“GIANT OF THE PEN AND THE WORD”: PIAUIENSE EDUCATION IN THE DISCOURSE INSTRUCTION AND CIVISM BY HIGINO CUNHA (1910)
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2023 |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Inter-ação (Goiânia. Online) |
Texto Completo: | https://revistas.ufg.br/interacao/article/view/73446 |
Resumo: | This article is aimed at analyzing the discourse Instruction and Civism, by Higino Cunha (2013), written in 1910, published in the Periodical of the Piauiense Academy of Letters of 1919, ediction which is available in the Project Memória do Jornalismo Piauiense. This is a hemerographic, documental and bibliographic research, which has the following authors to dialogue with the theme: Queiroz (2011), Chartier (1990), Brito (1996), Souza (2008), Capelato (1988), Nóvoa (2002), Sousa (2020), among others. In the discourse Instruction and Civism, it is possible to carry out a survey of several pillars of Higino Cunha's thought, such as training oriented to patriotism in all areas, importance of investment in education, education as the construction of national unity, preservation of republican ideals, literary cultivation, knowledge as a universal engine, and modern education. KEYWORDS: Press. Piauiense Education. Republican Ideals. Higino Cunha. |
id |
UFG-3_8b0dbb6b10368c12f4c2f86b8410ba9d |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.revistas.ufg.br:article/73446 |
network_acronym_str |
UFG-3 |
network_name_str |
Inter-ação (Goiânia. Online) |
repository_id_str |
|
spelling |
“GIANT OF THE PEN AND THE WORD”: PIAUIENSE EDUCATION IN THE DISCOURSE INSTRUCTION AND CIVISM BY HIGINO CUNHA (1910) “GIGANTE DE LA PLUMA Y LA PALABRA”: LA EDUCACIÓN PIAUIENSE EN EL DISCURSO INSTRUÇÃO E CIVISMO, DE HIGINO CUNHA (1910)“GIGANTE DA PENA E DA PALAVRA”: EDUCAÇÃO PIAUIENSE NO DISCURSO INSTRUÇÃO E CIVISMO, DE HIGINO CUNHA (1910)This article is aimed at analyzing the discourse Instruction and Civism, by Higino Cunha (2013), written in 1910, published in the Periodical of the Piauiense Academy of Letters of 1919, ediction which is available in the Project Memória do Jornalismo Piauiense. This is a hemerographic, documental and bibliographic research, which has the following authors to dialogue with the theme: Queiroz (2011), Chartier (1990), Brito (1996), Souza (2008), Capelato (1988), Nóvoa (2002), Sousa (2020), among others. In the discourse Instruction and Civism, it is possible to carry out a survey of several pillars of Higino Cunha's thought, such as training oriented to patriotism in all areas, importance of investment in education, education as the construction of national unity, preservation of republican ideals, literary cultivation, knowledge as a universal engine, and modern education. KEYWORDS: Press. Piauiense Education. Republican Ideals. Higino Cunha.Este artículo tiene como objetivo analizar el discurso Instrução e Civismo, de Higino Cunha (2013), escrito en 1910, publicado en la Revista de la Academia Piauiense de Letras en 1919, edición que está disponible en el Projeto Memória do Jornalismo Piauiense. Se trata de una investigación hemerográfica, documental y bibliográfica, que tiene como autores para dialogar con el tema Queiroz (2011), Chartier (1990), Brito (1996), Souza (2008), Capelato (1988), Nóvoa (2002), Sousa (2020), entre otros. En el discurso Instrução e civismo, es posible realizar un levantamiento de varios pilares del pensamiento de Higino Cunha, como formación con enfoque en el patriotismo en todos los espacios, importancia de la inversión en la educación, educación como construcción de la unidad nacional, preservación de los ideales republicanos, cultivo literario, conocimiento como motor universal y enseñanza moderna. PALABRAS CLAVE: Prensa. Educación piauiense. Ideales republicanos. Higino Cunha.Este artigo tem como objetivo analisar o discurso Instrução e civismo, de Higino Cunha (2013), escrito em 1910, mas publicado na Revista da Academia Piauiense de Letras em 1919, edição que está disponível no Projeto Memória do Jornalismo Piauiense. Trata-se de uma pesquisa hemerográfica, documental e bibliográfica, que tem como autores para dialogar com o tema Queiroz (2011), Chartier (1990), Brito (1996), Souza (2008), Capelato (1988), Nóvoa (2002), Sousa (2020), entre outros. No discurso Instrução e civismo, é possível realizar um levantamento de vários pilares do pensamento de Higino Cunha, como formação voltada ao patriotismo em todos os espaços, importância de investimento na educação, educação como construção da unidade nacional, preservação dos ideais republicanos, cultivo literário, conhecimento como motor universal e ensino moderno. PALAVRAS-CHAVE: Imprensa; Educação Piauiense; Ideais