Projeto canto orfeônico no Brasil: uma análise crítica à luz da pedagogia libertadora de Paulo Freire

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: COSTA, Cristiano Aparecido da
Data de Publicação: 2010
Tipo de documento: Dissertação
Idioma: por
Título da fonte: Repositório Institucional da UFG
dARK ID: ark:/38995/001300000b9cn
Texto Completo: http://repositorio.bc.ufg.br/tede/handle/tde/2696
Resumo: This research, of qualitative paradigm, is characterized as a bibliographical and documentary research. It was searched for historical, political and methodological information regarding the "Draft Orpheonic Singing" in Brazil looking, in the goals set for this style of musical teaching, for possible influences and/or ideological indoctrination of government prevailing in this period in Brazil. The data were analyzed based on Paulo Freire's Liberating Pedagogy. The overall objective is to demonstrate that musical activity of the "Project Orpheonic Singing" by Villa-Lobos, was used primarily as a means to instill ideology and not as an activity able to develop creativity and critical-reflexive consciousness of the student, real function of the music in the individual s formation. Thus, a critical analysis of the main objectives and also the music and text of three songs from the textbooks of that project was made considering Paulo Freire's Liberating Pedagogy.
id UFG-2_2a13f825a8c3bbe13936c592e3ca9d30
oai_identifier_str oai:repositorio.bc.ufg.br:tde/2696
network_acronym_str UFG-2
network_name_str Repositório Institucional da UFG
repository_id_str
spelling BORGES, Maria Helena JaymeBORGES, M. H. J.http://lattes.cnpq.br/7240507482094602COSTA, Cristiano Aparecido da2014-07-29T16:25:10Z2011-02-212010-11-19COSTA, Cristiano Aparecido da. Projeto canto orfeônico no Brasil: uma análise crítica à luz da pedagogia libertadora de Paulo Freire . 2010. 96 f. Dissertação (Mestrado em Linguística, Letras e Artes) - Universidade Federal de Goiás, Goiânia, 2010.http://repositorio.bc.ufg.br/tede/handle/tde/2696ark:/38995/001300000b9cnThis research, of qualitative paradigm, is characterized as a bibliographical and documentary research. It was searched for historical, political and methodological information regarding the "Draft Orpheonic Singing" in Brazil looking, in the goals set for this style of musical teaching, for possible influences and/or ideological indoctrination of government prevailing in this period in Brazil. The data were analyzed based on Paulo Freire's Liberating Pedagogy. The overall objective is to demonstrate that musical activity of the "Project Orpheonic Singing" by Villa-Lobos, was used primarily as a means to instill ideology and not as an activity able to develop creativity and critical-reflexive consciousness of the student, real function of the music in the individual s formation. Thus, a critical analysis of the main objectives and also the music and text of three songs from the textbooks of that project was made considering Paulo Freire's Liberating Pedagogy.Esta pesquisa, de paradigma qualitativo, caracteriza-se como uma pesquisa bibliográfica e documental. Nela foram buscadas informações históricas, políticas e metodológicas a respeito do Projeto Canto Orfeônico no Brasil procurando, nos objetivos traçados para essa modalidade de ensino musical, possíveis influências e/ou inculcação ideológica do governo vigente neste período no Brasil. Os dados foram analisados à luz da Pedagogia Libertadora de Paulo