A experiência reflexiva na lógica da continuidade: Uma problematização do projeto ético-educativo de john dewey

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: KONZEN, José Oto
Data de Publicação: 2011
Tipo de documento: Tese
Idioma: por
Título da fonte: Repositório Institucional da UFG
Texto Completo: http://repositorio.bc.ufg.br/tede/handle/tde/1088
Resumo: This work is part of the Line of Research on "Fundamentals of educational processes" and questions John Dewey‟s ethical educational project, which converts scientific procedure into a regulating principle of individual and institutional relationships through which it seeks to reconcile the tensions that are at the basis of modern thought in order to restore unity. This work is theoretical and aims to understand the logical and historical meaning of that logical reconciliation proposed by the author, together with the generalization of the formal procedure. Its development rests on the central works of the author and gathers a number of thinkers from the philosophical tradition in order to analyze the meaning of the changes related to the formalization of knowledge, truth and subjectivity and to assess their impact on ethics and education. The result points to the need to recover the possibility of conceiving knowledge, subjectivity and truth on historical basis, and being capable of straining the limits of formal procedure, whose guidelines are presented in the last chapter, based on Theodor Adorno‟s critical thinking.
id UFG-2_e534066a8fd8d1dba8c78f6b3c4c522e
oai_identifier_str oai:repositorio.bc.ufg.br:tde/1088
network_acronym_str UFG-2
network_name_str Repositório Institucional da UFG
repository_id_str
spelling RESENDE, Anita Cristina Azevedohttp://lattes.cnpq.br/9367144408359249http://lattes.cnpq.br/3104110858252103KONZEN, José Oto2014-07-29T15:13:38Z2011-11-182011-07-13KONZEN, José Oto. The reflective experience in the logic of continuity: A questioning of the ethical project, john dewey education. 2011. 177 f. Tese (Doutorado em Ciências Humanas) - Universidade Federal de Goiás, Goiânia, 2011.http://repositorio.bc.ufg.br/tede/handle/tde/1088This work is part of the Line of Research on "Fundamentals of educational processes" and questions John Dewey‟s ethical educational project, which converts scientific procedure into a regulating principle of individual and institutional relationships through which it seeks to reconcile the tensions that are at the basis of modern thought in order to restore unity. This work is theoretical and aims to understand the logical and historical meaning of that logical reconciliation proposed by the author, together with the generalization of the formal procedure. Its development rests on the central works of the author and gathers a number of thinkers from the philosophical tradition in order to analyze the meaning of the changes related to the formalization of knowledge, truth and subjectivity and to assess their impact on ethics and education. The result points to the need to recover the possibility of conceiving knowledge, subjectivity and truth on historical basis, and being capable of straining the limits of formal procedure, whose guidelines are presented in the last chapter, based on Theodor Adorno‟s critical thinking.O trabalho integra a Linha de Pesquisa Fundamentos dos Processos Educativos e problematiza o projeto ético-educativo de John Dewey, que converte o procedimento científico em princípio de regulação das relações individuais e institucionais, através do que busca reconciliar as tensões que estão na origem do pensamento moderno, para restabelecer-lhe a unidade. O trabalho é de natureza teórica e objetiva compreender o sentido lógico e histórico da reconciliação lógica proposta pelo autor, associada à generalização do procedimento formal. Seu desenvolvimento apóia-se nas obras centrais do autor e mobiliza um conjunto de pensadores da tradição filosófica para analisar o sentido das mudanças associadas à formalização do conhecimento, da verdade e da subjetividade e para avaliar seus impactos sobre a eticidade e a educação. O resultado aponta para a necessidade de resgatar a possibilidade de conceber o conhecimento, a subjetividade e a verdade em bases históricas, capaz de tensionar com os limites do procedimento formal, cujas linhas mestras são apresentadas no último capítulo, baseado na concepção teórico-crítica de Theodor Adorno.Made available in DSpace on 2014-07-29T15:13:38Z (GMT). No. of bitstreams: 1 Dissrtacao Jose Oto Konzen.pdf: 1477614 bytes, checksum: af1ccf81716f43a926c36191920b8dbe (MD5) Previous issue date: 2011-07-13application/pdfhttp://repositorio.bc.ufg.br/TEDE/retrieve/3813/Dissrtacao%20Jose%20Oto%20Konzen.pdf.jpgporUniversidade Federal de GoiásDoutorado em EducaçãoUFGBRCiências HumanasFormalizaçãocontextualizaçãointerpretaçãoFormalizationcontextualizationinterpretationCNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAOA experiência reflexiva na lógica da continuidade: Uma problematização do projeto ético-educativo de john deweyThe reflective experience in the logic of continuity: A questioning of the ethical project, john dewey educationinfo:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/doctoralThesisinfo:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Repositório Institucional da UFGinstname:Universidade Federal de Goiás (UFG)instacron:UFGORIGINALDissrtacao Jose Oto Konzen.pdfapplication/pdf1477614http://repositorio.bc.ufg.br/tede/bitstreams/a8905a88-be17-4e23-b732-b3bd0ca074a5/downloadaf1ccf81716f43a926c36191920b8dbeMD51THUMBNAILDissrtacao Jose Oto Konzen.pdf.jpgDissrtacao Jose Oto Konzen.pdf.jpgGenerated Thumbnailimage/jpeg1943http://repositorio.bc.ufg.br/tede/bitstreams/a22e2b82-568b-4812-a82a-d14dd5b359aa/downloadcc73c4c239a4c332d642ba1e7c7a9fb2MD52tde/10882014-07-30 03:08:29.185open.accessoai:repositorio.bc.ufg.br:tde/1088http://repositorio.bc.ufg.br/tedeRepositório InstitucionalPUBhttp://repositorio.bc.ufg.br/oai/requesttasesdissertacoes.bc@ufg.bropendoar:2014-07-30T06:08:29Repositório Institucional da UFG - Universidade Federal de Goiás (UFG)false
