Projeto canto orfeônico no Brasil: uma análise crítica à luz da pedagogia libertadora de Paulo Freire
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2010 |
Tipo de documento: | Dissertação |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Repositório Institucional da UFG |
dARK ID: | ark:/38995/001300000b9cn |
Texto Completo: | http://repositorio.bc.ufg.br/tede/handle/tde/2696 |
Resumo: | This research, of qualitative paradigm, is characterized as a bibliographical and documentary research. It was searched for historical, political and methodological information regarding the "Draft Orpheonic Singing" in Brazil looking, in the goals set for this style of musical teaching, for possible influences and/or ideological indoctrination of government prevailing in this period in Brazil. The data were analyzed based on Paulo Freire's Liberating Pedagogy. The overall objective is to demonstrate that musical activity of the "Project Orpheonic Singing" by Villa-Lobos, was used primarily as a means to instill ideology and not as an activity able to develop creativity and critical-reflexive consciousness of the student, real function of the music in the individual s formation. Thus, a critical analysis of the main objectives and also the music and text of three songs from the textbooks of that project was made considering Paulo Freire's Liberating Pedagogy. |
id |
UFG-2_2a13f825a8c3bbe13936c592e3ca9d30 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:repositorio.bc.ufg.br:tde/2696 |
network_acronym_str |
UFG-2 |
network_name_str |
Repositório Institucional da UFG |
repository_id_str |
|
spelling |
BORGES, Maria Helena JaymeBORGES, M. H. J.http://lattes.cnpq.br/7240507482094602COSTA, Cristiano Aparecido da2014-07-29T16:25:10Z2011-02-212010-11-19COSTA, Cristiano Aparecido da. Projeto canto orfeônico no Brasil: uma análise crítica à luz da pedagogia libertadora de Paulo Freire . 2010. 96 f. Dissertação (Mestrado em Linguística, Letras e Artes) - Universidade Federal de Goiás, Goiânia, 2010.http://repositorio.bc.ufg.br/tede/handle/tde/2696ark:/38995/001300000b9cnThis research, of qualitative paradigm, is characterized as a bibliographical and documentary research. It was searched for historical, political and methodological information regarding the "Draft Orpheonic Singing" in Brazil looking, in the goals set for this style of musical teaching, for possible influences and/or ideological indoctrination of government prevailing in this period in Brazil. The data were analyzed based on Paulo Freire's Liberating Pedagogy. The overall objective is to demonstrate that musical activity of the "Project Orpheonic Singing" by Villa-Lobos, was used primarily as a means to instill ideology and not as an activity able to develop creativity and critical-reflexive consciousness of the student, real function of the music in the individual s formation. Thus, a critical analysis of the main objectives and also the music and text of three songs from the textbooks of that project was made considering Paulo Freire's Liberating Pedagogy.Esta pesquisa, de paradigma qualitativo, caracteriza-se como uma pesquisa bibliográfica e documental. Nela foram buscadas informações históricas, políticas e metodológicas a respeito do Projeto Canto Orfeônico no Brasil procurando, nos objetivos traçados para essa modalidade de ensino musical, possíveis influências e/ou inculcação ideológica do governo vigente neste período no Brasil. Os dados foram analisados à luz da Pedagogia Libertadora de Paulo Freire. O objetivo geral é demonstrar que a atividade musical do Projeto Canto Orfeônico , de Villa-Lobos, foi prioritariamente utilizada como meio para