TAKING CARE OF THE PERSON WHO TAKES CARE: REFLECTIONS ABOUT THE LEARNING OF THIS SKILL

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Damas, Keyti Cristine Alves
Data de Publicação: 2006
Outros Autores: Munari, Denize Bouttelet, Siqueira, Karina Machado
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Revista Eletrônica de Enfermagem
Texto Completo: https://revistas.ufg.br/fen/article/view/811
Resumo: ABSTRACT: This article makes a reflexive analysis under the view of the nursing´s student about the needing of direct care of the person who takes care of the patient for this can assist the client in a humanized way. It´s writen about the meaning of care and its use in Nursing including for those who are cared and for those who takes care. It suggests that interventions must be made in the nursing graduation process. These interventions have the purpose to develop the perception that the attention dedicated to the other must be equal to the one dedicated to yourself. KEYWORDS: Caring; Nursing;Health;Teaching.
id UFG-13_cac5d1a58dbb590d88c1eb59fd95721f
oai_identifier_str oai:ojs.revistas.ufg.br:article/811
network_acronym_str UFG-13
network_name_str Revista Eletrônica de Enfermagem
repository_id_str
spelling TAKING CARE OF THE PERSON WHO TAKES CARE: REFLECTIONS ABOUT THE LEARNING OF THIS SKILLCUIDANDO DEL CUIDADOR: REFLEXIONES SOBRE EL APRENDIZAJE DE ESA HABILIDADCUIDANDO DO CUIDADOR: REFLEXÕES SOBRE O APRENDIZADO DESSA HABILIDADEABSTRACT: This article makes a reflexive analysis under the view of the nursing´s student about the needing of direct care of the person who takes care of the patient for this can assist the client in a humanized way. It´s writen about the meaning of care and its use in Nursing including for those who are cared and for those who takes care. It suggests that interventions must be made in the nursing graduation process. These interventions have the purpose to develop the perception that the attention dedicated to the other must be equal to the one dedicated to yourself. KEYWORDS: Caring; Nursing;Health;Teaching.RESUMEN: Este artículo hace un análisis de reflexión, desde el punto de vista del estudiante universitario de Enfermería, con relación de la necesidad del cuidado direccionado al cuidador, para que éste pueda asistir al cliente de forma humanizada. Se refiere sobre el significado del cuidar y su aplicabilidad en Enfermería, tanto para quien es cuidado cuanto para quien cuida. Sugiere que sean realizadas intervenciones en el proceso de preparar el enfermero, objetivando el desarrollo de la percepción de que la atención dada al otro debe ser equivalente a aquella dedicada a sí mismo. PALABRAS CLAVE: Cuidado; Enfermería; Salud; Enseñanza.RESUMO: Este artigo faz uma análise reflexiva, sob o olhar do graduando em Enfermagem, acerca da necessidade do cuidado direcionado ao cuidador, para que este possa assistir ao cliente de forma humanizada. Discorre sobre o significado do cuidar e sua aplicabilidade em Enfermagem, tanto para quem é cuidado quanto para quem cuida. Sugere que intervenções sejam feitas no processo de formação do enfermeiro, objetivando o desenvolvimento da percepção de que a atenção dispensada ao outro deve ser equivalente àquela dedicada a si mesmo. PALAVRAS-CHAVE: Cuidado; Enfermagem; Saúde; Ensino.Faculdade de Enfermagem da UFG2006-12-22info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersiontext/htmlapplication/pdfhttps://revistas.ufg.br/fen/article/view/81110.5216/ree.v6i2.811Revista Eletrônica de Enfermagem; Vol. 6 No. 2 (2004)Revista Eletrônica de Enfermagem; v. 6 n. 2 (2004)1518-1944reponame:Revista Eletrônica de Enfermageminstname:Universidade Federal de Goiás (UFG)instacron:UFGporhttps://revistas.ufg.br/fen/article/view/811/927https://revistas.ufg.br/fen/article/view/811/928Damas, Keyti Cristine AlvesMunari, Denize BoutteletSiqueira, Karina Machadoinfo:eu-repo/semantics/openAccess2020-08-15T00:27:00Zoai:ojs.revistas.ufg.br:article/811Revistahttps://revistas.ufg.br/fenPUBhttps://revistas.ufg.br/fen/oairee.fen@ufg.br1518-19441518-1944opendoar:2020-08-15T00:27Revista Eletrônica de Enfermagem - Universidade Federal de Goiás (UFG)false
