A crítica da ideologia no cinema brasileiro: desengano, pragmatismo, cinismo

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: OLIVEIRA, Rodrigo Cássio
Data de Publicação: 2010
Tipo de documento: Dissertação
Idioma: por
Título da fonte: Repositório Institucional da UFG
Texto Completo: http://repositorio.bc.ufg.br/tede/handle/tde/1418
Resumo: In the 1960 s, the New Brazilian Cinema questioned the import of the production model of the classic narrative movies. The rejection of the classical conventions accompanied the statement of an ideological fight against the status quo. In relationship with the nationalist left, the films thought about the critical intervention in the society. When begin the military government (1964), against the expectations of the left, the aesthetic-political project of the New Cinema have a decisive reversion. This moment is a cause of the 'disappointment films'. They revised the purposes and the difficulty of a criticism of the ideology: the conservative modernization would found the late capitalism in the Brazilian society. This work analyzes two films of the recent Brazilian cinema, O Príncipe (Ugo Giorgetti, 2002) and Cronicamente Inviável (Sérgio Bianchi, 1999), and relate them to the moment of the 'disappointment'. Reflecting the present conditions of the Brazilian social experience, the two films expose the criticism of the ideology in face of new problems: the exhausting control of the cultural industry and the cynicism of the contemporary ideology. The films discourse about the transformation of the criticism of the ideology in the Brazilian movies between the 1960's and the recent decades. Step by step, the rejection of the dominant conventions, affirmed by the New Cinema, find new conditions in the analysis of each one of the films
id UFG-2_ff1560dff96882f8f273ef4b5029561f
oai_identifier_str oai:repositorio.bc.ufg.br:tde/1418
network_acronym_str UFG-2
network_name_str Repositório Institucional da UFG
repository_id_str
spelling NOGUEIRA, Lisandro Magalhãeshttp://lattes.cnpq.br/6994570742767643http://lattes.cnpq.br/0545897116631093OLIVEIRA, Rodrigo Cássio2014-07-29T15:22:34Z2010-06-142010-03-29OLIVEIRA, Rodrigo Cássio. The critique of ideology in Brazilian cinema: disillusion pragmatism, cynicism. 2010. 198 f. Dissertação (Mestrado em Ciências Sociais Aplicadas) - Universidade Federal de Goiás, Goiânia, 2010.http://repositorio.bc.ufg.br/tede/handle/tde/1418ark:/38995/001300000cs2tIn the 1960 s, the New Brazilian Cinema questioned the import of the production model of the classic narrative movies. The rejection of the classical conventions accompanied the statement of an ideological fight against the status quo. In relationship with the nationalist left, the films thought about the critical intervention in the society. When begin the military government (1964), against the expectations of the left, the aesthetic-political project of the New Cinema have a decisive reversion. This moment is a cause of the 'disappointment films'. They revised the purposes and the difficulty of a criticism of the ideology: the conservative modernization would found the late capitalism in the Brazilian society. This work analyzes two films of the recent Brazilian cinema, O Príncipe (Ugo Giorgetti, 2002) and Cronicamente Inviável (Sérgio Bianchi, 1999), and relate them to the moment of the 'disappointment'. Reflecting the present conditions of the Brazilian social experience, the two films expose the criticism of the ideology in face of new problems: the exhausting control of the cultural industry and the cynicism of the contemporary ideology. The films discourse about the transformation of the criticism of the ideology in the Brazilian movies between the 1960's and the recent decades. Step by step, the rejection of the dominant conventions, affirmed by the New Cinema, find new conditions in the analysis of each one of the filmsNos anos 1960, o Cinema Novo questionou a importação do modelo de produção do cinema narrativo clássico para o Brasil. A rejeição das convenções clássicas de linguagem acompanhou a afirmação de uma luta ideológica contra o status quo. Em relação estreita com o ideário da esquerda nacionalista, ao seu modo, os filmes cinemanovistas pensaram as formas da intervenção crítica na sociedade. Quando do golpe militar de 1964, o projeto estético-político do Cinema Novo se deparou com