Sujeito, espaço e identidade: configurações do homoerotismo em O filho da mãe e Simpatia pelo demônio, de Bernardo Carvalho

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Silva, Alex Bruno da
Data de Publicação: 2021
Tipo de documento: Tese
Idioma: por
Título da fonte: Repositório Institucional da UFG
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Texto Completo: http://repositorio.bc.ufg.br/tede/handle/tede/11813
Resumo: The present thesis aims to analyze how the relationship between the subject and space, in the no-vels O Filho da Mãe (2009) and Simpatia pelo demônio (2016), by the contemporary writer Ber-nardo Carvalho, explains the conflicts around identity issues. We start from the hypothesis that displacement – whether represented by traffic, the wandering of characters, the crisis and fluidity of identities – brings to the forefront deviant identities that, in various aspects, call into question the crisis of the masculine, challenging heteronormative boundaries and their arrangements within discursive mechanisms. In this sense, Bernardo Carvalho, in these two novels, presents wandering/foreigner characters whose representation revolves around issues of homoeroticism and the demands of desire in different social and geographical contexts. Works analysis from the perspective of homoerotic desire, allowed this articulation between space and non-heteronormative identity to be verified, from a corporeal sociability of the characters, implying, therefore, in a literature open to difference. The methodology of this research, which is bibliogra-phical in nature, includes the theoretical-critical studies formulated by: Stuart Hall (2003/2006/2014), Regina Dalcastagnè (2012), Néstor García Canclini (2016), Michel de Certeau (2014), Tim Cresswell (2006), Doreen Massey (2015), Marc Augé (1994/2006/2010), Judith Bu-tler (2008/2015/2019), Michel Foucault (1981/2010/2014/2018/2019a/2019b/2020), Guacira Lo-pes Louro (2010/2020), among others. Thus, we hope that the results will contribute to the critical fortune of Bernardo Carvalho's fictional work, specifically, on the novels O filho da Mãe and Simpatia pelo demônio.
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We start from the hypothesis that displacement – whether represented by traffic, the wandering of characters, the crisis and fluidity of identities – brings to the forefront deviant identities that, in various aspects, call into question the crisis of the masculine, challenging heteronormative boundaries and their arrangements within discursive mechanisms. In this sense, Bernardo Carvalho, in these two novels, presents wandering/foreigner characters whose representation revolves around issues of homoeroticism and the demands of desire in different social and geographical contexts. Works analysis from the perspective of homoerotic desire, allowed this articulation between space and non-heteronormative identity to be verified, from a corporeal sociability of the characters, implying, therefore, in a literature open to difference. The methodology of this research, which is bibliogra-phical in nature, includes the theoretical-critical studies formulated by: Stuart Hall (2003/2006/2014), Regina Dalcastagnè (2012), Néstor García Canclini (2016), Michel de Certeau (2014), Tim Cresswell (2006), Doreen Massey (2015), Marc Augé (1994/2006/2010), Judith Bu-tler (2008/2015/2019), Michel Foucault (1981/2010/2014/2018/2019a/2019b/2020), Guacira Lo-pes Louro (2010/2020), among others. Thus, we hope that the results will contribute to the critical fortune of Bernardo Carvalho's fictional work, specifically, on the novels O filho da Mãe and Simpatia pelo demônio.A presente tese objetiva analisar de que maneira a relação entre sujeito e espaço, nos romances O filho da mãe (2009) e Simpatia pelo demônio (2016), do escritor contemporâneo Bernardo Carvalho, explicita os conflitos em torno de questões identitárias. Partimos da hipótese de que o deslocamento, seja ele representado pelo trânsito, pela errância dos personagens, pela crise e fluidez das identidades, traz para o primeiro plano identidades desviantes que, sob vários aspectos, põem em questão a crise do masculino desafiando as fronteiras heteronormativas e seus arranjos dentro dos mecanismos discursivos. Nesse sentido, Bernardo Carvalho, nesses dois romances, apresenta personagens errantes/estrangeiros cuja representação gravita em torno das questões do homoerotismo e das demandas do desejo em diferentes contextos sociais e geográficos. A análise das obras, sob o prisma do desejo homoerótico, permitiu que se verificasse essa articulação entre espaço e identidade não heteronormativa, a partir de uma sociabilidade corpórea dos personagens implicando, assim, em uma literatura aberta à diferença. A metodologia desta pesquisa, que é de cunho bibliográfico, contempla os estudos teórico-críticos formulados por Stuart Hall (2003/2006/2014), Regina Dalcastagnè (2012), Néstor García Canclini (2016), Michel de Certeau (2014), Tim Cresswell (2006), Doreen Massey (2015), Marc Augé (1994/2006/2010), Judith Butler (2008/2015/2019), Michel Foucault (1981/2010/2014/2018/2019a/2019b/2020), Guacira Lopes Louro (2010/2020), dentre outros. Assim, esperamos que os resultados contribuam com a fortuna crítica da obra ficcional de Bernardo Carvalho, especificamente, sobre os romances O filho da mãe e Simpatia pelo demônio.Submitted by Marlene Santos (marlene.bc.ufg@gmail.com) on 2021-12-27T14:31:17Z No. of bitstreams: 2 Tese - Alex Bruno da Silva - 2021.pdf: 2671887 bytes, checksum: 01c14e12c241d8ba161693b40fe3e005 (MD5) license_rdf: 805 bytes, checksum: 4460e5956bc1d1639be9ae6146a50347 (MD5)Approved for entry into archive by Luciana Ferreira (lucgeral@gmail.com) on 2021-12-28T12:56:48Z (GMT) No. of bitstreams: 2 Tese - Alex Bruno da Silva - 2021.pdf: 2671887 bytes, checksum: 01c14e12c241d8ba161693b40fe3e005 (MD5) license_rdf: 805 bytes, checksum: 4460e5956bc1d1639be9ae6146a50347 (MD5)Made available in DSpace on 2021-12-28T12:56:48Z (GMT). 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