REAFFIRMATION AND FAKE NEWS: THE EFFECTS OF “TRUTH” IN MEDIA DISCOURSES
Autor(a) principal: | |
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Data de Publicação: | 2023 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | spa |
Título da fonte: | Inter-ação (Goiânia. Online) |
Texto Completo: | https://revistas.ufg.br/interacao/article/view/76034 |
Resumo: | In this article, we analyze the networks of sayings about fake news. We use the theoretical-methodological framework of Discourse Analysis to examine the effect of some messages and, therefore, project the truth as a particular property of the intellectual field. The corpus consists of excerpts from the article from the Google Brasil Blog (2022) with the title “PL 2630 pode aumentar desinformação online e prejudicar usuários” and from other news sites such as G1 (2022) and Uol (2022). Therefore, we find in different social fields the same concern about the appropriation of truth, reflecting the possible and probable contributions of this research to the understanding of the effects of reaffirmation and truth as a tradable good. KEYWORDS: Misinformation; Media Discourse; Freedom of Expression; Journalism; Truth. |
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REAFFIRMATION AND FAKE NEWS: THE EFFECTS OF “TRUTH” IN MEDIA DISCOURSESCONFIRMACIÓN Y FAKE NEWS: LOS EFECTOS DE "VERDAD" EN LOS DISCURSOS MEDIÁTICOSCONFIRMAÇÃO E FAKE NEWS: OS EFEITOS DA “VERDADE” NOS DISCURSOS MIDIÁTICOSDesinformación; Discurso Mediático; Libertad de Expresión; Periodismo; Verdad.In this article, we analyze the networks of sayings about fake news. We use the theoretical-methodological framework of Discourse Analysis to examine the effect of some messages and, therefore, project the truth as a particular property of the intellectual field. The corpus consists of excerpts from the article from the Google Brasil Blog (2022) with the title “PL 2630 pode aumentar desinformação online e prejudicar usuários” and from other news sites such as G1 (2022) and Uol (2022). Therefore, we find in different social fields the same concern about the appropriation of truth, reflecting the possible and probable contributions of this research to the understanding of the effects of reaffirmation and truth as a tradable good. KEYWORDS: Misinformation; Media Discourse; Freedom of Expression; Journalism; Truth.En este artículo, analizamos los discursos sobre falsa noticia sobre fake news. Utilizamos el marco teórico-metodológico del Análisis del Discurso para examinar los efectos de dichos mensajes y, en consecuencia, proyectan la verdad como una propiedad particular del campo intelectual. El corpus se constituye de fragmentos del artículo del Blog de Google Brasil (2022) con el título "El PL1 2630 puede aumentar la desinformación online y perjudicar a los usuarios" y de otros sitios de noticias como G1 (2022) y Uol (2022). Por lo tanto, encontramos en diferentes campos sociales la misma preocupación por la apropiación de la verdad, lo que refleja las posibles y probables contribuciones de esta investigación a la comprensión de los efectos de la reafirmación y de la verdad como un bien comercializable. PALABRAS CLAVE: Desinformación; Discurso Mediático; Libertad de Expresión; Periodismo; Verdad. Neste artigo, analisamos as redes de dizeres sobre fake news. Utilizamos o referencial teórico-metodológico da Análise do Discurso para examinar os efeitos de certos dizeres e, consequentemente, projetam a verdade como propriedade particular do campo intelectual, produto exclusivamente institucional. O corpus é composto por fragmentos da matéria do Blog do Google Brasil (2022) com o título “PL 2630 pode aumentar a desinformação online e prejudicar os usuários” e outros sites de notícias como G1 (2022) e Uol (2022). Portanto, encontramos em diferentes campos sociais a mesma preocupação com a apropriação da verdade, o que reflete as possíveis e prováveis contribuições desta pesquisa para a compreensão dos efeitos da reafirmação e da verdade como bem comercializável. PALAVRAS-CHAVE: Desinformação; Discurso Midiático; Liberdade de Expressão; Jornalismo; Verdade.Faculdade de Educação (UFG)2023-12-29info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionAvaliado por paresapplication/pdfhttps://revistas.ufg.br/interacao/article/view/7603410.5216/ia.v48i3.76034Journal Inter-Ação; Vol. 48 No. 3 (2023): Media, Technology and History: Research, Memory and Teaching; 777-792Revista Inter Ação; Vol. 48 Núm. 3 (2023): Medios de Comunicación, Tecnología e Historia: Investigación, Memoria y Enseñanza; 777-792Revista Inter-Ação; v. 48 n. 3 (2023): Mídias, Tecnologia e História: Pesquisa, Memória e Ensino; 777-7921981-8416reponame:Inter-ação (Goiânia. Online)instname:Universidade Federal de Goiás (UFG)instacron:UFGspahttps://revistas.ufg.br/interacao/article/view/76034/40659Copyright (c) 2023 Thiago Barbosa Soares, Damião Francisco Boucherinfo:eu-repo/semantics/openAccessBarbosa Soares, Thiago Boucher, Damião Francisco2023-12-30T19:28:15Zoai:ojs.revistas.ufg.br:article/76034Revistahttps://revistas.ufg.br/index.php/interacaoPUBhttps://revistas.ufg.br/index.php/interacao/oai||revistainteracao@gmail.com1981-84160101-7136opendoar:2024-05-21T19:55:13.838265Inter-ação (Goiânia. Online) - Universidade Federal de Goiás (UFG)true |
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