A música na formação inicial do pedagogo: embates e contradições em cursos regulares de Pedagogia da região Centro-Oeste

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: AQUINO, Thais Lobosque
Data de Publicação: 2007
Tipo de documento: Dissertação
Idioma: por
Título da fonte: Repositório Institucional da UFG
Texto Completo: http://repositorio.bc.ufg.br/tede/handle/tde/2027
Resumo: The present work had finally to investigate music in the initial background of pedagogue, under a perspective of analysis directed for the regular courses of Pedagogy in Brazilian s Center-West region. To discuss this phenomenon, revealed necessary to examine the history of the music education in Brazil, the trajectory of the Pedagogy course in this country, the limits and possibilities of pedagogue practice with the musical language, beyond empirically documentary analysis verifying through the presence of music in the curriculum of the 76 institutions that offer the course in regular regimen in Center-West region. Pedagogue is apprehended as professional responsible by the teaching to multidiscipline in the infantile education and initial series of basic education and, for this, charged of music in the respective levels. Thus, it is fundamental to offer him preparation in music already during its process of initial background. To the end, considers a guideline and proposals for quarrel that aims to supply subsidies for researches and projects pledged in creating new tonic about the multifaceted dialogue between pedagogue and music.
id UFG-2_f7fcc5deafb7205d8c7087118571afd6
oai_identifier_str oai:repositorio.bc.ufg.br:tde/2027
network_acronym_str UFG-2
network_name_str Repositório Institucional da UFG
repository_id_str
spelling NOGUEIRA, Monique Andrieslattes.cnpq.br/7560951448803509http://lattes.cnpq.br/0150000287694088AQUINO, Thais Lobosque2014-07-29T16:10:34Z2009-06-172007-09-03AQUINO, Thais Lobosque. The music in the training of teacher: conflicts and contradictions in regular courses of Pedagogy of the Center-West. 2007. 122 f. Dissertação (Mestrado em Ciências Humanas) - Universidade Federal de Goiás, Goiânia, 2007.http://repositorio.bc.ufg.br/tede/handle/tde/2027The present work had finally to investigate music in the initial background of pedagogue, under a perspective of analysis directed for the regular courses of Pedagogy in Brazilian s Center-West region. To discuss this phenomenon, revealed necessary to examine the history of the music education in Brazil, the trajectory of the Pedagogy course in this country, the limits and possibilities of pedagogue practice with the musical language, beyond empirically documentary analysis verifying through the presence of music in the curriculum of the 76 institutions that offer the course in regular regimen in Center-West region. Pedagogue is apprehended as professional responsible by the teaching to multidiscipline in the infantile education and initial series of basic education and, for this, charged of music in the respective levels. Thus, it is fundamental to offer him preparation in music already during its process of initial background. To the end, considers a guideline and proposals for quarrel that aims to supply subsidies for researches and projects pledged in creating new tonic about the multifaceted dialogue between pedagogue and music.O presente trabalho teve por fim investigar a música na formação inicial do pedagogo, sob uma perspectiva de análise direcionada para os cursos regulares de Pedagogia da região Centro-Oeste. Para desvelar este fenômeno, mostrou-se necessário examinar a história da educação musical no Brasil, a trajetória do curso de Pedagogia no país, os limites e possibilidades de atuação do pedagogo com a linguagem musical, além de verificar empiricamente através de análise documental a presença da música no currículo das 76 instituições que oferecem o curso de Pedagogia em regime regular na região Centro-Oeste. O pedagogo é apreendido como profissional legal e eticamente responsável pela docência multidisciplinar na Educação Infantil e séries iniciais do Ensino Fundamental e, por isto, incumbido do ensino musical nos respectivos níveis. Assim, acredita-se ser basilar oferecer preparação em música já durante seu processo de formação inicial para que possa atuar efetivamente com tal área do conhecimento de modo a democratizá-la nas escolas regulares brasileiras. Ao final da investigação, é apresentada uma pauta e propostas para discussão que visa fornecer subsídios para pesquisas e projetos empenhados em criar novas tônicas para o diálogo multiface entre o pedagogo e a música.Made available in DSpace on 2014-07-29T16:10:34Z (GMT). No. of bitstreams: 1 Dissertathaislobosque.pdf: 519417 bytes, checksum: 53447a28a98b1f3521af41a51ef32a3f (MD5) Previous issue date: 2007-09-03application/pdfhttp://repositorio.bc.ufg.br/TEDE/retrieve/5028/Dissertathaislobosque.pdf.jpgporUniversidade Federal de GoiásMestrado em EducaçãoUFGBRCiências Humanasformação inicial do pedagogocentro-oesteeducação musicaltraining of teacher, mid-westmusical educationCNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAOA música na formação inicial do pedagogo: embates e contradições em cursos regulares de Pedagogia da região Centro-OesteThe music in the training of teacher: conflicts and contradictions in regular courses of Pedagogy of the Center-Westinfo:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/masterThesisinfo:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Repositório Institucional da UFGinstname:Universidade Federal de Goiás (UFG)instacron:UFGORIGINALDissertathaislobosque.pdfapplication/pdf519417http://repositorio.bc.ufg.br/tede/bitstreams/601a0306-881d-4e89-8b0d-a4e1dd0f1de1/download53447a28a98b1f3521af41a51ef32a3fMD51THUMBNAILDissertathaislobosque.pdf.jpgDissertathaislobosque.pdf.jpgGenerated Thumbnailimage/jpeg2104http://repositorio.bc.ufg.br/tede/bitstreams/bba4952e-afba-49f3-9263-6f435ae734f5/downloadc4715912a635b5fbde63d2a9b070733fMD52tde/20272014-07-30 03:18:15.47open.accessoai:repositorio.bc.ufg.br:tde/2027http://repositorio.bc.ufg.br/tedeRepositório InstitucionalPUBhttp://repositorio.bc.ufg.br/oai/requesttasesdissertacoes.bc@ufg.bropendoar:2014-07-30T06:18:15Repositório Institucional da UFG - Universidade Federal de Goiás (UFG)false
