THE END OF THE END WORLD
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2023 |
Outros Autores: | , |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Inter-ação (Goiânia. Online) |
Texto Completo: | https://revistas.ufg.br/interacao/article/view/74736 |
Resumo: | This article presents the results of a research with policies and theories of the curriculum field as a chronicle of the present time. The starting point connects Julio Cortázar's short story "O fim do mundo do fim" (1998) and the article "Ecologia dos saberes. Para adiar o fim da escola" (2020). In this article a theoretical line is drawn involving the understanding of the world that begins with its inexorable end in the face of the sociopolitical context in which we currently find ourselves that we define as a conservative neoliberal tsunami (2019), and finally, why we should defend research in university-schools (2020) and which university we want to defend. KEYWORDS: The End World. Curriculum. Conservative Neoliberal Tsunami. University-schools. |
id |
UFG-3_1dd52b485251ee35e86c0d58347cd872 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.revistas.ufg.br:article/74736 |
network_acronym_str |
UFG-3 |
network_name_str |
Inter-ação (Goiânia. Online) |
repository_id_str |
|
spelling |
THE END OF THE END WORLDEL FIN DEL MUNDO DEL FINO FIM DO MUNDO DO FIMThis article presents the results of a research with policies and theories of the curriculum field as a chronicle of the present time. The starting point connects Julio Cortázar's short story "O fim do mundo do fim" (1998) and the article "Ecologia dos saberes. Para adiar o fim da escola" (2020). In this article a theoretical line is drawn involving the understanding of the world that begins with its inexorable end in the face of the sociopolitical context in which we currently find ourselves that we define as a conservative neoliberal tsunami (2019), and finally, why we should defend research in university-schools (2020) and which university we want to defend. KEYWORDS: The End World. Curriculum. Conservative Neoliberal Tsunami. University-schools.Este artículo presenta los resultados de la investigación con políticas y teorías del ámbito curricular como crónica de la actualidad. El punto de partida conecta el cuento de Júlio Cortázar "O fim do mundo do fim" (1998) y el artículo "Ecologia dos saberes. Para adiar o fim da escola" (2020). En este artículo se traza una línea teórica que implica la comprensión del mundo que comienza con su inexorable final ante el contexto sociopolítico en el que nos encontramos actualmente que definimos como tsunami neoliberal conservador (2019) y, finalmente, por qué debemos defender la investigación en las universidades-escuelas (2020) y qué universidad queremos defender. PALABRAS CLAVE: El Fin del Mundo. Plan de Estudios. Tsunami Neoliberal Conservador. Universidadescuelas.Artigo apresenta resultado de pesquisa com políticas e teorias do campo do currículo como crônica do tempo presente. O ponto de partida conecta o conto de Júlio Cortázar “O fim do mundo do fim” (1998) e o artigo “Ecologia dos saberes. Para adiar o fim da escola” (2020). Neste artigo é traçada uma linha teórica que envolve a compreensão do mundo que se inicia com seu fim inexorável diante do contexto sociopolítico no qual nos encontramos atualmente que definimos como um tsunami neoliberal conservador (2019) e, por fim, porque devemos defender a pesquisa nas universidadescolas (2020) e qual universidade queremos defender. PALAVRAS-CHAVE: O mundo do fim. Currículo. Tsunami Neoliberal Conservador. Universidadescolas.Faculdade de Educação (UFG)2023-01-03info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://revistas.ufg.br/interacao/article/view/7473610.5216/ia.v47i3.74736Journal Inter-Ação; Vol. 47 No. 3 (2022): Popular National Conference on Education and the Democratization of Educational Policies: Subjects, Processes and Propositions; 994-1008Revista Inter Ação; Vol. 47 Núm. 3 (2022): Congreso Nacional Popular sobre Educación y la Democratización de las Políticas Educativas: