A música para violão solo de Edino Krieger: um estudo do idiomatismo técnico-instrumental e processos composicionais

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Kreutz, Thiago de Campos
Data de Publicação: 2014
Tipo de documento: Dissertação
Idioma: por
Título da fonte: Repositório Institucional da UFG
Texto Completo: http://repositorio.bc.ufg.br/tede/handle/tede/3095
Resumo: This thesis is about the five solo-guitar works composed by brazilian composer Edino Krieger: Prelúdio, Ritmata, Romanceiro, Passacalha para Fred Schneiter and Alternâncias. As these works present notorious functionality and effect on the instrument, we seek to understand how the composer uses the idiossyncratic caracteristics of the guitar in writing for this instrument. Thus, we discuss the relationship involving the composer, the refered works and the instrument. The work itself is divided in three parts. In the first we present biographical data, compositional caracteristics, works and the relationship between the composer and the classical guitar. In the second the compositional process used in the works is discussed, as well as their recurrence in the presented compositions. For this analysis the used methods were the analytical precepts proposed by John White (1976). In the third part we discuss the use and application of “idiomatism” as and applicable term in the field of music studies. To evidentiate the use of idiomatic elements of the guitar in the works of Edino Krieger, the method used was that proposed by Fábio Scarduelli (2007) – two distinct aspects of idiomatism: “implicit” and “explicit”.
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spelling Meirinhos, Eduardohttp://lattes.cnpq.br/0771092244377551Meirinhos, EduardoGloeden, EdeltonUnes, Wolneyhttp://lattes.cnpq.br/8003705810845614Kreutz, Thiago de Campos2014-09-19T11:19:52Z2014-03-28Kreutz, Thiago de Campos. A música para violão solo de Edino Krieger: um estudo do idiomatismo técnico-instrumental e processos composicionais. 2014. 205 f. Dissertação (Mestrado em Musica) - Universidade Federal de Goiás, Goiânia, 2014.http://repositorio.bc.ufg.br/tede/handle/tede/3095This thesis is about the five solo-guitar works composed by brazilian composer Edino Krieger: Prelúdio, Ritmata, Romanceiro, Passacalha para Fred Schneiter and Alternâncias. As these works present notorious functionality and effect on the instrument, we seek to understand how the composer uses the idiossyncratic caracteristics of the guitar in writing for this instrument. Thus, we discuss the relationship involving the composer, the refered works and the instrument. The work itself is divided in three parts. In the first we present biographical data, compositional caracteristics, works and the relationship between the composer and the classical guitar. In the second the compositional process used in the works is discussed, as well as their recurrence in the presented compositions. For this analysis the used methods were the analytical precepts proposed by John White (1976). In the third part we discuss the use and application of “idiomatism” as and applicable term in the field of music studies. To evidentiate the use of idiomatic elements of the guitar in the works of Edino Krieger, the method used was that proposed by Fábio Scarduelli (2007) – two distinct aspects of idiomatism: “implicit” and “explicit”.Este trabalho aborda as cinco obras escritas para violão solo pelo compositor brasileiro Edino Krieger: Prelúdio, Ritmata, Romanceiro, Passacalha para Fred Schneiter e Alternâncias. Uma vez que estas apresentam notória funcionalidade e efeito no instrumento, buscamos compreender como o compositor se apropria das características do violão em sua escrita particular. Assim, abordamos a relação entre compositor, obras e instrumento. O trabalho está divido em três partes. Na primeira apresentamos dados biográficos e características composicionais de Edino Krieger, além de estabelecermos a relação entre o compositor e o instrumento. No segundo buscamos evidenciar processos composicionais utilizados nas obras, bem como recorrências entre estes. Para tal fim, utilizamos como fundamento teórico, os preceitos analíticos propostos por John White (1976). Na terceira parte realizamos uma discussão a respeito da utilização e aplicação do termo idiomatismo no campo da música. Para evidenciar a utilização dos procedimentos idiomáticos do violão na obra de Edino Krieger, utilizamos a divisão em idiomatismo implícito e explícito proposta por Fábio Scarduelli (2007).Submitted by Erika Demachki (erikademachki@gmail.com) on 2014-09-15T11:36:51Z No. of bitstreams: 3 documento parte 1.compressed.pdf: 9530124 bytes, checksum: d45465ecaa61a39d9d70047e03782f17 (MD5) documento parte2.compressed.pdf: 18310636 bytes, checksum: ba2b424e4c10eb4f8353864b30969d1e (MD5) license_rdf: 23148 bytes, checksum: 9da0b6dfac957114c6a7714714b86306 (MD5)Rejected by Luciana Ferreira (lucgeral@gmail.com), reason: Alterar a citação. Exemplo: ARAUJO, U. A. M. Máscaras inteiriças Tukúna: possibilidades de estudo de artefatos de museu para o conhecimento do universo indígena. 1985. 102 f. Dissertação (Mestrado em Ciências Sociais)–Fundação Escola de Sociologia e Política de São Paulo, São Paulo, 1986. on 2014-09-15T13:30:14Z (GMT)Submitted by Erika Demachki (erikademachki@gmail.com) on 2014-09-18T18:16:52Z No. of bitstreams: 3 documento parte 1.compressed.pdf: 9530124 bytes, checksum: d45465ecaa61a39d9d70047e03782f17 (MD5) documento parte2.compressed.pdf: 18310636 bytes, checksum: ba2b424e4c10eb4f8353864b30969d1e (MD5) license_rdf: 23148 bytes, checksum: 9da0b6dfac957114c6a7714714b86306 (MD5)Approved for entry into archive by Luciana Ferreira (lucgeral@gmail.com) on 2014-09-19T11:19:52Z (GMT) No. of bitstreams: 3 documento parte 1.compressed.pdf: 9530124 bytes, checksum: d45465ecaa61a39d9d70047e03782f17 (MD5) documento parte2.compressed.pdf: 18310636 bytes, checksum: ba2b424e4c10eb4f8353864b30969d1e (MD5) license_rdf: 23148 bytes, checksum: 9da0b6dfac957114c6a7714714b86306 (MD5)Made available in DSpace on 2014-09-19T11:19:52Z (GMT). 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description This thesis is about the five solo-guitar works composed by brazilian composer Edino Krieger: Prelúdio, Ritmata, Romanceiro, Passacalha para Fred Schneiter and Alternâncias. As these works present notorious functionality and effect on the instrument, we seek to understand how the composer uses the idiossyncratic caracteristics of the guitar in writing for this instrument. Thus, we discuss the relationship involving the composer, the refered works and the instrument. The work itself is divided in three parts. In the first we present biographical data, compositional caracteristics, works and the relationship between the composer and the classical guitar. In the second the compositional process used in the works is discussed, as well as their recurrence in the presented compositions. For this analysis the used methods were the analytical precepts proposed by John White (1976). In the third part we discuss the use and application of “idiomatism” as and applicable term in the field of music studies. To evidentiate the use of idiomatic elements of the guitar in the works of Edino Krieger, the method used was that proposed by Fábio Scarduelli (2007) – two distinct aspects of idiomatism: “implicit” and “explicit”.
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