Validation of two clinical scenarios for simulation-based learning for the prevention and control of healthcare-associated infections
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2022 |
Outros Autores: | , , , |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por eng |
Título da fonte: | Revista Eletrônica de Enfermagem |
Texto Completo: | https://revistas.ufg.br/fen/article/view/70072 |
Resumo: | Objective: to validate clinical scenarios for simulation-based learning on the prevention and control of healthcare-associated infections. Methods: a methodological study of elaboration, content validation of two simulated clinical scenarios, and evaluation of the simulation design. Specialists (n=10) analyzed the scope, clarity, and relevance of the scenarios, and 44 undergraduate nurses evaluated the design using the Simulation Design Scale. Descriptive statistics, Content Validity Index, and Content Validity Ratio were used for analysis. Results: the items in the scenario presented a content validity index ≥ 0.8 and a content validity ratio predominantly ≥ 0.8. The scale presented an average of 4.7±0.2, indicating the adequacy of the scenarios by the participants of the simulation. Conclusion: the validation allowed the achievement of adequate quality of the proposed scenarios, which can be widely used for teaching infection prevention and control. |
id |
UFG-13_2c6e3b9df479c2a15a605796a611de9e |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.revistas.ufg.br:article/70072 |
network_acronym_str |
UFG-13 |
network_name_str |
Revista Eletrônica de Enfermagem |
repository_id_str |
|
spelling |
Validation of two clinical scenarios for simulation-based learning for the prevention and control of healthcare-associated infectionsValidação de dois cenários de simulação clínica para ensino de prevenção e controle de infecções relacionadas à assistência à saúdeInfection ControlSimulation TrainingValidation StudyHealth EducationNursingControle de InfecçõesTreinamento por SimulaçãoEstudo de ValidaçãoEducação em SaúdeEnfermagemObjective: to validate clinical scenarios for simulation-based learning on the prevention and control of healthcare-associated infections. Methods: a methodological study of elaboration, content validation of two simulated clinical scenarios, and evaluation of the simulation design. Specialists (n=10) analyzed the scope, clarity, and relevance of the scenarios, and 44 undergraduate nurses evaluated the design using the Simulation Design Scale. Descriptive statistics, Content Validity Index, and Content Validity Ratio were used for analysis. Results: the items in the scenario presented a content validity index ≥ 0.8 and a content validity ratio predominantly ≥ 0.8. The scale presented an average of 4.7±0.2, indicating the adequacy of the scenarios by the participants of the simulation. Conclusion: the validation allowed the achievement of adequate quality of the proposed scenarios, which can be widely used for teaching infection prevention and control.Objetivo: validar cenários clínicos para o ensino baseado em simulação sobre prevenção e controle de infecções relacionadas à assistência à saúde. Métodos: estudo metodológico de elaboração, validação de conteúdo de dois cenários clínicos simulados e avaliação do design da simulação. Especialistas (n=10) analisaram abrangência, clareza e pertinência dos cenários, e 44 graduandos de enfermagem avaliaram o design, utilizando a Escala do Design da Simulação. Para análise utilizou-se procedimentos de estatística descritiva, Índice de Validade de Conteúdo e Razão de Validade de Conteúdo. Resultados: os itens do cenário apresentaram índice de validade de conteúdo ≥ 0,8 e razão de validade de conteúdo predominantemente ≥ 0,8. A escala apresentou média de 4,7±0,2, indicando adequação dos cenários pelos participantes da simulação. Conclusão: a validação permitiu alcance de adequada qualidade dos cenários propostos, os quais podem ser amplamente utilizados para o ensino de medidas de prevenção e controle de infecção.Faculdade de Enfermagem da UFG2022-12-29info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfapplication/pdfhttps://revistas.ufg.br/fen/article/view/7007210.5216/ree.v24.70072Revista Eletrônica de Enfermagem; Vol. 24 (2022); 70072Revista Eletrônica de Enfermagem; v. 24 (2022); 700721518-1944reponame:Revista Eletrônica de Enfermageminstname:Universidade Federal de Goiás (UFG)instacron:UFGporenghttps://revistas.ufg.br/fen/article/view/70072/39504https://revistas.ufg.br/fen/article/view/70072/39505Copyright (c) 2022 Revista Eletrônica de Enfermagemhttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessDias, Ana Angélica LimaSouza, Raissa SilvaEduardo, Aline Helena AppoloniFelix, Adriana Maria da SilvaFigueiredo, Rosely Moralez de2023-02-23T02:53:47Zoai:ojs.revistas.ufg.br:article/70072Revistahttps://revistas.ufg.br/fenPUBhttps://revistas.ufg.br/fen/oairee.fen@ufg.br1518-19441518-1944opendoar:2023-02-23T02:53:47Revista Eletrônica de Enfermagem - Universidade Federal de Goiás (UFG)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Validation of two clinical scenarios for simulation-based learning for the prevention and control of healthcare-associated infections Validação de dois cenários de simulação clínica para ensino de prevenção e controle de infecções relacionadas à assistência à saúde |
