Territórios e trajetórias socioespaciais da comunidade quilombola Dona Juscelina em Muricilândia – Tocantins

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Pereira Neto, Marcos Antonio
Data de Publicação: 2021
Tipo de documento: Dissertação
Idioma: por
Título da fonte: Repositório Institucional da UFG
dARK ID: ark:/38995/0013000001r5k
Texto Completo: http://repositorio.bc.ufg.br/tede/handle/tede/11610
Resumo: Approaching a theme as socio-spatial trajectories is to enter the history of lives and places of the subjects involved. In this research I address the socio-spatial trajectories and territories of the Dona Juscelina Quilombola Community, these trajectories are milestones in the spaces experienced. The objective is to identify and apprehend the socio-spatial trajectories of pilgrims and black pilgrims and the territorial formation of the Dona Juscelina Quilombo in Muricilândia Tocantins between the 1950s and 1960s, to understand the first migratory movement of mythical-religious principle of the Green Flags, to reflect on the displacement of Dona Juscelina as the second migratory movement and the previous formation of the Quilombo and apprehending the socio-cultural and territorial dynamics of the Dona Juscelina Quilombo in its present day. The methodological procedures consist of conducting semi-structured interviews and also analyzing videos and live streams, with which I continued the research, following the rules of social distance defined by the World Health Organization (WHO) due to the Coronavirus pandemic, I use the cartography for the elaboration of maps that spatialize the trajectories. In this perspective, some questions lead to affirm that the constitution of the territory and the Quilombo and its continuity, mainly in the cultural aspect, has a lot to consider when it comes to mobility in the constitution process of the Quilombo.
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The objective is to identify and apprehend the socio-spatial trajectories of pilgrims and black pilgrims and the territorial formation of the Dona Juscelina Quilombo in Muricilândia Tocantins between the 1950s and 1960s, to understand the first migratory movement of mythical-religious principle of the Green Flags, to reflect on the displacement of Dona Juscelina as the second migratory movement and the previous formation of the Quilombo and apprehending the socio-cultural and territorial dynamics of the Dona Juscelina Quilombo in its present day. The methodological procedures consist of conducting semi-structured interviews and also analyzing videos and live streams, with which I continued the research, following the rules of social distance defined by the World Health Organization (WHO) due to the Coronavirus pandemic, I use the cartography for the elaboration of maps that spatialize the trajectories. In this perspective, some questions lead to affirm that the constitution of the territory and the Quilombo and its continuity, mainly in the cultural aspect, has a lot to consider when it comes to mobility in the constitution process of the Quilombo.Abordar um tema como trajetórias socioespaciais é adentrar na história de vida e de lugares dos sujeitos envolvidos. Nesta pesquisa abordo as trajetórias socioespaciais e os territórios da Comunidade Quilombola Dona Juscelina, essas trajetórias são marcos nos espaços vivenciados. O objetivo é identificar e apreender as trajetórias socioespaciais de romeiros e romeiras negras e a formação territorial do quilombo Dona Juscelina em Muricilândia Tocantins entre as décadas de 1950 a 1960, compreender o primeiro movimento migratório de princípio mítico-religioso das Bandeiras Verdes, refletir sobre os deslocamentos de Dona Juscelina como segundo movimento migratório e a formação anterior do quilombo e apreender a dinâmica sociocultural e territorial do Quilombo Dona Juscelina em sua atualidade. Os procedimentos metodológicos consistem na realização de entrevistas semiestruturadas e também analises de vídeos e lives, com as quais dei continuidade à pesquisa, seguindo as normas de distanciamento social definida pela Organização Mundial da Saúde (OMS) devido à pandemia do Coronavírus, utilizo o uso da cartografia para a elaboração dos mapas que espacializa as trajetórias. Nesta perspectiva, algumas questões levam a afirmar que a constituição do território e do quilombo e a sua continuidade, principalmente no aspecto cultural, tem muito a considerar a mobilidade no processo de constituição do quilombo.Submitted by Marlene Santos (marlene.bc.ufg@gmail.com) on 2021-08-31T02:41:04Z No. of bitstreams: 2 Dissertação - Marcos Antonio Pereira Neto - 2021.pdf: 4739355 bytes, checksum: 4a92664406e317c9d5744481bb98323f (MD5) license_rdf: 805 bytes, checksum: 4460e5956bc1d1639be9ae6146a50347 (MD5)Approved for entry into archive by Luciana Ferreira (lucgeral@gmail.com) on 2021-08-31T11:03:02Z (GMT) No. of bitstreams: 2 Dissertação - Marcos Antonio Pereira Neto - 2021.pdf: 4739355 bytes, checksum: 4a92664406e317c9d5744481bb98323f (MD5) license_rdf: 805 bytes, checksum: 4460e5956bc1d1639be9ae6146a50347 (MD5)Made available in DSpace on 2021-08-31T11:03:02Z (GMT). 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