Capacitação de professores de Classe Hospitalar em relação professor-aluno/paciente na perspectiva balintiana.
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2008 |
Tipo de documento: | Tese |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Repositório Institucional da UFG |
dARK ID: | ark:/38995/00130000098jm |
Texto Completo: | http://repositorio.bc.ufg.br/tede/handle/tde/1082 |
Resumo: | Search line: Culture and Educational Processes. Search object: Balint theory/Balint groups in the qualification of hospital classes teachers. Objective: study the qualification through Balint theory/Balint groups. Existential action search with the teachers of Projeto Hoje from SEE/GO. The analysis of the results shows 5 groups for discussion: identity of the hospital classes teachers; action-reflection-action; pedagogical act; pedagogical listening and transference/ contratransference. The discourse of the teachers was red about Balint theory. Conclusion: the teachers presented: the enlargement of the personal resilience; development of the pedagogical listening; the most perception of the defense mechanisms; comprehension of the illness process; comprehension of the limits and possibilities and the most discernment of the feelings |
id |
UFG-2_99bfe70bc185c307749ece4ba62d6315 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:repositorio.bc.ufg.br:tde/1082 |
network_acronym_str |
UFG-2 |
network_name_str |
Repositório Institucional da UFG |
repository_id_str |
|
spelling |
ALMEIDA, Dulce Barros delattes.cnpq.br/5384930171127449http://lattes.cnpq.br/7450943198479503BRANCO, Rita Francis Gonzalez Y Rodrigues2014-07-29T15:13:37Z2011-11-242008-08-22BRANCO, Rita Francis Gonzalez Y Rodrigues. Balint perspective qualification of hospital classes teachers in teacher/student relationship.. 2008. 180 f. Tese (Doutorado em Ciências Humanas) - Universidade Federal de Goiás, Goiânia, 2008.http://repositorio.bc.ufg.br/tede/handle/tde/1082ark:/38995/00130000098jmSearch line: Culture and Educational Processes. Search object: Balint theory/Balint groups in the qualification of hospital classes teachers. Objective: study the qualification through Balint theory/Balint groups. Existential action search with the teachers of Projeto Hoje from SEE/GO. The analysis of the results shows 5 groups for discussion: identity of the hospital classes teachers; action-reflection-action; pedagogical act; pedagogical listening and transference/ contratransference. The discourse of the teachers was red about Balint theory. Conclusion: the teachers presented: the enlargement of the personal resilience; development of the pedagogical listening; the most perception of the defense mechanisms; comprehension of the illness process; comprehension of the limits and possibilities and the most discernment of the feelingsLinha de pesquisa: Cultura e Processos Educacionais. Objeto de estudo: teoria Balint/ grupos Balint na capacitação de professores de classe hospitalar. Objetivo: avaliar a capacitação para enfrentamento da morte com a teoria Balint/grupos Balint. Pesquisa-ação existencial com professoras do Projeto Hoje da SEE/GO. A partir dos dados organizou-se 5 agrupamentos para análise: identidade de professoras de classe hospitalar; ação-reflexão-ação; ato pedagógico; escuta pedagógica e transferência/contratransferência. Foi feita uma leitura das falas das professoras com o referencial teórico da teoria Balint. Conclusão: as professoras apresentaram: aumento de resiliência; refinamento da escuta pedagógica; percepção dos mecanismos de defesa; compreensão do processo de adoecimento; compreensão dos limites e possibilidades e, maior discernimento de sentimentos e afetosMade available in DSpace on 2014-07-29T15:13:37Z (GMT). No. of bitstreams: 1 dissertacaoritafrancis.pdf: 1760020 bytes, checksum: 21394265efdc02901822915352182fda (MD5) Previous issue date: 2008-08-22application/pdfhttp://repositorio.bc.ufg.br/TEDE/retrieve/3754/dissertacaoritafrancis.pdf.jpgporUniversidade Federal de GoiásDoutorado em EducaçãoUFGBRCiências HumanasClasse HospitalarBalintFormação de ProfessoresHospital ClassesBalintQualification of TeachersCNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAOCapacitação de professores de Classe Hospitalar em relação professor-aluno/paciente na perspectiva balintiana.Balint perspective qualification of hospital classes teachers in teacher/student relationship.info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/doctoralThesisinfo:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Repositório Institucional da UFGinstname:Universidade Federal de Goiás (UFG)instacron:UFGORIGINALdissertacaoritafrancis.pdfapplication/pdf1760020http://repositorio.bc.ufg.br/tede/bitstreams/0520029b-1f78-48d9-9a2b-229e75b721c5/download21394265efdc02901822915352182fdaMD51THUMBNAILdissertacaoritafrancis.pdf.jpgdissertacaoritafrancis.pdf.jpgGenerated Thumbnailimage/jpeg3563http://repositorio.bc.ufg.br/tede/bitstreams/163a282f-2daf-4800-9d42-7c01f34818b6/download144726e1c963ada2ff6f2642e29277f4MD52tde/10822014-07-30 03:07:58.147open.accessoai:repositorio.bc.ufg.br:tde/1082http://repositorio.bc.ufg.br/tedeRepositório InstitucionalPUBhttp://repositorio.bc.ufg.br/oai/requesttasesdissertacoes.bc@ufg.bropendoar:2014-07-30T06:07:58Repositório Institucional da UFG - Universidade Federal de Goiás (UFG)false |
dc.title.por.fl_str_mv |
