Formação inicial e construção da identidade profissional do professor: um estudo do curso de Licenciatura em Educação Física da UFG
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2010 |
Tipo de documento: | Dissertação |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Repositório Institucional da UFG |
dARK ID: | ark:/38995/0013000009pcj |
Texto Completo: | http://repositorio.bc.ufg.br/tede/handle/tde/1976 |
Resumo: | This is a study that sought to discuss the project's degree course in physical education developed at the Federal University Goiás in Goiânia - empirical research - with reference to the analysis of professional knowledge conveyed, the means used for the transmission of this knowledge (practical training) and teaching culture. We seek to understand to what extent the categories listed above contribute to the construction of professional identity forged within that institution formation. The trails for the development work began with a review of literature that deals with issues relating to research and collect data through semi-structured interviews with teachers (as) the course, questionnaires and conducting "group think , ie, "focus groups" with students graduates. The research, by means of quantitative-qualitative approach, demonstrated that training in general: - provides security for the teaching profession (despite the very theoretical bias of course) - presents theoretical and scientific quality - resulted in satisfactory training pedagogical - develops a powerful adherence to the teaching profession (a) in view of the demonstration by students of identification with the profession, presenting a positive front to the alternative of being a teacher (a). |
id |
UFG-2_278faef2be20c77485c0fb8a670b8e71 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:repositorio.bc.ufg.br:tde/1976 |
network_acronym_str |
UFG-2 |
network_name_str |
Repositório Institucional da UFG |
repository_id_str |
|
spelling |
GUIMARÃES, Valter Soareshttp://lattes.cnpq.br/2733981651920914http://lattes.cnpq.br/3511539261381556CHAGAS, Regiane de ávila2014-07-29T16:10:25Z2010-09-012010-06-25CHAGAS, Regiane de ávila. Initial Formation and Professional Identity Construction of the Teacher: a study of curse of Physical Education UFG. 2010. 169 f. Dissertação (Mestrado em Ciências Humanas) - Universidade Federal de Goiás, Goiânia, 2010.http://repositorio.bc.ufg.br/tede/handle/tde/1976ark:/38995/0013000009pcjThis is a study that sought to discuss the project's degree course in physical education developed at the Federal University Goiás in Goiânia - empirical research - with reference to the analysis of professional knowledge conveyed, the means used for the transmission of this knowledge (practical training) and teaching culture. We seek to understand to what extent the categories listed above contribute to the construction of professional identity forged within that institution formation. The trails for the development work began with a review of literature that deals with issues relating to research and collect data through semi-structured interviews with teachers (as) the course, questionnaires and conducting "group think , ie, "focus groups" with students graduates. The research, by means of quantitative-qualitative approach, demonstrated that training in general: - provides security for the teaching profession (despite the very theoretical bias of course) - presents theoretical and scientific quality - resulted in satisfactory training pedagogical - develops a powerful adherence to the teaching profession (a) in view of the demonstration by students of identification with the profession, presenting a positive front to the alternative of being a teacher (a).Trata-se de estudo que buscou discutir o projeto do curso de licenciatura em Educação Física desenvolvido na Universidade Federal de Goiás na cidade de Goiânia - base empírica da pesquisa - tendo como referência de análise os saberes profissionais veiculados, os meios utilizados para a veiculação destes saberes (práticas formativas) e a cultura docente. Buscamos compreender em que dimensão as categorias acima elencadas contribuem para a construção da identidade profissional forjada no interior desta instituição formativa. Os caminhos percorridos para o desenvolvimento do trabalho passaram pela revisão de literatura que trata dos temas referentes