title |
Validation of two clinical scenarios for simulation-based learning for the prevention and control of healthcare-associated infections |
spellingShingle |
Validation of two clinical scenarios for simulation-based learning for the prevention and control of healthcare-associated infections Dias, Ana Angélica Lima Infection Control Simulation Training Validation Study Health Education Nursing Controle de Infecções Treinamento por Simulação Estudo de Validação Educação em Saúde Enfermagem |
title_short |
Validation of two clinical scenarios for simulation-based learning for the prevention and control of healthcare-associated infections |
title_full |
Validation of two clinical scenarios for simulation-based learning for the prevention and control of healthcare-associated infections |
title_fullStr |
Validation of two clinical scenarios for simulation-based learning for the prevention and control of healthcare-associated infections |
title_full_unstemmed |
Validation of two clinical scenarios for simulation-based learning for the prevention and control of healthcare-associated infections |
title_sort |
Validation of two clinical scenarios for simulation-based learning for the prevention and control of healthcare-associated infections |
author |
Dias, Ana Angélica Lima |
author_facet |
Dias, Ana Angélica Lima Souza, Raissa Silva Eduardo, Aline Helena Appoloni Felix, Adriana Maria da Silva Figueiredo, Rosely Moralez de |
author_role |
author |
author2 |
Souza, Raissa Silva Eduardo, Aline Helena Appoloni Felix, Adriana Maria da Silva Figueiredo, Rosely Moralez de |
author2_role |
author author author author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Dias, Ana Angélica Lima Souza, Raissa Silva Eduardo, Aline Helena Appoloni Felix, Adriana Maria da Silva Figueiredo, Rosely Moralez de |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Infection Control Simulation Training Validation Study Health Education Nursing Controle de Infecções Treinamento por Simulação Estudo de Validação Educação em Saúde Enfermagem |
topic |
Infection Control Simulation Training Validation Study Health Education Nursing Controle de Infecções Treinamento por Simulação Estudo de Validação Educação em Saúde Enfermagem |
description |
Objective: to validate clinical scenarios for simulation-based learning on the prevention and control of healthcare-associated infections. Methods: a methodological study of elaboration, content validation of two simulated clinical scenarios, and evaluation of the simulation design. Specialists (n=10) analyzed the scope, clarity, and relevance of the scenarios, and 44 undergraduate nurses evaluated the design using the Simulation Design Scale. Descriptive statistics, Content Validity Index, and Content Validity Ratio were used for analysis. Results: the items in the scenario presented a content validity index ≥ 0.8 and a content validity ratio predominantly ≥ 0.8. The scale presented an average of 4.7±0.2, indicating the adequacy of the scenarios by the participants of the simulation. Conclusion: the validation allowed the achievement of adequate quality of the proposed scenarios, which can be widely used for teaching infection prevention and control. |
publishDate |
2022 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2022-12-29 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://revistas.ufg.br/fen/article/view/70072 10.5216/ree.v24.70072 |
url |
https://revistas.ufg.br/fen/article/view/70072 |
identifier_str_mv |
10.5216/ree.v24.70072 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por eng |
language |
por eng |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://revistas.ufg.br/fen/article/view/70072/39504 https://revistas.ufg.br/fen/article/view/70072/39505 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2022 Revista Eletrônica de Enfermagem https://creativecommons.org/licenses/by/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2022 Revista Eletrônica de Enfermagem https://creativecommons.org/licenses/by/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Faculdade de Enfermagem da UFG |
publisher.none.fl_str_mv |
Faculdade de Enfermagem da UFG |
dc.source.none.fl_str_mv |
Revista Eletrônica de Enfermagem; Vol. 24 (2022); 70072 Revista Eletrônica de Enfermagem; v. 24 (2022); 70072 1518-1944 reponame:Revista Eletrônica de Enfermagem instname:Universidade Federal de Goiás (UFG) instacron:UFG |
instname_str |
Universidade Federal de Goiás (UFG) |
instacron_str |
UFG |
institution |
UFG |
reponame_str |
Revista Eletrônica de Enfermagem |
collection |
Revista Eletrônica de Enfermagem |
repository.name.fl_str_mv |
Revista Eletrônica de Enfermagem - Universidade Federal de Goiás (UFG) |
repository.mail.fl_str_mv |
ree.fen@ufg.br |
_version_ |
1797049164323880960 |