ENSINO DE LÍNGUA PORTUGUESA E TECNOLOGIAS DIGITAIS: ANÁLISES SOBRE DOCUMENTOS OFICIAIS
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2020 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Linguagem (Catalão. Online) |
Texto Completo: | https://periodicos.ufcat.edu.br/lep/article/view/62538 |
Resumo: | This research aims at examining how the use of DICT is part of school curriculum and teacher education by analysing and comparing the following documents: “BNCC de língua portuguesa do Ensino Médio” (BRASIL, 2018) and “DCN para formação inicial” (BRASIL, 2015). Besides considering the prescribed curriculum for primary and secondary education, teacher training cannot overlook the documents which change the organisation of education cycles, such as “Reforma do Ensino Médio” (BRASIL, 2017). This analysis has shown that BNCC aims at approaching DICT in its pedagogical proposal when suggesting multimodal discursive genres (ROJO, 2017), observing the new forms of sociability (SALOMÃO, 2018). We intended to encourage discussions about the importance of considering teacher education through a new perspective, as well as about the need to articulate this to investments in public education, taking into account that BNCC implementation is something that teachers will have to be prepared for. |
id |
UFG-11_26f9a0fada70dc57a138cdc46a80ca91 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs2.periodicos.ufcat.edu.br:article/62538 |
network_acronym_str |
UFG-11 |
network_name_str |
Linguagem (Catalão. Online) |
repository_id_str |
|
spelling |
ENSINO DE LÍNGUA PORTUGUESA E TECNOLOGIAS DIGITAIS: ANÁLISES SOBRE DOCUMENTOS OFICIAISThis research aims at examining how the use of DICT is part of school curriculum and teacher education by analysing and comparing the following documents: “BNCC de língua portuguesa do Ensino Médio” (BRASIL, 2018) and “DCN para formação inicial” (BRASIL, 2015). Besides considering the prescribed curriculum for primary and secondary education, teacher training cannot overlook the documents which change the organisation of education cycles, such as “Reforma do Ensino Médio” (BRASIL, 2017). This analysis has shown that BNCC aims at approaching DICT in its pedagogical proposal when suggesting multimodal discursive genres (ROJO, 2017), observing the new forms of sociability (SALOMÃO, 2018). We intended to encourage discussions about the importance of considering teacher education through a new perspective, as well as about the need to articulate this to investments in public education, taking into account that BNCC implementation is something that teachers will have to be prepared for.Com o objetivo de investigar como o uso das TDIC faz parte do currículo escolar e de formação docente, esta pesquisa analisa, comparativamente, a BNCC de língua portuguesa do Ensino Médio (BRASIL, 2018) e as DCN para formação inicial (BRASIL, 2015). Além de considerar o currículo previsto para a educação básica, a formação docente não pode perder de vista documentos que alteram a organização dos ciclos da educação, como a Reforma do Ensino Médio (BRASIL, 2017). Essa análise apontou que a BNCC procura incluir as TDIC em sua proposta por meio do trabalho com gêneros discursivos multimodais (ROJO, 2017), contemplando as novas formas de sociabilidade (SALOMÃO, 2018). pretendeu-se levantar discussões sobre a importância de a formação docente ser vista sob uma nova ótica, articulada à necessidade de investimentos na educação pública, levando em conta que a implementação da BNCC é uma realidade para a qual os professores precisam se preparar.Universidade Federal de Catalão2020-10-30info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://periodicos.ufcat.edu.br/lep/article/view/6253810.5216/lep.v24i1.62538Linguagem: Estudos e Pesquisas; v. 24 n. 1 (2020); 77-882358-1042reponame:Linguagem (Catalão. Online)instname:Universidade Federal de Goiás (UFG)instacron:UFGporhttps://periodicos.ufcat.edu.br/lep/article/view/62538/36446Copyright (c) 2020 Linguagem: Estudos e Pesquisasinfo:eu-repo/semantics/openAccessDIAS, JaciluzSILVA, Marta Cristina da 2021-10-22T11:46:23Zoai:ojs2.periodicos.ufcat.edu.br:article/62538Revistahttps://periodicos.ufcat.edu.br/lepPUBhttps://periodicos.ufcat.edu.br/lep/oai||revistalinguagem@gmail.com2358-10421519-6240opendoar:2021-10-22T11:46:23Linguagem (Catalão. Online) - Universidade Federal de Goiás (UFG)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
