Group teaching of the insulin application process

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Batista, Jéssica Magalhães Felipe
Data de Publicação: 2013
Outros Autores: Becker, Tânia Alves Canata, Zanetti, Maria Lucia, Teixeira, Carla Regina de Souza
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Revista Eletrônica de Enfermagem
Texto Completo: https://revistas.ufg.br/fen/article/view/16179
Resumo: ASBTRACT The objective of the present study was to analyze the skill that individuals with diabetes mellitus (DM) have in performing the insulin application process before and after and educational group session regarding this procedure. Data collection was performed through the application of a checklist that evaluated an individual’s initial skill regarding the process. Next, an educational group session was held, and the same checklist was applied again to evaluate the individual’s final skill. The data were stored in a databank and submitted to statistical analysis. The results showed that most participants had doubts in almost all stages of the insulin application process, and failed to perform some essential stages or simply skipped them. After the educational intervention, there was an increase in right procedures, which gives evidence that the activity contributes with self-care and with the insulin treatment. Descriptors: Diabetes Mellitus; Nursing; Insulin; Health Education; Group Structure.
id UFG-13_469d57aa6ce1d2cf5a7fbb3f7b63f7f1
oai_identifier_str oai:ojs.revistas.ufg.br:article/16179
network_acronym_str UFG-13
network_name_str Revista Eletrônica de Enfermagem
repository_id_str
spelling Group teaching of the insulin application processEnseñanza grupal del proceso de aplicación de la insulinaO ensino em grupo do processo de aplicação de insulinaDiabetes MellitusNursingInsulinHealth EducationGroup StructureDiabetes MellitusNursingInsulinHealth EducationGroup StructureDiabetes MellitusEnfermeríaInsulinaEducación en SaludEstructura de GrupoDiabetes MellitusEnfermeríaInsulinaEducación en SaludEstructura de GrupoDiabetes MellitusEnfermagemInsulinaEducação em SaúdeEstrutura de GrupoDiabetes MellitusEnfermagemInsulinaEducação em SaúdeEstrutura de GrupoASBTRACT The objective of the present study was to analyze the skill that individuals with diabetes mellitus (DM) have in performing the insulin application process before and after and educational group session regarding this procedure. Data collection was performed through the application of a checklist that evaluated an individual’s initial skill regarding the process. Next, an educational group session was held, and the same checklist was applied again to evaluate the individual’s final skill. The data were stored in a databank and submitted to statistical analysis. The results showed that most participants had doubts in almost all stages of the insulin application process, and failed to perform some essential stages or simply skipped them. After the educational intervention, there was an increase in right procedures, which gives evidence that the activity contributes with self-care and with the insulin treatment. Descriptors: Diabetes Mellitus; Nursing; Insulin; Health Education; Group Structure.RESUMEN El estudio apuntó a analizar la habilidad del afectado por diabetes mellitus (DM) para efectuar la aplicación de insulina antes y después de la enseñanza grupal del procedimiento. La recolección de datos se efectuó mediante un instrumento en forma de check list, que evaluó la habilidad inicial del paciente de DM en relación al proceso. Posteriormente, se realizó una intervención educativa grupal, aplicándose finalmente el mismo instrumento para evaluar la habilidad final. La información obtenida fue registrada en un banco de datos y sometida a análisis estadístico. Los resultados demostraron que la mayoría de las personas expresó dudas en casi todas las etapas del proceso de aplicación de insulina, pasando por alto algunas etapas esenciales o ejecutándolas de manera incorrecta. Luego de la intervención, existió aumento en los aciertos, poniéndose en evidencia que la actividad contribuye al autocuidado en el tratamiento insulinoterápico. Descriptores: Diabetes Mellitus; Enfermería; Insulina; Educación en Salud; Estructura de Grupo.RESUMO O presente estudo teve por objetivo analisar a habilidade da pessoa com diabetes mellitus (DM) em realizar o processo de aplicação de insulina antes e após o ensino em grupo desse procedimento. A coleta de dados se deu pela aplicação de um instrumento em forma de check list, que avaliou a habilidade inicial da pessoa com DM em relação ao processo. Posteriormente, foi realizada uma intervenção educativa em grupo, sendo aplicado novamente o mesmo instrumento para avaliação da habilidade final. Os dados obtidos foram armazenados em um banco de dados e submetidos à análise estatística. Os resultados mostraram que a maioria das pessoas apresentou dúvidas em quase todas as etapas do processo de aplicação de insulina, não realizando algumas etapas essenciais ou executando-as de forma errada. Após a intervenção educativa houve aumento dos acertos, evidenciando que a atividade contribui para o autocuidado no tratamento insulinoterápico. Descritores: Diabetes Mellitus; Enfermagem; Insulina; Educação em Saúde; Estrutura de Grupo.Faculdade de Enfermagem da UFG2013-03-31info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://revistas.ufg.br/fen/article/view/1617910.5216/ree.v15i1.16179Revista Eletrônica de Enfermagem; Vol. 15 No. 1 (2013); 71-9Revista Eletrônica de Enfermagem; v. 15 n. 1 (2013); 71-91518-1944reponame:Revista Eletrônica de Enfermageminstname:Universidade Federal de Goiás (UFG)instacron:UFGporhttps://revistas.ufg.br/fen/article/view/16179/15523Batista, Jéssica Magalhães FelipeBecker, Tânia Alves CanataZanetti, Maria LuciaTeixeira, Carla Regina de Souzainfo:eu-repo/semantics/openAccess2019-09-24T21:18:54Zoai:ojs.revistas.ufg.br:article/16179Revistahttps://revistas.ufg.br/fenPUBhttps://revistas.ufg.br/fen/oairee.fen@ufg.br1518-19441518-1944opendoar:2019-09-24T21:18:54Revista Eletrônica de Enfermagem - Universidade Federal de Goiás (UFG)false
