Nurses using the radio as a health education strategy: an integrative review

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Roges, Andréa Loureiro
Data de Publicação: 2013
Outros Autores: Vasconcelos, Eliane Maria Ribeiro de, Alencar, Eloine Nascimento de, Muniz, Ricardo Alexandre
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Revista Eletrônica de Enfermagem
Texto Completo: https://revistas.ufg.br/fen/article/view/16711
Resumo: ABSTRACT The objective of the present study was to identify the evidence of nurses using the radio as a health education strategy. This is an integrative literature review using the MEDLINE and LILACS databases as well as Cidsaúde (Literature regarding healthy cities/municipalities), limited to articles published between 2000 and 2011, which addressed the nurses’ use of the radio as a health education strategy. Nine selected articles were assessed according to their study methodology and evidence level. The results showed that the radio is a resource capable of establishing spaces for dialogue with the community based on their cultural realities, in addition to stimulating their perceptions and behaviors. In conclusion, the radio permits to innovate the nursing care actions, in addition to promoting and interactive space between common knowledge and the logic of technical-scientific knowledge. Descriptors: Health Education; Nursing; Mass Media; Radio.
id UFG-13_7e5b8d4a677af07db5e50fd359de60fa
oai_identifier_str oai:ojs.revistas.ufg.br:article/16711
network_acronym_str UFG-13
network_name_str Revista Eletrônica de Enfermagem
repository_id_str
spelling Nurses using the radio as a health education strategy: an integrative reviewUtilización de la radio por el enfermero como estrategia de educación en salud: una revisión integrativaUtilização do rádio pelo enfermeiro como estratégia em educação em saúde: uma revisão integrativaHealth EducationNursingMass MediaRadioHealth EducationNursingMass MediaRadioEducación en SaludEnfermeríaMedios de Comunicación de MasasRadioEducación en SaludEnfermeríaMedios de Comunicación de MasasRadioEducação em SaúdeEnfermagemMeios de Comunicação de MassaRádioEducação em SaúdeEnfermagemMeios de Comunicação de MassaRádioABSTRACT The objective of the present study was to identify the evidence of nurses using the radio as a health education strategy. This is an integrative literature review using the MEDLINE and LILACS databases as well as Cidsaúde (Literature regarding healthy cities/municipalities), limited to articles published between 2000 and 2011, which addressed the nurses’ use of the radio as a health education strategy. Nine selected articles were assessed according to their study methodology and evidence level. The results showed that the radio is a resource capable of establishing spaces for dialogue with the community based on their cultural realities, in addition to stimulating their perceptions and behaviors. In conclusion, the radio permits to innovate the nursing care actions, in addition to promoting and interactive space between common knowledge and the logic of technical-scientific knowledge. Descriptors: Health Education; Nursing; Mass Media; Radio.RESUMEN El presente estudio objetiva identificar evidencias de la utilización de la radio por parte del enfermero como estrategia educativa sanitaria. Revisión integrativa de literatura con búsquedas en las bases MEDLINE, LILACAS y área especializada Cidsaúde, restringiéndose a artículos publicados entre 2000 y 2011 que contemplasen el uso de la radio por Enfermeros como estrategia para acciones educativas sanitarias. Nueve artículos fueron seleccionados y evaluados respecto a su abordaje metodológico y nivel de evidencia. Los resultados revelaron que la radio constituye un recurso capaz de establecer espacios de diálogo con la comunidad a partir de sus realidades culturales, además de estimular sus percepciones y comportamientos. Se concluye en que la radio permite innovar en acciones de cuidados de Enfermería, además de promover un espacio interactivo entre los saberes populares y la lógica del conocimiento técnico-científico. Descriptores: Educación en Salud; Enfermería; Medios de Comunicación de Masas; Radio.RESUMO O objetivo do presente estudo foi identificar as evidências da utilização do rádio pelo enfermeiro como estratégia educativa em saúde. Trata-se de uma revisão integrativa da literatura que utilizou como bases de busca a MEDLINE, LILACS e área especializada Cidsaúde, restringindo-se a artigos publicados entre 2000 e 2011 que contemplassem o uso do rádio por Enfermeiros como estratégia para as ações educativas em saúde. Nove artigos selecionados foram avaliados quanto à abordagem metodológica e nível de evidência. Os resultados revelaram que o rádio apresenta-se como um recurso capaz de estabelecer espaços dialógicos com a comunidade a partir de suas realidades culturais, além de estimular suas percepções e comportamentos. Conclui-se que o rádio permite inovar as ações de cuidados de Enfermagem, além de promover um espaço interativo entre os saberes populares e a lógica do conhecimento técnico-científico. Descritores: Educação em Saúde; Enfermagem; Meios de Comunicação de Massa; Rádio.Faculdade de Enfermagem da UFG2013-03-31info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://revistas.ufg.br/fen/article/view/1671110.5216/ree.v15i1.16711Revista Eletrônica de Enfermagem; Vol. 15 No. 1 (2013); 274-81Revista Eletrônica de Enfermagem; v. 15 n. 1 (2013); 274-811518-1944reponame:Revista Eletrônica de Enfermageminstname:Universidade Federal de Goiás (UFG)instacron:UFGporhttps://revistas.ufg.br/fen/article/view/16711/15547Roges, Andréa LoureiroVasconcelos, Eliane Maria Ribeiro deAlencar, Eloine Nascimento deMuniz, Ricardo Alexandreinfo:eu-repo/semantics/openAccess2019-09-24T21:18:54Zoai:ojs.revistas.ufg.br:article/16711Revistahttps://revistas.ufg.br/fenPUBhttps://revistas.ufg.br/fen/oairee.fen@ufg.br1518-19441518-1944opendoar:2019-09-24T21:18:54Revista Eletrônica de Enfermagem - Universidade Federal de Goiás (UFG)false