incutir ideologias e não como uma atividade capaz de desenvolver a criatividade e a consciência crítico-reflexiva do educando, real função da música na formação integral do indivíduo. Para tal foi feito, à luz da Pedagogia Libertadora de Paulo Freire, uma análise crítica dos objetivos principais e, também, da música e texto de três canções do material didático do referido projeto.Made available in DSpace on 2014-07-29T16:25:10Z (GMT). No. of bitstreams: 1 Dissertacao Cristiano A da Costa.pdf: 323478 bytes, checksum: 97e3d66563f318a24d3f05ce60eb5f23 (MD5) Previous issue date: 2010-11-19application/pdfhttp://repositorio.bc.ufg.br/TEDE/retrieve/5630/Dissertacao%20Cristiano%20A%20da%20Costa.pdf.jpgporUniversidade Federal de GoiásMestrado em MúsicaUFGBRLinguística, Letras e ArtesCanto OrfeônicoPedagogia LibertadoraEducação MusicalOrpheonic singingLiberating PedagogyMusic EducationCNPQ::LINGUISTICA, LETRAS E ARTES::ARTES::MUSICA Projeto canto orfeônico no Brasil: uma análise crítica à luz da pedagogia libertadora de Paulo Freire info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/masterThesisinfo:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Repositório Institucional da UFGinstname:Universidade Federal de Goiás (UFG)instacron:UFGORIGINALDissertacao Cristiano A da Costa.pdfapplication/pdf323478http://repositorio.bc.ufg.br/tede/bitstreams/278ddd19-f204-458d-aa9f-5a0a1d338b0e/download97e3d66563f318a24d3f05ce60eb5f23MD51THUMBNAILDissertacao Cristiano A da Costa.pdf.jpgDissertacao Cristiano A da Costa.pdf.jpgGenerated Thumbnailimage/jpeg3010http://repositorio.bc.ufg.br/tede/bitstreams/97a35710-c6d8-4977-aa50-9c96ef91ac20/download0baae1fa1be80c50c16bba7141554d23MD52tde/26962014-07-30 03:22:40.284open.accessoai:repositorio.bc.ufg.br:tde/2696http://repositorio.bc.ufg.br/tedeRepositório InstitucionalPUBhttp://repositorio.bc.ufg.br/oai/requesttasesdissertacoes.bc@ufg.bropendoar:2014-07-30T06:22:40Repositório Institucional da UFG - Universidade Federal de Goiás (UFG)false |
dc.title.por.fl_str_mv |
Projeto canto orfeônico no Brasil: uma análise crítica à luz da pedagogia libertadora de Paulo Freire |
title |
Projeto canto orfeônico no Brasil: uma análise crítica à luz da pedagogia libertadora de Paulo Freire |
spellingShingle |
Projeto canto orfeônico no Brasil: uma análise crítica à luz da pedagogia libertadora de Paulo Freire COSTA, Cristiano Aparecido da Canto Orfeônico Pedagogia Libertadora Educação Musical Orpheonic singing Liberating Pedagogy Music Education CNPQ::LINGUISTICA, LETRAS E ARTES::ARTES::MUSICA |
title_short |
Projeto canto orfeônico no Brasil: uma análise crítica à luz da pedagogia libertadora de Paulo Freire |
title_full |
Projeto canto orfeônico no Brasil: uma análise crítica à luz da pedagogia libertadora de Paulo Freire |
title_fullStr |
Projeto canto orfeônico no Brasil: uma análise crítica à luz da pedagogia libertadora de Paulo Freire |
title_full_unstemmed |
Projeto canto orfeônico no Brasil: uma análise crítica à luz da pedagogia libertadora de Paulo Freire |
title_sort |
Projeto canto orfeônico no Brasil: uma análise crítica à luz da pedagogia libertadora de Paulo Freire |
author |
COSTA, Cristiano Aparecido da |
author_facet |
COSTA, Cristiano Aparecido da |
author_role |
author |
dc.contributor.advisor1.fl_str_mv |
BORGES, Maria Helena Jayme |
dc.contributor.advisor1Lattes.fl_str_mv |
BORGES, M. H. J. |
dc.contributor.authorLattes.fl_str_mv |
http://lattes.cnpq.br/7240507482094602 |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
COSTA, Cristiano Aparecido da |
contributor_str_mv |
BORGES, Maria Helena Jayme |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Canto Orfeônico Pedagogia Libertadora Educação Musical |
