REAFFIRMATION AND FAKE NEWS: THE EFFECTS OF “TRUTH” IN MEDIA DISCOURSES

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Barbosa Soares, Thiago
Data de Publicação: 2023
Outros Autores: Boucher, Damião Francisco
Tipo de documento: Artigo
Idioma: spa
Título da fonte: Inter-ação (Goiânia. Online)
Texto Completo: https://revistas.ufg.br/interacao/article/view/76034
Resumo: In this article, we analyze the networks of sayings about fake news. We use the theoretical-methodological framework of Discourse Analysis to examine the effect of some messages and, therefore, project the truth as a particular property of the intellectual field. The corpus consists of excerpts from the article from the Google Brasil Blog (2022) with the title “PL 2630 pode aumentar desinformação online e prejudicar usuários” and from other news sites such as G1 (2022) and Uol (2022). Therefore, we find in different social fields the same concern about the appropriation of truth, reflecting the possible and probable contributions of this research to the understanding of the effects of reaffirmation and truth as a tradable good. KEYWORDS: Misinformation; Media Discourse; Freedom of Expression; Journalism; Truth.
id UFG-3_3cdf7500d18d4a13534ae4c2b2e9df2c
oai_identifier_str oai:ojs.revistas.ufg.br:article/76034
network_acronym_str UFG-3
network_name_str Inter-ação (Goiânia. Online)
repository_id_str
spelling REAFFIRMATION AND FAKE NEWS: THE EFFECTS OF “TRUTH” IN MEDIA DISCOURSESCONFIRMACIÓN Y FAKE NEWS: LOS EFECTOS DE "VERDAD" EN LOS DISCURSOS MEDIÁTICOSCONFIRMAÇÃO E FAKE NEWS: OS EFEITOS DA “VERDADE” NOS DISCURSOS MIDIÁTICOSDesinformación; Discurso Mediático; Libertad de Expresión; Periodismo; Verdad.In this article, we analyze the networks of sayings about fake news. We use the theoretical-methodological framework of Discourse Analysis to examine the effect of some messages and, therefore, project the truth as a particular property of the intellectual field. The corpus consists of excerpts from the article from the Google Brasil Blog (2022) with the title “PL 2630 pode aumentar desinformação online e prejudicar usuários” and from other news sites such as G1 (2022) and Uol (2022). Therefore, we find in different social fields the same concern about the appropriation of truth, reflecting the possible and probable contributions of this research to the understanding of the effects of reaffirmation and truth as a tradable good. KEYWORDS: Misinformation; Media Discourse; Freedom of Expression; Journalism; Truth.En este artículo, analizamos los discursos sobre falsa noticia sobre fake news. Utilizamos el marco teórico-metodológico del Análisis del Discurso para examinar los efectos de dichos mensajes y, en consecuencia, proyectan la verdad como una propiedad particular del campo intelectual. El corpus se constituye de fragmentos del artículo del Blog de Google Brasil (2022) con el título "El PL1 2630 puede aumentar la desinformación online y perjudicar a los usuarios" y de otros sitios de noticias como G1 (2022) y Uol (2022). Por lo tanto, encontramos en diferentes campos sociales la misma preocupación por la apropiación de la verdad, lo que refleja las posibles y probables contribuciones de esta investigación a la comprensión de los efectos de la reafirmación y de la verdad como un bien comercializable. PALABRAS CLAVE: Desinformación; Discurso Mediático; Libertad de Expresión; Periodismo; Verdad.    Neste artigo, analisamos as redes de dizeres sobre fake news. Utilizamos o referencial teórico-metodológico da Análise do Discurso para examinar os efeitos de certos dizeres e, consequentemente, projetam a verdade como propriedade particular do campo intelectual, produto exclusivamente institucional. O corpus é composto por fragmentos da matéria do Blog do Google Brasil (2022) com o título “PL 2630 pode aumentar a desinformação online e prejudicar os usuários” e outros sites de notícias como G1 (2022) e Uol (2022). Portanto, encontramos em diferentes campos sociais a mesma preocupação com a apropriação da verdade, o que reflete as possíveis e prováveis ​​contribuições desta pesquisa para a compreensão dos efeitos da reafirmação e da verdade como bem comercializável. PALAVRAS-CHAVE: Desinformação; Discurso Midiático; Liberdade de Expressão; Jornalismo; Verdade.Faculdade de Educação (UFG)2023-12-29info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionAvaliado por paresapplication/pdfhttps://revistas.ufg.br/interacao/article/view/7603410.5216/ia.v48i3.76034Journal Inter-Ação; Vol. 48 No. 3 (2023): Media, Technology and History: Research, Memory and Teaching; 777-792Revista Inter Ação; Vol. 48 Núm. 3 (2023): Medios de Comunicación, Tecnología e Historia: Investigación, Memoria y Enseñanza; 777-792Revista Inter-Ação; v. 48 n. 3 (2023): Mídias, Tecnologia e História: Pesquisa, Memória e Ensino; 777-7921981-8416reponame:Inter-ação (Goiânia. Online)instname:Universidade Federal de Goiás (UFG)instacron:UFGspahttps://revistas.ufg.br/interacao/article/view/76034/40659Copyright (c) 2023 Thiago Barbosa Soares, Damião Francisco Boucherinfo:eu-repo/semantics/openAccessBarbosa Soares, Thiago Boucher, Damião Francisco2023-12-30T19:28:15Zoai:ojs.revistas.ufg.br:article/76034Revistahttps://revistas.ufg.br/index.php/interacaoPUBhttps://revistas.ufg.br/index.php/interacao/oai||revistainteracao@gmail.com1981-84160101-7136opendoar:2024-05-21T19:55:13.838265Inter-ação (Goiânia. Online) - Universidade Federal de Goiás (UFG)true
dc.title.none.fl_str_mv REAFFIRMATION AND FAKE NEWS: THE EFFECTS OF “TRUTH” IN MEDIA DISCOURSES
CONFIRMACIÓN Y FAKE NEWS: LOS EFECTOS DE "VERDAD" EN LOS DISCURSOS MEDIÁTICOS
CONFIRMAÇÃO E FAKE NEWS: OS EFEITOS DA “VERDADE” NOS DISCURSOS MIDIÁTICOS
title REAFFIRMATION AND FAKE NEWS: THE EFFECTS OF “TRUTH” IN MEDIA DISCOURSES
spellingShingle REAFFIRMATION AND FAKE NEWS: THE EFFECTS OF “TRUTH” IN MEDIA DISCOURSES
Barbosa Soares, Thiago
Desinformación; Discurso Mediático; Libertad de Expresión; Periodismo; Verdad.
