TEACHERS’ UNIONISM IN REGRASSION TIMES: THE PARTICIPATION IN WORKERS' UNION IN PUBLIC EDUCATION OF THE STATE OF PARÁ, SUB HEADQUARTER CASTANHAL
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2020 |
Outros Autores: | , |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Inter-ação (Goiânia. Online) |
Texto Completo: | https://revistas.ufg.br/interacao/article/view/61159 |
Resumo: | This article discusses teachers’ unionism and focuses its analysis of the Workers' Union in Public Education of the State Of Pará (SINTEPP) sub headquarter Castanhal. It’s main objective discuss about unionism as a space for workers' organization and struggle, especially the education in the city of Castanhal-PA. For the discussion, a bibliographic and documentary study was conducted on the topic under discussion. The text is structured in three subtopics, in the first one an approach is made about the relation capital and labor amidst the contradictions, crises and reforms of the capitalist system; In the second, the emergence of the union and its purposes is punctuated, highlighting the teaching unionism in Brazil; At the end we discuss about the SINTEPP, sub headquarter Castanhal, highlighting some of its struggles and achievements. |
id |
UFG-3_5dbd276a14a9cc366c484fe2c70ec9c4 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.revistas.ufg.br:article/61159 |
network_acronym_str |
UFG-3 |
network_name_str |
Inter-ação (Goiânia. Online) |
repository_id_str |
|
spelling |
TEACHERS’ UNIONISM IN REGRASSION TIMES: THE PARTICIPATION IN WORKERS' UNION IN PUBLIC EDUCATION OF THE STATE OF PARÁ, SUB HEADQUARTER CASTANHALUNIÓN DE MAESTROS EN TIEMPOS DE RETROMENTO: PARTICIPACIÓN EN EL UNIÓN DE TRABAJADORES DE EDUCACIÓN DE PARÁ, SUBSEDE CASTANHALSINDICALISMO DOCENTE EM TEMPOS DE RETROCESSOS: A PARTICIPAÇÃO NO SINDICATO DOS TRABALHADORES EM EDUCAÇÃO DO PARÁ, SUBSEDE CASTANHALThis article discusses teachers’ unionism and focuses its analysis of the Workers' Union in Public Education of the State Of Pará (SINTEPP) sub headquarter Castanhal. It’s main objective discuss about unionism as a space for workers' organization and struggle, especially the education in the city of Castanhal-PA. For the discussion, a bibliographic and documentary study was conducted on the topic under discussion. The text is structured in three subtopics, in the first one an approach is made about the relation capital and labor amidst the contradictions, crises and reforms of the capitalist system; In the second, the emergence of the union and its purposes is punctuated, highlighting the teaching unionism in Brazil; At the end we discuss about the SINTEPP, sub headquarter Castanhal, highlighting some of its struggles and achievements.Este artículo aborda el sindicalismo de los docentes y centra su análisis en la sede central del Sindicato de Trabajadores de la Educación de Pará (SINTEPP), subsede Castanhal. Su objetivo principal es discutir el sindicalismo como un espacio para la organización y la lucha de los trabajadores, especialmente la educación en el municipio de Castanhal-PA. Para la discusión, se realizó un estudio bibliográfico y documental sobre el tema en discusión. El texto está estructurado en tres subtemas: en el primero se aborda la relación capital y trabajo en medio de las contradicciones, crisis y reformas del sistema capitalista; En el segundo, se destaca el surgimiento del sindicato y sus propósitos, destacando el sindicalismo docente en Brasil; Al final, discutimos sobre la sede central de SINTEPP Castanhal, destacando algunas de sus luchas y logros.Este artigo aborda sobre sindicalismo docente e foca sua análise no Sindicato dos Trabalhadores em Educação do Pará (SINTEPP), subsede Castanhal. Tem como objetivo central discorrer sobre o sindicalismo como espaço de organização e luta dos trabalhadores, de modo especial, da educação no município de Castanhal-PA. Para a discussão foi realizado um estudo bibliográfico e documental sobre o tema em debate. O texto está estruturado em três subtópicos, no primeiro é feita uma abordagem sobre a relação capital e trabalho em meio às contradições, crises e reformas do sistema capitalista; no segundo apresenta-se de forma pontuada o surgimento do sindicato e suas finalidades, destacando o sindicalismo docente no Brasil; ao final abordamos sobre o SINTEPP subsede Castanhal, destacando algumas de suas lutas e conquistas.Faculdade de Educação (UFG)2020-12-06info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://revistas.ufg.br/interacao/article/view/6115910.5216/ia.v45i2.61159Journal Inter-Ação; Vol. 45 No. 2 (2020): O Financiamento da Educação no Brasil pós golpe de 2016; 515-530Revista Inter Ação; Vol. 45 Núm. 2 (2020): O Financiamento da Educação no Brasil pós golpe de 2016; 515-530Revista Inter-Ação; v. 45 n. 2 (2020): O Financiamento da Educação no Brasil pós golpe de 2016; 515-5301981-8416reponame:Inter-ação (Goiânia. Online)instname:Universidade Federal de Goiás (UFG)instacron:UFGporhttps://revistas.ufg.br/interacao/article/view/61159/35803Copyright (c) 2020 Victor Fernando Ramos de Oliveira, Maria Edilene S. Ribeiro, Odete da Cruz Mendesinfo:eu-repo/semantics/openAccessOliveira, Victor Fernando Ramos deRibeiro, Maria Edilene dos SantosMendes, Odete da Cruz2021-03-04T19:49:38Zoai:ojs.revistas.ufg.br:article/61159Revistahttps://revistas.ufg.br/index.php/interacaoPUBhttps://revistas.ufg.br/index.php/interacao/oai||revistainteracao@gmail.com1981-84160101-7136opendoar:2024-05-21T19:54:55.274853Inter-ação (Goiânia. Online) - Universidade Federal de Goiás (UFG)true |
