Educação Física e ação pragmática no contexto da Indústria Cultural: desafios à educação crítica
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2008 |
Tipo de documento: | Dissertação |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Repositório Institucional da UFG |
dARK ID: | ark:/38995/0013000006f8x |
Texto Completo: | http://repositorio.bc.ufg.br/tede/handle/tde/2006 |
Resumo: | This paper work discusses how the Physical Education is influenced by the Pragmatism and by the Culture Industry in modernity. It based in how this context interferes in the teacher s action. The theoretical reference adopted the theory critical, especially form Adorno. The research shows that the Physical Education and its teachers have been pushed to search immediate results, which attend the capital interests, based on what is established by the Culture Industry, although, it points also possibilities of transformation by the teacher s action |
id |
UFG-2_611c9abcbd36f1ab1cba66ef138f6494 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:repositorio.bc.ufg.br:tde/2006 |
network_acronym_str |
UFG-2 |
network_name_str |
Repositório Institucional da UFG |
repository_id_str |
|
spelling |
ZANOLLA, Silvia Rosa da Silvahttp://lattes.cnpq.br/5315228656448708http://lattes.cnpq.br/3689263721101308VIEIRA NETO, João Martins2014-07-29T16:10:30Z2009-05-272008-08-27VIEIRA NETO, João Martins. Physical Education and pragmatic action in the Culture Industry context: challenges to the critical education. 2008. 95 f. Dissertação (Mestrado em Ciências Humanas) - Universidade Federal de Goiás, Goiânia, 2008.http://repositorio.bc.ufg.br/tede/handle/tde/2006ark:/38995/0013000006f8xThis paper work discusses how the Physical Education is influenced by the Pragmatism and by the Culture Industry in modernity. It based in how this context interferes in the teacher s action. The theoretical reference adopted the theory critical, especially form Adorno. The research shows that the Physical Education and its teachers have been pushed to search immediate results, which attend the capital interests, based on what is established by the Culture Industry, although, it points also possibilities of transformation by the teacher s actionO trabalho discute como a Educação Física é influenciada pelo Pragmatismo e pela Indústria Cultural na modernidade. Centra-se em como este contexto interfere na ação do professor. O referencial teórico adotado é a teoria crítica, sobretudo de Adorno. A pesquisa teórica demonstra que a Educação Física e seus professores têm sido pressionados na busca por resultados imediatos, que atendam aos interesses do capital, pautados no que é estabelecido pela Indústria Cultural, porém, aponta também possibilidades de transformação pela ação do professor.Made available in DSpace on 2014-07-29T16:10:30Z (GMT). No. of bitstreams: 1 dissertacaojmvneto.pdf: 378583 bytes, checksum: bd22bd6b50c62d98462c021ff5f8962b (MD5) Previous issue date: 2008-08-27application/pdfhttp://repositorio.bc.ufg.br/TEDE/retrieve/4973/dissertacaojmvneto.pdf.jpgporUniversidade Federal de GoiásMestrado em EducaçãoUFGBRCiências HumanasEducação FísicaAção PragmáticaIndústria CulturalPhysical EducationPragmatic ActionCulture IndustryCNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAOEducação Física e ação pragmática no contexto da Indústria Cultural: desafios à educação críticaPhysical Education and pragmatic action in the Culture Industry context: challenges to the critical educationinfo:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/masterThesisinfo:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Repositório Institucional da UFGinstname:Universidade Federal de Goiás (UFG)instacron:UFGORIGINALdissertacaojmvneto.pdfapplication/pdf378583http://repositorio.bc.ufg.br/tede/bitstreams/0664c036-88f5-4e98-af72-ffc2969d65cf/downloadbd22bd6b50c62d98462c021ff5f8962bMD51THUMBNAILdissertacaojmvneto.pdf.jpgdissertacaojmvneto.pdf.jpgGenerated Thumbnailimage/jpeg1943http://repositorio.bc.ufg.br/tede/bitstreams/c5a9be59-2496-46f6-807d-ea593f3df49f/downloadcc73c4c239a4c332d642ba1e7c7a9fb2MD52tde/20062014-07-30 03:17:50.497open.accessoai:repositorio.bc.ufg.br:tde/2006http://repositorio.bc.ufg.br/tedeRepositório InstitucionalPUBhttp://repositorio.bc.ufg.br/oai/requesttasesdissertacoes.bc@ufg.bropendoar:2014-07-30T06:17:50Repositório Institucional da UFG - Universidade Federal de Goiás (UFG)false |
dc.title.por.fl_str_mv |
Educação Física e ação pragmática no contexto da Indústria Cultural: desafios à educação crítica |
dc.title.alternative.eng.fl_str_mv |
Physical Education and pragmatic action in the Culture Industry context: challenges to the critical education |
title |
