Coupling between long-term institutions for elderly and universities

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Creutzberg, Marion
Data de Publicação: 2011
Outros Autores: Gonçalves, Lucia Hisako Takase
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Revista Eletrônica de Enfermagem
Texto Completo: https://revistas.ufg.br/fen/article/view/11727
Resumo: Qualitative approaching study aimed at identifying communication that occurs in the structural coupling between long-term homes for elderly and universities. It was studied public and private non-profitable institutions located in the Brazilian urban context, which cares residents whose are unable to care by themselves or belong from low-income families. Data collection and its analysis were based on the Luhmannian analytical-functional method, through interviews with the elderly, institution’s leaders and media communication document consultation performed by the these institutions. It was observed that the presence of the University in the Institution brings the possibility to expand its professional staff, enhancement of skills and qualification to the workers. Besides the beneficial aspect to the long-term institution, the University benefits goes ahead to the professional-technical teaching. It also helps to change attitudes and reframe younger generations’ concepts toward the aging. Descriptors: Aged; Homes for the Aged; Higher Education Institutions; Geriatric Nursing.
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It was studied public and private non-profitable institutions located in the Brazilian urban context, which cares residents whose are unable to care by themselves or belong from low-income families. Data collection and its analysis were based on the Luhmannian analytical-functional method, through interviews with the elderly, institution’s leaders and media communication document consultation performed by the these institutions. It was observed that the presence of the University in the Institution brings the possibility to expand its professional staff, enhancement of skills and qualification to the workers. Besides the beneficial aspect to the long-term institution, the University benefits goes ahead to the professional-technical teaching. It also helps to change attitudes and reframe younger generations’ concepts toward the aging. Descriptors: Aged; Homes for the Aged; Higher Education Institutions; Geriatric Nursing.Estudio cualitativo que tuvo como objetivo identificar la comunicación en el acoplamiento estructural entre las Instituciones de Estancia Prolongada para Ancianos (IEPA) y las Universidades. Se estudió las instituciones públicas o privadas sin fines de lucro, localizadas en el contexto urbano brasileño, que atienden  residentes sin condiciones de proveer su propia subsistencia o pertenecen a familias con bajos salarios. Los datos fueron recolectados y analizados en el método analítico-funcional luhmanniano, valiéndose de entrevistas con ancianos y dirigentes de las instituciones y consulta documental realizada en los medios de comunicación de las IEPA. Se observó que la presencia de la Universidad en la Institución ofrece posibilidad de ampliación de su cuadro profesional, mejora las competencias y calificación de los trabajadores. Además del resultado benéfico para la IEPA, la Universidad también se beneficia en la enseñanza técnica-profesional de sus alumnos. También ayuda a cambiar las actitudes y reformular conceptos de las generaciones más jóvenes en relación al envejecimiento. Descritpores: Anciano; Hogares para Ancianos; Instituciones de Enseñanza Superior; Enfermería Geriátrica.Estudo de abordagem qualitativa que teve por objetivo identificar a comunicação nos nos acoplamentos estruturais entre as Instituições de Longa Permanência para Idosos (ILPIs) e as Universidades. Foram estudadas ILPIs de natureza pública e privada sem fins lucrativos, do contexto urbano brasileiro que atendem residentes sem condições de prover a própria subsistência ou provindas de famílias de baixa renda. A coleta e análise dos dados fundamentaram-se no método analítico-funcional luhmanniano, valendo-se de entrevista com idosos e dirigentes de ILPIs na região metropolitana de Porto Alegre e consulta documental de material impresso das instituições. Observou-se que a presença da Universidade na Instituição possibilita ampliar seu quadro profissional, e também potencializar e qualificar o trabalho de seus funcionários. Além da ressonância benéfica para a ILPI, os benefícios para a Universidade transcendem o ensinamento técnico-profissional dos alunos, pois acrescentam mudança de atitudes e ressignificação da concepção de velhice e envelhecimento. Descritores: Idoso; Instituição de Longa Permanência para Idosos; Instituições de Ensino Superior; Enfermagem Geriátrica.Faculdade de Enfermagem da UFG2011-12-31info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionAbordagem qualitativaapplication/pdfhttps://revistas.ufg.br/fen/article/view/1172710.5216/ree.v13i4.11727Revista Eletrônica de Enfermagem; Vol. 13 No. 4 (2011); 620-8Revista Eletrônica de Enfermagem; v. 13 n. 4 (2011); 620-81518-1944reponame:Revista Eletrônica de Enfermageminstname:Universidade Federal de Goiás (UFG)instacron:UFGporhttps://revistas.ufg.br/fen/article/view/11727/10192Creutzberg, MarionGonçalves, Lucia Hisako Takaseinfo:eu-repo/semantics/openAccess2020-08-11T00:31:50Zoai:ojs.revistas.ufg.br:article/11727Revistahttps://revistas.ufg.br/fenPUBhttps://revistas.ufg.br/fen/oairee.fen@ufg.br1518-19441518-1944opendoar:2020-08-11T00:31:50Revista Eletrônica de Enfermagem - Universidade Federal de Goiás (UFG)false
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