um revés decisivo no plano da ideologia, contrariando as expectativas emancipatórias da esquerda e ocasionando uma série de filmes que passaram em revista os propósitos do movimento. Assim, os filmes do desengano mostraram a dificuldade de uma crítica da ideologia naquele contexto, acusando a modernização conservadora que implantaria o capitalismo tardio na sociedade brasileira. Este trabalho analisa dois filmes do cinema brasileiro recente, O Príncipe (Ugo Giorgetti, 2002) e Cronicamente Inviável (Sérgio Bianchi, 1999), relacionando-os ao momento do desengano. Ao refletirem as condições presentes da experiência social brasileira, ambos expõem a crítica em face de novos problemas, como o do controle extenuante que a indústria cultural exerce sobre o domínio da cultura, ou o caráter cínico da ideologia contemporânea, que absorve de antemão a sua própria recusa e põe em xeque a possibilidade de um discurso sobre a realidade nacional. Por meio de personagens que remetem aos intelectuais do Cinema Novo, marcados pelo engajamento, os filmes analisados reposicionam questões da época, conjeturando sobre as vicissitudes da crítica da ideologia no cinema brasileiro entre os anos 1960 e os anos 1990/2000. Nesse passo, a rejeição das convenções de linguagem do cinema dominante, afirmada pelo Cinema Novo, encontra novos termos na análise de cada uma das obras, problematizando não apenas a forma atual da ideologia, mas também as formas especificamente cinematográficas que a atualizam no cinema brasileiro.Made available in DSpace on 2014-07-29T15:22:34Z (GMT). No. of bitstreams: 1 dissertacao rodrigo c oliveira.pdf: 1009404 bytes, checksum: b892ad2fb509768a95b13f776d3775b1 (MD5) Previous issue date: 2010-03-29application/pdfhttp://repositorio.bc.ufg.br/TEDE/retrieve/4219/dissertacao%20rodrigo%20c%20oliveira.pdf.jpgporUniversidade Federal de GoiásMestrado em ComunicaçãoUFGBRCiências Sociais AplicadasCinema NovoIdeologiaCinema BrasileiroTeoria Crítica da SociedadeCinismoNew Brazilian CinemaIdeologyBrazilian CinemaCritical Theory of the SocietyCynicismCNPQ::CIENCIAS SOCIAIS APLICADAS::COMUNICACAOA crítica da ideologia no cinema brasileiro: desengano, pragmatismo, cinismoThe critique of ideology in Brazilian cinema: disillusion pragmatism, cynicisminfo:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/masterThesisinfo:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Repositório Institucional da UFGinstname:Universidade Federal de Goiás (UFG)instacron:UFGORIGINALdissertacao rodrigo c oliveira.pdfapplication/pdf1009404http://repositorio.bc.ufg.br/tede/bitstreams/28e6e236-6456-48ad-99ec-254d157a6267/downloadb892ad2fb509768a95b13f776d3775b1MD51THUMBNAILdissertacao rodrigo c oliveira.pdf.jpgdissertacao rodrigo c oliveira.pdf.jpgGenerated Thumbnailimage/jpeg3138http://repositorio.bc.ufg.br/tede/bitstreams/370e1308-11d0-4b5c-8202-213dc0a7b9b3/download52876f3bc3cd1e313538b810ecd6cffeMD52tde/14182014-07-30 03:12:23.593open.accessoai:repositorio.bc.ufg.br:tde/1418http://repositorio.bc.ufg.br/tedeRepositório InstitucionalPUBhttp://repositorio.bc.ufg.br/oai/requesttasesdissertacoes.bc@ufg.bropendoar:2014-07-30T06:12:23Repositório Institucional da UFG - Universidade Federal de Goiás (UFG)false
dc.title.por.fl_str_mv A crítica da ideologia no cinema brasileiro: desengano, pragmatismo, cinismo
dc.title.alternative.eng.fl_str_mv The critique of ideology in Brazilian cinema: disillusion pragmatism, cynicism
title A crítica da ideologia no cinema brasileiro: desengano, pragmatismo, cinismo
spellingShingle A crítica da ideologia no cinema brasileiro: desengano, pragmatismo, cinismo
OLIVEIRA, Rodrigo Cássio
Cinema Novo
Ideologia
Cinema Brasileiro
Teoria Crítica da Sociedade
Cinismo
New Brazilian Cinema
Ideology
Brazilian Cinema
Critical Theory of the Society
Cynicism
CNPQ::CIENCIAS SOCIAIS APLICADAS::COMUNICACAO
title_short A crítica da ideologia no cinema brasileiro: desengano, pragmatismo, cinismo
title_full A crítica da ideologia no cinema brasileiro: desengano, pragmatismo, cinismo
title_fullStr A crítica da ideologia no cinema brasileiro: desengano, pragmatismo, cinismo
title_full_unstemmed A crítica da ideologia no cinema brasileiro: desengano, pragmatismo, cinismo
title_sort A crítica da ideologia no cinema brasileiro: desengano, pragmatismo, cinismo
author OLIVEIRA, Rodrigo Cássio
author_facet OLIVEIRA, Rodrigo Cássio
author_role author
