A formação e profissionalização docente: alinhamentos às orientaçãoes do Banco Mundial
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2007 |
Tipo de documento: | Dissertação |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Repositório Institucional da UFG |
Texto Completo: | http://repositorio.bc.ufg.br/tede/handle/tde/1994 |
Resumo: | This work locates in the research Formation and educational professionalization and it is approached on the course Municípios Unidos para o Desenvolvimento da Educação no Tocantins (Mude-TO). It is to delineate the correlations of the course Mude-TO with the ideal of teachers of the World Bank formation, in the decade of 1990. The research is characterized as case study in a historical perspective, for privileging data that raise the report of the course Mude-TO. We had as instruments of collection of information interviews semi-structured with former-coordinators of the course and, documental analysis, subdivided in the student-masters' thematic compositions and institutional documents, as class diaries. We apprehended that the abbreviated formation, in service, and at distance, guided by World Bank is expressed in the structure of the course Mude-TO. Another approach with World Bank is the pedagogic format of that course, with emphasis to techniques of teaching. The outlines of the course Mude-TO reveals the reproduction in the micro scope of the international orientations for the teachers' formation. |
id |
UFG-2_d8d32b443dc25a7177f0edb4ba890285 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:repositorio.bc.ufg.br:tde/1994 |
network_acronym_str |
UFG-2 |
network_name_str |
Repositório Institucional da UFG |
repository_id_str |
|
spelling |
SOUZA, Ruth Catarina Cerqueira Ribeiro dehttp://lattes.cnpq.br/4438908621740299http://lattes.cnpq.br/2600098954912645PAZ, Suelaynne Lima da2014-07-29T16:10:28Z2011-02-022007-08-24PAZ, Suelaynne Lima da. The formation and educational professionalization: alignments to the orientations of the World Bank. 2007. 177 f. Dissertação (Mestrado em Ciências Humanas) - Universidade Federal de Goiás, Goiânia, 2007.http://repositorio.bc.ufg.br/tede/handle/tde/1994This work locates in the research Formation and educational professionalization and it is approached on the course Municípios Unidos para o Desenvolvimento da Educação no Tocantins (Mude-TO). It is to delineate the correlations of the course Mude-TO with the ideal of teachers of the World Bank formation, in the decade of 1990. The research is characterized as case study in a historical perspective, for privileging data that raise the report of the course Mude-TO. We had as instruments of collection of information interviews semi-structured with former-coordinators of the course and, documental analysis, subdivided in the student-masters' thematic compositions and institutional documents, as class diaries. We apprehended that the abbreviated formation, in service, and at distance, guided by World Bank is expressed in the structure of the course Mude-TO. Another approach with World Bank is the pedagogic format of that course, with emphasis to techniques of teaching. The outlines of the course Mude-TO reveals the reproduction in the micro scope of the international orientations for the teachers' formation.Este trabalho situa-se na linha de pesquisa Formação e profissionalização docente e aborda o curso Municípios Unidos para o Desenvolvimento da Educação no Tocantins (Mude-TO). Busca-se delinear as correlações do curso Mude-TO com o modelo de formação de professores do Banco Mundial (BM), na década de 1990. A pesquisa caracteriza-se como estudo de caso em uma perspectiva histórica, por privilegiar dados que remontam o histórico do curso Mude-TO. Utiliza como instrumentos de coleta de informações entrevistas semi-estruturadas com excoordenadoras do curso e, análise documental, subdividida em redações temáticas das alunas-mestres e documentos institucionais, como diários de classe. Apreendemos que a formação aligeirada, em serviço, e a distância, orientada pelo BM se expressa na estrutura do curso Mude-TO. Outra aproximação com o BM é o formato pedagógico desse curso, com ênfase a técnicas de ensinar. Os contornos do curso Mude-TO revelam a reprodução em âmbito micro das orientações internacionais para a formação de professores.Made available in DSpace on 2014-07-29T16:10:28Z (GMT). No. of bitstreams: 1 Dissert-Suelaynne Paz 2007.pdf: 795678 bytes, checksum: ba1f32aef03eead204ae9beca08971f4 (MD5) Previous issue date: 2007-08-24application/pdfhttp://repositorio.bc.ufg.br/TEDE/retrieve/5006/Dissert-Suelaynne%20Paz%202007.pdf.jpgporUniversidade Federal de GoiásMestrado em EducaçãoUFGBRCiências HumanasBanco MundialEducaçãoFormação de professores no TocantinsCurso Mude-TO e profissionalização docenteWorld bankEducationCourse Mude- TO and educational professionalizationCNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAOA formação e profissionalização docente: alinhamentos às orientaçãoes do Banco MundialThe formation and educational professionalization: alignments to the orientations of the World Bankinfo:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/masterThesisinfo:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Repositório Institucional da UFGinstname:Universidade Federal de Goiás (UFG)instacron:UFGORIGINALDissert-Suelaynne Paz 2007.pdfapplication/pdf795678http://repositorio.bc.ufg.br/tede/bitstreams/338d8790-a1d3-4e4d-bb04-a4393dbb9ea4/downloadba1f32aef03eead204ae9beca08971f4MD51THUMBNAILDissert-Suelaynne Paz 2007.pdf.jpgDissert-Suelaynne Paz 2007.pdf.jpgGenerated Thumbnailimage/jpeg1943http://repositorio.bc.ufg.br/tede/bitstreams/66f012fa-fc4f-4e24-a601-ba8152f48d74/downloadcc73c4c239a4c332d642ba1e7c7a9fb2MD52tde/19942014-07-30 03:18:03.434open.accessoai:repositorio.bc.ufg.br:tde/1994http://repositorio.bc.ufg.br/tedeRepositório InstitucionalPUBhttp://repositorio.bc.ufg.br/oai/requesttasesdissertacoes.bc@ufg.bropendoar:2014-07-30T06:18:03Repositório Institucional da UFG - Universidade Federal de Goiás (UFG)false |