ENSINO DE LÍNGUA PORTUGUESA E TECNOLOGIAS DIGITAIS: ANÁLISES SOBRE DOCUMENTOS OFICIAIS |
title |
ENSINO DE LÍNGUA PORTUGUESA E TECNOLOGIAS DIGITAIS: ANÁLISES SOBRE DOCUMENTOS OFICIAIS |
spellingShingle |
ENSINO DE LÍNGUA PORTUGUESA E TECNOLOGIAS DIGITAIS: ANÁLISES SOBRE DOCUMENTOS OFICIAIS DIAS, Jaciluz |
title_short |
ENSINO DE LÍNGUA PORTUGUESA E TECNOLOGIAS DIGITAIS: ANÁLISES SOBRE DOCUMENTOS OFICIAIS |
title_full |
ENSINO DE LÍNGUA PORTUGUESA E TECNOLOGIAS DIGITAIS: ANÁLISES SOBRE DOCUMENTOS OFICIAIS |
title_fullStr |
ENSINO DE LÍNGUA PORTUGUESA E TECNOLOGIAS DIGITAIS: ANÁLISES SOBRE DOCUMENTOS OFICIAIS |
title_full_unstemmed |
ENSINO DE LÍNGUA PORTUGUESA E TECNOLOGIAS DIGITAIS: ANÁLISES SOBRE DOCUMENTOS OFICIAIS |
title_sort |
ENSINO DE LÍNGUA PORTUGUESA E TECNOLOGIAS DIGITAIS: ANÁLISES SOBRE DOCUMENTOS OFICIAIS |
author |
DIAS, Jaciluz |
author_facet |
DIAS, Jaciluz SILVA, Marta Cristina da |
author_role |
author |
author2 |
SILVA, Marta Cristina da |
author2_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
DIAS, Jaciluz SILVA, Marta Cristina da |
description |
This research aims at examining how the use of DICT is part of school curriculum and teacher education by analysing and comparing the following documents: “BNCC de língua portuguesa do Ensino Médio” (BRASIL, 2018) and “DCN para formação inicial” (BRASIL, 2015). Besides considering the prescribed curriculum for primary and secondary education, teacher training cannot overlook the documents which change the organisation of education cycles, such as “Reforma do Ensino Médio” (BRASIL, 2017). This analysis has shown that BNCC aims at approaching DICT in its pedagogical proposal when suggesting multimodal discursive genres (ROJO, 2017), observing the new forms of sociability (SALOMÃO, 2018). We intended to encourage discussions about the importance of considering teacher education through a new perspective, as well as about the need to articulate this to investments in public education, taking into account that BNCC implementation is something that teachers will have to be prepared for. |
publishDate |
2020 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2020-10-30 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://periodicos.ufcat.edu.br/lep/article/view/62538 10.5216/lep.v24i1.62538 |
url |
https://periodicos.ufcat.edu.br/lep/article/view/62538 |
identifier_str_mv |
10.5216/lep.v24i1.62538 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://periodicos.ufcat.edu.br/lep/article/view/62538/36446 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2020 Linguagem: Estudos e Pesquisas info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2020 Linguagem: Estudos e Pesquisas |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal de Catalão |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal de Catalão |
dc.source.none.fl_str_mv |
Linguagem: Estudos e Pesquisas; v. 24 n. 1 (2020); 77-88 2358-1042 reponame:Linguagem (Catalão. Online) instname:Universidade Federal de Goiás (UFG) instacron:UFG |
instname_str |
Universidade Federal de Goiás (UFG) |
instacron_str |
UFG |
institution |
UFG |
reponame_str |
Linguagem (Catalão. Online) |
collection |
Linguagem (Catalão. Online) |
repository.name.fl_str_mv |
Linguagem (Catalão. Online) - Universidade Federal de Goiás (UFG) |
repository.mail.fl_str_mv |
||revistalinguagem@gmail.com |
_version_ |
1798328448051052544 |