O Santuário Tapuya dos Pajés na cidade de Brasília: da poética do sagrado à retórica da resistência, sob a ótica do pluralismo jurídico latino-americano
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Resumo: | This present thesis intends to investigate the actual traits of an insurgent discursive space that stems from the fight for rights of the Santuário Tapuya dos Pajés, an indigenous community in Brasilia, Brazil. Rigorously, the production of this space stands out by its wide effectiveness in articulating symbolic production and political rhetoric. Therefore, the central focus of this text is to understand, in that specific dimension of the discursive complex, the cosmopolitcs experience of the Santuário Tapuya dos Pajés, inwhich the appeal to the sacred, as an essential element of its identity, triggers their cultural notions of resistance. This way, the researchdesign is revealed throughthe analysisof their discourses for the outside world,listed around the motion O SantuárioNãoSe Move and intended for the general public, by postsand publications on the Internet’s virtual spaces.Our purpose thereby is to test the hypothesis that this indigenous community, recognized as one collective subject of rights, occupies an alternative place of Law production, way beyond the State Jurisdiction, along the same emancipatory lines of legal pluralism that takes place in Latin America.In view of this discussion, the study was undertaken from an epistemological and interdisciplinary openness to the alterity of the Other, which was made possible, in this thesis, throughthe poetic and sensitive capture of the native cosmovision and the Latin American critical thought theory, ofpluralistic and decolonial bases. |
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Therefore, the central focus of this text is to understand, in that specific dimension of the discursive complex, the cosmopolitcs experience of the Santuário Tapuya dos Pajés, inwhich the appeal to the sacred, as an essential element of its identity, triggers their cultural notions of resistance. This way, the researchdesign is revealed throughthe analysisof their discourses for the outside world,listed around the motion O SantuárioNãoSe Move and intended for the general public, by postsand publications on the Internet’s virtual spaces.Our purpose thereby is to test the hypothesis that this indigenous community, recognized as one collective subject of rights, occupies an alternative place of Law production, way beyond the State Jurisdiction, along the same emancipatory lines of legal pluralism that takes place in Latin America.In view of this discussion, the study was undertaken from an epistemological and interdisciplinary openness to the alterity of the Other, which was made possible, in this thesis, throughthe poetic and sensitive capture of the native cosmovision and the Latin American critical thought theory, ofpluralistic and decolonial bases.Na presente dissertação se pretendeu investigar os traços reais de um espaço discursivo insurgente que decorre da luta por direitos da comunidade indígena Santuário Tapuya dos Pajés, em Brasília. A rigor, a produção deste espaço se destaca pela sua grande eficácia em articular produção simbólica e retórica política. Assim sendo, o enfoque central do texto é perceber, por esta dimensão específica do complexo discursivo, a vivência cosmopolítica do Santuário Tapuya dos Pajés, na qual o apelo ao sagrado, como elemento essencial de sua identidade, aciona suas visões culturais de resistência. Neste passo, o desenho da pesquisa se desenvolve por meio da análise de suas falas “para fora”,enunciadas no contexto do movimento O Santuário Não Se Move e veiculadasàsociedade através de suas publicações no espaço virtual dainternet. Com isso, queremos elucidar a hipótese do lugar alternativo de produção do Direito que este sujeito coletivo indígena ocupa, para além da juridicidade estatal, nos moldes emancipatórios do pluralismo jurídico que ganha corpo na América Latina. Reflexões acerca desta hipótese foram realizadas a partir da abertura epistemológica e interdisciplinar para a alteridade do Outro, que é ensejada, neste trabalho, pela captura poética e sensível da cosmovisão indígena, bem como pelo pensamento crítico das teorias latino-americanas aqui esposadas, de bases pluralistas e descoloniais.Submitted by Luciana Ferreira (lucgeral@gmail.com) on 2015-03-30T12:12:04Z No. of bitstreams: 2 Dissertação - Carolina Lima Miranda - 2014.pdf: 3637906 bytes, checksum: 0842e3e16fa68dc47a5ac082b5564c04 (MD5) license_rdf: 23148 bytes, checksum: 9da0b6dfac957114c6a7714714b86306 (MD5)Approved for entry into archive by Luciana Ferreira (lucgeral@gmail.com) on 2015-03-30T15:43:17Z (GMT) No. of bitstreams: 2 Dissertação - Carolina Lima Miranda - 2014.pdf: 3637906 bytes, checksum: 0842e3e16fa68dc47a5ac082b5564c04 (MD5) license_rdf: 23148 bytes, checksum: 9da0b6dfac957114c6a7714714b86306 (MD5)Made available in DSpace on 2015-03-30T15:43:17Z (GMT). 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