Entre o cinema e o teatro: A utilização de recursos épico-brechtianos em Bacurau
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2022 |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Arte da Cena |
Texto Completo: | https://revistas.ufg.br/artce/article/view/70439 |
Resumo: | This study intends to analyze a clipping of the Brazilian film Bacurau (2019), in order to understand how the form and content of this film can be interpreted and related to some principles of the Brechtian epic theory. Assuming that the epic-Brechtian theater is a powerful agent for social transformations, the posture that must be adopted by the spectators of the epic theater is the distancing effect. In this way, to keep the spectator distanced and, therefore, active, it is necessary to make use of some resources, in the case of this study, we intend understand the epic-Brechtian gesture and how this concept can be observed for the construction of distance in a cinematographic language . Keywords: epic-Brechtian theater. Interart relations. Bacurau. |
id |
UFG-12_81c509d18f57d83caa3537dd97a8dab5 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.revistas.ufg.br:article/70439 |
network_acronym_str |
UFG-12 |
network_name_str |
Arte da Cena |
repository_id_str |
|
spelling |
Entre o cinema e o teatro: A utilização de recursos épico-brechtianos em BacurauThis study intends to analyze a clipping of the Brazilian film Bacurau (2019), in order to understand how the form and content of this film can be interpreted and related to some principles of the Brechtian epic theory. Assuming that the epic-Brechtian theater is a powerful agent for social transformations, the posture that must be adopted by the spectators of the epic theater is the distancing effect. In this way, to keep the spectator distanced and, therefore, active, it is necessary to make use of some resources, in the case of this study, we intend understand the epic-Brechtian gesture and how this concept can be observed for the construction of distance in a cinematographic language . Keywords: epic-Brechtian theater. Interart relations. Bacurau.Esse estudo pretende analisar um recorte do filme brasileiro Bacurau (2019), com a finalidade de compreender de que maneira a forma e o conteúdo dessa obra podem ser interpretados e relacionados a alguns princípios da teoria épico-brechtiana. Partindo do princípio de que o teatro épico-brechtiano é um poderoso agente para as transformações sociais, a postura que deve ser adotada pelos espectadores do teatro épico é a do distanciamento. Assim, para manter o espectador distanciado e, portanto, ativo, é necessário lançar mão de alguns recursos, no caso desse estudo, nos interessa compreender o gestus épico-brechtiano e como esse conceito pode ser observado para a construção do distanciamento em uma obra cinematográfica. Palavras-chave: Teatro épico-brechtiano. Relações interartes. Bacurau.Universidade Federal de Goiás2022-03-25info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://revistas.ufg.br/artce/article/view/7043910.5216/ac.v7i2.70439Art on Stage Journal; Vol. 7 No. 2 (2021): Black(s) Performance(s); 114-151Arte da Cena (Art on Stage); v. 7 n. 2 (2021): Cena(s) Negra(s); 114-1512358-6060reponame:Arte da Cenainstname:Universidade Federal de Goiás (UFG)instacron:UFGporhttps://revistas.ufg.br/artce/article/view/70439/38139Copyright (c) 2022 Brendon de Alcantara Diogohttps://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessde Alcantara Diogo, Brendon2022-06-02T19:35:05Zoai:ojs.revistas.ufg.br:article/70439Revistahttps://www.revistas.ufg.br/artce/PUBhttps://www.revistas.ufg.br/artce/oaiartedacena@gmail.com||2358-60602358-6060opendoar:2022-06-02T19:35:05Arte da Cena - Universidade Federal de Goiás (UFG)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Entre o cinema e o teatro: A utilização de recursos épico-brechtianos em Bacurau |
title |
Entre o cinema e o teatro: A utilização de recursos épico-brechtianos em Bacurau |
spellingShingle |
Entre o cinema e o teatro: A utilização de recursos épico-brechtianos em Bacurau de Alcantara Diogo, Brendon |
title_short |
Entre o cinema e o teatro: A utilização de recursos épico-brechtianos em Bacurau |
title_full |
Entre o cinema e o teatro: A utilização de recursos épico-brechtianos em Bacurau |
title_fullStr |
Entre o cinema e o teatro: A utilização de recursos épico-brechtianos em Bacurau |
title_full_unstemmed |
Entre o cinema e o teatro: A utilização de recursos épico-brechtianos em Bacurau |
title_sort |
Entre o cinema e o teatro: A utilização de recursos épico-brechtianos em Bacurau |
author |
de Alcantara Diogo, Brendon |
author_facet |
de Alcantara Diogo, Brendon |
author_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
de Alcantara Diogo, Brendon |
description |
This study intends to analyze a clipping of the Brazilian film Bacurau (2019), in order to understand how the form and content of this film can be interpreted and related to some principles of the Brechtian epic theory. Assuming that the epic-Brechtian theater is a powerful agent for social transformations, the posture that must be adopted by the spectators of the epic theater is the distancing effect. In this way, to keep the spectator distanced and, therefore, active, it is necessary to make use of some resources, in the case of this study, we intend understand the epic-Brechtian gesture and how this concept can be observed for the construction of distance in a cinematographic language . Keywords: epic-Brechtian theater. Interart relations. Bacurau. |
publishDate |
2022 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2022-03-25 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://revistas.ufg.br/artce/article/view/70439 10.5216/ac.v7i2.70439 |
url |
https://revistas.ufg.br/artce/article/view/70439 |
identifier_str_mv |
10.5216/ac.v7i2.70439 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://revistas.ufg.br/artce/article/view/70439/38139 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2022 Brendon de Alcantara Diogo https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2022 Brendon de Alcantara Diogo https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal de Goiás |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal de Goiás |
dc.source.none.fl_str_mv |
Art on Stage Journal; Vol. 7 No. 2 (2021): Black(s) Performance(s); 114-151 Arte da Cena (Art on Stage); v. 7 n. 2 (2021): Cena(s) Negra(s); 114-151 2358-6060 reponame:Arte da Cena instname:Universidade Federal de Goiás (UFG) instacron:UFG |
instname_str |
Universidade Federal de Goiás (UFG) |
instacron_str |
UFG |
institution |
UFG |
reponame_str |
Arte da Cena |
collection |
Arte da Cena |
repository.name.fl_str_mv |
Arte da Cena - Universidade Federal de Goiás (UFG) |
repository.mail.fl_str_mv |
artedacena@gmail.com|| |
_version_ |
1797068725327757312 |