TAKING CARE OF THE PERSON WHO TAKES CARE: REFLECTIONS ABOUT THE LEARNING OF THIS SKILL
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2006 |
Outros Autores: | , |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Revista Eletrônica de Enfermagem |
Texto Completo: | https://revistas.ufg.br/fen/article/view/811 |
Resumo: | ABSTRACT: This article makes a reflexive analysis under the view of the nursing´s student about the needing of direct care of the person who takes care of the patient for this can assist the client in a humanized way. It´s writen about the meaning of care and its use in Nursing including for those who are cared and for those who takes care. It suggests that interventions must be made in the nursing graduation process. These interventions have the purpose to develop the perception that the attention dedicated to the other must be equal to the one dedicated to yourself. KEYWORDS: Caring; Nursing;Health;Teaching. |
id |
UFG-13_cac5d1a58dbb590d88c1eb59fd95721f |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.revistas.ufg.br:article/811 |
network_acronym_str |
UFG-13 |
network_name_str |
Revista Eletrônica de Enfermagem |
repository_id_str |
|
spelling |
TAKING CARE OF THE PERSON WHO TAKES CARE: REFLECTIONS ABOUT THE LEARNING OF THIS SKILLCUIDANDO DEL CUIDADOR: REFLEXIONES SOBRE EL APRENDIZAJE DE ESA HABILIDADCUIDANDO DO CUIDADOR: REFLEXÕES SOBRE O APRENDIZADO DESSA HABILIDADEABSTRACT: This article makes a reflexive analysis under the view of the nursing´s student about the needing of direct care of the person who takes care of the patient for this can assist the client in a humanized way. It´s writen about the meaning of care and its use in Nursing including for those who are cared and for those who takes care. It suggests that interventions must be made in the nursing graduation process. These interventions have the purpose to develop the perception that the attention dedicated to the other must be equal to the one dedicated to yourself. KEYWORDS: Caring; Nursing;Health;Teaching.RESUMEN: Este artículo hace un análisis de reflexión, desde el punto de vista del estudiante universitario de Enfermería, con relación de la necesidad del cuidado direccionado al cuidador, para que éste pueda asistir al cliente de forma humanizada. Se refiere sobre el significado del cuidar y su aplicabilidad en Enfermería, tanto para quien es cuidado cuanto para quien cuida. Sugiere que sean realizadas intervenciones en el proceso de preparar el enfermero, objetivando el desarrollo de la percepción de que la atención dada al otro debe ser equivalente a aquella dedicada a sí mismo. PALABRAS CLAVE: Cuidado; Enfermería; Salud; Enseñanza.RESUMO: Este artigo faz uma análise reflexiva, sob o olhar do graduando em Enfermagem, acerca da necessidade do cuidado direcionado ao cuidador, para que este possa assistir ao cliente de forma humanizada. Discorre sobre o significado do cuidar e sua aplicabilidade em Enfermagem, tanto para quem é cuidado quanto para quem cuida. Sugere que intervenções sejam feitas no processo de formação do enfermeiro, objetivando o desenvolvimento da percepção de que a atenção dispensada ao outro deve ser equivalente àquela dedicada a si mesmo. PALAVRAS-CHAVE: Cuidado; Enfermagem; Saúde; Ensino.Faculdade de Enfermagem da UFG2006-12-22info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersiontext/htmlapplication/pdfhttps://revistas.ufg.br/fen/article/view/81110.5216/ree.v6i2.811Revista Eletrônica de Enfermagem; Vol. 6 No. 2 (2004)Revista Eletrônica de Enfermagem; v. 6 n. 2 (2004)1518-1944reponame:Revista Eletrônica de Enfermageminstname:Universidade Federal de Goiás (UFG)instacron:UFGporhttps://revistas.ufg.br/fen/article/view/811/927https://revistas.ufg.br/fen/article/view/811/928Damas, Keyti Cristine AlvesMunari, Denize BoutteletSiqueira, Karina Machadoinfo:eu-repo/semantics/openAccess2020-08-15T00:27:00Zoai:ojs.revistas.ufg.br:article/811Revistahttps://revistas.ufg.br/fenPUBhttps://revistas.ufg.br/fen/oairee.fen@ufg.br1518-19441518-1944opendoar:2020-08-15T00:27Revista Eletrônica de Enfermagem - Universidade Federal de Goiás (UFG)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