dc.title.por.fl_str_mv A música na formação inicial do pedagogo: embates e contradições em cursos regulares de Pedagogia da região Centro-Oeste
dc.title.alternative.eng.fl_str_mv The music in the training of teacher: conflicts and contradictions in regular courses of Pedagogy of the Center-West
title A música na formação inicial do pedagogo: embates e contradições em cursos regulares de Pedagogia da região Centro-Oeste
spellingShingle A música na formação inicial do pedagogo: embates e contradições em cursos regulares de Pedagogia da região Centro-Oeste
AQUINO, Thais Lobosque
formação inicial do pedagogo
centro-oeste
educação musical
training of teacher, mid-west
musical education
CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO
title_short A música na formação inicial do pedagogo: embates e contradições em cursos regulares de Pedagogia da região Centro-Oeste
title_full A música na formação inicial do pedagogo: embates e contradições em cursos regulares de Pedagogia da região Centro-Oeste
title_fullStr A música na formação inicial do pedagogo: embates e contradições em cursos regulares de Pedagogia da região Centro-Oeste
title_full_unstemmed A música na formação inicial do pedagogo: embates e contradições em cursos regulares de Pedagogia da região Centro-Oeste
title_sort A música na formação inicial do pedagogo: embates e contradições em cursos regulares de Pedagogia da região Centro-Oeste
author AQUINO, Thais Lobosque
author_facet AQUINO, Thais Lobosque
author_role author
dc.contributor.advisor1.fl_str_mv NOGUEIRA, Monique Andries
dc.contributor.advisor1Lattes.fl_str_mv lattes.cnpq.br/7560951448803509
dc.contributor.authorLattes.fl_str_mv http://lattes.cnpq.br/0150000287694088
dc.contributor.author.fl_str_mv AQUINO, Thais Lobosque
contributor_str_mv NOGUEIRA, Monique Andries
dc.subject.por.fl_str_mv formação inicial do pedagogo
centro-oeste
educação musical
topic formação inicial do pedagogo
centro-oeste
educação musical
training of teacher, mid-west
musical education
CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO
dc.subject.eng.fl_str_mv training of teacher, mid-west
musical education
dc.subject.cnpq.fl_str_mv CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO
description The present work had finally to investigate music in the initial background of pedagogue, under a perspective of analysis directed for the regular courses of Pedagogy in Brazilian s Center-West region. To discuss this phenomenon, revealed necessary to examine the history of the music education in Brazil, the trajectory of the Pedagogy course in this country, the limits and possibilities of pedagogue practice with the musical language, beyond empirically documentary analysis verifying through the presence of music in the curriculum of the 76 institutions that offer the course in regular regimen in Center-West region. Pedagogue is apprehended as professional responsible by the teaching to multidiscipline in the infantile education and initial series of basic education and, for this, charged of music in the respective levels. Thus, it is fundamental to offer him preparation in music already during its process of initial background. To the end, considers a guideline and proposals for quarrel that aims to supply subsidies for researches and projects pledged in creating new tonic about the multifaceted dialogue between pedagogue and music.
publishDate 2007
dc.date.issued.fl_str_mv 2007-09-03
dc.date.available.fl_str_mv 2009-06-17
dc.date.accessioned.fl_str_mv 2014-07-29T16:10:34Z
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/masterThesis
format masterThesis
status_str publishedVersion
dc.identifier.citation.fl_str_mv AQUINO, Thais Lobosque. The music in the training of teacher: conflicts and contradictions in regular courses of Pedagogy of the Center-West. 2007. 122 f. Dissertação (Mestrado em Ciências Humanas) - Universidade Federal de Goiás, Goiânia, 2007.
dc.identifier.uri.fl_str_mv http://repositorio.bc.ufg.br/tede/handle/tde/2027
identifier_str_mv AQUINO, Thais Lobosque. The music in the training of teacher: conflicts and contradictions in regular courses of Pedagogy of the Center-West. 2007. 122 f. Dissertação (Mestrado em Ciências Humanas) - Universidade Federal de Goiás, Goiânia, 2007.
url http://repositorio.bc.ufg.br/tede/handle/tde/2027
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal de Goiás
dc.publisher.program.fl_str_mv Mestrado em Educação
dc.publisher.initials.fl_str_mv UFG
dc.publisher.country.fl_str_mv BR
dc.publisher.department.fl_str_mv Ciências Humanas
publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal de Goiás
dc.source.none.fl_str_mv reponame:Repositório Institucional da UFG
instname:Universidade Federal de Goiás (UFG)
instacron:UFG
instname_str Universidade Federal de Goiás (UFG)
instacron_str UFG
institution UFG
reponame_str Repositório Institucional da UFG
collection Repositório Institucional da UFG
bitstream.url.fl_str_mv http://repositorio.bc.ufg.br/tede/bitstreams/601a0306-881d-4e89-8b0d-a4e1dd0f1de1/download
http://repositorio.bc.ufg.br/tede/bitstreams/bba4952e-afba-49f3-9263-6f435ae734f5/download
bitstream.checksum.fl_str_mv 53447a28a98b1f3521af41a51ef32a3f
c4715912a635b5fbde63d2a9b070733f
bitstream.checksumAlgorithm.fl_str_mv MD5
MD5
repository.name.fl_str_mv Repositório Institucional da UFG - Universidade Federal de Goiás (UFG)
repository.mail.fl_str_mv tasesdissertacoes.bc@ufg.br
_version_ 1798044370763513856