Viver a vida consumindo: a telenovela como vitrine de uma sociedade de consumo em pleno horário nobre

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: MARTINS, Viviane Sales
Data de Publicação: 2011
Tipo de documento: Dissertação
Idioma: por
Título da fonte: Repositório Institucional da UFG
dARK ID: ark:/38995/0013000003tk9
Texto Completo: http://repositorio.bc.ufg.br/tede/handle/tde/1397
Resumo: Starting from the contextualization of a society influenced by media and consumption culture, it's made a qualitative research with the intention of studying how Brazilian soap opera plays an important role in a context in that the media, with prominence of television, rules the discussed themes and influence the behaviors adopted by the public. The methodological basement is on the speech analysis and in images semiotics analysis. When applying this technique in media study, the relevance is pointed out of linking linguistic constructions with the communicational process loaded of ideological constructions. With semiotics analysis, it is considered the symbolic narrative present in analyzed elements of some chapters of Viver a Vida , exhibited by TV Globo, from September 2009 to May 2010. It's got a contemporary cutting of the sample, prioritizing the research concerning an thematic that involves defining subjects of present as: post modernity; the tripod of century XXI society - of consumption, spectacular and media's; the presence of television in context of mass culture's production and the Brazilian soap opera's influence.
id UFG-2_a37f2d24fb3747af503a46bb97caccdd
oai_identifier_str oai:repositorio.bc.ufg.br:tde/1397
network_acronym_str UFG-2
network_name_str Repositório Institucional da UFG
repository_id_str
spelling SANTOS, Goiamérico Felício Carneiro doshttp://lattes.cnpq.br/4360025460772301http://lattes.cnpq.br/1234293998594411MARTINS, Viviane Sales2014-07-29T15:22:30Z2011-10-182011-04-29MARTINS, Viviane Sales. Living the life consuming: the telenovela as a showcase for a consumer society in the middle of prime time. 2011. 197 f. Dissertação (Mestrado em Ciências Sociais Aplicadas) - Universidade Federal de Goiás, Goiânia, 2011.http://repositorio.bc.ufg.br/tede/handle/tde/1397ark:/38995/0013000003tk9Starting from the contextualization of a society influenced by media and consumption culture, it's made a qualitative research with the intention of studying how Brazilian soap opera plays an important role in a context in that the media, with prominence of television, rules the discussed themes and influence the behaviors adopted by the public. The methodological basement is on the speech analysis and in images semiotics analysis. When applying this technique in media study, the relevance is pointed out of linking linguistic constructions with the communicational process loaded of ideological constructions. With semiotics analysis, it is considered the symbolic narrative present in analyzed elements of some chapters of Viver a Vida , exhibited by TV Globo, from September 2009 to May 2010. It's got a contemporary cutting of the sample, prioritizing the research concerning an thematic that involves defining subjects of present as: post modernity; the tripod of century XXI society - of consumption, spectacular and media's; the presence of television in context of mass culture's production and the Brazilian soap opera's influence.A partir da contextualização de uma sociedade influenciada pela cultura da mídia e do consumo, realiza-se uma pesquisa qualitativa com o intuito de estudar como a telenovela brasileira exerce papel importante em um contexto em que os meios de comunicação, com destaque para a televisão, pautam os temas discutidos e influenciam os comportamentos adotados pelo público. O embasamento metodológico encontra-se na análise do discurso (AD) e na análise semiótica de imagens. Ao se aplicar a técnica de AD no estudo da mídia, ressalta-se a relevância de se relacionar construções linguísticas com o processo comunicacional carregado de construções ideológicas. Com a análise semiótica, considera-se a narrativa simbólica presente nos elementos analisados de alguns capítulos da telenovela Viver a Vida, exibida pela Rede