Temas, Procesos y Propuestas.; 994-1008Revista Inter-Ação; v. 47 n. 3 (2022): Conferência Nacional Popular de Educação e a Democratização das Políticas Educacionais: Sujeitos, Processos E Proposições; 994-10081981-8416reponame:Inter-ação (Goiânia. Online)instname:Universidade Federal de Goiás (UFG)instacron:UFGporhttps://revistas.ufg.br/interacao/article/view/74736/39324Copyright (c) 2022 Maria Luiza Süssekind, Fábio André Diniz Merladet, Maria Giulia Scheeffer d’Avignoninfo:eu-repo/semantics/openAccessSüssekind, Maria LuizaMerladet, Fábio André Dinizd’Avignon, Maria Giulia Scheeffer2023-01-04T11:21:27Zoai:ojs.revistas.ufg.br:article/74736Revistahttps://revistas.ufg.br/index.php/interacaoPUBhttps://revistas.ufg.br/index.php/interacao/oai||revistainteracao@gmail.com1981-84160101-7136opendoar:2024-05-21T19:55:10.758127Inter-ação (Goiânia. Online) - Universidade Federal de Goiás (UFG)true |
dc.title.none.fl_str_mv |
THE END OF THE END WORLD EL FIN DEL MUNDO DEL FIN O FIM DO MUNDO DO FIM |
title |
THE END OF THE END WORLD |
spellingShingle |
THE END OF THE END WORLD Süssekind, Maria Luiza |
title_short |
THE END OF THE END WORLD |
title_full |
THE END OF THE END WORLD |
title_fullStr |
THE END OF THE END WORLD |
title_full_unstemmed |
THE END OF THE END WORLD |
title_sort |
THE END OF THE END WORLD |
author |
Süssekind, Maria Luiza |
author_facet |
Süssekind, Maria Luiza Merladet, Fábio André Diniz d’Avignon, Maria Giulia Scheeffer |
author_role |
author |
author2 |
Merladet, Fábio André Diniz d’Avignon, Maria Giulia Scheeffer |
author2_role |
author author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Süssekind, Maria Luiza Merladet, Fábio André Diniz d’Avignon, Maria Giulia Scheeffer |
description |
This article presents the results of a research with policies and theories of the curriculum field as a chronicle of the present time. The starting point connects Julio Cortázar's short story "O fim do mundo do fim" (1998) and the article "Ecologia dos saberes. Para adiar o fim da escola" (2020). In this article a theoretical line is drawn involving the understanding of the world that begins with its inexorable end in the face of the sociopolitical context in which we currently find ourselves that we define as a conservative neoliberal tsunami (2019), and finally, why we should defend research in university-schools (2020) and which university we want to defend. KEYWORDS: The End World. Curriculum. Conservative Neoliberal Tsunami. University-schools. |
publishDate |
2023 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2023-01-03 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://revistas.ufg.br/interacao/article/view/74736 10.5216/ia.v47i3.74736 |
url |
https://revistas.ufg.br/interacao/article/view/74736 |
identifier_str_mv |
10.5216/ia.v47i3.74736 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://revistas.ufg.br/interacao/article/view/74736/39324 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Faculdade de Educação (UFG) |
publisher.none.fl_str_mv |
Faculdade de Educação (UFG) |
dc.source.none.fl_str_mv |
Journal Inter-Ação; Vol. 47 No. 3 (2022): Popular National Conference on Education and the Democratization of Educational Policies: Subjects, Processes and Propositions; 994-1008 Revista Inter Ação; Vol. 47 Núm. 3 (2022): Congreso Nacional Popular sobre Educación y la Democratización de las Políticas Educativas: Temas, Procesos y Propuestas.; 994-1008 Revista Inter-Ação; v. 47 n. 3 (2022): Conferência Nacional Popular de Educação e a Democratização das Políticas Educacionais: Sujeitos, Processos E Proposições; 994-1008 1981-8416 reponame:Inter-ação (Goiânia. Online) instname:Universidade Federal de Goiás (UFG) instacron:UFG |
instname_str |
Universidade Federal de Goiás (UFG) |
instacron_str |
UFG |
institution |
UFG |
reponame_str |
Inter-ação (Goiânia. Online) |
collection |
Inter-ação (Goiânia. Online) |
repository.name.fl_str_mv |
Inter-ação (Goiânia. Online) - Universidade Federal de Goiás (UFG) |
repository.mail.fl_str_mv |
||revistainteracao@gmail.com |
_version_ |
1799874765446447104 |