Capacitação de professores de Classe Hospitalar em relação professor-aluno/paciente na perspectiva balintiana.

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: BRANCO, Rita Francis Gonzalez Y Rodrigues
Data de Publicação: 2008
Tipo de documento: Tese
Idioma: por
Título da fonte: Repositório Institucional da UFG
Texto Completo: http://repositorio.bc.ufg.br/tede/handle/tde/1082
Resumo: Search line: Culture and Educational Processes. Search object: Balint theory/Balint groups in the qualification of hospital classes teachers. Objective: study the qualification through Balint theory/Balint groups. Existential action search with the teachers of Projeto Hoje from SEE/GO. The analysis of the results shows 5 groups for discussion: identity of the hospital classes teachers; action-reflection-action; pedagogical act; pedagogical listening and transference/ contratransference. The discourse of the teachers was red about Balint theory. Conclusion: the teachers presented: the enlargement of the personal resilience; development of the pedagogical listening; the most perception of the defense mechanisms; comprehension of the illness process; comprehension of the limits and possibilities and the most discernment of the feelings
id UFG-2_99bfe70bc185c307749ece4ba62d6315
oai_identifier_str oai:repositorio.bc.ufg.br:tde/1082
network_acronym_str UFG-2
network_name_str Repositório Institucional da UFG
repository_id_str
spelling ALMEIDA, Dulce Barros delattes.cnpq.br/5384930171127449http://lattes.cnpq.br/7450943198479503BRANCO, Rita Francis Gonzalez Y Rodrigues2014-07-29T15:13:37Z2011-11-242008-08-22BRANCO, Rita Francis Gonzalez Y Rodrigues. Balint perspective qualification of hospital classes teachers in teacher/student relationship.. 2008. 180 f. Tese (Doutorado em Ciências Humanas) - Universidade Federal de Goiás, Goiânia, 2008.http://repositorio.bc.ufg.br/tede/handle/tde/1082Search line: Culture and Educational Processes. Search object: Balint theory/Balint groups in the qualification of hospital classes teachers. Objective: study the qualification through Balint theory/Balint groups. Existential action search with the teachers of Projeto Hoje from SEE/GO. The analysis of the results shows 5 groups for discussion: identity of the hospital classes teachers; action-reflection-action; pedagogical act; pedagogical listening and transference/ contratransference. The discourse of the teachers was red about Balint theory. Conclusion: the teachers presented: the enlargement of the personal resilience; development of the pedagogical listening; the most perception of the defense mechanisms; comprehension of the illness process; comprehension of the limits and possibilities and the most discernment of the feelingsLinha de pesquisa: Cultura e Processos Educacionais. Objeto de estudo: teoria Balint/ grupos Balint na capacitação de professores de classe hospitalar. Objetivo: avaliar a capacitação para enfrentamento da morte com a teoria Balint/grupos Balint. Pesquisa-ação existencial com professoras do Projeto Hoje da SEE/GO. A partir dos dados organizou-se 5 agrupamentos para análise: identidade de professoras de classe hospitalar; ação-reflexão-ação; ato pedagógico; escuta pedagógica e transferência/contratransferência. Foi feita uma leitura das falas das professoras com o referencial teórico da teoria Balint. Conclusão: as professoras apresentaram: aumento de resiliência; refinamento da escuta pedagógica; percepção dos mecanismos de defesa; compreensão do processo de adoecimento; compreensão dos limites e possibilidades e, maior discernimento de sentimentos e afetosMade available in DSpace on 2014-07-29T15:13:37Z (GMT). No. of bitstreams: 1 dissertacaoritafrancis.pdf: 1760020 bytes, checksum: 21394265efdc02901822915352182fda (MD5) Previous issue date: 2008-08-22application/pdfhttp://repositorio.bc.ufg.br/TEDE/retrieve/3754/dissertacaoritafrancis.pdf.jpgporUniversidade Federal de GoiásDoutorado em EducaçãoUFGBRCiências HumanasClasse HospitalarBalintFormação de ProfessoresHospital ClassesBalintQualification of TeachersCNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAOCapacitação de professores de Classe Hospitalar em relação professor-aluno/paciente na perspectiva balintiana.Balint perspective qualification of hospital classes teachers in teacher/student relationship.info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/doctoralThesisinfo:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Repositório Institucional da UFGinstname:Universidade Federal de Goiás (UFG)instacron:UFGORIGINALdissertacaoritafrancis.pdfapplication/pdf1760020http://repositorio.bc.ufg.br/tede/bitstreams/0520029b-1f78-48d9-9a2b-229e75b721c5/download21394265efdc02901822915352182fdaMD51THUMBNAILdissertacaoritafrancis.pdf.jpgdissertacaoritafrancis.pdf.jpgGenerated Thumbnailimage/jpeg3563http://repositorio.bc.ufg.br/tede/bitstreams/163a282f-2daf-4800-9d42-7c01f34818b6/download144726e1c963ada2ff6f2642e29277f4MD52tde/10822014-07-30 03:07:58.147open.accessoai:repositorio.bc.ufg.br:tde/1082http://repositorio.bc.ufg.br/tedeRepositório InstitucionalPUBhttp://repositorio.bc.ufg.br/oai/requesttasesdissertacoes.bc@ufg.bropendoar:2014-07-30T06:07:58Repositório Institucional da UFG - Universidade Federal de Goiás (UFG)false
dc.title.por.fl_str_mv Capacitação de professores de Classe Hospitalar em relação professor-aluno/paciente na perspectiva balintiana.
dc.title.alternative.eng.fl_str_mv Balint perspective qualification of hospital classes teachers in teacher/student relationship.
title Capacitação de professores de Classe Hospitalar em relação professor-aluno/paciente na perspectiva balintiana.
spellingShingle Capacitação de professores de Classe Hospitalar em relação professor-aluno/paciente na perspectiva balintiana.