dc.title.none.fl_str_mv Group teaching of the insulin application process
Enseñanza grupal del proceso de aplicación de la insulina
O ensino em grupo do processo de aplicação de insulina
title Group teaching of the insulin application process
spellingShingle Group teaching of the insulin application process
Batista, Jéssica Magalhães Felipe
Diabetes Mellitus
Nursing
Insulin
Health Education
Group Structure
Diabetes Mellitus
Nursing
Insulin
Health Education
Group Structure
Diabetes Mellitus
Enfermería
Insulina
Educación en Salud
Estructura de Grupo
Diabetes Mellitus
Enfermería
Insulina
Educación en Salud
Estructura de Grupo
Diabetes Mellitus
Enfermagem
Insulina
Educação em Saúde
Estrutura de Grupo
Diabetes Mellitus
Enfermagem
Insulina
Educação em Saúde
Estrutura de Grupo
title_short Group teaching of the insulin application process
title_full Group teaching of the insulin application process
title_fullStr Group teaching of the insulin application process
title_full_unstemmed Group teaching of the insulin application process
title_sort Group teaching of the insulin application process
author Batista, Jéssica Magalhães Felipe
author_facet Batista, Jéssica Magalhães Felipe
Becker, Tânia Alves Canata
Zanetti, Maria Lucia
Teixeira, Carla Regina de Souza
author_role author
author2 Becker, Tânia Alves Canata
Zanetti, Maria Lucia
Teixeira, Carla Regina de Souza
author2_role author
author
author
dc.contributor.author.fl_str_mv Batista, Jéssica Magalhães Felipe
Becker, Tânia Alves Canata
Zanetti, Maria Lucia
Teixeira, Carla Regina de Souza
dc.subject.por.fl_str_mv Diabetes Mellitus
Nursing
Insulin
Health Education
Group Structure
Diabetes Mellitus
Nursing
Insulin
Health Education
Group Structure
Diabetes Mellitus
Enfermería
Insulina
Educación en Salud
Estructura de Grupo
Diabetes Mellitus
Enfermería
Insulina
Educación en Salud
Estructura de Grupo
Diabetes Mellitus
Enfermagem
Insulina
Educação em Saúde
Estrutura de Grupo
Diabetes Mellitus
Enfermagem
Insulina
Educação em Saúde
Estrutura de Grupo
topic Diabetes Mellitus
Nursing
Insulin
Health Education
Group Structure
Diabetes Mellitus
Nursing
Insulin
Health Education
Group Structure
Diabetes Mellitus
Enfermería
Insulina
Educación en Salud
Estructura de Grupo
Diabetes Mellitus
Enfermería
Insulina
Educación en Salud
Estructura de Grupo
Diabetes Mellitus
Enfermagem
Insulina
Educação em Saúde
Estrutura de Grupo
Diabetes Mellitus
Enfermagem
Insulina
Educação em Saúde
Estrutura de Grupo
description ASBTRACT The objective of the present study was to analyze the skill that individuals with diabetes mellitus (DM) have in performing the insulin application process before and after and educational group session regarding this procedure. Data collection was performed through the application of a checklist that evaluated an individual’s initial skill regarding the process. Next, an educational group session was held, and the same checklist was applied again to evaluate the individual’s final skill. The data were stored in a databank and submitted to statistical analysis. The results showed that most participants had doubts in almost all stages of the insulin application process, and failed to perform some essential stages or simply skipped them. After the educational intervention, there was an increase in right procedures, which gives evidence that the activity contributes with self-care and with the insulin treatment. Descriptors: Diabetes Mellitus; Nursing; Insulin; Health Education; Group Structure.
publishDate 2013
dc.date.none.fl_str_mv 2013-03-31
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://revistas.ufg.br/fen/article/view/16179
10.5216/ree.v15i1.16179
url https://revistas.ufg.br/fen/article/view/16179
identifier_str_mv 10.5216/ree.v15i1.16179
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://revistas.ufg.br/fen/article/view/16179/15523
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Faculdade de Enfermagem da UFG
publisher.none.fl_str_mv Faculdade de Enfermagem da UFG
dc.source.none.fl_str_mv Revista Eletrônica de Enfermagem; Vol. 15 No. 1 (2013); 71-9
Revista Eletrônica de Enfermagem; v. 15 n. 1 (2013); 71-9
1518-1944
reponame:Revista Eletrônica de Enfermagem
instname:Universidade Federal de Goiás (UFG)
instacron:UFG
instname_str Universidade Federal de Goiás (UFG)
instacron_str UFG
institution UFG
reponame_str Revista Eletrônica de Enfermagem
collection Revista Eletrônica de Enfermagem
repository.name.fl_str_mv Revista Eletrônica de Enfermagem - Universidade Federal de Goiás (UFG)
repository.mail.fl_str_mv ree.fen@ufg.br
_version_ 1797049167961391104