A dança negra de Ismael Ivo: a antropofagia de si como recurso para fazer dança como arte

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Ferreira, Juliana de Oliveira
Data de Publicação: 2021
Tipo de documento: Dissertação
Idioma: por
Título da fonte: Repositório Institucional da UFG
Texto Completo: http://repositorio.bc.ufg.br/tede/handle/tede/11476
Resumo: This paper dedicates itself to explore the performance of the brazilian black artist, choreographer and dancer, Ismael Ivo (1955). Born and raised in the Zona Leste, in the city of São Paulo, Ismael Ivo has an international dance career, recognized by his artwork and dance management. What makes his practice so unique, and what makes us interested in this study, is the construction of his work as an artist, presenting a black dance perspective that kept an enduring dialogue with the european and north-american cultures dance canons historically called art, and titling himself as “a good son of the anthropophagy”. Using this as a starting point, we intend to comprehend which are the aspects of a black art the does not isolate itself in imaginaries claiming of supposed “essentialized origins” by the tradition’s bias but a black art dedicated to “devour” different perspectives in the frequent construction of his poetic, presenting another way of existence of the black diaspora shaped as dance. Thereto, this analysis will use narratives over his life, images and some of his scenic spectacles, to comprehend as Ismael Ivo invented his understanding about anthropophagy as a resource to make himself exist as a black artist in the artistic dance area.
id UFG-2_e3c7eaffccce87d9d2b939558785f9b1
oai_identifier_str oai:repositorio.bc.ufg.br:tede/11476
network_acronym_str UFG-2
network_name_str Repositório Institucional da UFG
repository_id_str
spelling Santos, Rafael Guarato doshttp://lattes.cnpq.br/3100415827387317Santos, Rafael Guarato dosFernández Serratos, María de LourdesPaixão, Maria de Lurdes Barros daDias, Luciene de Oliveirahttp://lattes.cnpq.br/4724999157235018Ferreira, Juliana de Oliveira2021-07-08T13:36:18Z2021-07-08T13:36:18Z2021-02-26FERREIRA, J. O. A dança negra de Ismael Ivo: a antropofagia de si como recurso para fazer dança como arte. 2021. 107 f. Dissertação (Mestrado em Performances Culturais) - Universidade Federal de Goiás, Goiânia, 2021.http://repositorio.bc.ufg.br/tede/handle/tede/11476This paper dedicates itself to explore the performance of the brazilian black artist, choreographer and dancer, Ismael Ivo (1955). Born and raised in the Zona Leste, in the city of São Paulo, Ismael Ivo has an international dance career, recognized by his artwork and dance management. What makes his practice so unique, and what makes us interested in this study, is the construction of his work as an artist, presenting a black dance perspective that kept an enduring dialogue with the european and north-american cultures dance canons historically called art, and titling himself as “a good son of the anthropophagy”. Using this as a starting point, we intend to comprehend which are the aspects of a black art the does not isolate itself in imaginaries claiming of supposed “essentialized origins” by the tradition’s bias but a black art dedicated to “devour” different perspectives in the frequent construction of his poetic, presenting another way of existence of the black diaspora shaped as dance. Thereto, this analysis will use narratives over his life, images and some of his scenic spectacles, to comprehend as Ismael Ivo invented his understanding about anthropophagy as a resource to make himself exist as a black artist in the artistic dance area.Este trabalho se dedica a investigar a performance do artista negro, brasileiro, coreógrafo e dançarino Ismael Ivo (1955). Nascido e criado na Zona Leste da cidade de São Paulo, Ismael Ivo possui uma carreira internacional na área da dança, com reconhecimento por seus trabalhos artísticos e de gestão em dança. O que singulariza sua prática e que nos interessa neste estudo, é que a construção de seu trabalho enquanto artista, apresentando uma perspectiva de dança negra que manteve diálogo constante com os cânones da cultura europeia e estadunidense da dança historicamente adjetivada como arte, se auto intitulando-se como “um bom filho da antropofagia”. Tendo isso como premissa, objetivamos compreender quais os aspectos de uma arte negra que não se isola em imaginários de reivindicação de supostas “origens essencializadas” pelo viés da tradição, mas uma arte negra dedicada a “devorar” diferentes perspectivas na constante construção de sua poética, apresentando uma