dc.title.por.fl_str_mv |
A formação e profissionalização docente: alinhamentos às orientaçãoes do Banco Mundial |
dc.title.alternative.eng.fl_str_mv |
The formation and educational professionalization: alignments to the orientations of the World Bank |
title |
A formação e profissionalização docente: alinhamentos às orientaçãoes do Banco Mundial |
spellingShingle |
A formação e profissionalização docente: alinhamentos às orientaçãoes do Banco Mundial PAZ, Suelaynne Lima da Banco Mundial Educação Formação de professores no Tocantins Curso Mude-TO e profissionalização docente World bank Education Course Mude- TO and educational professionalization CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO |
title_short |
A formação e profissionalização docente: alinhamentos às orientaçãoes do Banco Mundial |
title_full |
A formação e profissionalização docente: alinhamentos às orientaçãoes do Banco Mundial |
title_fullStr |
A formação e profissionalização docente: alinhamentos às orientaçãoes do Banco Mundial |
title_full_unstemmed |
A formação e profissionalização docente: alinhamentos às orientaçãoes do Banco Mundial |
title_sort |
A formação e profissionalização docente: alinhamentos às orientaçãoes do Banco Mundial |
author |
PAZ, Suelaynne Lima da |
author_facet |
PAZ, Suelaynne Lima da |
author_role |
author |
dc.contributor.advisor1.fl_str_mv |
SOUZA, Ruth Catarina Cerqueira Ribeiro de |
dc.contributor.advisor1Lattes.fl_str_mv |
http://lattes.cnpq.br/4438908621740299 |
dc.contributor.authorLattes.fl_str_mv |
http://lattes.cnpq.br/2600098954912645 |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
PAZ, Suelaynne Lima da |
contributor_str_mv |
SOUZA, Ruth Catarina Cerqueira Ribeiro de |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Banco Mundial Educação Formação de professores no Tocantins Curso Mude-TO e profissionalização docente |
topic |
Banco Mundial Educação Formação de professores no Tocantins Curso Mude-TO e profissionalização docente World bank Education Course Mude- TO and educational professionalization CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO |
dc.subject.eng.fl_str_mv |
World bank Education Course Mude- TO and educational professionalization |
dc.subject.cnpq.fl_str_mv |
CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO |
description |
This work locates in the research Formation and educational professionalization and it is approached on the course Municípios Unidos para o Desenvolvimento da Educação no Tocantins (Mude-TO). It is to delineate the correlations of the course Mude-TO with the ideal of teachers of the World Bank formation, in the decade of 1990. The research is characterized as case study in a historical perspective, for privileging data that raise the report of the course Mude-TO. We had as instruments of collection of information interviews semi-structured with former-coordinators of the course and, documental analysis, subdivided in the student-masters' thematic compositions and institutional documents, as class diaries. We apprehended that the abbreviated formation, in service, and at distance, guided by World Bank is expressed in the structure of the course Mude-TO. Another approach with World Bank is the pedagogic format of that course, with emphasis to techniques of teaching. The outlines of the course Mude-TO reveals the reproduction in the micro scope of the international orientations for the teachers' formation. |
publishDate |
2007 |
dc.date.issued.fl_str_mv |
2007-08-24 |
dc.date.available.fl_str_mv |
2011-02-02 |
dc.date.accessioned.fl_str_mv |
2014-07-29T16:10:28Z |
dc.type.status.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/masterThesis |
format |
masterThesis |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.citation.fl_str_mv |
PAZ, Suelaynne Lima da. The formation and educational professionalization: alignments to the orientations of the World Bank. 2007. 177 f. Dissertação (Mestrado em Ciências Humanas) - Universidade Federal de Goiás, Goiânia, 2007. |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
http://repositorio.bc.ufg.br/tede/handle/tde/1994 |
identifier_str_mv |
PAZ, Suelaynne Lima da. The formation and educational professionalization: alignments to the orientations of the World Bank. 2007. 177 f. Dissertação (Mestrado em Ciências Humanas) - Universidade Federal de Goiás, Goiânia, 2007. |
url |
http://repositorio.bc.ufg.br/tede/handle/tde/1994 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal de Goiás |
dc.publisher.program.fl_str_mv |
Mestrado em Educação |
dc.publisher.initials.fl_str_mv |
UFG |
dc.publisher.country.fl_str_mv |
BR |
dc.publisher.department.fl_str_mv |
Ciências Humanas |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal de Goiás |
dc.source.none.fl_str_mv |
reponame:Repositório Institucional da UFG instname:Universidade Federal de Goiás (UFG) instacron:UFG |
instname_str |
Universidade Federal de Goiás (UFG) |
instacron_str |
UFG |
institution |
UFG |
reponame_str |
Repositório Institucional da UFG |
collection |
Repositório Institucional da UFG |
bitstream.url.fl_str_mv |
http://repositorio.bc.ufg.br/tede/bitstreams/338d8790-a1d3-4e4d-bb04-a4393dbb9ea4/download http://repositorio.bc.ufg.br/tede/bitstreams/66f012fa-fc4f-4e24-a601-ba8152f48d74/download |
bitstream.checksum.fl_str_mv |
ba1f32aef03eead204ae9beca08971f4 cc73c4c239a4c332d642ba1e7c7a9fb2 |
bitstream.checksumAlgorithm.fl_str_mv |
MD5 MD5 |
repository.name.fl_str_mv |
Repositório Institucional da UFG - Universidade Federal de Goiás (UFG) |
repository.mail.fl_str_mv |
tasesdissertacoes.bc@ufg.br |
_version_ |
1798044401036951552 |