Educative actions in prenatal assistance: perceptions of pregnant women assisted at the Basic Health Unit of Maringá-PR

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Souza, Viviane Barbosa de
Data de Publicação: 2011
Outros Autores: Roecker, Simone, Marcon, Sonia Silva
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Revista Eletrônica de Enfermagem
Texto Completo: https://revistas.ufg.br/fen/article/view/10162
Resumo: The educational dimension is a fundamental and innovative part in prenatal assistance. The objective of the study was to know the perception of pregnant women users of the Basic Health Unit of Maringá/PR regarding health education and how it takes place. It was a qualitative study carried out with 25 pregnant women from five Basic Health Units of Maringá/PR. Data were collected in November 2009 through semi-structured interviews submitted to content analysis. Results indicated that great part of the women knows and identifies the health educative actions accomplished by the professionals. They attribute great importance to these actions, mainly for prevention of diseases and aggravating circumstances during pregnancy, and also to learn how to care for the baby after childbirth. It was concluded that there is still a gap in what concerns to the educational actions addressed to prenatal attendance in primary health services. Descriptors: Health Education; Nursing; Pregnant Women; Primary Health Care.
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spelling Educative actions in prenatal assistance: perceptions of pregnant women assisted at the Basic Health Unit of Maringá-PRAcciones educativas en la asistencia prenatal: percepción de gestantes de la red básica de salud de Maringá-PRAções educativas durante a assistência pré-natal: percepção de gestantes atendidas na rede básica de Maringá-PRHealth EducationNursingPregnant WomenPrimary Health Care.Health EducationNursingPregnant WomenPrimary Health Care.Educación en SaludEnfermeríaMujeres EmbarazadasAtención Primaria de Salud.Educación en SaludEnfermeríaMujeres EmbarazadasAtención Primaria de Salud.Educação em SaúdeEnfermagemGestantesAtenção Primária à Saúde.Educação em SaúdeEnfermagemGestantesAtenção Primária à Saúde.The educational dimension is a fundamental and innovative part in prenatal assistance. The objective of the study was to know the perception of pregnant women users of the Basic Health Unit of Maringá/PR regarding health education and how it takes place. It was a qualitative study carried out with 25 pregnant women from five Basic Health Units of Maringá/PR. Data were collected in November 2009 through semi-structured interviews submitted to content analysis. Results indicated that great part of the women knows and identifies the health educative actions accomplished by the professionals. They attribute great importance to these actions, mainly for prevention of diseases and aggravating circumstances during pregnancy, and also to learn how to care for the baby after childbirth. It was concluded that there is still a gap in what concerns to the educational actions addressed to prenatal attendance in primary health services. Descriptors: Health Education; Nursing; Pregnant Women; Primary Health Care.La dimensión educativa es parte integrante e innovadora en la asistencia prenatal. De esta forma el estudio tuvo como objetivo conocer la percepción de gestantes usuarias de la red básica de salud de Maringá/PR sobre educación en salud y como ella ocurre. Estudio de naturaleza cualitativa, del cual participaron 25 gestantes de cinco unidades básicas de salud del municipio. Los datos fueron recogidos en noviembre de 2009, por medio de entrevistas semiestructuradas y sometidos a análisis de contenido. Los resultados demostraron que, de las mujeres en estudio, gran parte de ellas, conocen e identifican las acciones de educación en salud realizadas por los profesionales. De forma general atribuyen gran importancia a estas acciones, principalmente para la prevención de enfermedades y agravios durante la gestación y también para aprender sobre los cuidados con el bebé después del parto. Se concluye que aún existe una falla en lo que concierne a las acciones educativas dirigidas a la asistencia prenatal en la atención primaria a la salud.Descriptores: Educación en Salud; Enfermería; Mujeres Embarazadas; Atención Primaria de Salud.A dimensão educativa é parte integrante e inovadora na assistência pré-natal. Desta forma o estudo objetivou conhecer a percepção de gestantes usuárias da rede básica de saúde de Maringá/PR sobre educação em saúde e como ela ocorre. Estudo de natureza qualitativa, do qual participaram 25 gestantes de cinco unidades básicas de saúde do município. Os dados foram coletados em novembro de 2009, por meio de entrevistas semiestruturadas e submetidos à análise de conteúdo. Os resultados demonstraram que, das mulheres em estudo, grande parte delas conhecem e identificam as ações de educação em saúde realizadas pelos profissionais. De forma geral atribuem grande importância a estas ações, principalmente para a prevenção de doenças e agravos durante a gestação e também para aprender sobre os cuidados com o bebê após o parto. Concluiu-se que ainda existe uma lacuna no que concerne às ações educativas direcionadas a assistência pré-natal na atenção primária à saúde.Descritores: Educação em Saúde; Enfermagem; Gestantes; Atenção Primária à Saúde.Faculdade de Enfermagem da UFG2011-06-30info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionAbordagem Qualitativa;application/pdfhttps://revistas.ufg.br/fen/article/view/1016210.5216/ree.v13i2.10162Revista Eletrônica de Enfermagem; Vol. 13 No. 2 (2011); 199-210Revista Eletrônica de Enfermagem; v. 13 n. 2 (2011); 199-2101518-1944reponame:Revista Eletrônica de Enfermageminstname:Universidade Federal de Goiás (UFG)instacron:UFGporhttps://revistas.ufg.br/fen/article/view/10162/9621Souza, Viviane Barbosa deRoecker, SimoneMarcon, Sonia Silvainfo:eu-repo/semantics/openAccess2020-08-11T00:32:27Zoai:ojs.revistas.ufg.br:article/10162Revistahttps://revistas.ufg.br/fenPUBhttps://revistas.ufg.br/fen/oairee.fen@ufg.br1518-19441518-1944opendoar:2020-08-11T00:32:27Revista Eletrônica de Enfermagem - Universidade Federal de Goiás (UFG)false
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