dc.contributor.advisor1.fl_str_mv NOGUEIRA, Lisandro Magalhães
dc.contributor.advisor1Lattes.fl_str_mv http://lattes.cnpq.br/6994570742767643
dc.contributor.authorLattes.fl_str_mv http://lattes.cnpq.br/0545897116631093
dc.contributor.author.fl_str_mv OLIVEIRA, Rodrigo Cássio
contributor_str_mv NOGUEIRA, Lisandro Magalhães
dc.subject.por.fl_str_mv Cinema Novo
Ideologia
Cinema Brasileiro
Teoria Crítica da Sociedade
Cinismo
topic Cinema Novo
Ideologia
Cinema Brasileiro
Teoria Crítica da Sociedade
Cinismo
New Brazilian Cinema
Ideology
Brazilian Cinema
Critical Theory of the Society
Cynicism
CNPQ::CIENCIAS SOCIAIS APLICADAS::COMUNICACAO
dc.subject.eng.fl_str_mv New Brazilian Cinema
Ideology
Brazilian Cinema
Critical Theory of the Society
Cynicism
dc.subject.cnpq.fl_str_mv CNPQ::CIENCIAS SOCIAIS APLICADAS::COMUNICACAO
description In the 1960 s, the New Brazilian Cinema questioned the import of the production model of the classic narrative movies. The rejection of the classical conventions accompanied the statement of an ideological fight against the status quo. In relationship with the nationalist left, the films thought about the critical intervention in the society. When begin the military government (1964), against the expectations of the left, the aesthetic-political project of the New Cinema have a decisive reversion. This moment is a cause of the 'disappointment films'. They revised the purposes and the difficulty of a criticism of the ideology: the conservative modernization would found the late capitalism in the Brazilian society. This work analyzes two films of the recent Brazilian cinema, O Príncipe (Ugo Giorgetti, 2002) and Cronicamente Inviável (Sérgio Bianchi, 1999), and relate them to the moment of the 'disappointment'. Reflecting the present conditions of the Brazilian social experience, the two films expose the criticism of the ideology in face of new problems: the exhausting control of the cultural industry and the cynicism of the contemporary ideology. The films discourse about the transformation of the criticism of the ideology in the Brazilian movies between the 1960's and the recent decades. Step by step, the rejection of the dominant conventions, affirmed by the New Cinema, find new conditions in the analysis of each one of the films
publishDate 2010
dc.date.available.fl_str_mv 2010-06-14
dc.date.issued.fl_str_mv 2010-03-29
dc.date.accessioned.fl_str_mv 2014-07-29T15:22:34Z
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/masterThesis
format masterThesis
status_str publishedVersion
dc.identifier.citation.fl_str_mv OLIVEIRA, Rodrigo Cássio. The critique of ideology in Brazilian cinema: disillusion pragmatism, cynicism. 2010. 198 f. Dissertação (Mestrado em Ciências Sociais Aplicadas) - Universidade Federal de Goiás, Goiânia, 2010.
dc.identifier.uri.fl_str_mv http://repositorio.bc.ufg.br/tede/handle/tde/1418
dc.identifier.dark.fl_str_mv ark:/38995/001300000cs2t
identifier_str_mv OLIVEIRA, Rodrigo Cássio. The critique of ideology in Brazilian cinema: disillusion pragmatism, cynicism. 2010. 198 f. Dissertação (Mestrado em Ciências Sociais Aplicadas) - Universidade Federal de Goiás, Goiânia, 2010.
ark:/38995/001300000cs2t
url http://repositorio.bc.ufg.br/tede/handle/tde/1418
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal de Goiás
dc.publisher.program.fl_str_mv Mestrado em Comunicação
dc.publisher.initials.fl_str_mv UFG
dc.publisher.country.fl_str_mv BR
dc.publisher.department.fl_str_mv Ciências Sociais Aplicadas
publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal de Goiás
dc.source.none.fl_str_mv reponame:Repositório Institucional da UFG
instname:Universidade Federal de Goiás (UFG)
instacron:UFG
instname_str Universidade Federal de Goiás (UFG)
instacron_str UFG
institution UFG
reponame_str Repositório Institucional da UFG
collection Repositório Institucional da UFG
bitstream.url.fl_str_mv http://repositorio.bc.ufg.br/tede/bitstreams/28e6e236-6456-48ad-99ec-254d157a6267/download
http://repositorio.bc.ufg.br/tede/bitstreams/370e1308-11d0-4b5c-8202-213dc0a7b9b3/download
bitstream.checksum.fl_str_mv b892ad2fb509768a95b13f776d3775b1
52876f3bc3cd1e313538b810ecd6cffe
bitstream.checksumAlgorithm.fl_str_mv MD5
MD5
repository.name.fl_str_mv Repositório Institucional da UFG - Universidade Federal de Goiás (UFG)
repository.mail.fl_str_mv tasesdissertacoes.bc@ufg.br
_version_ 1811721508027891712