“GIANT OF THE PEN AND THE WORD”: PIAUIENSE EDUCATION IN THE DISCOURSE INSTRUCTION AND CIVISM BY HIGINO CUNHA (1910)

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Sousa, Jane Bezerra de
Data de Publicação: 2023
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Inter-ação (Goiânia. Online)
Texto Completo: https://revistas.ufg.br/interacao/article/view/73446
Resumo: This article is aimed at analyzing the discourse Instruction and Civism, by Higino Cunha (2013), written in 1910, published in the Periodical of the Piauiense Academy of Letters of 1919, ediction which is available in the Project Memória do Jornalismo Piauiense. This is a hemerographic, documental and bibliographic research, which has the following authors to dialogue with the theme: Queiroz (2011), Chartier (1990), Brito (1996), Souza (2008), Capelato   (1988), Nóvoa (2002), Sousa (2020), among others. In the discourse Instruction and Civism, it is possible to carry out a survey of several pillars of Higino Cunha's thought, such as training oriented to patriotism in all areas, importance of investment in education, education as the construction of national unity, preservation of republican ideals, literary cultivation, knowledge as a universal engine, and modern education. KEYWORDS: Press. Piauiense Education. Republican Ideals. Higino Cunha.
id UFG-3_8b0dbb6b10368c12f4c2f86b8410ba9d
oai_identifier_str oai:ojs.revistas.ufg.br:article/73446
network_acronym_str UFG-3
network_name_str Inter-ação (Goiânia. Online)
repository_id_str
spelling “GIANT OF THE PEN AND THE WORD”: PIAUIENSE EDUCATION IN THE DISCOURSE INSTRUCTION AND CIVISM BY HIGINO CUNHA (1910) “GIGANTE DE LA PLUMA Y LA PALABRA”: LA EDUCACIÓN PIAUIENSE EN EL DISCURSO INSTRUÇÃO E CIVISMO, DE HIGINO CUNHA (1910)“GIGANTE DA PENA E DA PALAVRA”: EDUCAÇÃO PIAUIENSE NO DISCURSO INSTRUÇÃO E CIVISMO, DE HIGINO CUNHA (1910)This article is aimed at analyzing the discourse Instruction and Civism, by Higino Cunha (2013), written in 1910, published in the Periodical of the Piauiense Academy of Letters of 1919, ediction which is available in the Project Memória do Jornalismo Piauiense. This is a hemerographic, documental and bibliographic research, which has the following authors to dialogue with the theme: Queiroz (2011), Chartier (1990), Brito (1996), Souza (2008), Capelato   (1988), Nóvoa (2002), Sousa (2020), among others. In the discourse Instruction and Civism, it is possible to carry out a survey of several pillars of Higino Cunha's thought, such as training oriented to patriotism in all areas, importance of investment in education, education as the construction of national unity, preservation of republican ideals, literary cultivation, knowledge as a universal engine, and modern education. KEYWORDS: Press. Piauiense Education. Republican Ideals. Higino Cunha.Este artículo tiene como objetivo analizar el discurso Instrução e Civismo, de Higino Cunha (2013), escrito en 1910, publicado en la Revista de la Academia Piauiense de Letras en 1919, edición que está disponible en el Projeto Memória do Jornalismo Piauiense. Se trata de una investigación hemerográfica, documental y bibliográfica, que tiene como autores para dialogar con el tema Queiroz (2011), Chartier (1990), Brito (1996), Souza (2008), Capelato (1988), Nóvoa (2002), Sousa (2020), entre otros. En el discurso Instrução e civismo, es posible realizar un levantamiento de varios pilares del pensamiento de Higino Cunha, como formación con enfoque en el patriotismo en todos los espacios, importancia de la inversión en la educación, educación como construcción de la unidad nacional, preservación de los ideales republicanos, cultivo literario, conocimiento como motor universal y enseñanza moderna. PALABRAS CLAVE: Prensa. Educación piauiense. Ideales republicanos. Higino Cunha.Este artigo tem como objetivo analisar o discurso Instrução e civismo, de Higino Cunha (2013), escrito em 1910, mas publicado na Revista da Academia Piauiense de Letras em 1919, edição que está disponível no Projeto Memória do Jornalismo Piauiense. Trata-se de uma pesquisa hemerográfica, documental e bibliográfica, que tem como autores para dialogar com o tema Queiroz (2011), Chartier (1990), Brito (1996), Souza (2008), Capelato (1988), Nóvoa (2002), Sousa (2020), entre outros. No discurso Instrução e civismo, é possível realizar um levantamento de vários pilares do pensamento de Higino Cunha, como formação voltada ao patriotismo em todos os espaços, importância de investimento na educação, educação como construção da unidade nacional, preservação dos ideais republicanos, cultivo literário, conhecimento como motor universal e ensino