TEACHERS’ UNIONISM IN REGRASSION TIMES: THE PARTICIPATION IN WORKERS' UNION IN PUBLIC EDUCATION OF THE STATE OF PARÁ, SUB HEADQUARTER CASTANHAL

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Oliveira, Victor Fernando Ramos de
Data de Publicação: 2020
Outros Autores: Ribeiro, Maria Edilene dos Santos, Mendes, Odete da Cruz
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Inter-ação (Goiânia. Online)
Texto Completo: https://revistas.ufg.br/interacao/article/view/61159
Resumo: This article discusses teachers’ unionism and focuses its analysis of the Workers' Union in Public Education of the State Of Pará (SINTEPP) sub headquarter Castanhal. It’s main objective discuss about unionism as a space for workers' organization and struggle, especially the education in the city of Castanhal-PA. For the discussion, a bibliographic and documentary study was conducted on the topic under discussion. The text is structured in three subtopics, in the first one an approach is made about the relation capital and labor amidst the contradictions, crises and reforms of the capitalist system; In the second, the emergence of the union and its purposes is punctuated, highlighting the teaching unionism in Brazil; At the end we discuss about the SINTEPP, sub headquarter Castanhal, highlighting some of its struggles and achievements.
id UFG-3_5dbd276a14a9cc366c484fe2c70ec9c4
oai_identifier_str oai:ojs.revistas.ufg.br:article/61159
network_acronym_str UFG-3
network_name_str Inter-ação (Goiânia. Online)
repository_id_str
spelling TEACHERS’ UNIONISM IN REGRASSION TIMES: THE PARTICIPATION IN WORKERS' UNION IN PUBLIC EDUCATION OF THE STATE OF PARÁ, SUB HEADQUARTER CASTANHALUNIÓN DE MAESTROS EN TIEMPOS DE RETROMENTO: PARTICIPACIÓN EN EL UNIÓN DE TRABAJADORES DE EDUCACIÓN DE PARÁ, SUBSEDE CASTANHALSINDICALISMO DOCENTE EM TEMPOS DE RETROCESSOS: A PARTICIPAÇÃO NO SINDICATO DOS TRABALHADORES EM EDUCAÇÃO DO PARÁ, SUBSEDE CASTANHALThis article discusses teachers’ unionism and focuses its analysis of the Workers' Union in Public Education of the State Of Pará (SINTEPP) sub headquarter Castanhal. It’s main objective discuss about unionism as a space for workers' organization and struggle, especially the education in the city of Castanhal-PA. For the discussion, a bibliographic and documentary study was conducted on the topic under discussion. The text is structured in three subtopics, in the first one an approach is made about the relation capital and labor amidst the contradictions, crises and reforms of the capitalist system; In the second, the emergence of the union and its purposes is punctuated, highlighting the teaching unionism in Brazil; At the end we discuss about the SINTEPP, sub headquarter Castanhal, highlighting some of its struggles and achievements.Este artículo aborda el sindicalismo de los docentes y centra su análisis en la sede central del Sindicato de Trabajadores de la Educación de Pará (SINTEPP), subsede Castanhal. Su objetivo principal es discutir el sindicalismo como un espacio para la organización y la lucha de los trabajadores, especialmente la educación en el municipio de Castanhal-PA. Para la discusión, se realizó un estudio bibliográfico y documental sobre el tema en discusión. El texto está estructurado en tres subtemas: en el primero se aborda la relación capital y trabajo en medio de las contradicciones, crisis y reformas del sistema capitalista; En el segundo, se destaca el surgimiento del sindicato y sus propósitos, destacando el sindicalismo docente en Brasil; Al final, discutimos sobre la sede central de SINTEPP Castanhal, destacando algunas de sus luchas y logros.Este artigo aborda sobre sindicalismo docente e foca sua análise no Sindicato dos Trabalhadores em Educação do Pará (SINTEPP), subsede Castanhal. Tem como objetivo central discorrer sobre o sindicalismo como espaço de organização e luta dos trabalhadores, de modo especial, da educação no município de Castanhal-PA. Para a discussão foi realizado um estudo bibliográfico e documental sobre o tema em debate. O texto está estruturado em três subtópicos, no primeiro é feita uma abordagem sobre a relação capital e trabalho em meio às contradições, crises e reformas do sistema capitalista; no segundo apresenta-se de forma pontuada o surgimento do sindicato e suas finalidades, destacando o sindicalismo docente no Brasil; ao final abordamos sobre o SINTEPP subsede Castanhal, destacando algumas de suas lutas e conquistas.Faculdade de Educação (UFG)2020-12-06info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://revistas.ufg.br/interacao/article/view/6115910.5216/ia.v45i2.61159Journal Inter-Ação; Vol. 45 No. 2 (2020): O Financiamento da Educação no Brasil pós golpe de 2016; 515-530Revista Inter Ação; Vol. 45 Núm. 2 (2020): O Financiamento da Educação no Brasil pós golpe de 2016; 515-530Revista Inter-Ação; v. 45 n. 2 (2020): O Financiamento da Educação no Brasil pós golpe de 2016; 515-5301981-8416reponame:Inter-ação (Goiânia. Online)instname:Universidade Federal de Goiás (UFG)instacron:UFGporhttps://revistas.ufg.br/interacao/article/view/61159/35803Copyright (c) 2020 Victor Fernando Ramos de Oliveira, Maria Edilene S. Ribeiro, Odete da Cruz Mendesinfo:eu-repo/semantics/openAccessOliveira, Victor Fernando Ramos deRibeiro, Maria Edilene dos SantosMendes, Odete da Cruz2021-03-04T19:49:38Zoai:ojs.revistas.ufg.br:article/61159Revistahttps://revistas.ufg.br/index.php/interacaoPUBhttps://revistas.ufg.br/index.php/interacao/oai||revistainteracao@gmail.com1981-84160101-7136opendoar:2024-05-21T19:54:55.274853Inter-ação (Goiânia. Online) - Universidade Federal de Goiás (UFG)true
dc.title.none.fl_str_mv TEACHERS’ UNIONISM IN REGRASSION TIMES: THE PARTICIPATION IN WORKERS' UNION IN PUBLIC EDUCATION OF THE STATE OF PARÁ, SUB HEADQUARTER CASTANHAL
UNIÓN DE MAESTROS EN TIEMPOS DE RETROMENTO: PARTICIPACIÓN EN EL UNIÓN DE TRABAJADORES DE EDUCACIÓN DE PARÁ, SUBSEDE CASTANHAL
SINDICALISMO DOCENTE EM TEMPOS DE RETROCESSOS: A PARTICIPAÇÃO NO SINDICATO DOS TRABALHADORES EM EDUCAÇÃO DO PARÁ, SUBSEDE CASTANHAL
title TEACHERS’ UNIONISM IN REGRASSION TIMES: THE PARTICIPATION IN WORKERS' UNION IN PUBLIC EDUCATION OF THE STATE OF PARÁ, SUB HEADQUARTER CASTANHAL
spellingShingle TEACHERS’ UNIONISM IN REGRASSION TIMES: THE PARTICIPATION IN WORKERS' UNION IN PUBLIC EDUCATION OF THE STATE OF PARÁ, SUB HEADQUARTER CASTANHAL
Oliveira, Victor Fernando Ramos de
title_short TEACHERS’ UNIONISM IN REGRASSION TIMES: THE PARTICIPATION IN WORKERS' UNION IN PUBLIC EDUCATION OF THE STATE OF PARÁ, SUB HEADQUARTER CASTANHAL
title_full TEACHERS’ UNIONISM IN REGRASSION TIMES: THE PARTICIPATION IN WORKERS' UNION IN PUBLIC EDUCATION OF THE STATE OF PARÁ, SUB HEADQUARTER CASTANHAL
title_fullStr TEACHERS’ UNIONISM IN REGRASSION TIMES: THE PARTICIPATION IN WORKERS' UNION IN PUBLIC EDUCATION OF THE STATE OF PARÁ, SUB HEADQUARTER CASTANHAL
title_full_unstemmed TEACHERS’ UNIONISM IN REGRASSION TIMES: THE PARTICIPATION IN WORKERS' UNION IN PUBLIC EDUCATION OF THE STATE OF PARÁ, SUB HEADQUARTER CASTANHAL
title_sort TEACHERS’ UNIONISM IN REGRASSION TIMES: THE PARTICIPATION IN WORKERS' UNION IN PUBLIC EDUCATION OF THE STATE OF PARÁ, SUB HEADQUARTER CASTANHAL
author Oliveira, Victor Fernando Ramos de
author_facet Oliveira, Victor Fernando Ramos de
Ribeiro, Maria Edilene dos Santos
Mendes, Odete da Cruz
author_role author
author2 Ribeiro, Maria Edilene dos Santos
Mendes, Odete da Cruz
author2_role author
author
dc.contributor.author.fl_str_mv Oliveira, Victor Fernando Ramos de
Ribeiro, Maria Edilene dos Santos
Mendes, Odete da Cruz
description This article discusses teachers’ unionism and focuses its analysis of the Workers' Union in Public Education of the State Of Pará (SINTEPP) sub headquarter Castanhal. It’s main objective discuss about unionism as a space for workers' organization and struggle, especially the education in the city of Castanhal-PA. For the discussion, a bibliographic and documentary study was conducted on the topic under discussion. The text is structured in three subtopics, in the first one an approach is made about the relation capital and labor amidst the contradictions, crises and reforms of the capitalist system; In the second, the emergence of the union and its purposes is punctuated, highlighting the teaching unionism in Brazil; At the end we discuss about the SINTEPP, sub headquarter Castanhal, highlighting some of its struggles and achievements.
publishDate 2020
dc.date.none.fl_str_mv 2020-12-06
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://revistas.ufg.br/interacao/article/view/61159
10.5216/ia.v45i2.61159
url https://revistas.ufg.br/interacao/article/view/61159
identifier_str_mv 10.5216/ia.v45i2.61159
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://revistas.ufg.br/interacao/article/view/61159/35803
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Faculdade de Educação (UFG)
publisher.none.fl_str_mv Faculdade de Educação (UFG)
dc.source.none.fl_str_mv Journal Inter-Ação; Vol. 45 No. 2 (2020): O Financiamento da Educação no Brasil pós golpe de 2016; 515-530
Revista Inter Ação; Vol. 45 Núm. 2 (2020): O Financiamento da Educação no Brasil pós golpe de 2016; 515-530
Revista Inter-Ação; v. 45 n. 2 (2020): O Financiamento da Educação no Brasil pós golpe de 2016; 515-530
1981-8416
reponame:Inter-ação (Goiânia. Online)
instname:Universidade Federal de Goiás (UFG)
instacron:UFG
instname_str Universidade Federal de Goiás (UFG)
instacron_str UFG
institution UFG
reponame_str Inter-ação (Goiânia. Online)
collection Inter-ação (Goiânia. Online)
repository.name.fl_str_mv Inter-ação (Goiânia. Online) - Universidade Federal de Goiás (UFG)
repository.mail.fl_str_mv ||revistainteracao@gmail.com
_version_ 1799874764016189440