Globo, de setembro de 2009 a maio de 2010. Tem-se, assim, um recorte contemporâneo da amostra, priorizando a pesquisa acerca de uma temática que envolve questões definidoras da atualidade como: pós-modernidade; o tripé da sociedade do século XXI de consumo, espetacular e midiática; a presença da televisão no contexto de produção da cultura de massa e a influência da telenovela brasileira.Made available in DSpace on 2014-07-29T15:22:30Z (GMT). No. of bitstreams: 1 Dissertacao Viviane Sales Martins.pdf: 1168350 bytes, checksum: 1d952de58daf0256dd7f05f07a0069f5 (MD5) Previous issue date: 2011-04-29application/pdfhttp://repositorio.bc.ufg.br/TEDE/retrieve/4217/Dissertacao%20Viviane%20Sales%20Martins.pdf.jpgporUniversidade Federal de GoiásMestrado em ComunicaçãoUFGBRCiências Sociais AplicadasConsumoCultura da MídiaTelevisãoTelenovelaA telenovela como vitrine de uma sociedade de consumo em pleno horário nobre; Telenovela; Consumo; Televisão; Cultura da mídia; Comportamento socialConsumptionMedia CultureTelevisionSoap OperaCNPQ::CIENCIAS SOCIAIS APLICADAS::COMUNICACAOViver a vida consumindo: a telenovela como vitrine de uma sociedade de consumo em pleno horário nobreLiving the life consuming: the telenovela as a showcase for a consumer society in the middle of prime timeinfo:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/masterThesisinfo:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Repositório Institucional da UFGinstname:Universidade Federal de Goiás (UFG)instacron:UFGORIGINALDissertacao Viviane Sales Martins.pdfapplication/pdf1168350http://repositorio.bc.ufg.br/tede/bitstreams/7ac73822-6b5d-4967-8d86-e6746b3f40c4/download1d952de58daf0256dd7f05f07a0069f5MD51TEXTDissertacao Viviane Sales Martins.pdf.txtDissertacao Viviane Sales Martins.pdf.txtExtracted Texttext/plain476421http://repositorio.bc.ufg.br/tede/bitstreams/d5fcaef4-6469-4d97-b053-4ed2c698542e/downloadfc0a331717478c24aa867eba65892be1MD52THUMBNAILDissertacao Viviane Sales Martins.pdf.jpgDissertacao Viviane Sales Martins.pdf.jpgGenerated Thumbnailimage/jpeg1943http://repositorio.bc.ufg.br/tede/bitstreams/3f021bf3-442d-44ab-bb82-d5354f1fe025/downloadcc73c4c239a4c332d642ba1e7c7a9fb2MD53tde/13972014-07-30 03:12:23.071open.accessoai:repositorio.bc.ufg.br:tde/1397http://repositorio.bc.ufg.br/tedeRepositório InstitucionalPUBhttp://repositorio.bc.ufg.br/oai/requesttasesdissertacoes.bc@ufg.bropendoar:2014-07-30T06:12:23Repositório Institucional da UFG - Universidade Federal de Goiás (UFG)false
dc.title.por.fl_str_mv Viver a vida consumindo: a telenovela como vitrine de uma sociedade de consumo em pleno horário nobre
dc.title.alternative.eng.fl_str_mv Living the life consuming: the telenovela as a showcase for a consumer society in the middle of prime time
title Viver a vida consumindo: a telenovela como vitrine de uma sociedade de consumo em pleno horário nobre
spellingShingle Viver a vida consumindo: a telenovela como vitrine de uma sociedade de consumo em pleno horário nobre
MARTINS, Viviane Sales
Consumo
Cultura da Mídia
Televisão
Telenovela
A telenovela como vitrine de uma sociedade de consumo em pleno horário nobre; Telenovela; Consumo; Televisão; Cultura da mídia; Comportamento social
Consumption
Media Culture
Television
Soap Opera
CNPQ::CIENCIAS SOCIAIS APLICADAS::COMUNICACAO
title_short Viver a vida consumindo: a telenovela como vitrine de uma sociedade de consumo em pleno horário nobre
title_full Viver a vida consumindo: a telenovela como vitrine de uma sociedade de consumo em pleno horário nobre
title_fullStr Viver a vida consumindo: a telenovela como vitrine de uma sociedade de consumo em pleno horário nobre
title_full_unstemmed Viver a vida consumindo: a telenovela como vitrine de uma sociedade de consumo em pleno horário nobre
title_sort Viver a vida consumindo: a telenovela como vitrine de uma sociedade de consumo em pleno horário nobre
author MARTINS, Viviane Sales
author_facet MARTINS, Viviane Sales
author_role author
dc.contributor.advisor1.fl_str_mv SANTOS, Goiamérico Felício Carneiro dos
dc.contributor.advisor1Lattes.fl_str_mv http://lattes.cnpq.br/4360025460772301
dc.contributor.authorLattes.fl_str_mv http://lattes.cnpq.br/1234293998594411