BRANCO, Rita Francis Gonzalez Y Rodrigues
Classe Hospitalar
Balint
Formação de Professores
Hospital Classes
Balint
Qualification of Teachers
CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO
title_short Capacitação de professores de Classe Hospitalar em relação professor-aluno/paciente na perspectiva balintiana.
title_full Capacitação de professores de Classe Hospitalar em relação professor-aluno/paciente na perspectiva balintiana.
title_fullStr Capacitação de professores de Classe Hospitalar em relação professor-aluno/paciente na perspectiva balintiana.
title_full_unstemmed Capacitação de professores de Classe Hospitalar em relação professor-aluno/paciente na perspectiva balintiana.
title_sort Capacitação de professores de Classe Hospitalar em relação professor-aluno/paciente na perspectiva balintiana.
author BRANCO, Rita Francis Gonzalez Y Rodrigues
author_facet BRANCO, Rita Francis Gonzalez Y Rodrigues
author_role author
dc.contributor.advisor1.fl_str_mv ALMEIDA, Dulce Barros de
dc.contributor.advisor1Lattes.fl_str_mv lattes.cnpq.br/5384930171127449
dc.contributor.authorLattes.fl_str_mv http://lattes.cnpq.br/7450943198479503
dc.contributor.author.fl_str_mv BRANCO, Rita Francis Gonzalez Y Rodrigues
contributor_str_mv ALMEIDA, Dulce Barros de
dc.subject.por.fl_str_mv Classe Hospitalar
Balint
Formação de Professores
topic Classe Hospitalar
Balint
Formação de Professores
Hospital Classes
Balint
Qualification of Teachers
CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO
dc.subject.eng.fl_str_mv Hospital Classes
Balint
Qualification of Teachers
dc.subject.cnpq.fl_str_mv CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO
description Search line: Culture and Educational Processes. Search object: Balint theory/Balint groups in the qualification of hospital classes teachers. Objective: study the qualification through Balint theory/Balint groups. Existential action search with the teachers of Projeto Hoje from SEE/GO. The analysis of the results shows 5 groups for discussion: identity of the hospital classes teachers; action-reflection-action; pedagogical act; pedagogical listening and transference/ contratransference. The discourse of the teachers was red about Balint theory. Conclusion: the teachers presented: the enlargement of the personal resilience; development of the pedagogical listening; the most perception of the defense mechanisms; comprehension of the illness process; comprehension of the limits and possibilities and the most discernment of the feelings
publishDate 2008
dc.date.issued.fl_str_mv 2008-08-22
dc.date.available.fl_str_mv 2011-11-24
dc.date.accessioned.fl_str_mv 2014-07-29T15:13:37Z
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/doctoralThesis
format doctoralThesis
status_str publishedVersion
dc.identifier.citation.fl_str_mv BRANCO, Rita Francis Gonzalez Y Rodrigues. Balint perspective qualification of hospital classes teachers in teacher/student relationship.. 2008. 180 f. Tese (Doutorado em Ciências Humanas) - Universidade Federal de Goiás, Goiânia, 2008.
dc.identifier.uri.fl_str_mv http://repositorio.bc.ufg.br/tede/handle/tde/1082
identifier_str_mv BRANCO, Rita Francis Gonzalez Y Rodrigues. Balint perspective qualification of hospital classes teachers in teacher/student relationship.. 2008. 180 f. Tese (Doutorado em Ciências Humanas) - Universidade Federal de Goiás, Goiânia, 2008.
url http://repositorio.bc.ufg.br/tede/handle/tde/1082
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal de Goiás
dc.publisher.program.fl_str_mv Doutorado em Educação
dc.publisher.initials.fl_str_mv UFG
dc.publisher.country.fl_str_mv BR
dc.publisher.department.fl_str_mv Ciências Humanas
publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal de Goiás
dc.source.none.fl_str_mv reponame:Repositório Institucional da UFG
instname:Universidade Federal de Goiás (UFG)
instacron:UFG
instname_str Universidade Federal de Goiás (UFG)
instacron_str UFG
institution UFG
reponame_str Repositório Institucional da UFG
collection Repositório Institucional da UFG
bitstream.url.fl_str_mv http://repositorio.bc.ufg.br/tede/bitstreams/0520029b-1f78-48d9-9a2b-229e75b721c5/download
http://repositorio.bc.ufg.br/tede/bitstreams/163a282f-2daf-4800-9d42-7c01f34818b6/download
bitstream.checksum.fl_str_mv 21394265efdc02901822915352182fda
144726e1c963ada2ff6f2642e29277f4
bitstream.checksumAlgorithm.fl_str_mv MD5
MD5
repository.name.fl_str_mv Repositório Institucional da UFG - Universidade Federal de Goiás (UFG)
repository.mail.fl_str_mv tasesdissertacoes.bc@ufg.br
_version_ 1798044394200236032