Nurses using the radio as a health education strategy: an integrative review
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2013 |
Outros Autores: | , , |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Revista Eletrônica de Enfermagem |
Texto Completo: | https://revistas.ufg.br/fen/article/view/16711 |
Resumo: | ABSTRACT The objective of the present study was to identify the evidence of nurses using the radio as a health education strategy. This is an integrative literature review using the MEDLINE and LILACS databases as well as Cidsaúde (Literature regarding healthy cities/municipalities), limited to articles published between 2000 and 2011, which addressed the nurses’ use of the radio as a health education strategy. Nine selected articles were assessed according to their study methodology and evidence level. The results showed that the radio is a resource capable of establishing spaces for dialogue with the community based on their cultural realities, in addition to stimulating their perceptions and behaviors. In conclusion, the radio permits to innovate the nursing care actions, in addition to promoting and interactive space between common knowledge and the logic of technical-scientific knowledge. Descriptors: Health Education; Nursing; Mass Media; Radio. |
id |
UFG-13_7e5b8d4a677af07db5e50fd359de60fa |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.revistas.ufg.br:article/16711 |
network_acronym_str |
UFG-13 |
network_name_str |
Revista Eletrônica de Enfermagem |
repository_id_str |
|
spelling |
Nurses using the radio as a health education strategy: an integrative reviewUtilización de la radio por el enfermero como estrategia de educación en salud: una revisión integrativaUtilização do rádio pelo enfermeiro como estratégia em educação em saúde: uma revisão integrativaHealth EducationNursingMass MediaRadioHealth EducationNursingMass MediaRadioEducación en SaludEnfermeríaMedios de Comunicación de MasasRadioEducación en SaludEnfermeríaMedios de Comunicación de MasasRadioEducação em SaúdeEnfermagemMeios de Comunicação de MassaRádioEducação em SaúdeEnfermagemMeios de Comunicação de MassaRádioABSTRACT The objective of the present study was to identify the evidence of nurses using the radio as a health education strategy. This is an integrative literature review using the MEDLINE and LILACS databases as well as Cidsaúde (Literature regarding healthy cities/municipalities), limited to articles published between 2000 and 2011, which addressed the nurses’ use of the radio as a health education strategy. Nine selected articles were assessed according to their study methodology and evidence level. The results showed that the radio is a resource capable of establishing spaces for dialogue with the community based on their cultural realities, in addition to stimulating their perceptions and behaviors. In conclusion, the radio permits to innovate the nursing care actions, in addition to promoting and interactive space between common knowledge and the logic of technical-scientific knowledge. Descriptors: Health Education; Nursing; Mass Media; Radio.RESUMEN El presente estudio objetiva identificar evidencias de la utilización de la radio por parte del enfermero como estrategia educativa sanitaria. Revisión integrativa de literatura con búsquedas en las bases MEDLINE, LILACAS y área especializada Cidsaúde, restringiéndose a artículos publicados entre 2000 y 2011 que contemplasen el uso de la radio por Enfermeros como estrategia para acciones educativas sanitarias. Nueve artículos fueron seleccionados y evaluados respecto a su abordaje metodológico y nivel de evidencia. Los resultados revelaron que la radio constituye un recurso capaz de establecer espacios de diálogo con la comunidad a partir de sus realidades culturales, además de estimular sus percepciones y comportamientos. Se concluye en que la radio permite innovar en acciones de cuidados de Enfermería, además de promover un espacio interactivo entre los saberes populares y la lógica del conocimiento técnico-científico. Descriptores: Educación en Salud; Enfermería; Medios de Comunicación de Masas; Radio.RESUMO O objetivo do presente estudo foi identificar as evidências da utilização do rádio pelo enfermeiro como estratégia educativa em saúde. Trata-se de uma revisão integrativa da literatura que utilizou como bases de busca a MEDLINE, LILACS e área especializada Cidsaúde, restringindo-se a artigos publicados entre 2000 e 2011 que contemplassem o uso do rádio por Enfermeiros como estratégia para as ações educativas em saúde. Nove artigos selecionados foram avaliados quanto à abordagem metodológica e nível de evidência. Os resultados revelaram que o rádio apresenta-se como um recurso capaz de estabelecer espaços dialógicos com a comunidade a partir de suas realidades culturais, além de estimular suas percepções e comportamentos. Conclui-se que o rádio permite inovar as ações de cuidados de Enfermagem, além de promover um espaço interativo entre os saberes populares e a lógica do conhecimento técnico-científico. Descritores: Educação em Saúde; Enfermagem; Meios de Comunicação de Massa; Rádio.Faculdade de Enfermagem da UFG2013-03-31info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://revistas.ufg.br/fen/article/view/1671110.5216/ree.v15i1.16711Revista Eletrônica de Enfermagem; Vol. 15 No. 1 (2013); 274-81Revista Eletrônica de