Educação Física e ação pragmática no contexto da Indústria Cultural: desafios à educação crítica |
spellingShingle |
Educação Física e ação pragmática no contexto da Indústria Cultural: desafios à educação crítica VIEIRA NETO, João Martins Educação Física Ação Pragmática Indústria Cultural Physical Education Pragmatic Action Culture Industry CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO |
title_short |
Educação Física e ação pragmática no contexto da Indústria Cultural: desafios à educação crítica |
title_full |
Educação Física e ação pragmática no contexto da Indústria Cultural: desafios à educação crítica |
title_fullStr |
Educação Física e ação pragmática no contexto da Indústria Cultural: desafios à educação crítica |
title_full_unstemmed |
Educação Física e ação pragmática no contexto da Indústria Cultural: desafios à educação crítica |
title_sort |
Educação Física e ação pragmática no contexto da Indústria Cultural: desafios à educação crítica |
author |
VIEIRA NETO, João Martins |
author_facet |
VIEIRA NETO, João Martins |
author_role |
author |
dc.contributor.advisor1.fl_str_mv |
ZANOLLA, Silvia Rosa da Silva |
dc.contributor.advisor1Lattes.fl_str_mv |
http://lattes.cnpq.br/5315228656448708 |
dc.contributor.authorLattes.fl_str_mv |
http://lattes.cnpq.br/3689263721101308 |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
VIEIRA NETO, João Martins |
contributor_str_mv |
ZANOLLA, Silvia Rosa da Silva |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Educação Física Ação Pragmática Indústria Cultural |
topic |
Educação Física Ação Pragmática Indústria Cultural Physical Education Pragmatic Action Culture Industry CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO |
dc.subject.eng.fl_str_mv |
Physical Education Pragmatic Action Culture Industry |
dc.subject.cnpq.fl_str_mv |
CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO |
description |
This paper work discusses how the Physical Education is influenced by the Pragmatism and by the Culture Industry in modernity. It based in how this context interferes in the teacher s action. The theoretical reference adopted the theory critical, especially form Adorno. The research shows that the Physical Education and its teachers have been pushed to search immediate results, which attend the capital interests, based on what is established by the Culture Industry, although, it points also possibilities of transformation by the teacher s action |
publishDate |
2008 |
dc.date.issued.fl_str_mv |
2008-08-27 |
dc.date.available.fl_str_mv |
2009-05-27 |
dc.date.accessioned.fl_str_mv |
2014-07-29T16:10:30Z |
dc.type.status.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/masterThesis |
format |
masterThesis |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.citation.fl_str_mv |
VIEIRA NETO, João Martins. Physical Education and pragmatic action in the Culture Industry context: challenges to the critical education. 2008. 95 f. Dissertação (Mestrado em Ciências Humanas) - Universidade Federal de Goiás, Goiânia, 2008. |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
http://repositorio.bc.ufg.br/tede/handle/tde/2006 |
dc.identifier.dark.fl_str_mv |
ark:/38995/0013000006f8x |
identifier_str_mv |
VIEIRA NETO, João Martins. Physical Education and pragmatic action in the Culture Industry context: challenges to the critical education. 2008. 95 f. Dissertação (Mestrado em Ciências Humanas) - Universidade Federal de Goiás, Goiânia, 2008. ark:/38995/0013000006f8x |
url |
http://repositorio.bc.ufg.br/tede/handle/tde/2006 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal de Goiás |
dc.publisher.program.fl_str_mv |
Mestrado em Educação |
dc.publisher.initials.fl_str_mv |
UFG |
dc.publisher.country.fl_str_mv |
BR |
dc.publisher.department.fl_str_mv |
Ciências Humanas |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal de Goiás |
dc.source.none.fl_str_mv |
reponame:Repositório Institucional da UFG instname:Universidade Federal de Goiás (UFG) instacron:UFG |
instname_str |
Universidade Federal de Goiás (UFG) |
instacron_str |
UFG |
institution |
UFG |
reponame_str |
Repositório Institucional da UFG |
collection |
Repositório Institucional da UFG |
bitstream.url.fl_str_mv |
http://repositorio.bc.ufg.br/tede/bitstreams/0664c036-88f5-4e98-af72-ffc2969d65cf/download http://repositorio.bc.ufg.br/tede/bitstreams/c5a9be59-2496-46f6-807d-ea593f3df49f/download |
bitstream.checksum.fl_str_mv |
bd22bd6b50c62d98462c021ff5f8962b cc73c4c239a4c332d642ba1e7c7a9fb2 |
bitstream.checksumAlgorithm.fl_str_mv |
MD5 MD5 |
repository.name.fl_str_mv |
Repositório Institucional da UFG - Universidade Federal de Goiás (UFG) |
repository.mail.fl_str_mv |
tasesdissertacoes.bc@ufg.br |
_version_ |
1815172578332901376 |