outra forma de existência da diáspora negra em forma de dança. Para tanto, a análise utilizará de narrativas sobre sua vida, imagens e de alguns de seus espetáculos cênicos, com intuito de compreender como Ismael Ivo inventou sua noção de antropofagia como recurso para si fazer existir enquanto artista negro em meio ao campo artístico da dança.Submitted by Luciana Ferreira (lucgeral@gmail.com) on 2021-07-07T12:24:10Z No. of bitstreams: 2 Dissertação - Juliana de Oliveira Ferreira - 2021.pdf: 3904043 bytes, checksum: 467c7a7907075204526dd9455bfe9532 (MD5) license_rdf: 805 bytes, checksum: 4460e5956bc1d1639be9ae6146a50347 (MD5)Approved for entry into archive by Luciana Ferreira (lucgeral@gmail.com) on 2021-07-08T13:36:18Z (GMT) No. of bitstreams: 2 Dissertação - Juliana de Oliveira Ferreira - 2021.pdf: 3904043 bytes, checksum: 467c7a7907075204526dd9455bfe9532 (MD5) license_rdf: 805 bytes, checksum: 4460e5956bc1d1639be9ae6146a50347 (MD5)Made available in DSpace on 2021-07-08T13:36:18Z (GMT). No. of bitstreams: 2 Dissertação - Juliana de Oliveira Ferreira - 2021.pdf: 3904043 bytes, checksum: 467c7a7907075204526dd9455bfe9532 (MD5) license_rdf: 805 bytes, checksum: 4460e5956bc1d1639be9ae6146a50347 (MD5) Previous issue date: 2021-02-26Fundação de Amparo à Pesquisa do Estado de GoiásporUniversidade Federal de GoiásPrograma de Pós-graduação em Performances Culturais (FCS)UFGBrasilFaculdade de Ciências Sociais - FCS (RG)Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Internationalhttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/info:eu-repo/semantics/openAccessIsmael IvoAntropofagiaRacismoDançaIsmael IvoAnthropophagyRacismDanceLINGUISTICA, LETRAS E ARTESA dança negra de Ismael Ivo: a antropofagia de si como recurso para fazer dança como arteThe black dance of Ismael Ivo: self-anthropophagy as a resource for making dance as artinfo:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/masterThesis78500500500500107703reponame:Repositório Institucional da UFGinstname:Universidade Federal de Goiás (UFG)instacron:UFGLICENSElicense.txtlicense.txttext/plain; charset=utf-81748http://repositorio.bc.ufg.br/tede/bitstreams/7d90b0c3-d3c2-4ff6-84e4-08609b8d008e/download8a4605be74aa9ea9d79846c1fba20a33MD51CC-LICENSElicense_rdflicense_rdfapplication/rdf+xml; charset=utf-8805http://repositorio.bc.ufg.br/tede/bitstreams/b4fe463b-7dda-42f8-83c1-d174dade26c2/download4460e5956bc1d1639be9ae6146a50347MD52ORIGINALDissertação - Juliana de Oliveira Ferreira - 2021.pdfDissertação - Juliana de Oliveira Ferreira - 2021.pdfapplication/pdf3904043http://repositorio.bc.ufg.br/tede/bitstreams/29b94ebc-7c85-4fe7-993d-a84f8eb25c40/download467c7a7907075204526dd9455bfe9532MD53tede/114762021-07-08 10:36:18.989http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Internationalopen.accessoai:repositorio.bc.ufg.br:tede/11476http://repositorio.bc.ufg.br/tedeRepositório InstitucionalPUBhttp://repositorio.bc.ufg.br/oai/requesttasesdissertacoes.bc@ufg.bropendoar:2021-07-08T13:36:18Repositório Institucional da UFG - Universidade Federal de Goiás (UFG)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
dc.title.pt_BR.fl_str_mv A dança negra de Ismael Ivo: a antropofagia de si como recurso para fazer dança como arte
dc.title.alternative.eng.fl_str_mv The black dance of Ismael Ivo: self-anthropophagy as a resource for making dance as art
title A dança negra de Ismael Ivo: a antropofagia de si como recurso para fazer dança como arte
spellingShingle A dança negra de Ismael Ivo: a antropofagia de si como recurso para fazer dança como arte
Ferreira, Juliana de Oliveira
Ismael Ivo
Antropofagia
Racismo
Dança
Ismael Ivo
Anthropophagy
Racism
Dance
LINGUISTICA, LETRAS E ARTES
title_short A dança negra de Ismael Ivo: a antropofagia de si como recurso para fazer dança como arte
title_full A dança negra de Ismael Ivo: a antropofagia de si como recurso para fazer dança como arte
title_fullStr A dança negra de Ismael Ivo: a antropofagia de si como recurso para fazer dança como arte
title_full_unstemmed A dança negra de Ismael Ivo: a antropofagia de si como recurso para fazer dança como arte
title_sort A dança negra de Ismael Ivo: a antropofagia de si como recurso para fazer dança como arte
author Ferreira, Juliana de Oliveira
author_facet Ferreira, Juliana de Oliveira
author_role author
dc.contributor.advisor1.fl_str_mv Santos, Rafael Guarato dos
dc.contributor.advisor1Lattes.fl_str_mv http://lattes.cnpq.br/3100415827387317
dc.contributor.referee1.fl_str_mv Santos, Rafael Guarato dos
dc.contributor.referee2.fl_str_mv Fernández Serratos, María de Lourdes
dc.contributor.referee3.fl_str_mv Paixão, Maria de Lurdes Barros da
