRE DOCUMENTOS OFICIAIS
title ENSINO DE LÍNGUA PORTUGUESA E TECNOLOGIAS DIGITAIS: ANÁLISES SOBRE DOCUMENTOS OFICIAIS
spellingShingle ENSINO DE LÍNGUA PORTUGUESA E TECNOLOGIAS DIGITAIS: ANÁLISES SOBRE DOCUMENTOS OFICIAIS
DIAS, Jaciluz
title_short ENSINO DE LÍNGUA PORTUGUESA E TECNOLOGIAS DIGITAIS: ANÁLISES SOBRE DOCUMENTOS OFICIAIS
title_full ENSINO DE LÍNGUA PORTUGUESA E TECNOLOGIAS DIGITAIS: ANÁLISES SOBRE DOCUMENTOS OFICIAIS
title_fullStr ENSINO DE LÍNGUA PORTUGUESA E TECNOLOGIAS DIGITAIS: ANÁLISES SOBRE DOCUMENTOS OFICIAIS
title_full_unstemmed ENSINO DE LÍNGUA PORTUGUESA E TECNOLOGIAS DIGITAIS: ANÁLISES SOBRE DOCUMENTOS OFICIAIS
title_sort ENSINO DE LÍNGUA PORTUGUESA E TECNOLOGIAS DIGITAIS: ANÁLISES SOBRE DOCUMENTOS OFICIAIS
author DIAS, Jaciluz
author_facet DIAS, Jaciluz
SILVA, Marta Cristina da
author_role author
author2 SILVA, Marta Cristina da
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv DIAS, Jaciluz
SILVA, Marta Cristina da
description This research aims at examining how the use of DICT is part of school curriculum and teacher education by analysing and comparing the following documents: “BNCC de língua portuguesa do Ensino Médio” (BRASIL, 2018) and “DCN para formação inicial” (BRASIL, 2015). Besides considering the prescribed curriculum for primary and secondary education, teacher training cannot overlook the documents which change the organisation of education cycles, such as “Reforma do Ensino Médio” (BRASIL, 2017). This analysis has shown that BNCC aims at approaching DICT in its pedagogical proposal when suggesting multimodal discursive genres (ROJO, 2017), observing the new forms of sociability (SALOMÃO, 2018). We intended to encourage discussions about the importance of considering teacher education through a new perspective, as well as about the need to articulate this to investments in public education, taking into account that BNCC implementation is something that teachers will have to be prepared for.
publishDate 2020
dc.date.none.fl_str_mv 2020-10-30
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://periodicos.ufcat.edu.br/lep/article/view/62538
10.5216/lep.v24i1.62538
url https://periodicos.ufcat.edu.br/lep/article/view/62538
identifier_str_mv 10.5216/lep.v24i1.62538
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://periodicos.ufcat.edu.br/lep/article/view/62538/36446
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2020 Linguagem: Estudos e Pesquisas
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2020 Linguagem: Estudos e Pesquisas
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal de Catalão
publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal de Catalão
dc.source.none.fl_str_mv Linguagem: Estudos e Pesquisas; v. 24 n. 1 (2020); 77-88
2358-1042
reponame:Linguagem (Catalão. Online)
instname:Universidade Federal de Goiás (UFG)
instacron:UFG
instname_str Universidade Federal de Goiás (UFG)
instacron_str UFG
institution UFG
reponame_str Linguagem (Catalão. Online)
collection Linguagem (Catalão. Online)
repository.name.fl_str_mv Linguagem (Catalão. Online) - Universidade Federal de Goiás (UFG)
repository.mail.fl_str_mv ||revistalinguagem@gmail.com
_version_ 1798328448051052544