dc.title.none.fl_str_mv Nurses using the radio as a health education strategy: an integrative review
Utilización de la radio por el enfermero como estrategia de educación en salud: una revisión integrativa
Utilização do rádio pelo enfermeiro como estratégia em educação em saúde: uma revisão integrativa
title Nurses using the radio as a health education strategy: an integrative review
spellingShingle Nurses using the radio as a health education strategy: an integrative review
Roges, Andréa Loureiro
Health Education
Nursing
Mass Media
Radio
Health Education
Nursing
Mass Media
Radio
Educación en Salud
Enfermería
Medios de Comunicación de Masas
Radio
Educación en Salud
Enfermería
Medios de Comunicación de Masas
Radio
Educação em Saúde
Enfermagem
Meios de Comunicação de Massa
Rádio
Educação em Saúde
Enfermagem
Meios de Comunicação de Massa
Rádio
title_short Nurses using the radio as a health education strategy: an integrative review
title_full Nurses using the radio as a health education strategy: an integrative review
title_fullStr Nurses using the radio as a health education strategy: an integrative review
title_full_unstemmed Nurses using the radio as a health education strategy: an integrative review
title_sort Nurses using the radio as a health education strategy: an integrative review
author Roges, Andréa Loureiro
author_facet Roges, Andréa Loureiro
Vasconcelos, Eliane Maria Ribeiro de
Alencar, Eloine Nascimento de
Muniz, Ricardo Alexandre
author_role author
author2 Vasconcelos, Eliane Maria Ribeiro de
Alencar, Eloine Nascimento de
Muniz, Ricardo Alexandre
author2_role author
author
author
dc.contributor.author.fl_str_mv Roges, Andréa Loureiro
Vasconcelos, Eliane Maria Ribeiro de
Alencar, Eloine Nascimento de
Muniz, Ricardo Alexandre
dc.subject.por.fl_str_mv Health Education
Nursing
Mass Media
Radio
Health Education
Nursing
Mass Media
Radio
Educación en Salud
Enfermería
Medios de Comunicación de Masas
Radio
Educación en Salud
Enfermería
Medios de Comunicación de Masas
Radio
Educação em Saúde
Enfermagem
Meios de Comunicação de Massa
Rádio
Educação em Saúde
Enfermagem
Meios de Comunicação de Massa
Rádio
topic Health Education
Nursing
Mass Media
Radio
Health Education
Nursing
Mass Media
Radio
Educación en Salud
Enfermería
Medios de Comunicación de Masas
Radio
Educación en Salud
Enfermería
Medios de Comunicación de Masas
Radio
Educação em Saúde
Enfermagem
Meios de Comunicação de Massa
Rádio
Educação em Saúde
Enfermagem
Meios de Comunicação de Massa
Rádio
description ABSTRACT The objective of the present study was to identify the evidence of nurses using the radio as a health education strategy. This is an integrative literature review using the MEDLINE and LILACS databases as well as Cidsaúde (Literature regarding healthy cities/municipalities), limited to articles published between 2000 and 2011, which addressed the nurses’ use of the radio as a health education strategy. Nine selected articles were assessed according to their study methodology and evidence level. The results showed that the radio is a resource capable of establishing spaces for dialogue with the community based on their cultural realities, in addition to stimulating their perceptions and behaviors. In conclusion, the radio permits to innovate the nursing care actions, in addition to promoting and interactive space between common knowledge and the logic of technical-scientific knowledge. Descriptors: Health Education; Nursing; Mass Media; Radio.
publishDate 2013
dc.date.none.fl_str_mv 2013-03-31
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://revistas.ufg.br/fen/article/view/16711
10.5216/ree.v15i1.16711
url https://revistas.ufg.br/fen/article/view/16711
identifier_str_mv 10.5216/ree.v15i1.16711
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://revistas.ufg.br/fen/article/view/16711/15547
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Faculdade de Enfermagem da UFG
publisher.none.fl_str_mv Faculdade de Enfermagem da UFG
dc.source.none.fl_str_mv Revista Eletrônica de Enfermagem; Vol. 15 No. 1 (2013); 274-81
Revista Eletrônica de Enfermagem; v. 15 n. 1 (2013); 274-81
1518-1944
reponame:Revista Eletrônica de Enfermagem
instname:Universidade Federal de Goiás (UFG)
instacron:UFG
instname_str Universidade Federal de Goiás (UFG)
instacron_str UFG
institution UFG
reponame_str Revista Eletrônica de Enfermagem
collection Revista Eletrônica de Enfermagem
repository.name.fl_str_mv Revista Eletrônica de Enfermagem - Universidade Federal de Goiás (UFG)
repository.mail.fl_str_mv ree.fen@ufg.br
_version_ 1797049167992848384