VALIDAÇÃO DE JOGO EDUCATIVO PARA A DISCUSSÃO DA COMUNICAÇÃO TERAPÊUTICA
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2006 |
Outros Autores: | , |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Revista Eletrônica de Enfermagem |
Texto Completo: | https://revistas.ufg.br/fen/article/view/762 |
Resumo: | ABSTRACT: This article aims to show the utilization of an educational game to stimulate considerations and group discussions about therapeutic communication in clinical settings in a general hospital in Cascavel, Paraná. Data was collected in 1999, between July and September. This is an exploratory participative study with qualitative reading of the data, was conducted though application of an educational game adapted from Stefanelli(1993), to a group of five nurses in meeting where the rules were explained. This game is composed of cards with messages to stimulate discussions about therapeutic communication, and though considerations and discussions made by the group was built a concept of therapeutic communication. It was possible to conclude that the utilization of a game was a valid strategy to stimulate critical thinking and considerations about therapeutic communication and this was evidenced in the evaluation conducted. KEY WORDS: Educational Game; Therapeutic Communication; Nursing Education. |
id |
UFG-13_6ef73d6a3592969229d915ae35d1d2a3 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.revistas.ufg.br:article/762 |
network_acronym_str |
UFG-13 |
network_name_str |
Revista Eletrônica de Enfermagem |
repository_id_str |
|
spelling |
VALIDAÇÃO DE JOGO EDUCATIVO PARA A DISCUSSÃO DA COMUNICAÇÃO TERAPÊUTICAJogo educativoComunicação TerapêuticaEnsino em EnfermagemABSTRACT: This article aims to show the utilization of an educational game to stimulate considerations and group discussions about therapeutic communication in clinical settings in a general hospital in Cascavel, Paraná. Data was collected in 1999, between July and September. This is an exploratory participative study with qualitative reading of the data, was conducted though application of an educational game adapted from Stefanelli(1993), to a group of five nurses in meeting where the rules were explained. This game is composed of cards with messages to stimulate discussions about therapeutic communication, and though considerations and discussions made by the group was built a concept of therapeutic communication. It was possible to conclude that the utilization of a game was a valid strategy to stimulate critical thinking and considerations about therapeutic communication and this was evidenced in the evaluation conducted. KEY WORDS: Educational Game; Therapeutic Communication; Nursing Education.Este artigo tem como objetivo mostrar a utilização do jogo educativo para estimular a reflexão e discussão em grupo sobre a comunicação terapêutica na prática assistencial em um hospital geral. Trata-se de um estudo participativo exploratório com leitura qualitativa dos dados; realizado através da aplicação de jogo educativo, adaptado a partir de Stefanelli (1993). A população foi um grupo de 5 enfermeiros de um hospital geral de 67 leitos, da cidade de Cascavel, estado do Paraná. Os dados foram coletados no período de julho a setembro de 1999, por meio de reuniões grupais onde foram expostas as regras do jogo. Este jogo é composto de cartas contendo mensagens para estimular discussões sobre comunicação terapêutica, e através das discussões e reflexões foi construído um conceito do grupo sobre comunicação terapêutica. Foi possível concluir que a utilização do jogo foi uma estratégia válida para estimular o pensamento crítico e considerações sobre comunicação terapêutica, e isso foi evidenciado na avaliação realizada.Faculdade de Enfermagem da UFG2006-12-21info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersiontext/htmlapplication/pdfhttps://revistas.ufg.br/fen/article/view/76210.5216/ree.v4i2.762Revista Eletrônica de Enfermagem; Vol. 4 No. 2 (2002); 762Revista Eletrônica de Enfermagem; v. 4 n. 2 (2002); 7621518-1944reponame:Revista Eletrônica de Enfermageminstname:Universidade Federal de Goiás (UFG)instacron:UFGporhttps://revistas.ufg.br/fen/article/view/762/836https://revistas.ufg.br/fen/article/view/762/837Copyright (c) 2006 Revista Eletrônica de Enfermagemhttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessDurman, SolâniaDias, Denise CostaStefanelli, Maguida Costa2024-02-15T14:03:00Zoai:ojs.revistas.ufg.br:article/762Revistahttps://revistas.ufg.br/fenPUBhttps://revistas.ufg.br/fen/oairee.fen@ufg.br1518-19441518-1944opendoar:2024-02-15T14:03Revista Eletrônica de Enfermagem - Universidade Federal de Goiás (UFG)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
