Nursing interventions for promoting self-care of persons with type 2 diabetes: an integrative review

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Oliveira, Glória Yanne Martins de
Data de Publicação: 2016
Outros Autores: Almeida, Angélica Maria de Oliveira, Araújo Girão, Ana Lívia, Aires de Freitas, Consuelo Helena
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
eng
Título da fonte: Revista Eletrônica de Enfermagem
Texto Completo: https://revistas.ufg.br/fen/article/view/38691
Resumo: This is an integrative review aiming at analyzing and identifying the evidence available in the literature on nursing interventions to promote self-care for persons with type 2 diabetes mellitus. Data collection occurred in the Latin American and Caribbean Health Sciences (LILACS), MEDLINE (via EBSCO), Cumulative Index to Nursing and Allied Health Literature (CINAHL) and SCOPUS. The survey of articles occurred in July and August 2015 by two independent reviewers. The initial search identified 239 articles and eight of them met the selection criteria. Health education has emerged as a strategic field for implementing nursing interventions. Interventions with patient monitoring and that provided more care time were more satisfactory regarding self-care practices. The Orem's Self-Care Deficit Theory is indicated as a guide to direct the educator in self-care of diabetic persons.
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spelling Nursing interventions for promoting self-care of persons with type 2 diabetes: an integrative reviewIntervenções de enfermagem para promoção do autocuidado de pessoas com diabetes tipo 2: revisão integrativaDiabetes MellitusType 2Self CareNursing CareDiabetes MellitusType 2Self CareNursing CareDiabetes Mellitus Tipo 2AutocuidadoCuidados de EnfermagemDiabetes Mellitus Tipo 2AutocuidadoCuidados de EnfermagemThis is an integrative review aiming at analyzing and identifying the evidence available in the literature on nursing interventions to promote self-care for persons with type 2 diabetes mellitus. Data collection occurred in the Latin American and Caribbean Health Sciences (LILACS), MEDLINE (via EBSCO), Cumulative Index to Nursing and Allied Health Literature (CINAHL) and SCOPUS. The survey of articles occurred in July and August 2015 by two independent reviewers. The initial search identified 239 articles and eight of them met the selection criteria. Health education has emerged as a strategic field for implementing nursing interventions. Interventions with patient monitoring and that provided more care time were more satisfactory regarding self-care practices. The Orem's Self-Care Deficit Theory is indicated as a guide to direct the educator in self-care of diabetic persons.Revisão integrativa com objetivo de identificar e analisar as evidências disponíveis na literatura acerca das intervenções de enfermagem para promoção do autocuidado às pessoas com diabetes mellitus tipo 2. A coleta de dados foi realizada na Literatura Latino Americana e do Caribe em Ciências da Saúde (LILACS), MEDLINE (via EBSCO), Cumulative Index to Nursing and Allied Health Literature (CINAHL) e SCOPUS. O levantamento dos artigos ocorreu nos meses de julho e agosto de 2015 por dois revisores independentes. A busca inicial identificou 239 artigos e, ao final, oito atenderam aos critérios de seleção. A educação em saúde destacou-se como campo estratégico para implementação das intervenções de enfermagem. As intervenções realizadas com acompanhamento do paciente e que disponibilizaram mais tempo de cuidado obtiveram resultados satisfatórios quanto às práticas de autocuidado.  A Teoria do Déficit de Autocuidado de Orem é indicada como um guia para direcionar o educador no autocuidado de diabéticos.Faculdade de Enfermagem da UFG2016-12-21info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfapplication/pdfhttps://revistas.ufg.br/fen/article/view/3869110.5216/ree.v18.38691Revista Eletrônica de Enfermagem; Vol. 18 (2016); e1188Revista Eletrônica de Enfermagem; v. 18 (2016); e11881518-1944reponame:Revista Eletrônica de Enfermageminstname:Universidade Federal de Goiás (UFG)instacron:UFGporenghttps://revistas.ufg.br/fen/article/view/38691/22111https://revistas.ufg.br/fen/article/view/38691/22112Copyright (c) 2016 Revista Eletrônica de Enfermagemhttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessOliveira, Glória Yanne Martins deAlmeida, Angélica Maria de OliveiraAraújo Girão, Ana LíviaAires de Freitas, Consuelo Helena2022-09-29T15:53:44Zoai:ojs.revistas.ufg.br:article/38691Revistahttps://revistas.ufg.br/fenPUBhttps://revistas.ufg.br/fen/oairee.fen@ufg.br1518-19441518-1944opendoar:2022-09-29T15:53:44Revista Eletrônica de Enfermagem - Universidade Federal de Goiás (UFG)false
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