Republicanos; Higino Cunha.Faculdade de Educação (UFG)2023-05-09info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://revistas.ufg.br/interacao/article/view/7344610.5216/ia.v48i1.73446Journal Inter-Ação; Vol. 48 No. 1 (2023); 106-120Revista Inter Ação; Vol. 48 Núm. 1 (2023); 106-120Revista Inter-Ação; v. 48 n. 1 (2023); 106-1201981-8416reponame:Inter-ação (Goiânia. Online)instname:Universidade Federal de Goiás (UFG)instacron:UFGporhttps://revistas.ufg.br/interacao/article/view/73446/39746Copyright (c) 2023 Jane Bezerra de Sousainfo:eu-repo/semantics/openAccessSousa, Jane Bezerra de2023-05-17T12:14:02Zoai:ojs.revistas.ufg.br:article/73446Revistahttps://revistas.ufg.br/index.php/interacaoPUBhttps://revistas.ufg.br/index.php/interacao/oai||revistainteracao@gmail.com1981-84160101-7136opendoar:2024-05-21T19:55:09.992403Inter-ação (Goiânia. Online) - Universidade Federal de Goiás (UFG)true |
dc.title.none.fl_str_mv |
“GIANT OF THE PEN AND THE WORD”: PIAUIENSE EDUCATION IN THE DISCOURSE INSTRUCTION AND CIVISM BY HIGINO CUNHA (1910) “GIGANTE DE LA PLUMA Y LA PALABRA”: LA EDUCACIÓN PIAUIENSE EN EL DISCURSO INSTRUÇÃO E CIVISMO, DE HIGINO CUNHA (1910) “GIGANTE DA PENA E DA PALAVRA”: EDUCAÇÃO PIAUIENSE NO DISCURSO INSTRUÇÃO E CIVISMO, DE HIGINO CUNHA (1910) |
title |
“GIANT OF THE PEN AND THE WORD”: PIAUIENSE EDUCATION IN THE DISCOURSE INSTRUCTION AND CIVISM BY HIGINO CUNHA (1910) |
spellingShingle |
“GIANT OF THE PEN AND THE WORD”: PIAUIENSE EDUCATION IN THE DISCOURSE INSTRUCTION AND CIVISM BY HIGINO CUNHA (1910) Sousa, Jane Bezerra de |
title_short |
“GIANT OF THE PEN AND THE WORD”: PIAUIENSE EDUCATION IN THE DISCOURSE INSTRUCTION AND CIVISM BY HIGINO CUNHA (1910) |
title_full |
“GIANT OF THE PEN AND THE WORD”: PIAUIENSE EDUCATION IN THE DISCOURSE INSTRUCTION AND CIVISM BY HIGINO CUNHA (1910) |
title_fullStr |
“GIANT OF THE PEN AND THE WORD”: PIAUIENSE EDUCATION IN THE DISCOURSE INSTRUCTION AND CIVISM BY HIGINO CUNHA (1910) |
title_full_unstemmed |
“GIANT OF THE PEN AND THE WORD”: PIAUIENSE EDUCATION IN THE DISCOURSE INSTRUCTION AND CIVISM BY HIGINO CUNHA (1910) |
title_sort |
“GIANT OF THE PEN AND THE WORD”: PIAUIENSE EDUCATION IN THE DISCOURSE INSTRUCTION AND CIVISM BY HIGINO CUNHA (1910) |
author |
Sousa, Jane Bezerra de |
author_facet |
Sousa, Jane Bezerra de |
author_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Sousa, Jane Bezerra de |
description |
This article is aimed at analyzing the discourse Instruction and Civism, by Higino Cunha (2013), written in 1910, published in the Periodical of the Piauiense Academy of Letters of 1919, ediction which is available in the Project Memória do Jornalismo Piauiense. This is a hemerographic, documental and bibliographic research, which has the following authors to dialogue with the theme: Queiroz (2011), Chartier (1990), Brito (1996), Souza (2008), Capelato (1988), Nóvoa (2002), Sousa (2020), among others. In the discourse Instruction and Civism, it is possible to carry out a survey of several pillars of Higino Cunha's thought, such as training oriented to patriotism in all areas, importance of investment in education, education as the construction of national unity, preservation of republican ideals, literary cultivation, knowledge as a universal engine, and modern education. KEYWORDS: Press. Piauiense Education. Republican Ideals. Higino Cunha. |
publishDate |
2023 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2023-05-09 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://revistas.ufg.br/interacao/article/view/73446 10.5216/ia.v48i1.73446 |
url |
https://revistas.ufg.br/interacao/article/view/73446 |
identifier_str_mv |
10.5216/ia.v48i1.73446 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://revistas.ufg.br/interacao/article/view/73446/39746 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2023 Jane Bezerra de Sousa info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2023 Jane Bezerra de Sousa |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Faculdade de Educação (UFG) |
publisher.none.fl_str_mv |
Faculdade de Educação (UFG) |
dc.source.none.fl_str_mv |
Journal Inter-Ação; Vol. 48 No. 1 (2023); 106-120 Revista Inter Ação; Vol. 48 Núm. 1 (2023); 106-120 Revista Inter-Ação; v. 48 n. 1 (2023); 106-120 1981-8416 reponame:Inter-ação (Goiânia. Online) instname:Universidade Federal de Goiás (UFG) instacron:UFG |
instname_str |
Universidade Federal de Goiás (UFG) |
instacron_str |
UFG |
institution |
UFG |
reponame_str |
Inter-ação (Goiânia. Online) |
collection |
Inter-ação (Goiânia. Online) |
repository.name.fl_str_mv |
Inter-ação (Goiânia. Online) - Universidade Federal de Goiás (UFG) |
repository.mail.fl_str_mv |
||revistainteracao@gmail.com |
_version_ |
1799874765421281280 |