VALIDAÇÃO DE JOGO EDUCATIVO PARA A DISCUSSÃO DA COMUNICAÇÃO TERAPÊUTICA

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Durman, Solânia
Data de Publicação: 2006
Outros Autores: Dias, Denise Costa, Stefanelli, Maguida Costa
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Revista Eletrônica de Enfermagem
Texto Completo: https://revistas.ufg.br/fen/article/view/762
Resumo: ABSTRACT: This article aims to show the utilization of an educational game to stimulate considerations and group discussions about therapeutic communication in clinical settings in a general hospital in Cascavel, Paraná. Data was collected in 1999, between July and September. This is an exploratory participative study with qualitative reading of the data, was conducted though application of an educational game adapted from Stefanelli(1993), to a group of five nurses in meeting where the rules were explained. This game is composed of cards with messages to stimulate discussions about therapeutic communication, and though considerations and discussions made by the group was built a concept of therapeutic communication. It was possible to conclude that the utilization of a game was a valid strategy to stimulate critical thinking and considerations about therapeutic communication and this was evidenced in the evaluation conducted. KEY WORDS: Educational Game; Therapeutic Communication; Nursing Education.
id UFG-13_6ef73d6a3592969229d915ae35d1d2a3
oai_identifier_str oai:ojs.revistas.ufg.br:article/762
network_acronym_str UFG-13
network_name_str Revista Eletrônica de Enfermagem
repository_id_str
spelling VALIDAÇÃO DE JOGO EDUCATIVO PARA A DISCUSSÃO DA COMUNICAÇÃO TERAPÊUTICAJogo educativoComunicação TerapêuticaEnsino em EnfermagemABSTRACT: This article aims to show the utilization of an educational game to stimulate considerations and group discussions about therapeutic communication in clinical settings in a general hospital in Cascavel, Paraná. Data was collected in 1999, between July and September. This is an exploratory participative study with qualitative reading of the data, was conducted though application of an educational game adapted from Stefanelli(1993), to a group of five nurses in meeting where the rules were explained. This game is composed of cards with messages to stimulate discussions about therapeutic communication, and though considerations and discussions made by the group was built a concept of therapeutic communication. It was possible to conclude that the utilization of a game was a valid strategy to stimulate critical thinking and considerations about therapeutic communication and this was evidenced in the evaluation conducted. KEY WORDS: Educational Game; Therapeutic Communication; Nursing Education.Este artigo tem como objetivo mostrar a utilização do jogo educativo para estimular a reflexão e discussão em grupo sobre a comunicação terapêutica na prática assistencial em um hospital geral. Trata-se de um estudo participativo exploratório com leitura qualitativa dos dados; realizado através da aplicação de jogo educativo, adaptado a partir de Stefanelli (1993). A população foi um grupo de 5 enfermeiros de um hospital geral de 67 leitos, da cidade de Cascavel, estado do Paraná. Os dados foram coletados no período de julho a setembro de 1999, por meio de reuniões grupais onde foram expostas as regras do jogo. Este jogo é composto de cartas contendo mensagens para estimular discussões sobre comunicação terapêutica, e através das discussões e reflexões foi construído um conceito do grupo sobre comunicação terapêutica. Foi possível concluir que a utilização do jogo foi uma estratégia válida para estimular o pensamento crítico e considerações sobre comunicação terapêutica, e isso foi evidenciado na avaliação realizada.Faculdade de Enfermagem da UFG2006-12-21info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersiontext/htmlapplication/pdfhttps://revistas.ufg.br/fen/article/view/76210.5216/ree.v4i2.762Revista Eletrônica de Enfermagem; Vol. 4 No. 2 (2002); 762Revista Eletrônica de Enfermagem; v. 4 n. 2 (2002); 7621518-1944reponame:Revista Eletrônica de Enfermageminstname:Universidade Federal de Goiás (UFG)instacron:UFGporhttps://revistas.ufg.br/fen/article/view/762/836https://revistas.ufg.br/fen/article/view/762/837Copyright (c) 2006 Revista Eletrônica de Enfermagemhttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessDurman, SolâniaDias, Denise CostaStefanelli, Maguida Costa2024-02-15T14:03:00Zoai:ojs.revistas.ufg.br:article/762Revistahttps://revistas.ufg.br/fenPUBhttps://revistas.ufg.br/fen/oairee.fen@ufg.br1518-19441518-1944opendoar:2024-02-15T14:03Revista Eletrônica de Enfermagem - Universidade Federal de Goiás (UFG)false