topic |
Canto Orfeônico Pedagogia Libertadora Educação Musical Orpheonic singing Liberating Pedagogy Music Education CNPQ::LINGUISTICA, LETRAS E ARTES::ARTES::MUSICA |
dc.subject.eng.fl_str_mv |
Orpheonic singing Liberating Pedagogy Music Education |
dc.subject.cnpq.fl_str_mv |
CNPQ::LINGUISTICA, LETRAS E ARTES::ARTES::MUSICA |
description |
This research, of qualitative paradigm, is characterized as a bibliographical and documentary research. It was searched for historical, political and methodological information regarding the "Draft Orpheonic Singing" in Brazil looking, in the goals set for this style of musical teaching, for possible influences and/or ideological indoctrination of government prevailing in this period in Brazil. The data were analyzed based on Paulo Freire's Liberating Pedagogy. The overall objective is to demonstrate that musical activity of the "Project Orpheonic Singing" by Villa-Lobos, was used primarily as a means to instill ideology and not as an activity able to develop creativity and critical-reflexive consciousness of the student, real function of the music in the individual s formation. Thus, a critical analysis of the main objectives and also the music and text of three songs from the textbooks of that project was made considering Paulo Freire's Liberating Pedagogy. |
publishDate |
2010 |
dc.date.issued.fl_str_mv |
2010-11-19 |
dc.date.available.fl_str_mv |
2011-02-21 |
dc.date.accessioned.fl_str_mv |
2014-07-29T16:25:10Z |
dc.type.status.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/masterThesis |
format |
masterThesis |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.citation.fl_str_mv |
COSTA, Cristiano Aparecido da. Projeto canto orfeônico no Brasil: uma análise crítica à luz da pedagogia libertadora de Paulo Freire . 2010. 96 f. Dissertação (Mestrado em Linguística, Letras e Artes) - Universidade Federal de Goiás, Goiânia, 2010. |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
http://repositorio.bc.ufg.br/tede/handle/tde/2696 |
dc.identifier.dark.fl_str_mv |
ark:/38995/001300000b9cn |
identifier_str_mv |
COSTA, Cristiano Aparecido da. Projeto canto orfeônico no Brasil: uma análise crítica à luz da pedagogia libertadora de Paulo Freire . 2010. 96 f. Dissertação (Mestrado em Linguística, Letras e Artes) - Universidade Federal de Goiás, Goiânia, 2010. ark:/38995/001300000b9cn |
url |
http://repositorio.bc.ufg.br/tede/handle/tde/2696 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal de Goiás |
dc.publisher.program.fl_str_mv |
Mestrado em Música |
dc.publisher.initials.fl_str_mv |
UFG |
dc.publisher.country.fl_str_mv |
BR |
dc.publisher.department.fl_str_mv |
Linguística, Letras e Artes |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal de Goiás |
dc.source.none.fl_str_mv |
reponame:Repositório Institucional da UFG instname:Universidade Federal de Goiás (UFG) instacron:UFG |
instname_str |
Universidade Federal de Goiás (UFG) |
instacron_str |
UFG |
institution |
UFG |
reponame_str |
Repositório Institucional da UFG |
collection |
Repositório Institucional da UFG |
bitstream.url.fl_str_mv |
http://repositorio.bc.ufg.br/tede/bitstreams/278ddd19-f204-458d-aa9f-5a0a1d338b0e/download http://repositorio.bc.ufg.br/tede/bitstreams/97a35710-c6d8-4977-aa50-9c96ef91ac20/download |
bitstream.checksum.fl_str_mv |
97e3d66563f318a24d3f05ce60eb5f23 0baae1fa1be80c50c16bba7141554d23 |
bitstream.checksumAlgorithm.fl_str_mv |
MD5 MD5 |
repository.name.fl_str_mv |
Repositório Institucional da UFG - Universidade Federal de Goiás (UFG) |
repository.mail.fl_str_mv |
tasesdissertacoes.bc@ufg.br |
_version_ |
1815172620012748800 |