Freire. O objetivo geral é demonstrar que a atividade musical do Projeto Canto Orfeônico , de Villa-Lobos, foi prioritariamente utilizada como meio para incutir ideologias e não como uma atividade capaz de desenvolver a criatividade e a consciência crítico-reflexiva do educando, real função da música na formação integral do indivíduo. Para tal foi feito, à luz da Pedagogia Libertadora de Paulo Freire, uma análise crítica dos objetivos principais e, também, da música e texto de três canções do material didático do referido projeto.Made available in DSpace on 2014-07-29T16:25:10Z (GMT). No. of bitstreams: 1 Dissertacao Cristiano A da Costa.pdf: 323478 bytes, checksum: 97e3d66563f318a24d3f05ce60eb5f23 (MD5) Previous issue date: 2010-11-19application/pdfhttp://repositorio.bc.ufg.br/TEDE/retrieve/5630/Dissertacao%20Cristiano%20A%20da%20Costa.pdf.jpgporUniversidade Federal de GoiásMestrado em MúsicaUFGBRLinguística, Letras e ArtesCanto OrfeônicoPedagogia LibertadoraEducação MusicalOrpheonic singingLiberating PedagogyMusic EducationCNPQ::LINGUISTICA, LETRAS E ARTES::ARTES::MUSICA Projeto canto orfeônico no Brasil: uma análise crítica à luz da pedagogia libertadora de Paulo Freire info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/masterThesisinfo:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Repositório Institucional da UFGinstname:Universidade Federal de Goiás (UFG)instacron:UFGORIGINALDissertacao Cristiano A da Costa.pdfapplication/pdf323478http://repositorio.bc.ufg.br/tede/bitstreams/278ddd19-f204-458d-aa9f-5a0a1d338b0e/download97e3d66563f318a24d3f05ce60eb5f23MD51THUMBNAILDissertacao Cristiano A da Costa.pdf.jpgDissertacao Cristiano A da Costa.pdf.jpgGenerated Thumbnailimage/jpeg3010http://repositorio.bc.ufg.br/tede/bitstreams/97a35710-c6d8-4977-aa50-9c96ef91ac20/download0baae1fa1be80c50c16bba7141554d23MD52tde/26962014-07-30 03:22:40.284open.accessoai:repositorio.bc.ufg.br:tde/2696http://repositorio.bc.ufg.br/tedeRepositório InstitucionalPUBhttp://repositorio.bc.ufg.br/oai/requesttasesdissertacoes.bc@ufg.bropendoar:2014-07-30T06:22:40Repositório Institucional da UFG - Universidade Federal de Goiás (UFG)false
dc.title.por.fl_str_mv Projeto canto orfeônico no Brasil: uma análise crítica à luz da pedagogia libertadora de Paulo Freire
title Projeto canto orfeônico no Brasil: uma análise crítica à luz da pedagogia libertadora de Paulo Freire
spellingShingle Projeto canto orfeônico no Brasil: uma análise crítica à luz da pedagogia libertadora de Paulo Freire
COSTA, Cristiano Aparecido da
Canto Orfeônico
Pedagogia Libertadora
Educação Musical
Orpheonic singing
Liberating Pedagogy
Music Education
CNPQ::LINGUISTICA, LETRAS E ARTES::ARTES::MUSICA
title_short Projeto canto orfeônico no Brasil: uma análise crítica à luz da pedagogia libertadora de Paulo Freire
title_full Projeto canto orfeônico no Brasil: uma análise crítica à luz da pedagogia libertadora de Paulo Freire
title_fullStr Projeto canto orfeônico no Brasil: uma análise crítica à luz da pedagogia libertadora de Paulo Freire
title_full_unstemmed Projeto canto orfeônico no Brasil: uma análise crítica à luz da pedagogia libertadora de Paulo Freire
title_sort Projeto canto orfeônico no Brasil: uma análise crítica à luz da pedagogia libertadora de Paulo Freire
author COSTA, Cristiano Aparecido da
author_facet COSTA, Cristiano Aparecido da
author_role author
dc.contributor.advisor1.fl_str_mv BORGES, Maria Helena Jayme
dc.contributor.advisor1Lattes.fl_str_mv BORGES, M. H. J.