Capacitação de professores de Classe Hospitalar em relação professor-aluno/paciente na perspectiva balintiana. |
dc.title.alternative.eng.fl_str_mv |
Balint perspective qualification of hospital classes teachers in teacher/student relationship. |
title |
Capacitação de professores de Classe Hospitalar em relação professor-aluno/paciente na perspectiva balintiana. |
spellingShingle |
Capacitação de professores de Classe Hospitalar em relação professor-aluno/paciente na perspectiva balintiana. BRANCO, Rita Francis Gonzalez Y Rodrigues Classe Hospitalar Balint Formação de Professores Hospital Classes Balint Qualification of Teachers CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO |
title_short |
Capacitação de professores de Classe Hospitalar em relação professor-aluno/paciente na perspectiva balintiana. |
title_full |
Capacitação de professores de Classe Hospitalar em relação professor-aluno/paciente na perspectiva balintiana. |
title_fullStr |
Capacitação de professores de Classe Hospitalar em relação professor-aluno/paciente na perspectiva balintiana. |
title_full_unstemmed |
Capacitação de professores de Classe Hospitalar em relação professor-aluno/paciente na perspectiva balintiana. |
title_sort |
Capacitação de professores de Classe Hospitalar em relação professor-aluno/paciente na perspectiva balintiana. |
author |
BRANCO, Rita Francis Gonzalez Y Rodrigues |
author_facet |
BRANCO, Rita Francis Gonzalez Y Rodrigues |
author_role |
author |
dc.contributor.advisor1.fl_str_mv |
ALMEIDA, Dulce Barros de |
dc.contributor.advisor1Lattes.fl_str_mv |
lattes.cnpq.br/5384930171127449 |
dc.contributor.authorLattes.fl_str_mv |
http://lattes.cnpq.br/7450943198479503 |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
BRANCO, Rita Francis Gonzalez Y Rodrigues |
contributor_str_mv |
ALMEIDA, Dulce Barros de |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Classe Hospitalar Balint Formação de Professores |
topic |
Classe Hospitalar Balint Formação de Professores Hospital Classes Balint Qualification of Teachers CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO |
dc.subject.eng.fl_str_mv |
Hospital Classes Balint Qualification of Teachers |
dc.subject.cnpq.fl_str_mv |
CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO |
description |
Search line: Culture and Educational Processes. Search object: Balint theory/Balint groups in the qualification of hospital classes teachers. Objective: study the qualification through Balint theory/Balint groups. Existential action search with the teachers of Projeto Hoje from SEE/GO. The analysis of the results shows 5 groups for discussion: identity of the hospital classes teachers; action-reflection-action; pedagogical act; pedagogical listening and transference/ contratransference. The discourse of the teachers was red about Balint theory. Conclusion: the teachers presented: the enlargement of the personal resilience; development of the pedagogical listening; the most perception of the defense mechanisms; comprehension of the illness process; comprehension of the limits and possibilities and the most discernment of the feelings |
publishDate |
2008 |
dc.date.issued.fl_str_mv |
2008-08-22 |
dc.date.available.fl_str_mv |
2011-11-24 |
dc.date.accessioned.fl_str_mv |
2014-07-29T15:13:37Z |
dc.type.status.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/doctoralThesis |
format |
doctoralThesis |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.citation.fl_str_mv |
BRANCO, Rita Francis Gonzalez Y Rodrigues. Balint perspective qualification of hospital classes teachers in teacher/student relationship.. 2008. 180 f. Tese (Doutorado em Ciências Humanas) - Universidade Federal de Goiás, Goiânia, 2008. |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
http://repositorio.bc.ufg.br/tede/handle/tde/1082 |
dc.identifier.dark.fl_str_mv |
ark:/38995/00130000098jm |
identifier_str_mv |
BRANCO, Rita Francis Gonzalez Y Rodrigues. Balint perspective qualification of hospital classes teachers in teacher/student relationship.. 2008. 180 f. Tese (Doutorado em Ciências Humanas) - Universidade Federal de Goiás, Goiânia, 2008. ark:/38995/00130000098jm |
url |
http://repositorio.bc.ufg.br/tede/handle/tde/1082 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal de Goiás |
dc.publisher.program.fl_str_mv |
Doutorado em Educação |
dc.publisher.initials.fl_str_mv |
UFG |
dc.publisher.country.fl_str_mv |
BR |
dc.publisher.department.fl_str_mv |
Ciências Humanas |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal de Goiás |
dc.source.none.fl_str_mv |
reponame:Repositório Institucional da UFG instname:Universidade Federal de Goiás (UFG) instacron:UFG |
instname_str |
Universidade Federal de Goiás (UFG) |
instacron_str |
UFG |
institution |
UFG |
reponame_str |
Repositório Institucional da UFG |
collection |
Repositório Institucional da UFG |
bitstream.url.fl_str_mv |
http://repositorio.bc.ufg.br/tede/bitstreams/0520029b-1f78-48d9-9a2b-229e75b721c5/download http://repositorio.bc.ufg.br/tede/bitstreams/163a282f-2daf-4800-9d42-7c01f34818b6/download |
bitstream.checksum.fl_str_mv |
21394265efdc02901822915352182fda 144726e1c963ada2ff6f2642e29277f4 |
bitstream.checksumAlgorithm.fl_str_mv |
MD5 MD5 |
repository.name.fl_str_mv |
Repositório Institucional da UFG - Universidade Federal de Goiás (UFG) |
repository.mail.fl_str_mv |
tasesdissertacoes.bc@ufg.br |
_version_ |
1815172609480851456 |