dc.title.none.fl_str_mv TAKING CARE OF THE PERSON WHO TAKES CARE: REFLECTIONS ABOUT THE LEARNING OF THIS SKILL
CUIDANDO DEL CUIDADOR: REFLEXIONES SOBRE EL APRENDIZAJE DE ESA HABILIDAD
CUIDANDO DO CUIDADOR: REFLEXÕES SOBRE O APRENDIZADO DESSA HABILIDADE
title TAKING CARE OF THE PERSON WHO TAKES CARE: REFLECTIONS ABOUT THE LEARNING OF THIS SKILL
spellingShingle TAKING CARE OF THE PERSON WHO TAKES CARE: REFLECTIONS ABOUT THE LEARNING OF THIS SKILL
Damas, Keyti Cristine Alves
title_short TAKING CARE OF THE PERSON WHO TAKES CARE: REFLECTIONS ABOUT THE LEARNING OF THIS SKILL
title_full TAKING CARE OF THE PERSON WHO TAKES CARE: REFLECTIONS ABOUT THE LEARNING OF THIS SKILL
title_fullStr TAKING CARE OF THE PERSON WHO TAKES CARE: REFLECTIONS ABOUT THE LEARNING OF THIS SKILL
title_full_unstemmed TAKING CARE OF THE PERSON WHO TAKES CARE: REFLECTIONS ABOUT THE LEARNING OF THIS SKILL
title_sort TAKING CARE OF THE PERSON WHO TAKES CARE: REFLECTIONS ABOUT THE LEARNING OF THIS SKILL
author Damas, Keyti Cristine Alves
author_facet Damas, Keyti Cristine Alves
Munari, Denize Bouttelet
Siqueira, Karina Machado
author_role author
author2 Munari, Denize Bouttelet
Siqueira, Karina Machado
author2_role author
author
dc.contributor.author.fl_str_mv Damas, Keyti Cristine Alves
Munari, Denize Bouttelet
Siqueira, Karina Machado
description ABSTRACT: This article makes a reflexive analysis under the view of the nursing´s student about the needing of direct care of the person who takes care of the patient for this can assist the client in a humanized way. It´s writen about the meaning of care and its use in Nursing including for those who are cared and for those who takes care. It suggests that interventions must be made in the nursing graduation process. These interventions have the purpose to develop the perception that the attention dedicated to the other must be equal to the one dedicated to yourself. KEYWORDS: Caring; Nursing;Health;Teaching.
publishDate 2006
dc.date.none.fl_str_mv 2006-12-22
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://revistas.ufg.br/fen/article/view/811
10.5216/ree.v6i2.811
url https://revistas.ufg.br/fen/article/view/811
identifier_str_mv 10.5216/ree.v6i2.811
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://revistas.ufg.br/fen/article/view/811/927
https://revistas.ufg.br/fen/article/view/811/928
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv text/html
application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Faculdade de Enfermagem da UFG
publisher.none.fl_str_mv Faculdade de Enfermagem da UFG
dc.source.none.fl_str_mv Revista Eletrônica de Enfermagem; Vol. 6 No. 2 (2004)
Revista Eletrônica de Enfermagem; v. 6 n. 2 (2004)
1518-1944
reponame:Revista Eletrônica de Enfermagem
instname:Universidade Federal de Goiás (UFG)
instacron:UFG
instname_str Universidade Federal de Goiás (UFG)
instacron_str UFG
institution UFG
reponame_str Revista Eletrônica de Enfermagem
collection Revista Eletrônica de Enfermagem
repository.name.fl_str_mv Revista Eletrônica de Enfermagem - Universidade Federal de Goiás (UFG)
repository.mail.fl_str_mv ree.fen@ufg.br
_version_ 1797049164775817216