à pesquisa e pela coleta de dados, por meio de entrevistas semi-estruturadas com professores(as) do curso, questionários e realização de grupos de opinião , isto é, grupo focal , com os estudantes formandos. A investigação, desenvolvida por meio de abordagem quantitativa-qualitativa, demonstrou que a formação, em geral: - possibilita segurança para o exercício da docência (apesar do viés muito teórico do curso), - apresenta qualidade teórico-científica, - resulta em satisfatória formação pedagógica - desenvolve uma potente adesão à profissão de professor(a), tendo em vista a demonstração por parte dos estudantes de identificação com a profissão, apresentando uma imagem positiva frente à alternativa de ser professor(a).Made available in DSpace on 2014-07-29T16:10:25Z (GMT). No. of bitstreams: 1 Arquivo dissertacao regiane.pdf: 814135 bytes, checksum: 8421c0ab86e45ec7e4a153c723a07e40 (MD5) Previous issue date: 2010-06-25application/pdfhttp://repositorio.bc.ufg.br/TEDE/retrieve/4936/Arquivo%20dissertacao%20regiane.pdf.jpgporUniversidade Federal de GoiásMestrado em EducaçãoUFGBRCiências HumanasEducação FísicaFormação de ProfessoresSaberes ProfissionaisIdentidade ProfissionalPhysical EducationTeacher EducationProfessional KnowledgeProfessional IdentityCNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAOFormação inicial e construção da identidade profissional do professor: um estudo do curso de Licenciatura em Educação Física da UFGInitial Formation and Professional Identity Construction of the Teacher: a study of curse of Physical Education UFGinfo:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/masterThesisinfo:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Repositório Institucional da UFGinstname:Universidade Federal de Goiás (UFG)instacron:UFGORIGINALArquivo dissertacao regiane.pdfapplication/pdf814135http://repositorio.bc.ufg.br/tede/bitstreams/19b32ba1-67a8-4f74-8fc2-88f660a7d1a8/download8421c0ab86e45ec7e4a153c723a07e40MD51THUMBNAILArquivo dissertacao regiane.pdf.jpgArquivo dissertacao regiane.pdf.jpgGenerated Thumbnailimage/jpeg3335http://repositorio.bc.ufg.br/tede/bitstreams/20bc0708-615f-43f5-b43a-f8fa7dde8f8a/downloadfabc36979ce29783858e85038755137cMD52tde/19762014-07-30 03:17:36.207open.accessoai:repositorio.bc.ufg.br:tde/1976http://repositorio.bc.ufg.br/tedeRepositório InstitucionalPUBhttp://repositorio.bc.ufg.br/oai/requesttasesdissertacoes.bc@ufg.bropendoar:2014-07-30T06:17:36Repositório Institucional da UFG - Universidade Federal de Goiás (UFG)false |
dc.title.por.fl_str_mv |
Formação inicial e construção da identidade profissional do professor: um estudo do curso de Licenciatura em Educação Física da UFG |
dc.title.alternative.eng.fl_str_mv |
Initial Formation and Professional Identity Construction of the Teacher: a study of curse of Physical Education UFG |
title |
Formação inicial e construção da identidade profissional do professor: um estudo do curso de Licenciatura em Educação Física da UFG |
spellingShingle |
Formação inicial e construção da identidade profissional do professor: um estudo do curso de Licenciatura em Educação Física da UFG CHAGAS, Regiane de ávila Educação Física Formação de Professores Saberes Profissionais Identidade Profissional Physical Education Teacher Education Professional Knowledge Professional Identity CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO |
title_short |
Formação inicial e construção da identidade profissional do professor: um estudo do curso de Licenciatura em Educação Física da UFG |
title_full |
Formação inicial e construção da identidade profissional do professor: um estudo do curso de Licenciatura em Educação Física da UFG |
title_fullStr |
Formação inicial e construção da identidade profissional do professor: um estudo do curso de Licenciatura em Educação Física da UFG |
title_full_unstemmed |
Formação inicial e construção da identidade profissional do professor: um estudo do curso de Licenciatura em Educação Física da UFG |
title_sort |
Formação inicial e construção da identidade profissional do professor: um estudo do curso de Licenciatura em Educação Física da UFG |
author |
CHAGAS, Regiane de ávila |
author_facet |
CHAGAS, Regiane de ávila |
author_role |
author |
dc.contributor.advisor1.fl_str_mv |
GUIMARÃES, Valter Soares |
dc.contributor.advisor1Lattes.fl_str_mv |
http://lattes.cnpq.br/2733981651920914 |