dc.contributor.author.fl_str_mv MARTINS, Viviane Sales
contributor_str_mv SANTOS, Goiamérico Felício Carneiro dos
dc.subject.por.fl_str_mv Consumo
Cultura da Mídia
Televisão
Telenovela
A telenovela como vitrine de uma sociedade de consumo em pleno horário nobre; Telenovela; Consumo; Televisão; Cultura da mídia; Comportamento social
topic Consumo
Cultura da Mídia
Televisão
Telenovela
A telenovela como vitrine de uma sociedade de consumo em pleno horário nobre; Telenovela; Consumo; Televisão; Cultura da mídia; Comportamento social
Consumption
Media Culture
Television
Soap Opera
CNPQ::CIENCIAS SOCIAIS APLICADAS::COMUNICACAO
dc.subject.eng.fl_str_mv Consumption
Media Culture
Television
Soap Opera
dc.subject.cnpq.fl_str_mv CNPQ::CIENCIAS SOCIAIS APLICADAS::COMUNICACAO
description Starting from the contextualization of a society influenced by media and consumption culture, it's made a qualitative research with the intention of studying how Brazilian soap opera plays an important role in a context in that the media, with prominence of television, rules the discussed themes and influence the behaviors adopted by the public. The methodological basement is on the speech analysis and in images semiotics analysis. When applying this technique in media study, the relevance is pointed out of linking linguistic constructions with the communicational process loaded of ideological constructions. With semiotics analysis, it is considered the symbolic narrative present in analyzed elements of some chapters of Viver a Vida , exhibited by TV Globo, from September 2009 to May 2010. It's got a contemporary cutting of the sample, prioritizing the research concerning an thematic that involves defining subjects of present as: post modernity; the tripod of century XXI society - of consumption, spectacular and media's; the presence of television in context of mass culture's production and the Brazilian soap opera's influence.
publishDate 2011
dc.date.available.fl_str_mv 2011-10-18
dc.date.issued.fl_str_mv 2011-04-29
dc.date.accessioned.fl_str_mv 2014-07-29T15:22:30Z
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/masterThesis
format masterThesis
status_str publishedVersion
dc.identifier.citation.fl_str_mv MARTINS, Viviane Sales. Living the life consuming: the telenovela as a showcase for a consumer society in the middle of prime time. 2011. 197 f. Dissertação (Mestrado em Ciências Sociais Aplicadas) - Universidade Federal de Goiás, Goiânia, 2011.
dc.identifier.uri.fl_str_mv http://repositorio.bc.ufg.br/tede/handle/tde/1397
dc.identifier.dark.fl_str_mv ark:/38995/0013000003tk9
identifier_str_mv MARTINS, Viviane Sales. Living the life consuming: the telenovela as a showcase for a consumer society in the middle of prime time. 2011. 197 f. Dissertação (Mestrado em Ciências Sociais Aplicadas) - Universidade Federal de Goiás, Goiânia, 2011.
ark:/38995/0013000003tk9
url http://repositorio.bc.ufg.br/tede/handle/tde/1397
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal de Goiás
dc.publisher.program.fl_str_mv Mestrado em Comunicação
dc.publisher.initials.fl_str_mv UFG
dc.publisher.country.fl_str_mv BR
dc.publisher.department.fl_str_mv Ciências Sociais Aplicadas
publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal de Goiás
dc.source.none.fl_str_mv reponame:Repositório Institucional da UFG
instname:Universidade Federal de Goiás (UFG)
instacron:UFG
instname_str Universidade Federal de Goiás (UFG)
instacron_str UFG
institution UFG
reponame_str Repositório Institucional da UFG
collection Repositório Institucional da UFG
bitstream.url.fl_str_mv http://repositorio.bc.ufg.br/tede/bitstreams/7ac73822-6b5d-4967-8d86-e6746b3f40c4/download
http://repositorio.bc.ufg.br/tede/bitstreams/d5fcaef4-6469-4d97-b053-4ed2c698542e/download
http://repositorio.bc.ufg.br/tede/bitstreams/3f021bf3-442d-44ab-bb82-d5354f1fe025/download
bitstream.checksum.fl_str_mv 1d952de58daf0256dd7f05f07a0069f5
fc0a331717478c24aa867eba65892be1
cc73c4c239a4c332d642ba1e7c7a9fb2
bitstream.checksumAlgorithm.fl_str_mv MD5
MD5
MD5
repository.name.fl_str_mv Repositório Institucional da UFG - Universidade Federal de Goiás (UFG)
repository.mail.fl_str_mv tasesdissertacoes.bc@ufg.br
_version_ 1815172550034980864