dc.title.none.fl_str_mv VALIDAÇÃO DE JOGO EDUCATIVO PARA A DISCUSSÃO DA COMUNICAÇÃO TERAPÊUTICA
title VALIDAÇÃO DE JOGO EDUCATIVO PARA A DISCUSSÃO DA COMUNICAÇÃO TERAPÊUTICA
spellingShingle VALIDAÇÃO DE JOGO EDUCATIVO PARA A DISCUSSÃO DA COMUNICAÇÃO TERAPÊUTICA
Durman, Solânia
Jogo educativo
Comunicação Terapêutica
Ensino em Enfermagem
title_short VALIDAÇÃO DE JOGO EDUCATIVO PARA A DISCUSSÃO DA COMUNICAÇÃO TERAPÊUTICA
title_full VALIDAÇÃO DE JOGO EDUCATIVO PARA A DISCUSSÃO DA COMUNICAÇÃO TERAPÊUTICA
title_fullStr VALIDAÇÃO DE JOGO EDUCATIVO PARA A DISCUSSÃO DA COMUNICAÇÃO TERAPÊUTICA
title_full_unstemmed VALIDAÇÃO DE JOGO EDUCATIVO PARA A DISCUSSÃO DA COMUNICAÇÃO TERAPÊUTICA
title_sort VALIDAÇÃO DE JOGO EDUCATIVO PARA A DISCUSSÃO DA COMUNICAÇÃO TERAPÊUTICA
author Durman, Solânia
author_facet Durman, Solânia
Dias, Denise Costa
Stefanelli, Maguida Costa
author_role author
author2 Dias, Denise Costa
Stefanelli, Maguida Costa
author2_role author
author
dc.contributor.author.fl_str_mv Durman, Solânia
Dias, Denise Costa
Stefanelli, Maguida Costa
dc.subject.por.fl_str_mv Jogo educativo
Comunicação Terapêutica
Ensino em Enfermagem
topic Jogo educativo
Comunicação Terapêutica
Ensino em Enfermagem
description ABSTRACT: This article aims to show the utilization of an educational game to stimulate considerations and group discussions about therapeutic communication in clinical settings in a general hospital in Cascavel, Paraná. Data was collected in 1999, between July and September. This is an exploratory participative study with qualitative reading of the data, was conducted though application of an educational game adapted from Stefanelli(1993), to a group of five nurses in meeting where the rules were explained. This game is composed of cards with messages to stimulate discussions about therapeutic communication, and though considerations and discussions made by the group was built a concept of therapeutic communication. It was possible to conclude that the utilization of a game was a valid strategy to stimulate critical thinking and considerations about therapeutic communication and this was evidenced in the evaluation conducted. KEY WORDS: Educational Game; Therapeutic Communication; Nursing Education.
publishDate 2006
dc.date.none.fl_str_mv 2006-12-21
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://revistas.ufg.br/fen/article/view/762
10.5216/ree.v4i2.762
url https://revistas.ufg.br/fen/article/view/762
identifier_str_mv 10.5216/ree.v4i2.762
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://revistas.ufg.br/fen/article/view/762/836
https://revistas.ufg.br/fen/article/view/762/837
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2006 Revista Eletrônica de Enfermagem
https://creativecommons.org/licenses/by/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2006 Revista Eletrônica de Enfermagem
https://creativecommons.org/licenses/by/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv text/html
application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Faculdade de Enfermagem da UFG
publisher.none.fl_str_mv Faculdade de Enfermagem da UFG
dc.source.none.fl_str_mv Revista Eletrônica de Enfermagem; Vol. 4 No. 2 (2002); 762
Revista Eletrônica de Enfermagem; v. 4 n. 2 (2002); 762
1518-1944
reponame:Revista Eletrônica de Enfermagem
instname:Universidade Federal de Goiás (UFG)
instacron:UFG
instname_str Universidade Federal de Goiás (UFG)
instacron_str UFG
institution UFG
reponame_str Revista Eletrônica de Enfermagem
collection Revista Eletrônica de Enfermagem
repository.name.fl_str_mv Revista Eletrônica de Enfermagem - Universidade Federal de Goiás (UFG)
repository.mail.fl_str_mv ree.fen@ufg.br
_version_ 1797049163206098944