dc.title.por.fl_str_mv A experiência reflexiva na lógica da continuidade: Uma problematização do projeto ético-educativo de john dewey
dc.title.alternative.eng.fl_str_mv The reflective experience in the logic of continuity: A questioning of the ethical project, john dewey education
title A experiência reflexiva na lógica da continuidade: Uma problematização do projeto ético-educativo de john dewey
spellingShingle A experiência reflexiva na lógica da continuidade: Uma problematização do projeto ético-educativo de john dewey
KONZEN, José Oto
Formalização
contextualização
interpretação
Formalization
contextualization
interpretation
CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO
title_short A experiência reflexiva na lógica da continuidade: Uma problematização do projeto ético-educativo de john dewey
title_full A experiência reflexiva na lógica da continuidade: Uma problematização do projeto ético-educativo de john dewey
title_fullStr A experiência reflexiva na lógica da continuidade: Uma problematização do projeto ético-educativo de john dewey
title_full_unstemmed A experiência reflexiva na lógica da continuidade: Uma problematização do projeto ético-educativo de john dewey
title_sort A experiência reflexiva na lógica da continuidade: Uma problematização do projeto ético-educativo de john dewey
author KONZEN, José Oto
author_facet KONZEN, José Oto
author_role author
dc.contributor.advisor1.fl_str_mv RESENDE, Anita Cristina Azevedo
dc.contributor.advisor1Lattes.fl_str_mv http://lattes.cnpq.br/9367144408359249
dc.contributor.authorLattes.fl_str_mv http://lattes.cnpq.br/3104110858252103
dc.contributor.author.fl_str_mv KONZEN, José Oto
contributor_str_mv RESENDE, Anita Cristina Azevedo
dc.subject.por.fl_str_mv Formalização
contextualização
interpretação
topic Formalização
contextualização
interpretação
Formalization
contextualization
interpretation
CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO
dc.subject.eng.fl_str_mv Formalization
contextualization
interpretation
dc.subject.cnpq.fl_str_mv CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO
description This work is part of the Line of Research on "Fundamentals of educational processes" and questions John Dewey‟s ethical educational project, which converts scientific procedure into a regulating principle of individual and institutional relationships through which it seeks to reconcile the tensions that are at the basis of modern thought in order to restore unity. This work is theoretical and aims to understand the logical and historical meaning of that logical reconciliation proposed by the author, together with the generalization of the formal procedure. Its development rests on the central works of the author and gathers a number of thinkers from the philosophical tradition in order to analyze the meaning of the changes related to the formalization of knowledge, truth and subjectivity and to assess their impact on ethics and education. The result points to the need to recover the possibility of conceiving knowledge, subjectivity and truth on historical basis, and being capable of straining the limits of formal procedure, whose guidelines are presented in the last chapter, based on Theodor Adorno‟s critical thinking.
publishDate 2011
dc.date.available.fl_str_mv 2011-11-18
dc.date.issued.fl_str_mv 2011-07-13
dc.date.accessioned.fl_str_mv 2014-07-29T15:13:38Z
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/doctoralThesis
format doctoralThesis
status_str publishedVersion
dc.identifier.citation.fl_str_mv KONZEN, José Oto. The reflective experience in the logic of continuity: A questioning of the ethical project, john dewey education. 2011. 177 f. Tese (Doutorado em Ciências Humanas) - Universidade Federal de Goiás, Goiânia, 2011.
dc.identifier.uri.fl_str_mv http://repositorio.bc.ufg.br/tede/handle/tde/1088
identifier_str_mv KONZEN, José Oto. The reflective experience in the logic of continuity: A questioning of the ethical project, john dewey education. 2011. 177 f. Tese (Doutorado em Ciências Humanas) - Universidade Federal de Goiás, Goiânia, 2011.
url http://repositorio.bc.ufg.br/tede/handle/tde/1088
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal de Goiás
dc.publisher.program.fl_str_mv Doutorado em Educação
dc.publisher.initials.fl_str_mv UFG
dc.publisher.country.fl_str_mv BR
dc.publisher.department.fl_str_mv Ciências Humanas
publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal de Goiás
dc.source.none.fl_str_mv reponame:Repositório Institucional da UFG
instname:Universidade Federal de Goiás (UFG)
instacron:UFG
instname_str Universidade Federal de Goiás (UFG)
instacron_str UFG
institution UFG
reponame_str Repositório Institucional da UFG
collection Repositório Institucional da UFG
bitstream.url.fl_str_mv http://repositorio.bc.ufg.br/tede/bitstreams/a8905a88-be17-4e23-b732-b3bd0ca074a5/download
http://repositorio.bc.ufg.br/tede/bitstreams/a22e2b82-568b-4812-a82a-d14dd5b359aa/download
bitstream.checksum.fl_str_mv af1ccf81716f43a926c36191920b8dbe
cc73c4c239a4c332d642ba1e7c7a9fb2
bitstream.checksumAlgorithm.fl_str_mv MD5
MD5
repository.name.fl_str_mv Repositório Institucional da UFG - Universidade Federal de Goiás (UFG)
repository.mail.fl_str_mv tasesdissertacoes.bc@ufg.br
_version_ 1798044313257508864