dc.contributor.authorLattes.fl_str_mv http://lattes.cnpq.br/7240507482094602
dc.contributor.author.fl_str_mv COSTA, Cristiano Aparecido da
contributor_str_mv BORGES, Maria Helena Jayme
dc.subject.por.fl_str_mv Canto Orfeônico
Pedagogia Libertadora
Educação Musical
topic Canto Orfeônico
Pedagogia Libertadora
Educação Musical
Orpheonic singing
Liberating Pedagogy
Music Education
CNPQ::LINGUISTICA, LETRAS E ARTES::ARTES::MUSICA
dc.subject.eng.fl_str_mv Orpheonic singing
Liberating Pedagogy
Music Education
dc.subject.cnpq.fl_str_mv CNPQ::LINGUISTICA, LETRAS E ARTES::ARTES::MUSICA
description This research, of qualitative paradigm, is characterized as a bibliographical and documentary research. It was searched for historical, political and methodological information regarding the "Draft Orpheonic Singing" in Brazil looking, in the goals set for this style of musical teaching, for possible influences and/or ideological indoctrination of government prevailing in this period in Brazil. The data were analyzed based on Paulo Freire's Liberating Pedagogy. The overall objective is to demonstrate that musical activity of the "Project Orpheonic Singing" by Villa-Lobos, was used primarily as a means to instill ideology and not as an activity able to develop creativity and critical-reflexive consciousness of the student, real function of the music in the individual s formation. Thus, a critical analysis of the main objectives and also the music and text of three songs from the textbooks of that project was made considering Paulo Freire's Liberating Pedagogy.
publishDate 2010
dc.date.issued.fl_str_mv 2010-11-19
dc.date.available.fl_str_mv 2011-02-21
dc.date.accessioned.fl_str_mv 2014-07-29T16:25:10Z
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/masterThesis
format masterThesis
status_str publishedVersion
dc.identifier.citation.fl_str_mv COSTA, Cristiano Aparecido da. Projeto canto orfeônico no Brasil: uma análise crítica à luz da pedagogia libertadora de Paulo Freire . 2010. 96 f. Dissertação (Mestrado em Linguística, Letras e Artes) - Universidade Federal de Goiás, Goiânia, 2010.
dc.identifier.uri.fl_str_mv http://repositorio.bc.ufg.br/tede/handle/tde/2696
dc.identifier.dark.fl_str_mv ark:/38995/001300000b9cn
identifier_str_mv COSTA, Cristiano Aparecido da. Projeto canto orfeônico no Brasil: uma análise crítica à luz da pedagogia libertadora de Paulo Freire . 2010. 96 f. Dissertação (Mestrado em Linguística, Letras e Artes) - Universidade Federal de Goiás, Goiânia, 2010.
ark:/38995/001300000b9cn
url http://repositorio.bc.ufg.br/tede/handle/tde/2696
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal de Goiás
dc.publisher.program.fl_str_mv Mestrado em Música
dc.publisher.initials.fl_str_mv UFG
dc.publisher.country.fl_str_mv BR
dc.publisher.department.fl_str_mv Linguística, Letras e Artes
publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal de Goiás
dc.source.none.fl_str_mv reponame:Repositório Institucional da UFG
instname:Universidade Federal de Goiás (UFG)
instacron:UFG
instname_str Universidade Federal de Goiás (UFG)
instacron_str UFG
institution UFG
reponame_str Repositório Institucional da UFG
collection Repositório Institucional da UFG
bitstream.url.fl_str_mv http://repositorio.bc.ufg.br/tede/bitstreams/278ddd19-f204-458d-aa9f-5a0a1d338b0e/download
http://repositorio.bc.ufg.br/tede/bitstreams/97a35710-c6d8-4977-aa50-9c96ef91ac20/download
bitstream.checksum.fl_str_mv 97e3d66563f318a24d3f05ce60eb5f23
0baae1fa1be80c50c16bba7141554d23
bitstream.checksumAlgorithm.fl_str_mv MD5
MD5
repository.name.fl_str_mv Repositório Institucional da UFG - Universidade Federal de Goiás (UFG)
repository.mail.fl_str_mv tasesdissertacoes.bc@ufg.br
_version_ 1815172620012748800