CONFIGURATIONS OF HIGHER EDUCATION POLICIES AND REFORMS IN BRAZIL
Autor(a) principal: | |
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Data de Publicação: | 2011 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Inter-ação (Goiânia. Online) |
Texto Completo: | https://revistas.ufg.br/interacao/article/view/15033 |
Resumo: | This study analyzes reforms in higher education in Brazil from the 1930s to recent times. This incursion in time shows a movement towards expansion at this level of education, due to educational policies. The tools used herein are bibliographical and documentary research and analysis. While the 1931 and 1968 reforms focused on the expansion of higher education for the elite, the reforms which followed reached expansion rates similar to those of the education-for-all model, brought about by policies for the private and public sectors centered on their management organizations. The study points out that if more efficient social policies are not provided for the public sector there is a risk of intensification of the process of oligopolization and commodification of higher education. |
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CONFIGURATIONS OF HIGHER EDUCATION POLICIES AND REFORMS IN BRAZILAS CONFIGURAÇÕES DAS POLÍTICAS PARA A EDUCAÇÃO SUPERIOR E AS REFORMAS DO ENSINO SUPERIOR BRASILEIROThis study analyzes reforms in higher education in Brazil from the 1930s to recent times. This incursion in time shows a movement towards expansion at this level of education, due to educational policies. The tools used herein are bibliographical and documentary research and analysis. While the 1931 and 1968 reforms focused on the expansion of higher education for the elite, the reforms which followed reached expansion rates similar to those of the education-for-all model, brought about by policies for the private and public sectors centered on their management organizations. The study points out that if more efficient social policies are not provided for the public sector there is a risk of intensification of the process of oligopolization and commodification of higher education.analisam-se as reformas da Educação Superior que ocorreram no Brasil desde os anos de 1930 até os dias atuais. Com essa incursão temporal, explicita-se o movimento de expansão desse nível de ensino, construído a partir de ações na política educacional. Adotou-se a pesquisa bibliográfica e documental, bem como a análise. Enquanto as reformas de 1931 e de 1968 tiveram como foco a ampliação da Educação Superior para a elite, as reformas seguintes alcançaram percentuais de expansão próximos ao do modelo de massa, originados de políticas para os setores privado e público centralizadas em seus órgãos gestores. Aponta-se para a necessidade de ações mais efetivas das políticas sociais no setor público, sob pena de ampliação do processo de oligopolização e mercadorização da Educação Superior..Faculdade de Educação (UFG)2011-09-23info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://revistas.ufg.br/interacao/article/view/1503310.5216/ia.v36i1.15033Journal Inter-Ação; Vol. 36 No. 1 (2011): Políticas e Gestão da Educação Superior; 141-158Revista Inter Ação; Vol. 36 Núm. 1 (2011): Políticas e Gestão da Educação Superior; 141-158Revista Inter-Ação; v. 36 n. 1 (2011): Políticas e Gestão da Educação Superior; 141-1581981-8416reponame:Inter-ação (Goiânia. Online)instname:Universidade Federal de Goiás (UFG)instacron:UFGporhttps://revistas.ufg.br/interacao/article/view/15033/9319Silva, Ana MariaReal, Giselle Cristina Martinsinfo:eu-repo/semantics/openAccess2014-02-23T14:48:49Zoai:ojs.revistas.ufg.br:article/15033Revistahttps://revistas.ufg.br/index.php/interacaoPUBhttps://revistas.ufg.br/index.php/interacao/oai||revistainteracao@gmail.com1981-84160101-7136opendoar:2024-05-21T19:54:28.304376Inter-ação (Goiânia. Online) - Universidade Federal de Goiás (UFG)true |
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