Validation of two clinical scenarios for simulation-based learning for the prevention and control of healthcare-associated infections

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Dias, Ana Angélica Lima
Data de Publicação: 2022
Outros Autores: Souza, Raissa Silva, Eduardo, Aline Helena Appoloni, Felix, Adriana Maria da Silva, Figueiredo, Rosely Moralez de
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
eng
Título da fonte: Revista Eletrônica de Enfermagem
Texto Completo: https://revistas.ufg.br/fen/article/view/70072
Resumo: Objective: to validate clinical scenarios for simulation-based learning on the prevention and control of healthcare-associated infections. Methods: a methodological study of elaboration, content validation of two simulated clinical scenarios, and evaluation of the simulation design. Specialists (n=10) analyzed the scope, clarity, and relevance of the scenarios, and 44 undergraduate nurses evaluated the design using the Simulation Design Scale. Descriptive statistics, Content Validity Index, and Content Validity Ratio were used for analysis. Results: the items in the scenario presented a content validity index ≥ 0.8 and a content validity ratio predominantly ≥ 0.8. The scale presented an average of 4.7±0.2, indicating the adequacy of the scenarios by the participants of the simulation. Conclusion: the validation allowed the achievement of adequate quality of the proposed scenarios, which can be widely used for teaching infection prevention and control.
id UFG-13_2c6e3b9df479c2a15a605796a611de9e
oai_identifier_str oai:ojs.revistas.ufg.br:article/70072
network_acronym_str UFG-13
network_name_str Revista Eletrônica de Enfermagem
repository_id_str
spelling Validation of two clinical scenarios for simulation-based learning for the prevention and control of healthcare-associated infectionsValidação de dois cenários de simulação clínica para ensino de prevenção e controle de infecções relacionadas à assistência à saúdeInfection ControlSimulation TrainingValidation StudyHealth EducationNursingControle de InfecçõesTreinamento por SimulaçãoEstudo de ValidaçãoEducação em SaúdeEnfermagemObjective: to validate clinical scenarios for simulation-based learning on the prevention and control of healthcare-associated infections. Methods: a methodological study of elaboration, content validation of two simulated clinical scenarios, and evaluation of the simulation design. Specialists (n=10) analyzed the scope, clarity, and relevance of the scenarios, and 44 undergraduate nurses evaluated the design using the Simulation Design Scale. Descriptive statistics, Content Validity Index, and Content Validity Ratio were used for analysis. Results: the items in the scenario presented a content validity index ≥ 0.8 and a content validity ratio predominantly ≥ 0.8. The scale presented an average of 4.7±0.2, indicating the adequacy of the scenarios by the participants of the simulation. Conclusion: the validation allowed the achievement of adequate quality of the proposed scenarios, which can be widely used for teaching infection prevention and control.Objetivo: validar cenários clínicos para o ensino baseado em simulação sobre prevenção e controle de infecções relacionadas à assistência à saúde. Métodos: estudo metodológico de elaboração, validação de conteúdo de dois cenários clínicos simulados e avaliação do design da simulação. Especialistas (n=10) analisaram abrangência, clareza e pertinência dos cenários, e 44 graduandos de enfermagem avaliaram o design, utilizando a Escala do Design da Simulação. Para análise utilizou-se procedimentos de estatística descritiva, Índice de Validade de Conteúdo e Razão de Validade de Conteúdo. Resultados: os itens do cenário apresentaram índice de validade de conteúdo ≥ 0,8 e razão de validade de conteúdo predominantemente ≥ 0,8. A escala apresentou média de 4,7±0,2, indicando adequação dos cenários pelos participantes da simulação. Conclusão: a validação permitiu alcance de adequada qualidade dos cenários propostos, os quais podem ser amplamente utilizados para o ensino de medidas de prevenção e controle de infecção.Faculdade de Enfermagem da UFG2022-12-29info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfapplication/pdfhttps://revistas.ufg.br/fen/article/view/7007210.5216/ree.v24.70072Revista Eletrônica de Enfermagem; Vol. 24 (2022); 70072Revista Eletrônica de Enfermagem; v. 24 (2022); 700721518-1944reponame:Revista Eletrônica de Enfermageminstname:Universidade Federal de Goiás (UFG)instacron:UFGporenghttps://revistas.ufg.br/fen/article/view/70072/39504https://revistas.ufg.br/fen/article/view/70072/39505Copyright (c) 2022 Revista Eletrônica de Enfermagemhttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessDias, Ana Angélica LimaSouza, Raissa SilvaEduardo, Aline Helena AppoloniFelix, Adriana Maria da SilvaFigueiredo, Rosely Moralez de2023-02-23T02:53:47Zoai:ojs.revistas.ufg.br:article/70072Revistahttps://revistas.ufg.br/fenPUBhttps://revistas.ufg.br/fen/oairee.fen@ufg.br1518-19441518-1944opendoar:2023-02-23T02:53:47Revista Eletrônica de Enfermagem - Universidade Federal de Goiás (UFG)false