TAKING CARE OF THE PERSON WHO TAKES CARE: REFLECTIONS ABOUT THE LEARNING OF THIS SKILL CUIDANDO DEL CUIDADOR: REFLEXIONES SOBRE EL APRENDIZAJE DE ESA HABILIDAD CUIDANDO DO CUIDADOR: REFLEXÕES SOBRE O APRENDIZADO DESSA HABILIDADE |
title |
TAKING CARE OF THE PERSON WHO TAKES CARE: REFLECTIONS ABOUT THE LEARNING OF THIS SKILL |
spellingShingle |
TAKING CARE OF THE PERSON WHO TAKES CARE: REFLECTIONS ABOUT THE LEARNING OF THIS SKILL Damas, Keyti Cristine Alves |
title_short |
TAKING CARE OF THE PERSON WHO TAKES CARE: REFLECTIONS ABOUT THE LEARNING OF THIS SKILL |
title_full |
TAKING CARE OF THE PERSON WHO TAKES CARE: REFLECTIONS ABOUT THE LEARNING OF THIS SKILL |
title_fullStr |
TAKING CARE OF THE PERSON WHO TAKES CARE: REFLECTIONS ABOUT THE LEARNING OF THIS SKILL |
title_full_unstemmed |
TAKING CARE OF THE PERSON WHO TAKES CARE: REFLECTIONS ABOUT THE LEARNING OF THIS SKILL |
title_sort |
TAKING CARE OF THE PERSON WHO TAKES CARE: REFLECTIONS ABOUT THE LEARNING OF THIS SKILL |
author |
Damas, Keyti Cristine Alves |
author_facet |
Damas, Keyti Cristine Alves Munari, Denize Bouttelet Siqueira, Karina Machado |
author_role |
author |
author2 |
Munari, Denize Bouttelet Siqueira, Karina Machado |
author2_role |
author author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Damas, Keyti Cristine Alves Munari, Denize Bouttelet Siqueira, Karina Machado |
description |
ABSTRACT: This article makes a reflexive analysis under the view of the nursing´s student about the needing of direct care of the person who takes care of the patient for this can assist the client in a humanized way. It´s writen about the meaning of care and its use in Nursing including for those who are cared and for those who takes care. It suggests that interventions must be made in the nursing graduation process. These interventions have the purpose to develop the perception that the attention dedicated to the other must be equal to the one dedicated to yourself. KEYWORDS: Caring; Nursing;Health;Teaching. |
publishDate |
2006 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2006-12-22 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://revistas.ufg.br/fen/article/view/811 10.5216/ree.v6i2.811 |
url |
https://revistas.ufg.br/fen/article/view/811 |
identifier_str_mv |
10.5216/ree.v6i2.811 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://revistas.ufg.br/fen/article/view/811/927 https://revistas.ufg.br/fen/article/view/811/928 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
text/html application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Faculdade de Enfermagem da UFG |
publisher.none.fl_str_mv |
Faculdade de Enfermagem da UFG |
dc.source.none.fl_str_mv |
Revista Eletrônica de Enfermagem; Vol. 6 No. 2 (2004) Revista Eletrônica de Enfermagem; v. 6 n. 2 (2004) 1518-1944 reponame:Revista Eletrônica de Enfermagem instname:Universidade Federal de Goiás (UFG) instacron:UFG |
instname_str |
Universidade Federal de Goiás (UFG) |
instacron_str |
UFG |
institution |
UFG |
reponame_str |
Revista Eletrônica de Enfermagem |
collection |
Revista Eletrônica de Enfermagem |
repository.name.fl_str_mv |
Revista Eletrônica de Enfermagem - Universidade Federal de Goiás (UFG) |
repository.mail.fl_str_mv |
ree.fen@ufg.br |
_version_ |
1797049164775817216 |