A MISÉRIA DO MUNDO AND REFLECTION ON SOCIO-SPATIAL SEGREGATION: THE STRUGGLE FOR THE RIGHT TO A PLACE

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Cunha, Maria Amália de Almeida
Data de Publicação: 2023
Outros Autores: Oliveira, Heli Sabino de, Valério, Mercia Patrício Grigório
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Inter-ação (Goiânia. Online)
Texto Completo: https://revistas.ufg.br/interacao/article/view/76015
Resumo: Inspired by the book A miséria do mundo, published by Pierre Bourdieu and collaborators in 1993, this article aims to develop a double objective: the first is to place under scrutiny some processes of social and spatial segregation that occurred in the city of Belo Horizonte - MG, taking as references, both reports from teaching professionals in the Education of Youth and Adults, as well as testimonies from community leaders, who raise their voices against discrimination by address. The second objective seeks to highlight some pedagogical proposals that can contribute to transforming peripheral or segregated schools, from the socio-spatial point of view, into guardians of the struggle memories of the popular layers in the face of the processes of exclusion and social subalternization. KEYWORDS: Socio-spatial Segregation; Social Inequality; Teaching; Community Leadership.
id UFG-3_4256702020929032c67f98f0c1eec4b5
oai_identifier_str oai:ojs.revistas.ufg.br:article/76015
network_acronym_str UFG-3
network_name_str Inter-ação (Goiânia. Online)
repository_id_str
spelling A MISÉRIA DO MUNDO AND REFLECTION ON SOCIO-SPATIAL SEGREGATION: THE STRUGGLE FOR THE RIGHT TO A PLACEA MISÉRIA DO MUNDO Y REFLEXIÓN SOBRE LA SEGREGACIÓN SOCIOESPACIAL: LA LUCHA POR EL DERECHO AL LUGARA MISÉRIA DO MUNDO E A REFLEXÃO SOBRE A SEGREGAÇÃO SOCIOESPACIAL: A LUTA PELO DIREITO AO LUGARSegregação Socioespacial; Desigualdade Social; Docência; Lideranças Comunitárias.Inspired by the book A miséria do mundo, published by Pierre Bourdieu and collaborators in 1993, this article aims to develop a double objective: the first is to place under scrutiny some processes of social and spatial segregation that occurred in the city of Belo Horizonte - MG, taking as references, both reports from teaching professionals in the Education of Youth and Adults, as well as testimonies from community leaders, who raise their voices against discrimination by address. The second objective seeks to highlight some pedagogical proposals that can contribute to transforming peripheral or segregated schools, from the socio-spatial point of view, into guardians of the struggle memories of the popular layers in the face of the processes of exclusion and social subalternization. KEYWORDS: Socio-spatial Segregation; Social Inequality; Teaching; Community Leadership.Inspirado en el libro A miséria do mundo, publicado por Pierre Bourdieu y colaboradores en 1993, este artículo pretende desarrollar un doble objetivo: el primero es poner bajo escrutinio algunos procesos de segregación social y espacial ocurridos en la ciudad de Belo Horizonte - MG, tomando como referencias, tanto informes de profesionales docentes de la Educación de Jóvenes y Adultos, como testimonios de líderes comunitarios, quienes alzan su voz contra la discriminación por domicilio. El segundo objetivo busca destacar algunas propuestas pedagógicas que pueden contribuir a transformar las escuelas periféricas o segregadas, desde el punto de vista socioespacial, en guardianas de las memorias de lucha de las capas populares frente a los procesos de exclusión y subalternización social. PALABRAS CLAVE: Segregación Socioespacial; Desigualdad Social; Docencia; Liderazgo Comunitario.Inspirado no livro A miséria do mundo, publicado por Pierre Bourdieu e colaboradores no ano de 1993, este artigo tem como pressuposto desenvolver um duplo objetivo: o primeiro, é colocar sob escrutínio alguns processos de segregação social e espacial ocorridos na cidade de Belo Horizonte - MG, tomando como referência relatos de profissionais docentes da Educação de Jovens e Adultos (EJA) e depoimentos de lideranças comunitárias que erguem a voz contra a discriminação por endereço; o segundo, procura evidenciar algumas propostas pedagógicas que podem contribuir para transformar escolas periféricas ou segregadas, do ponto de vista socioespacial, em guardiãs das memórias de luta das camadas populares diante dos processos de exclusão e de subalternização social.  PALAVRAS-CHAVE: Segregação Socioespacial; Desigualdade Social; Docência; Lideranças Comunitárias.Faculdade de Educação (UFG)2023-08-29info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionAvaliado por paresapplication/pdfhttps://revistas.ufg.br/interacao/article/view/7601510.5216/ia.v48i2.76015Journal Inter-Ação; Vol. 48 No. 2 (2023): The legacy of Pierre Bourdieu's The misery of the world 30 years after its publication; 326-342Revista Inter Ação; Vol. 48 Núm. 2 (2023): El legado de La miseria del mundo de Pierre Bourdieu 30 años después de su publicación; 326-342Revista Inter-Ação; v. 48 n. 2 (2023): A herança da obra A miséria do mundo de Pierre Bourdieu 30 anos após sua publicação; 326-3421981-8416reponame:Inter-ação (Goiânia. Online)instname:Universidade Federal de Goiás (UFG)instacron:UFGporhttps://revistas.ufg.br/interacao/article/view/76015/40156Copyright (c) 2023 Maria Amália de Almeida Cunha, Heli Sabino de Oliveira, Mercia Patrício Grigório Valérioinfo:eu-repo/semantics/openAccessCunha, Maria Amália de AlmeidaOliveira, Heli Sabino deValério, Mercia Patrício Grigório2023-08-30T00:47:57Zoai:ojs.revistas.ufg.br:article/76015Revistahttps://revistas.ufg.br/index.php/interacaoPUBhttps://revistas.ufg.br/index.php/interacao/oai||revistainteracao@gmail.com1981-84160101-7136opendoar:2024-05-21T19:55:13.672049Inter-ação (Goiânia. Online) - Universidade Federal de Goiás (UFG)true
dc.title.none.fl_str_mv A MISÉRIA DO MUNDO AND REFLECTION ON SOCIO-SPATIAL SEGREGATION: THE STRUGGLE FOR THE RIGHT TO A PLACE
A MISÉRIA DO MUNDO Y REFLEXIÓN SOBRE LA SEGREGACIÓN SOCIOESPACIAL: LA LUCHA POR EL DERECHO AL LUGAR
A MISÉRIA DO MUNDO E A REFLEXÃO SOBRE A SEGREGAÇÃO SOCIOESPACIAL: A LUTA PELO DIREITO AO LUGAR
title A MISÉRIA DO MUNDO AND REFLECTION ON SOCIO-SPATIAL SEGREGATION: THE STRUGGLE FOR THE RIGHT TO A PLACE
spellingShingle A MISÉRIA DO MUNDO AND REFLECTION ON SOCIO-SPATIAL SEGREGATION: THE STRUGGLE FOR THE RIGHT TO A PLACE
Cunha, Maria Amália de Almeida
Segregação Socioespacial; Desigualdade Social; Docência; Lideranças Comunitárias.