dc.contributor.authorLattes.fl_str_mv |
http://lattes.cnpq.br/3511539261381556 |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
CHAGAS, Regiane de ávila |
contributor_str_mv |
GUIMARÃES, Valter Soares |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Educação Física Formação de Professores Saberes Profissionais Identidade Profissional |
topic |
Educação Física Formação de Professores Saberes Profissionais Identidade Profissional Physical Education Teacher Education Professional Knowledge Professional Identity CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO |
dc.subject.eng.fl_str_mv |
Physical Education Teacher Education Professional Knowledge Professional Identity |
dc.subject.cnpq.fl_str_mv |
CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO |
description |
This is a study that sought to discuss the project's degree course in physical education developed at the Federal University Goiás in Goiânia - empirical research - with reference to the analysis of professional knowledge conveyed, the means used for the transmission of this knowledge (practical training) and teaching culture. We seek to understand to what extent the categories listed above contribute to the construction of professional identity forged within that institution formation. The trails for the development work began with a review of literature that deals with issues relating to research and collect data through semi-structured interviews with teachers (as) the course, questionnaires and conducting "group think , ie, "focus groups" with students graduates. The research, by means of quantitative-qualitative approach, demonstrated that training in general: - provides security for the teaching profession (despite the very theoretical bias of course) - presents theoretical and scientific quality - resulted in satisfactory training pedagogical - develops a powerful adherence to the teaching profession (a) in view of the demonstration by students of identification with the profession, presenting a positive front to the alternative of being a teacher (a). |
publishDate |
2010 |
dc.date.available.fl_str_mv |
2010-09-01 |
dc.date.issued.fl_str_mv |
2010-06-25 |
dc.date.accessioned.fl_str_mv |
2014-07-29T16:10:25Z |
dc.type.status.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/masterThesis |
format |
masterThesis |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.citation.fl_str_mv |
CHAGAS, Regiane de ávila. Initial Formation and Professional Identity Construction of the Teacher: a study of curse of Physical Education UFG. 2010. 169 f. Dissertação (Mestrado em Ciências Humanas) - Universidade Federal de Goiás, Goiânia, 2010. |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
http://repositorio.bc.ufg.br/tede/handle/tde/1976 |
dc.identifier.dark.fl_str_mv |
ark:/38995/0013000009pcj |
identifier_str_mv |
CHAGAS, Regiane de ávila. Initial Formation and Professional Identity Construction of the Teacher: a study of curse of Physical Education UFG. 2010. 169 f. Dissertação (Mestrado em Ciências Humanas) - Universidade Federal de Goiás, Goiânia, 2010. ark:/38995/0013000009pcj |
url |
http://repositorio.bc.ufg.br/tede/handle/tde/1976 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal de Goiás |
dc.publisher.program.fl_str_mv |
Mestrado em Educação |
dc.publisher.initials.fl_str_mv |
UFG |
dc.publisher.country.fl_str_mv |
BR |
dc.publisher.department.fl_str_mv |
Ciências Humanas |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal de Goiás |
dc.source.none.fl_str_mv |
reponame:Repositório Institucional da UFG instname:Universidade Federal de Goiás (UFG) instacron:UFG |
instname_str |
Universidade Federal de Goiás (UFG) |
instacron_str |
UFG |
institution |
UFG |
reponame_str |
Repositório Institucional da UFG |
collection |
Repositório Institucional da UFG |
bitstream.url.fl_str_mv |
http://repositorio.bc.ufg.br/tede/bitstreams/19b32ba1-67a8-4f74-8fc2-88f660a7d1a8/download http://repositorio.bc.ufg.br/tede/bitstreams/20bc0708-615f-43f5-b43a-f8fa7dde8f8a/download |
bitstream.checksum.fl_str_mv |
8421c0ab86e45ec7e4a153c723a07e40 fabc36979ce29783858e85038755137c |
bitstream.checksumAlgorithm.fl_str_mv |
MD5 MD5 |
repository.name.fl_str_mv |
Repositório Institucional da UFG - Universidade Federal de Goiás (UFG) |
repository.mail.fl_str_mv |
tasesdissertacoes.bc@ufg.br |
_version_ |
1815172613512626176 |