dc.title.none.fl_str_mv Validation of two clinical scenarios for simulation-based learning for the prevention and control of healthcare-associated infections
Validação de dois cenários de simulação clínica para ensino de prevenção e controle de infecções relacionadas à assistência à saúde
title Validation of two clinical scenarios for simulation-based learning for the prevention and control of healthcare-associated infections
spellingShingle Validation of two clinical scenarios for simulation-based learning for the prevention and control of healthcare-associated infections
Dias, Ana Angélica Lima
Infection Control
Simulation Training
Validation Study
Health Education
Nursing
Controle de Infecções
Treinamento por Simulação
Estudo de Validação
Educação em Saúde
Enfermagem
title_short Validation of two clinical scenarios for simulation-based learning for the prevention and control of healthcare-associated infections
title_full Validation of two clinical scenarios for simulation-based learning for the prevention and control of healthcare-associated infections
title_fullStr Validation of two clinical scenarios for simulation-based learning for the prevention and control of healthcare-associated infections
title_full_unstemmed Validation of two clinical scenarios for simulation-based learning for the prevention and control of healthcare-associated infections
title_sort Validation of two clinical scenarios for simulation-based learning for the prevention and control of healthcare-associated infections
author Dias, Ana Angélica Lima
author_facet Dias, Ana Angélica Lima
Souza, Raissa Silva
Eduardo, Aline Helena Appoloni
Felix, Adriana Maria da Silva
Figueiredo, Rosely Moralez de
author_role author
author2 Souza, Raissa Silva
Eduardo, Aline Helena Appoloni
Felix, Adriana Maria da Silva
Figueiredo, Rosely Moralez de
author2_role author
author
author
author
dc.contributor.author.fl_str_mv Dias, Ana Angélica Lima
Souza, Raissa Silva
Eduardo, Aline Helena Appoloni
Felix, Adriana Maria da Silva
Figueiredo, Rosely Moralez de
dc.subject.por.fl_str_mv Infection Control
Simulation Training
Validation Study
Health Education
Nursing
Controle de Infecções
Treinamento por Simulação
Estudo de Validação
Educação em Saúde
Enfermagem
topic Infection Control
Simulation Training
Validation Study
Health Education
Nursing
Controle de Infecções
Treinamento por Simulação
Estudo de Validação
Educação em Saúde
Enfermagem
description Objective: to validate clinical scenarios for simulation-based learning on the prevention and control of healthcare-associated infections. Methods: a methodological study of elaboration, content validation of two simulated clinical scenarios, and evaluation of the simulation design. Specialists (n=10) analyzed the scope, clarity, and relevance of the scenarios, and 44 undergraduate nurses evaluated the design using the Simulation Design Scale. Descriptive statistics, Content Validity Index, and Content Validity Ratio were used for analysis. Results: the items in the scenario presented a content validity index ≥ 0.8 and a content validity ratio predominantly ≥ 0.8. The scale presented an average of 4.7±0.2, indicating the adequacy of the scenarios by the participants of the simulation. Conclusion: the validation allowed the achievement of adequate quality of the proposed scenarios, which can be widely used for teaching infection prevention and control.
publishDate 2022
dc.date.none.fl_str_mv 2022-12-29
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://revistas.ufg.br/fen/article/view/70072
10.5216/ree.v24.70072
url https://revistas.ufg.br/fen/article/view/70072
identifier_str_mv 10.5216/ree.v24.70072
dc.language.iso.fl_str_mv por
eng
language por
eng
dc.relation.none.fl_str_mv https://revistas.ufg.br/fen/article/view/70072/39504
https://revistas.ufg.br/fen/article/view/70072/39505
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2022 Revista Eletrônica de Enfermagem
https://creativecommons.org/licenses/by/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2022 Revista Eletrônica de Enfermagem
https://creativecommons.org/licenses/by/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Faculdade de Enfermagem da UFG
publisher.none.fl_str_mv Faculdade de Enfermagem da UFG
dc.source.none.fl_str_mv Revista Eletrônica de Enfermagem; Vol. 24 (2022); 70072
Revista Eletrônica de Enfermagem; v. 24 (2022); 70072
1518-1944
reponame:Revista Eletrônica de Enfermagem
instname:Universidade Federal de Goiás (UFG)
instacron:UFG
instname_str Universidade Federal de Goiás (UFG)
instacron_str UFG
institution UFG
reponame_str Revista Eletrônica de Enfermagem
collection Revista Eletrônica de Enfermagem
repository.name.fl_str_mv Revista Eletrônica de Enfermagem - Universidade Federal de Goiás (UFG)
repository.mail.fl_str_mv ree.fen@ufg.br
_version_ 1797049164323880960