title_short REAFFIRMATION AND FAKE NEWS: THE EFFECTS OF “TRUTH” IN MEDIA DISCOURSES
title_full REAFFIRMATION AND FAKE NEWS: THE EFFECTS OF “TRUTH” IN MEDIA DISCOURSES
title_fullStr REAFFIRMATION AND FAKE NEWS: THE EFFECTS OF “TRUTH” IN MEDIA DISCOURSES
title_full_unstemmed REAFFIRMATION AND FAKE NEWS: THE EFFECTS OF “TRUTH” IN MEDIA DISCOURSES
title_sort REAFFIRMATION AND FAKE NEWS: THE EFFECTS OF “TRUTH” IN MEDIA DISCOURSES
author Barbosa Soares, Thiago
author_facet Barbosa Soares, Thiago
Boucher, Damião Francisco
author_role author
author2 Boucher, Damião Francisco
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Barbosa Soares, Thiago
Boucher, Damião Francisco
dc.subject.por.fl_str_mv Desinformación; Discurso Mediático; Libertad de Expresión; Periodismo; Verdad.
topic Desinformación; Discurso Mediático; Libertad de Expresión; Periodismo; Verdad.
description In this article, we analyze the networks of sayings about fake news. We use the theoretical-methodological framework of Discourse Analysis to examine the effect of some messages and, therefore, project the truth as a particular property of the intellectual field. The corpus consists of excerpts from the article from the Google Brasil Blog (2022) with the title “PL 2630 pode aumentar desinformação online e prejudicar usuários” and from other news sites such as G1 (2022) and Uol (2022). Therefore, we find in different social fields the same concern about the appropriation of truth, reflecting the possible and probable contributions of this research to the understanding of the effects of reaffirmation and truth as a tradable good. KEYWORDS: Misinformation; Media Discourse; Freedom of Expression; Journalism; Truth.
publishDate 2023
dc.date.none.fl_str_mv 2023-12-29
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
Avaliado por pares
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://revistas.ufg.br/interacao/article/view/76034
10.5216/ia.v48i3.76034
url https://revistas.ufg.br/interacao/article/view/76034
identifier_str_mv 10.5216/ia.v48i3.76034
dc.language.iso.fl_str_mv spa
language spa
dc.relation.none.fl_str_mv https://revistas.ufg.br/interacao/article/view/76034/40659
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2023 Thiago Barbosa Soares, Damião Francisco Boucher
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2023 Thiago Barbosa Soares, Damião Francisco Boucher
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Faculdade de Educação (UFG)
publisher.none.fl_str_mv Faculdade de Educação (UFG)
dc.source.none.fl_str_mv Journal Inter-Ação; Vol. 48 No. 3 (2023): Media, Technology and History: Research, Memory and Teaching; 777-792
Revista Inter Ação; Vol. 48 Núm. 3 (2023): Medios de Comunicación, Tecnología e Historia: Investigación, Memoria y Enseñanza; 777-792
Revista Inter-Ação; v. 48 n. 3 (2023): Mídias, Tecnologia e História: Pesquisa, Memória e Ensino; 777-792
1981-8416
reponame:Inter-ação (Goiânia. Online)
instname:Universidade Federal de Goiás (UFG)
instacron:UFG
instname_str Universidade Federal de Goiás (UFG)
instacron_str UFG
institution UFG
reponame_str Inter-ação (Goiânia. Online)
collection Inter-ação (Goiânia. Online)
repository.name.fl_str_mv Inter-ação (Goiânia. Online) - Universidade Federal de Goiás (UFG)
repository.mail.fl_str_mv ||revistainteracao@gmail.com
_version_ 1799874765784088576