moderno. PALAVRAS-CHAVE: Imprensa; Educação Piauiense; Ideais Republicanos; Higino Cunha.Faculdade de Educação (UFG)2023-05-09info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://revistas.ufg.br/interacao/article/view/7344610.5216/ia.v48i1.73446Journal Inter-Ação; Vol. 48 No. 1 (2023); 106-120Revista Inter Ação; Vol. 48 Núm. 1 (2023); 106-120Revista Inter-Ação; v. 48 n. 1 (2023); 106-1201981-8416reponame:Inter-ação (Goiânia. Online)instname:Universidade Federal de Goiás (UFG)instacron:UFGporhttps://revistas.ufg.br/interacao/article/view/73446/39746Copyright (c) 2023 Jane Bezerra de Sousainfo:eu-repo/semantics/openAccessSousa, Jane Bezerra de2023-05-17T12:14:02Zoai:ojs.revistas.ufg.br:article/73446Revistahttps://revistas.ufg.br/index.php/interacaoPUBhttps://revistas.ufg.br/index.php/interacao/oai||revistainteracao@gmail.com1981-84160101-7136opendoar:2024-05-21T19:55:09.992403Inter-ação (Goiânia. Online) - Universidade Federal de Goiás (UFG)true
dc.title.none.fl_str_mv “GIANT OF THE PEN AND THE WORD”: PIAUIENSE EDUCATION IN THE DISCOURSE INSTRUCTION AND CIVISM BY HIGINO CUNHA (1910)
“GIGANTE DE LA PLUMA Y LA PALABRA”: LA EDUCACIÓN PIAUIENSE EN EL DISCURSO INSTRUÇÃO E CIVISMO, DE HIGINO CUNHA (1910)
“GIGANTE DA PENA E DA PALAVRA”: EDUCAÇÃO PIAUIENSE NO DISCURSO INSTRUÇÃO E CIVISMO, DE HIGINO CUNHA (1910)
title “GIANT OF THE PEN AND THE WORD”: PIAUIENSE EDUCATION IN THE DISCOURSE INSTRUCTION AND CIVISM BY HIGINO CUNHA (1910)
spellingShingle “GIANT OF THE PEN AND THE WORD”: PIAUIENSE EDUCATION IN THE DISCOURSE INSTRUCTION AND CIVISM BY HIGINO CUNHA (1910)
Sousa, Jane Bezerra de
title_short “GIANT OF THE PEN AND THE WORD”: PIAUIENSE EDUCATION IN THE DISCOURSE INSTRUCTION AND CIVISM BY HIGINO CUNHA (1910)
title_full “GIANT OF THE PEN AND THE WORD”: PIAUIENSE EDUCATION IN THE DISCOURSE INSTRUCTION AND CIVISM BY HIGINO CUNHA (1910)
title_fullStr “GIANT OF THE PEN AND THE WORD”: PIAUIENSE EDUCATION IN THE DISCOURSE INSTRUCTION AND CIVISM BY HIGINO CUNHA (1910)
title_full_unstemmed “GIANT OF THE PEN AND THE WORD”: PIAUIENSE EDUCATION IN THE DISCOURSE INSTRUCTION AND CIVISM BY HIGINO CUNHA (1910)
title_sort “GIANT OF THE PEN AND THE WORD”: PIAUIENSE EDUCATION IN THE DISCOURSE INSTRUCTION AND CIVISM BY HIGINO CUNHA (1910)
author Sousa, Jane Bezerra de
author_facet Sousa, Jane Bezerra de
author_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Sousa, Jane Bezerra de
description This article is aimed at analyzing the discourse Instruction and Civism, by Higino Cunha (2013), written in 1910, published in the Periodical of the Piauiense Academy of Letters of 1919, ediction which is available in the Project Memória do Jornalismo Piauiense. This is a hemerographic, documental and bibliographic research, which has the following authors to dialogue with the theme: Queiroz (2011), Chartier (1990), Brito (1996), Souza (2008), Capelato   (1988), Nóvoa (2002), Sousa (2020), among others. In the discourse Instruction and Civism, it is possible to carry out a survey of several pillars of Higino Cunha's thought, such as training oriented to patriotism in all areas, importance of investment in education, education as the construction of national unity, preservation of republican ideals, literary cultivation, knowledge as a universal engine, and modern education. KEYWORDS: Press. Piauiense Education. Republican Ideals. Higino Cunha.
publishDate 2023
dc.date.none.fl_str_mv 2023-05-09
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://revistas.ufg.br/interacao/article/view/73446
10.5216/ia.v48i1.73446
url https://revistas.ufg.br/interacao/article/view/73446
identifier_str_mv 10.5216/ia.v48i1.73446
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://revistas.ufg.br/interacao/article/view/73446/39746
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2023 Jane Bezerra de Sousa
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2023 Jane Bezerra de Sousa
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Faculdade de Educação (UFG)
publisher.none.fl_str_mv Faculdade de Educação (UFG)
dc.source.none.fl_str_mv Journal Inter-Ação; Vol. 48 No. 1 (2023); 106-120
Revista Inter Ação; Vol. 48 Núm. 1 (2023); 106-120
Revista Inter-Ação; v. 48 n. 1 (2023); 106-120
1981-8416
reponame:Inter-ação (Goiânia. Online)
instname:Universidade Federal de Goiás (UFG)
instacron:UFG
instname_str Universidade Federal de Goiás (UFG)
instacron_str UFG
institution UFG
reponame_str Inter-ação (Goiânia. Online)
collection Inter-ação (Goiânia. Online)
repository.name.fl_str_mv Inter-ação (Goiânia. Online) - Universidade Federal de Goiás (UFG)
repository.mail.fl_str_mv ||revistainteracao@gmail.com
_version_ 1799874765421281280