VALIDAÇÃO DE JOGO EDUCATIVO PARA A DISCUSSÃO DA COMUNICAÇÃO TERAPÊUTICA |
title |
VALIDAÇÃO DE JOGO EDUCATIVO PARA A DISCUSSÃO DA COMUNICAÇÃO TERAPÊUTICA |
spellingShingle |
VALIDAÇÃO DE JOGO EDUCATIVO PARA A DISCUSSÃO DA COMUNICAÇÃO TERAPÊUTICA Durman, Solânia Jogo educativo Comunicação Terapêutica Ensino em Enfermagem |
title_short |
VALIDAÇÃO DE JOGO EDUCATIVO PARA A DISCUSSÃO DA COMUNICAÇÃO TERAPÊUTICA |
title_full |
VALIDAÇÃO DE JOGO EDUCATIVO PARA A DISCUSSÃO DA COMUNICAÇÃO TERAPÊUTICA |
title_fullStr |
VALIDAÇÃO DE JOGO EDUCATIVO PARA A DISCUSSÃO DA COMUNICAÇÃO TERAPÊUTICA |
title_full_unstemmed |
VALIDAÇÃO DE JOGO EDUCATIVO PARA A DISCUSSÃO DA COMUNICAÇÃO TERAPÊUTICA |
title_sort |
VALIDAÇÃO DE JOGO EDUCATIVO PARA A DISCUSSÃO DA COMUNICAÇÃO TERAPÊUTICA |
author |
Durman, Solânia |
author_facet |
Durman, Solânia Dias, Denise Costa Stefanelli, Maguida Costa |
author_role |
author |
author2 |
Dias, Denise Costa Stefanelli, Maguida Costa |
author2_role |
author author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Durman, Solânia Dias, Denise Costa Stefanelli, Maguida Costa |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Jogo educativo Comunicação Terapêutica Ensino em Enfermagem |
topic |
Jogo educativo Comunicação Terapêutica Ensino em Enfermagem |
description |
ABSTRACT: This article aims to show the utilization of an educational game to stimulate considerations and group discussions about therapeutic communication in clinical settings in a general hospital in Cascavel, Paraná. Data was collected in 1999, between July and September. This is an exploratory participative study with qualitative reading of the data, was conducted though application of an educational game adapted from Stefanelli(1993), to a group of five nurses in meeting where the rules were explained. This game is composed of cards with messages to stimulate discussions about therapeutic communication, and though considerations and discussions made by the group was built a concept of therapeutic communication. It was possible to conclude that the utilization of a game was a valid strategy to stimulate critical thinking and considerations about therapeutic communication and this was evidenced in the evaluation conducted. KEY WORDS: Educational Game; Therapeutic Communication; Nursing Education. |
publishDate |
2006 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2006-12-21 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://revistas.ufg.br/fen/article/view/762 10.5216/ree.v4i2.762 |
url |
https://revistas.ufg.br/fen/article/view/762 |
identifier_str_mv |
10.5216/ree.v4i2.762 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://revistas.ufg.br/fen/article/view/762/836 https://revistas.ufg.br/fen/article/view/762/837 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2006 Revista Eletrônica de Enfermagem https://creativecommons.org/licenses/by/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2006 Revista Eletrônica de Enfermagem https://creativecommons.org/licenses/by/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
text/html application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Faculdade de Enfermagem da UFG |
publisher.none.fl_str_mv |
Faculdade de Enfermagem da UFG |
dc.source.none.fl_str_mv |
Revista Eletrônica de Enfermagem; Vol. 4 No. 2 (2002); 762 Revista Eletrônica de Enfermagem; v. 4 n. 2 (2002); 762 1518-1944 reponame:Revista Eletrônica de Enfermagem instname:Universidade Federal de Goiás (UFG) instacron:UFG |
instname_str |
Universidade Federal de Goiás (UFG) |
instacron_str |
UFG |
institution |
UFG |
reponame_str |
Revista Eletrônica de Enfermagem |
collection |
Revista Eletrônica de Enfermagem |
repository.name.fl_str_mv |
Revista Eletrônica de Enfermagem - Universidade Federal de Goiás (UFG) |
repository.mail.fl_str_mv |
ree.fen@ufg.br |
_version_ |
1797049163206098944 |