title_short A MISÉRIA DO MUNDO AND REFLECTION ON SOCIO-SPATIAL SEGREGATION: THE STRUGGLE FOR THE RIGHT TO A PLACE
title_full A MISÉRIA DO MUNDO AND REFLECTION ON SOCIO-SPATIAL SEGREGATION: THE STRUGGLE FOR THE RIGHT TO A PLACE
title_fullStr A MISÉRIA DO MUNDO AND REFLECTION ON SOCIO-SPATIAL SEGREGATION: THE STRUGGLE FOR THE RIGHT TO A PLACE
title_full_unstemmed A MISÉRIA DO MUNDO AND REFLECTION ON SOCIO-SPATIAL SEGREGATION: THE STRUGGLE FOR THE RIGHT TO A PLACE
title_sort A MISÉRIA DO MUNDO AND REFLECTION ON SOCIO-SPATIAL SEGREGATION: THE STRUGGLE FOR THE RIGHT TO A PLACE
author Cunha, Maria Amália de Almeida
author_facet Cunha, Maria Amália de Almeida
Oliveira, Heli Sabino de
Valério, Mercia Patrício Grigório
author_role author
author2 Oliveira, Heli Sabino de
Valério, Mercia Patrício Grigório
author2_role author
author
dc.contributor.author.fl_str_mv Cunha, Maria Amália de Almeida
Oliveira, Heli Sabino de
Valério, Mercia Patrício Grigório
dc.subject.por.fl_str_mv Segregação Socioespacial; Desigualdade Social; Docência; Lideranças Comunitárias.
topic Segregação Socioespacial; Desigualdade Social; Docência; Lideranças Comunitárias.
description Inspired by the book A miséria do mundo, published by Pierre Bourdieu and collaborators in 1993, this article aims to develop a double objective: the first is to place under scrutiny some processes of social and spatial segregation that occurred in the city of Belo Horizonte - MG, taking as references, both reports from teaching professionals in the Education of Youth and Adults, as well as testimonies from community leaders, who raise their voices against discrimination by address. The second objective seeks to highlight some pedagogical proposals that can contribute to transforming peripheral or segregated schools, from the socio-spatial point of view, into guardians of the struggle memories of the popular layers in the face of the processes of exclusion and social subalternization. KEYWORDS: Socio-spatial Segregation; Social Inequality; Teaching; Community Leadership.
publishDate 2023
dc.date.none.fl_str_mv 2023-08-29
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
Avaliado por pares
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://revistas.ufg.br/interacao/article/view/76015
10.5216/ia.v48i2.76015
url https://revistas.ufg.br/interacao/article/view/76015
identifier_str_mv 10.5216/ia.v48i2.76015
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://revistas.ufg.br/interacao/article/view/76015/40156
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Faculdade de Educação (UFG)
publisher.none.fl_str_mv Faculdade de Educação (UFG)
dc.source.none.fl_str_mv Journal Inter-Ação; Vol. 48 No. 2 (2023): The legacy of Pierre Bourdieu's The misery of the world 30 years after its publication; 326-342
Revista Inter Ação; Vol. 48 Núm. 2 (2023): El legado de La miseria del mundo de Pierre Bourdieu 30 años después de su publicación; 326-342
Revista Inter-Ação; v. 48 n. 2 (2023): A herança da obra A miséria do mundo de Pierre Bourdieu 30 anos após sua publicação; 326-342
1981-8416
reponame:Inter-ação (Goiânia. Online)
instname:Universidade Federal de Goiás (UFG)
instacron:UFG
instname_str Universidade Federal de Goiás (UFG)
instacron_str UFG
institution UFG
reponame_str Inter-ação (Goiânia. Online)
collection Inter-ação (Goiânia. Online)
repository.name.fl_str_mv Inter-ação (Goiânia. Online) - Universidade Federal de Goiás (UFG)
repository.mail.fl_str_mv ||revistainteracao@gmail.com
_version_ 1799874765778845696