Sofrendo, cantando, chorando, bebendo: um estudo antropológico entre a música sertaneja e a banda sinaloense
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Data de Publicação: | 2021 |
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Texto Completo: | http://repositorio.bc.ufg.br/tede/handle/tede/11898 |
Resumo: | The present study aims to carry out an anthropological comparison effort between música sertaneja (Brazil) and banda sinaloense (Mexico), seeking to understand to what extent these two musical styles are closer and far apart in cultural, discursive and also in relation to social practices – especially those of sociability – that take place in their respective contexts, with a focus on the subjective experience in relation to these cultural repertoires. Through ethnographic research carried out in the cities of Goiânia (GO) and Oaxaca de Juárez (Oaxaca), I sought to explore on this dimension of the experience of subjects with music, especially with regard to the emotions provoked by them as a way of marking and producing differences. In this sense, through fieldwork carried out in bars, nightclubs, private parties and large-scale concerts in terms of audience and musical production, the field of cultural performances becomes an important element of observation and analysis. In the two cases studied here, discourse practices on the love suffering are evident as constitutive of an ethos that characterizes both musical styles, whether in the content of the songs, especially the lyrics, or in the speeches of interlocutors. In the same way, discourses around social markers of difference such as gender, sexuality, regionality and race show contentiousness around the limits - and ruptures - of representation and social representativity in the field of music, especially that pointed out as "massive” or “commercial”. |
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Tese (Doutorado em Antropologia Social) - Universidade Federal de Goiás, Goiânia, 2021.http://repositorio.bc.ufg.br/tede/handle/tede/11898ark:/38995/00130000007q5The present study aims to carry out an anthropological comparison effort between música sertaneja (Brazil) and banda sinaloense (Mexico), seeking to understand to what extent these two musical styles are closer and far apart in cultural, discursive and also in relation to social practices – especially those of sociability – that take place in their respective contexts, with a focus on the subjective experience in relation to these cultural repertoires. Through ethnographic research carried out in the cities of Goiânia (GO) and Oaxaca de Juárez (Oaxaca), I sought to explore on this dimension of the experience of subjects with music, especially with regard to the emotions provoked by them as a way of marking and producing differences. In this sense, through fieldwork carried out in bars, nightclubs, private parties and large-scale concerts in terms of audience and musical production, the field of cultural performances becomes an important element of observation and analysis. In the two cases studied here, discourse practices on the love suffering are evident as constitutive of an ethos that characterizes both musical styles, whether in the content of the songs, especially the lyrics, or in the speeches of interlocutors. In the same way, discourses around social markers of difference such as gender, sexuality, regionality and race show contentiousness around the limits - and ruptures - of representation and social representativity in the field of music, especially that pointed out as "massive” or “commercial”.O presente estudo tem como objetivo realizar um esforço de comparação antropológica entre a música sertaneja (Brasil) e a música de banda sinaloense (México), buscando compreender em que medida estes dois estilos musicais se aproximam e se distanciam em termos culturais, discursivos e, também, em relação às práticas sociais – em especial as de sociabilidade – que se dão em seus respectivos contextos, com foco na experiência subjetiva em relação a estes repertórios culturais. Por meio de pesquisa etnográfica realizada nas cidades de Goiânia (GO) e Oaxaca de Juárez (Oaxaca), busquei explorar tal dimensão da experiência de sujeitos com a música, sobretudo no que refere às emoções e aos sentimentos provocados por elas como forma de marcar e produzir diferenças. Nesse sentido, por meio do trabalho de campo realizado em bares, boates, festas particulares e shows de grande escala em termos de audiência e produção musical, o campo das performances culturais se torna também um elemento importante de observação e de análise. Nos dois casos aqui trabalhados, são evidentes práticas discursivas com centralidade no sofrimento amoroso constitutivas de um ethos que caracteriza ambos os estilos musicais, seja no conteúdo das canções, notadamente as letras, seja nas falas de interlocutores. Da mesma maneira, discursos em torno de marcadores sociais da diferença tais como gênero, sexualidade, regionalidade e raça evidenciam contenciosos e dissensos em torno dos limites – e das rupturas – de representação e de representatividade social no campo da música, sobretudo aquela apontada como “de massa” ou “comercial”.Submitted by Leandro Machado (leandromachado@ufg.br) on 2022-02-17T16:02:13Z No. of bitstreams: 2 Tese-Matheus Gonçalves França-2021.pdf: 7598798 bytes, checksum: 0455776f781b4e1f945a923ccead0d0c (MD5) license_rdf: 805 bytes, checksum: 4460e5956bc1d1639be9ae6146a50347 (MD5)Rejected by Liliane Ferreira (ljuvencia30@gmail.com), reason: Olá, Leandro! Identifiquei alguns erros. Veja: Orientador: Você inverteu a ordem da informação do nome da orientadora. Membros da banca: você não informou a presidente da banca (orientadora) Arquivo: Faltou espaços entre as palavras e traços. Assim: Tese – Matheus Gonçalves França - 2021 Favor, fazer as adequações. A tese foi devolvida para o seu perfil no Dspace em "meu espaço". Atenciosamente, Liliane on 2022-02-18T22:59:06Z (GMT)Submitted by Leandro Machado (leandromachado@ufg.br) on 2022-02-22T16:22:02Z No. of bitstreams: 2 Tese - Matheus Gonçalves França - 2021.pdf: 7598798 bytes, checksum: 0455776f781b4e1f945a923ccead0d0c (MD5) license_rdf: 805 bytes, checksum: 4460e5956bc1d1639be9ae6146a50347 (MD5)Approved for entry into archive by Luciana Ferreira (lucgeral@gmail.com) on 2022-02-23T19:14:33Z (GMT) No. of bitstreams: 2 Tese - Matheus Gonçalves França - 2021.pdf: 7598798 bytes, checksum: 0455776f781b4e1f945a923ccead0d0c (MD5) license_rdf: 805 bytes, checksum: 4460e5956bc1d1639be9ae6146a50347 (MD5)Made available in DSpace on 2022-02-23T19:14:33Z (GMT). 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