dc.contributor.referee4.fl_str_mv Dias, Luciene de Oliveira
dc.contributor.authorLattes.fl_str_mv http://lattes.cnpq.br/4724999157235018
dc.contributor.author.fl_str_mv Ferreira, Juliana de Oliveira
contributor_str_mv Santos, Rafael Guarato dos
Santos, Rafael Guarato dos
Fernández Serratos, María de Lourdes
Paixão, Maria de Lurdes Barros da
Dias, Luciene de Oliveira
dc.subject.por.fl_str_mv Ismael Ivo
Antropofagia
Racismo
Dança
topic Ismael Ivo
Antropofagia
Racismo
Dança
Ismael Ivo
Anthropophagy
Racism
Dance
LINGUISTICA, LETRAS E ARTES
dc.subject.eng.fl_str_mv Ismael Ivo
Anthropophagy
Racism
Dance
dc.subject.cnpq.fl_str_mv LINGUISTICA, LETRAS E ARTES
description This paper dedicates itself to explore the performance of the brazilian black artist, choreographer and dancer, Ismael Ivo (1955). Born and raised in the Zona Leste, in the city of São Paulo, Ismael Ivo has an international dance career, recognized by his artwork and dance management. What makes his practice so unique, and what makes us interested in this study, is the construction of his work as an artist, presenting a black dance perspective that kept an enduring dialogue with the european and north-american cultures dance canons historically called art, and titling himself as “a good son of the anthropophagy”. Using this as a starting point, we intend to comprehend which are the aspects of a black art the does not isolate itself in imaginaries claiming of supposed “essentialized origins” by the tradition’s bias but a black art dedicated to “devour” different perspectives in the frequent construction of his poetic, presenting another way of existence of the black diaspora shaped as dance. Thereto, this analysis will use narratives over his life, images and some of his scenic spectacles, to comprehend as Ismael Ivo invented his understanding about anthropophagy as a resource to make himself exist as a black artist in the artistic dance area.
publishDate 2021
dc.date.accessioned.fl_str_mv 2021-07-08T13:36:18Z
dc.date.available.fl_str_mv 2021-07-08T13:36:18Z
dc.date.issued.fl_str_mv 2021-02-26
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/masterThesis
format masterThesis
status_str publishedVersion
dc.identifier.citation.fl_str_mv FERREIRA, J. O. A dança negra de Ismael Ivo: a antropofagia de si como recurso para fazer dança como arte. 2021. 107 f. Dissertação (Mestrado em Performances Culturais) - Universidade Federal de Goiás, Goiânia, 2021.
dc.identifier.uri.fl_str_mv http://repositorio.bc.ufg.br/tede/handle/tede/11476
identifier_str_mv FERREIRA, J. O. A dança negra de Ismael Ivo: a antropofagia de si como recurso para fazer dança como arte. 2021. 107 f. Dissertação (Mestrado em Performances Culturais) - Universidade Federal de Goiás, Goiânia, 2021.
url http://repositorio.bc.ufg.br/tede/handle/tede/11476
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.program.fl_str_mv 78
dc.relation.confidence.fl_str_mv 500
500
500
500
dc.relation.department.fl_str_mv 10
dc.relation.cnpq.fl_str_mv 770
dc.relation.sponsorship.fl_str_mv 3
dc.rights.driver.fl_str_mv Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International
http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International
http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/
eu_rights_str_mv openAccess
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal de Goiás
dc.publisher.program.fl_str_mv Programa de Pós-graduação em Performances Culturais (FCS)
dc.publisher.initials.fl_str_mv UFG
dc.publisher.country.fl_str_mv Brasil
dc.publisher.department.fl_str_mv Faculdade de Ciências Sociais - FCS (RG)
publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal de Goiás
dc.source.none.fl_str_mv reponame:Repositório Institucional da UFG
instname:Universidade Federal de Goiás (UFG)
instacron:UFG
instname_str Universidade Federal de Goiás (UFG)
instacron_str UFG
institution UFG
reponame_str Repositório Institucional da UFG
collection Repositório Institucional da UFG
bitstream.url.fl_str_mv http://repositorio.bc.ufg.br/tede/bitstreams/7d90b0c3-d3c2-4ff6-84e4-08609b8d008e/download
http://repositorio.bc.ufg.br/tede/bitstreams/b4fe463b-7dda-42f8-83c1-d174dade26c2/download
http://repositorio.bc.ufg.br/tede/bitstreams/29b94ebc-7c85-4fe7-993d-a84f8eb25c40/download
bitstream.checksum.fl_str_mv 8a4605be74aa9ea9d79846c1fba20a33
4460e5956bc1d1639be9ae6146a50347
467c7a7907075204526dd9455bfe9532
bitstream.checksumAlgorithm.fl_str_mv MD5
MD5
MD5
repository.name.fl_str_mv Repositório Institucional da UFG - Universidade Federal de Goiás (UFG)
repository.mail.fl_str_mv tasesdissertacoes.bc@ufg.br
_version_ 1798044398115618816