Enfermagem; v. 15 n. 1 (2013); 274-811518-1944reponame:Revista Eletrônica de Enfermageminstname:Universidade Federal de Goiás (UFG)instacron:UFGporhttps://revistas.ufg.br/fen/article/view/16711/15547Roges, Andréa LoureiroVasconcelos, Eliane Maria Ribeiro deAlencar, Eloine Nascimento deMuniz, Ricardo Alexandreinfo:eu-repo/semantics/openAccess2019-09-24T21:18:54Zoai:ojs.revistas.ufg.br:article/16711Revistahttps://revistas.ufg.br/fenPUBhttps://revistas.ufg.br/fen/oairee.fen@ufg.br1518-19441518-1944opendoar:2019-09-24T21:18:54Revista Eletrônica de Enfermagem - Universidade Federal de Goiás (UFG)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Nurses using the radio as a health education strategy: an integrative review Utilización de la radio por el enfermero como estrategia de educación en salud: una revisión integrativa Utilização do rádio pelo enfermeiro como estratégia em educação em saúde: uma revisão integrativa |
title |
Nurses using the radio as a health education strategy: an integrative review |
spellingShingle |
Nurses using the radio as a health education strategy: an integrative review Roges, Andréa Loureiro Health Education Nursing Mass Media Radio Health Education Nursing Mass Media Radio Educación en Salud Enfermería Medios de Comunicación de Masas Radio Educación en Salud Enfermería Medios de Comunicación de Masas Radio Educação em Saúde Enfermagem Meios de Comunicação de Massa Rádio Educação em Saúde Enfermagem Meios de Comunicação de Massa Rádio |
title_short |
Nurses using the radio as a health education strategy: an integrative review |
title_full |
Nurses using the radio as a health education strategy: an integrative review |
title_fullStr |
Nurses using the radio as a health education strategy: an integrative review |
title_full_unstemmed |
Nurses using the radio as a health education strategy: an integrative review |
title_sort |
Nurses using the radio as a health education strategy: an integrative review |
author |
Roges, Andréa Loureiro |
author_facet |
Roges, Andréa Loureiro Vasconcelos, Eliane Maria Ribeiro de Alencar, Eloine Nascimento de Muniz, Ricardo Alexandre |
author_role |
author |
author2 |
Vasconcelos, Eliane Maria Ribeiro de Alencar, Eloine Nascimento de Muniz, Ricardo Alexandre |
author2_role |
author author author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Roges, Andréa Loureiro Vasconcelos, Eliane Maria Ribeiro de Alencar, Eloine Nascimento de Muniz, Ricardo Alexandre |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Health Education Nursing Mass Media Radio Health Education Nursing Mass Media Radio Educación en Salud Enfermería Medios de Comunicación de Masas Radio Educación en Salud Enfermería Medios de Comunicación de Masas Radio Educação em Saúde Enfermagem Meios de Comunicação de Massa Rádio Educação em Saúde Enfermagem Meios de Comunicação de Massa Rádio |
topic |
Health Education Nursing Mass Media Radio Health Education Nursing Mass Media Radio Educación en Salud Enfermería Medios de Comunicación de Masas Radio Educación en Salud Enfermería Medios de Comunicación de Masas Radio Educação em Saúde Enfermagem Meios de Comunicação de Massa Rádio Educação em Saúde Enfermagem Meios de Comunicação de Massa Rádio |
description |
ABSTRACT The objective of the present study was to identify the evidence of nurses using the radio as a health education strategy. This is an integrative literature review using the MEDLINE and LILACS databases as well as Cidsaúde (Literature regarding healthy cities/municipalities), limited to articles published between 2000 and 2011, which addressed the nurses’ use of the radio as a health education strategy. Nine selected articles were assessed according to their study methodology and evidence level. The results showed that the radio is a resource capable of establishing spaces for dialogue with the community based on their cultural realities, in addition to stimulating their perceptions and behaviors. In conclusion, the radio permits to innovate the nursing care actions, in addition to promoting and interactive space between common knowledge and the logic of technical-scientific knowledge. Descriptors: Health Education; Nursing; Mass Media; Radio. |
publishDate |
2013 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2013-03-31 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://revistas.ufg.br/fen/article/view/16711 10.5216/ree.v15i1.16711 |
url |
https://revistas.ufg.br/fen/article/view/16711 |
identifier_str_mv |
10.5216/ree.v15i1.16711 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://revistas.ufg.br/fen/article/view/16711/15547 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Faculdade de Enfermagem da UFG |
publisher.none.fl_str_mv |
Faculdade de Enfermagem da UFG |
dc.source.none.fl_str_mv |
Revista Eletrônica de Enfermagem; Vol. 15 No. 1 (2013); 274-81 Revista Eletrônica de Enfermagem; v. 15 n. 1 (2013); 274-81 1518-1944 reponame:Revista Eletrônica de Enfermagem instname:Universidade Federal de Goiás (UFG) instacron:UFG |
instname_str |
Universidade Federal de Goiás (UFG) |
instacron_str |
UFG |
institution |
UFG |
reponame_str |
Revista Eletrônica de Enfermagem |
collection |
Revista Eletrônica de Enfermagem |
repository.name.fl_str_mv |
Revista Eletrônica de Enfermagem - Universidade Federal de Goiás (UFG) |
repository.mail.fl_str_mv |
ree.fen@ufg.br |
_version_ |
1797049167992848384 |