dc.title.none.fl_str_mv |
TEACHERS’ UNIONISM IN REGRASSION TIMES: THE PARTICIPATION IN WORKERS' UNION IN PUBLIC EDUCATION OF THE STATE OF PARÁ, SUB HEADQUARTER CASTANHAL UNIÓN DE MAESTROS EN TIEMPOS DE RETROMENTO: PARTICIPACIÓN EN EL UNIÓN DE TRABAJADORES DE EDUCACIÓN DE PARÁ, SUBSEDE CASTANHAL SINDICALISMO DOCENTE EM TEMPOS DE RETROCESSOS: A PARTICIPAÇÃO NO SINDICATO DOS TRABALHADORES EM EDUCAÇÃO DO PARÁ, SUBSEDE CASTANHAL |
title |
TEACHERS’ UNIONISM IN REGRASSION TIMES: THE PARTICIPATION IN WORKERS' UNION IN PUBLIC EDUCATION OF THE STATE OF PARÁ, SUB HEADQUARTER CASTANHAL |
spellingShingle |
TEACHERS’ UNIONISM IN REGRASSION TIMES: THE PARTICIPATION IN WORKERS' UNION IN PUBLIC EDUCATION OF THE STATE OF PARÁ, SUB HEADQUARTER CASTANHAL Oliveira, Victor Fernando Ramos de |
title_short |
TEACHERS’ UNIONISM IN REGRASSION TIMES: THE PARTICIPATION IN WORKERS' UNION IN PUBLIC EDUCATION OF THE STATE OF PARÁ, SUB HEADQUARTER CASTANHAL |
title_full |
TEACHERS’ UNIONISM IN REGRASSION TIMES: THE PARTICIPATION IN WORKERS' UNION IN PUBLIC EDUCATION OF THE STATE OF PARÁ, SUB HEADQUARTER CASTANHAL |
title_fullStr |
TEACHERS’ UNIONISM IN REGRASSION TIMES: THE PARTICIPATION IN WORKERS' UNION IN PUBLIC EDUCATION OF THE STATE OF PARÁ, SUB HEADQUARTER CASTANHAL |
title_full_unstemmed |
TEACHERS’ UNIONISM IN REGRASSION TIMES: THE PARTICIPATION IN WORKERS' UNION IN PUBLIC EDUCATION OF THE STATE OF PARÁ, SUB HEADQUARTER CASTANHAL |
title_sort |
TEACHERS’ UNIONISM IN REGRASSION TIMES: THE PARTICIPATION IN WORKERS' UNION IN PUBLIC EDUCATION OF THE STATE OF PARÁ, SUB HEADQUARTER CASTANHAL |
author |
Oliveira, Victor Fernando Ramos de |
author_facet |
Oliveira, Victor Fernando Ramos de Ribeiro, Maria Edilene dos Santos Mendes, Odete da Cruz |
author_role |
author |
author2 |
Ribeiro, Maria Edilene dos Santos Mendes, Odete da Cruz |
author2_role |
author author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Oliveira, Victor Fernando Ramos de Ribeiro, Maria Edilene dos Santos Mendes, Odete da Cruz |
description |
This article discusses teachers’ unionism and focuses its analysis of the Workers' Union in Public Education of the State Of Pará (SINTEPP) sub headquarter Castanhal. It’s main objective discuss about unionism as a space for workers' organization and struggle, especially the education in the city of Castanhal-PA. For the discussion, a bibliographic and documentary study was conducted on the topic under discussion. The text is structured in three subtopics, in the first one an approach is made about the relation capital and labor amidst the contradictions, crises and reforms of the capitalist system; In the second, the emergence of the union and its purposes is punctuated, highlighting the teaching unionism in Brazil; At the end we discuss about the SINTEPP, sub headquarter Castanhal, highlighting some of its struggles and achievements. |
publishDate |
2020 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2020-12-06 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://revistas.ufg.br/interacao/article/view/61159 10.5216/ia.v45i2.61159 |
url |
https://revistas.ufg.br/interacao/article/view/61159 |
identifier_str_mv |
10.5216/ia.v45i2.61159 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://revistas.ufg.br/interacao/article/view/61159/35803 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Faculdade de Educação (UFG) |
publisher.none.fl_str_mv |
Faculdade de Educação (UFG) |
dc.source.none.fl_str_mv |
Journal Inter-Ação; Vol. 45 No. 2 (2020): O Financiamento da Educação no Brasil pós golpe de 2016; 515-530 Revista Inter Ação; Vol. 45 Núm. 2 (2020): O Financiamento da Educação no Brasil pós golpe de 2016; 515-530 Revista Inter-Ação; v. 45 n. 2 (2020): O Financiamento da Educação no Brasil pós golpe de 2016; 515-530 1981-8416 reponame:Inter-ação (Goiânia. Online) instname:Universidade Federal de Goiás (UFG) instacron:UFG |
instname_str |
Universidade Federal de Goiás (UFG) |
instacron_str |
UFG |
institution |
UFG |
reponame_str |
Inter-ação (Goiânia. Online) |
collection |
Inter-ação (Goiânia. Online) |
repository.name.fl_str_mv |
Inter-ação (Goiânia. Online) - Universidade Federal de Goiás (UFG) |
repository.mail.fl_str_mv |
||revistainteracao@gmail.com |
_version_ |
1799874764016189440 |